Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.2.1999
 Gå efter pengene!
 
24.2.1999
 Årets problembarn!
 Dele-bil
 

Hop til top25.2.1999

Gå efter pengene!

Det vælter for tiden ind med sager hos Karel van Miert og hans folk. Som EUs kommissær for konkurrence har han blandt andet inden for de sidste dage sat fodboldens kontraktregler i kikkerten til ændringer. Formel 1 har længe været en af de store sager som van Miert behandler - og han vil bedømme konkurrencevilkårene ud fra økonomiske forhold, og ikke på hvordan sporten fungerer eller er opbygget. Det er EU-kommisionens hensigt at nedbryde alle forhindringer for at der kan konkurreres frit - ikke på banen, men ud fra de ledende organer i de forskellige sportsgrene.

Sport er lig med store økonomiske interesser og det er netop derfor dette element er det mest interessante for van Miert. Det som især er det springende punkt drejer sig om de TV-rettigheder som FOCA, med Bernie Ecclestone i spidsen, har fået et mangeårigt monopol på via deres aftale med de deltagende teams. I den kommende tid vil der blive forhandlet og Kommissionen vil derefter fremlægge retningslinier for hvordan der i fremtiden skal sikres en fri konkurrence på dette område.

BB  


 

Hop til top24.2.1999

Årets problembarn!

Efter de mange tests i vintermånederne har der vist sig et problem som stort set alle teams har været berørt af, og som måske kan blive et større problem i denne sæson - ødelagte bagvinger. Dette ses blandt andet af Herberts alvorlige ulykke i Barcelona, hvor bagvingen bukkede under for det store pres, og den der var tættest på uheldet var Damon Hill, der beskriver det som et uheld taget fra ethvert ChampCar-uheld på en ovalbane. Adskillige teams har haft problemer med bagvingerne, hvad enten de er faldet af eller er bøjet sammen, og derfor beder han FIA om at holde et vågent øje med udviklingen på dette punkt da det udgør en meget stor fare for kørernes sikkerhed. Brækker vingerne ved høj fart kan køreren, som i Herberts tilfælde, miste herredømmet og dermed er faren for en alvorlig ulykke til stede. En af grundene kunne være at flere teams har eksperimenteret med vinger der er bygget af et meget fleksibelt materiale, hvor vingerne trykkes bagud ved høj fart og vindmodstanden derfor reduceres.
BB  


Hop til top
Dele-bil

Da Ferrari i går skulle teste på Fiorano, var der kun en F399 (model nummer 2) til de to kørere. Schumacher kørte først et par omgange for at vurdere bilens føling. Efter et par omgange kørte han tilbage i pitten og lod mekanikerne justere et par ting. Efter en kort pause var Schumacher ude igen og køre de planlagte to gange 16 omgange. Testen startede klokken 10 og Schumacher var færdig klokken 14. Eddie Irvine startede sin test med at justere sædet og kørestillingen til sit behov. Sidste år havde Irvine ondt i ryggen i det meste af sæsonen - dette var muligvis forårsaget af et forkert indstillet sæde. Irvine kørte 19 omgange i alt.
NJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk