Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.2.2000
 Arrows præsentation udsat.
 Nyt forslag til regel om overhaling
 Ingen planer om traction control igen
 Arrows ikke til salg
 Coulthard skal hurtigt af sted
 Første Michelin-test i marts
 Teleglobe fortsat hos BAR
 Test på Jerez - torsdag
 Bekymret Heidfeld
 Hockenheim på vildspor?
 Ferrari test - torsdag
 Minardi flytter til Spanien ???
 
24.2.2000
 Renault køber Benetton
 Tre teams ikke bestået
 De gode gamle dage...
 Button klar til første løb - udtaler BMW
 Plan om 20 løb - nedstemt
 Bookmakernes odds
 Tilbageskridt for Ralf
 Aktier til salg
 Senna i en klasse for sig
 Sauber nyheder - onsdag
 Ferraribilerne er hurtige
 Problematisk start for Ralf Schumacher på Jerez
 BAR nyheder - onsdag
 Jaguar nyheder - onsdag
 Problematisk dag for Benetton
 Jenson Button skadet
 Ecclestone : Kvinder har ikke en chance
 Bookmaker afskriver Jenson Button
 

Hop til top25.2.2000

Arrows præsentation udsat.

Arrows som skulle præsentere deres nye Arrows Supertec A21 på mandag, har udsat præsentationen til senere i næste uge.
Grundet til udsættelsen er atman er ved at tegne sponsorkontrakt med en meget stor sponsor.
Det skulle vende op og ned på det lille Arrows team.

Der vil komme flere oplysninger på mandag.

BKP  


Hop til top
Nyt forslag til regel om overhaling

I sidste sæson var der mange der brokkede sig over at det var meget svært at overhale kører som var kørt en omgang bagud.
Men ingen brokkede sig så konstant som David Coulthard.

DC havde som bekendt 2 episoder angående blokering af langsomme kører.
Den første omhandler Olivier Panis på banen i San Marino, og den anden omhandler Michael Schumacher i det japansk Grand Prix.

Max Mosley's forslag går ud på, at i steden for at give 10 sek straf, så overvejer FIA i steden for at man for forbud i 1 løb eller flere løb.
FIA mener at det kunne løse problemmet.

BKP  


Hop til top
Ingen planer om traction control igen

Traction control har været forbudt siden slutningen af 1993. Men flere teams har være fortaler for at det skulle indføres igen, med den grund at det ville simplificere sikkerheden, og at man ville spare en masse penge.

Max Mosley siger tilgængæld at traction control vil være en total katastrofe hvis det blev genindført.
Derfor har Max Mosley fornyligt sendt en fax til alle teams, hvor han redegøre for grundene for ikke at indføre traction control igen.
På næste møde i FIA vil man vedtag at traction control ikke bliver indført igen.

BKP  


Hop til top
Arrows ikke til salg

Autorace skrev i deres decembernummer, at Arrows fremtid var usikker, flere investorer var interesseret i at opkøbe Arrows teamet.

I en avis i søndags stod der så at,"nu var Arrows teamet meget tæt på at blive solgt."
Entalsmand fra Arrows teamet siger "Det var også en nyhed for os i teamet. De blander vist 2 forskellige ting sammen. Tidligere kompagnon prins Malik's aktier er stadig til salg, med det er en helt anden sag."

BKP  


Hop til top
Coulthard skal hurtigt af sted

Hvis David Coulthard overhovedet skal kunne tillade sig at tro på VM-chancen og måske også på fortsat at have en plads hos McLaren, skal skotten komme rigtig godt fra start i denne sæson. Tidligere har Coulthard følt at det er meget vigtigt at han og teamet ikke kommer skævt fra start i denne sæson - måske også fordi Coulthard ved at det hen over sommeren kan komme forhandlinger med andre kørere om hans sæde - eksempelvis er Jacques Villeneuve for nyligt blevet nævnt.

Den tidligere Formel 1 og McLaren-kører John Watson mener at Coulthard skal godt fra start, men lægger fastslår også at McLaren-teamet måske mest af alt er fokuserede på at give Hakkinen hans tredje VM-titel i træk - det er kun Fangio der har formået det samme. "Det eneste der kunne ændre dette, er hvis David kommer ud og vinder de første tre løb, med Schumacher som toer, og Mika med problemer og få point. Men jeg kan ikke rigtig se at det skulle ske," siger den nuværende motorsportskommentator John Watson og tror i stedet at kampen bliver mellem Hakkinen og Schumacher.

Watson mener at det er løbet på Jerez i 1997 der har gjort at skotten ikke længere kan følge Hakkinen. Som bekendt blev skotten beordret til at give plads for Hakkinen, der vandt sin første sejr - til stor irritation for Coulthard. "Det fik David ind i et hjørne og teamet ved nu at han vil gøre alt hvad han bliver bedt om," siger Watson. Men der er vist også andre faktorer end dette løb der har påvirket. Det er vel ikke nogen hemmelighed at Hakkinen simpelthen har været hurtigere - så Coulthard har slet ikke haft muligheden for at være foran finnen til at give plads.

BB  


Hop til top
Første Michelin-test i marts

Michelin kommer tilbage til Formel 1 i 2001 og bryder dermed det monopol som Bridgestone efter 2000 vil have haft i tre sæsoner. Michelin og Williams har allerede indgået et samarbejde, og eftersom det ikke er tilladt at teste sent på året, bliver den franske dækleverandør nødt til at komme hurtigt i gang med de første tests. Williams stiller en model af sidste års racer med tilhørende faciliteter til rådighed for Michelin, forud for deres første test i den kommende måned.

Det ventes at Michelin får deres eget testteam etableret i det tidligere hovedsæde for BMW Motorsport i Grove. "Vi ved ikke om vi vil være i stand til at være med i en officiel FIA-test, men det er helt sikkert vores mening at teste på grand prix-baner efter at 2000-løbene er kørt," siger Williams' tekniske leder, Patrick Head.

Michelins comeback markerer endnu en kommende dækkrig, som kan medføre en forskubbet magbalance i Formel 1. Det er dette som blandt andet BMW-Williams og også Toyota satser på. Michelin kommer til at gøre comeback for første gang siden 1984.

BB  


Hop til top
Teleglobe fortsat hos BAR

BAR beholder også i 2000 en af deres sponsorer, teleselskabet Teleglobe. "Vores sponsorprogram i 2000 er undervejs og vi forventer ingen større forandringer," siger Martin Tiernay, der er direktør for Teleglobes sponsor-afdeling. "Vi har hele tiden haft en klar forståelse af hvordan sponsoraftaler i Formel 1 kunne støtte Teleglobes marketing og forretningsmål," siger han videre og bekræfter at de fortsætter samarbejdet med BAR-teamet.

Selvfølgelig er teamet også glade for sponsoratet og de rare millioner det giver teamet. "Vi ser frem til at forsætte vores samarbejde i 2000," siger Craig Pollock. "Teleglobe har været med os siden den spæde begyndelse, og vi ser frem til en meget spændende sæson sammen med Teleglobe," siger han videre.

BB  


Hop til top
Test på Jerez - torsdag

Der har været lidt usikkerhed om hvem der var hurtigst – nogen siger Coulthard andre Panis. Efterhånden som man får stykket lidt sammen, lader det til at det bliver Panis der skal have æren af at være den hurtigste i gårsdagens test på Jerez.

Panis kørte i McLaren raceren fra sidste år, der dog er har forskellige 2000-dele. Ganske overraskende var han 3/100 hurtigere end David Coulthard i den nye MP4/15-racer. Hos Benetton var der fremgang at spore – Fisichella helt fremme som nummer 3. Dog var der problemer for den anden Benetton-kører, Alexander Wurz der måtte blive i garagen da der ikke var kommet en ny gearkasse frem til testbanen. Men testdagen var som heller ikke alt for nem for Fisichella. Der var problemer med raceren om formiddagen, hvorfor teamet kun fik testet om eftermiddagen. Teamet anvendte nye aerodynamiske dele, hvilket har forbedret raceren. "Reaktionen fra de nye aerodynamiske dele er gode, og raceren var ret hurtig i eftermiddags," siger Fisichella og bekræfter at delene bliver anvendt i Australien.

For Jordan var den anden testdag på Jerez en blandt fornøjelse. Frentzen satte en tid der var godt 1 sekund langsommere end Coulthards hurtigste tid – referencen, eftersom det er en 2000-model. Det rakte til en 4. plads på dagen, mens Jarno Trulli blot fik et dusin omgange inden hans racer ikke ville mere. Totalt blev det til 38 omgange for Frentzen der kørte uden videre problemer. Elektronikken ville imidlertid ikke i Trullis racer der sluttede på sidstepladsen da dagen var omme.

Eddie Irvine havde en almindelig testdag og sluttede som nr. 5 – 7/100 efter Frentzen i Jordan'en. Derimod var der masser af problemer for Johnny Herbert, der kun fik 24 omgange. Briten sluttede på 7. pladsen.

En ødelagt motor satte BMW-Williams tilbage. Efter 52 omgange måtte Ralf Schumacher se sin motor futte af. På trods af dette var det blevet til en 6. plads på andendagen af testen. Jenson Button er skadet og derfor overtog Bruno Junqueira arbejdet med at teste. "Det uheldigt at Jenson ikke er her til at teste. Men det blev vurderet at det var mere nødvendigt at hvile sig efter hans træningsskade," siger James Robinson. Junqueira kørte 47 omgange og arbejdede med racerens set-up. Brasilianeren havde ikke nogen problemer med raceren.

Hos BAR havde man kun Jacques Villeneuve i aktion – canadieren satte 8. bedste tid, men kunne glæde sig over at få kørt over en løbsdistance – hvilket tyder på at BAR er ved at have styr på racerens holdbarhed. Dog var der undervejs lidt problemer med en vandlækage.

Sauber var godt 2,5 sekund efter Coulthard – og havde kun Pedro Diniz i aktion. Onsdag havde Sauber-køreren et større uheld efter at bagvingen faldt af. "Fejlen på bagvingen skyldtes en fabrikationsfejl som ikke er blevet opdaget på trods af vores kvalitets og kontroltests," siger Peter Sauber og forsikrer at der nu er taget hånd om problemer så det ikke gentager sig. Diniz kørte 73 omgange torsdag og teamet er efterhånden ved at være klar til det australske grand prix. "I dag havde jeg en god tur med raceren, og intet hindrede vores fremgang. Jeg får endnu en hel dag i morgen," siger Diniz der brugte dagen til at simulere forholdene i Melbourne, blandt andet i forbindelse med kølingen til raceren – som er meget vigtig under de varme forhold i Melbourne.

Derudover var også Jean Alesi i aktion for Prost-Peugeot der fortsat har deres at slås med.

Testtider fra Jerez – torsdag den 24. februar 2000

KørerTeamBB  


Hop til top
Bekymret Heidfeld

Prost-teamet er ikke kommet særlig godt ud af de tests de har kørt på det seneste. Der har været utallige problemer med racerens elektronik og debutanten i teamet, Nick Heidfeld, har slet ikke fået en god fornemmelse for hvordan raceren fungerer, og derfor er den regerende Forme 3000-mester ret bekymret forud for debuten i Melbourne.

"Vi kan simpelthen ikke tage til Melbourne på denne måde. Det ser ud til at vi har de samme problemer med elektronikken, og det ser ud til at vi har valgt at leve med det," siger Heidfeld med en skjult skuffelse over teamets prioritering. "Vi skal arbejde på det, men jeg kender slet ikke raceren. Dertil behøver vi mere tid," siger Heidfeld der er kommet til Prost-teamet med Mercedes i ryggen.

Den unge tysker hæfter sig ved at han i visse typer sving, slet ikke har tiltro til raceren. "Jeg har ingen ide om hvordan raceren er i hurtige og langsomme sving," siger Heidfeld. Blandt andet har det været manglende vejgreb bagerst på raceren der har ført til store problemer, til dels på grund af ophænget til baghjulene. Ifølge teamet skulle disse problemer være løst.

BB  


Hop til top
Hockenheim på vildspor?

Det tyske grand prix på Hockenheim kan måske være i fare for at være ude af kalenderen efter sæsonen 2002. Som bekendt er det blevet besluttet at ombygge Hockenheim og skære den ned fra 6,8 til 4,2 kilometer. Arrangørerne af det tyske grand prix forventer at banen er lever op til de nye krav i 2002, men nu lader det til at der ikke er fælles fodslag for hvordan tingene skal udføres.

Blandt andet er det en parkeringsplads til 15.000 biler der har udviklet en strid mellem ejerne af banen og folkene der arrangerer det tyske grand prix. Derudover skal der laves yderligerer tribuner, sådan at flere kan følge med i hvad der sker på banen - der skal bygges til så der bliver plads til godt dobbelt så mange tilskuere. Det koster godt 360 millioner kroner at lave disse forbedringer - udgifter som banen skal afholde.

Problemet er at arrangørerne truer med at trække sig ud med deres mange millioner af kroner som banen også kan få gavn af. Dermed kan Hockenheim stå uden et grand prix i 2003, blandt andet fordi der er så mange andre baner der er blevet linet op til at afholde grand prix i fremtiden. Derudover er der i forvejen et grand prix på tysk grund - det europæiske grand prix på Nürburgring.

BB  


Hop til top
Ferrari test - torsdag

Helt som ventet, begyndte Ferrari i går at teste deres nye F1-2000, det var chassiset Rubens Barrichello skal bruge i sæsonen, det har fået nr. 199.
Rubens Barrichello begyndte først at teste efter frokost. RB kørte ialt 23 omgange, og den hurtigste omgang var på 1:25.742, der var 0,9 sek. langsommere end MS banerekord der lyder på 1:24.850.

Efter testen sagde RB "Vi havde nogle små problemer med det nye chassis, ikke flere end vi havde regnet med, for det er der altid.
Den tid jeg satte på femte omgang er ikke så ringe, men i morgen skal jeg arbejde på at finde et bedre set-up."

På fredag (idag) skal RB forsætte med at teste på Mugello, mens holdkammeraten Michael Schumacher, skal teste sin F1-2000 på Fiorano banen.

Mens RB testede torsdag, så deltog Jean Todt og Michael Schumacher i en reklamefilm for Tic-Tac. Det brugte man næsten hele dagen på.
Tic-Tac er en personlig sponsor til MS.

BKP  


Hop til top
Minardi flytter til Spanien ???

Minardi muligvis på vej til at flytte til Spanien.
Telefonica er stadig den eneste sponsor, og man er ved at forhandle sig frem til en overtagelse at teamet.
Tidligere teamchef for Benetton Joan Villadelprat, er nu blevet inddraget i handlen. Villadelprat er i disse dage i Spanien for at finde et egnet sted hvor man kan have sit hovedkvarter.

I sidste uge sagde teamchef for Minardi Gabriele Rumi "Telefonica er vores hovedsponsor, vi arbejder meget hårdt på at blive en del af Telefonica koncernen.
Hvis vi finder sammen, så er det mest naturligt at vi flytter vores forretning fra Italien til Spanien.

BKP  


 

Hop til top24.2.2000

Renault køber Benetton

Kort før sæsonsstarten i Melbourne er der kommet en sensationel nyhed. Renault har købt Benetton-teamet forud for denne sæson. Der har været mange rygter om Renault og Benetton, men nu ser det ud til at den franske bilgigant har lagt et astronomisk beløb på bordet for at købe tøjfirmaet Benettons Formel 1-team.

Nyheden kommer fra en italiensk nyhedskilde der beretter at Benetton-teamet er blevet købt og at Renault dagen før det australske grand prix vil offentliggøre købet af Benetton-teamet.

Det er ikke meningen at teamet så får Renault-motorer forud for denne sæson, men teamet kommer igennem en fase med store omvæltninger. Blandt andet får Rocco Benetton en fyreseddel - han har ikke vist sig at være meget bevendt, men har mest af alt fået chefstolen pga. familiens engagement i teamet. Hans afløser bliver den tidligere teamchef Flavio Briatore, der så får et comeback som teamchef efter at have levet af at sælge motorer via Supertec. Teamet fortsætter uden øvrige ændringer.

Det er dog lige værd at hæfte sig ved at nyheden ikke er bekræftet, hverken af Benetton eller af Renault, hvorfor nyheden stadig er på rygte-stadiet. Vi følger naturligvis nyheden som den udvikler sig.

BB  


Hop til top
Tre teams ikke bestået

Der har været meget debat om den øgede sikkerhed i forbindelse med konstruktionen af styrtbøjlerne til dette års racere, blandt andet efter at Patrick Head har konkluderet at de enkelte teams ikke overholder den interne aftale teams'ene havde om at sætte ind på dette felt.

Men dette er ikke det eneste - der er tre teams der ikke lever op til de formelle krav som FIA sætter til styrtbøjlen, og der er sat navne på de tre teams - Prost, BAR og Sauber. Sidstnævnte er næsten hyklerisk. Da Pedro Diniz sidste år blev reddet af teamets yderligere forstærkning af styrtbøjlen efter brasilianerens uheld på Nürburgring, kunne teamet ikke andet end at gøre et stort nummer ud af at de gør meget for sikkerheden.

Alligevel kan de ikke leve op til de krav der stilles i år - og det må næsten betegnes som decideret pinligt, specielt efter at Sauber var meget opsatte på at der skulle gøres meget for at sikre at styrtbøjlerne blev forstærket.

BB  


Hop til top
De gode gamle dage...

Hvorfor kan man ikke overhale i Formel 1? Det spørgsmål er blevet vendt og drejet utallige gange. Max Mosley giver sit bud på psykologien i en overhaling. "I gamle dage kunne man overhale andre, fordi der var større forskel på racerne, og til dels også fordi man ikke kunne tage en chance ved at støde sammen," siger FIA præsidenten. Det var de gode gamle dage - men dem kan man jo ikke rigtig leve på.

I dag er attituden til at overhale forskellig. "I dag kan man ikke overhale en anden, fordi den forankørende vil risikere at blive ramt ved at forhindre en overhaling. Men i gamle dage vidste man at der var en mulighed for at blive slået ihjel, så man tog chancen når man vidste at der var en hvis grænsen inden man ville få lov at komme forbi. Det vil man ikke i dag," siger Mosley. FIA har forsøgt med mange ændringer i reglementet for at skabe muligheder for overhalinger, men der er fortsat langt imellem en god overhaling.

BB  


Hop til top
Button klar til første løb - udtaler BMW

BMW-Williams kører Jenson Button, der ikke tester i denne uge på grund af en skade, vil helt sikkert deltage i årets første løb i Melbourne, Australien fra den 10 marts siger en talsmand fra BMW.
Talsmanden fortsætter: "Jenson Button skal efter planen teste på Silverstone i næste uge."
Testkører Bruno Junqueira har overtaget Buttons forpligelser på Jerez, hvor BJ skal teste torsdag og fredag.

Jenson Button skal sammen med Ralf Schumacher holde BMW-Williams fane højt, efter at Alex Zanardi er blevet fyret fra teamet.

BKP  


Hop til top
Plan om 20 løb - nedstemt

Spekulationer om, at man vil til at køre 20 løb på en sæson, for at skaffe plads til andre lande der ville være interesseret i at afvikle et grand prix, er blevet nedstemt.

Grunden til at man ikke vil have flere løb, er at flere teams har modsat sig det.
De mener, at det vil nedsætte værdien i sporten, og at man vil få et meget dårligt produkt.
Et af de lande der blev berørt af afstemningen er Syd Afrika, der har arbejdet hårdt på at komme ind i F1 kalenderen.

På trods af, at man har besluttet ikke at udvide F1 kalenderen, pointere Max Mosley at man på længere sigt godt kan tænke sig at der vil komme flere løb i F1 kalenderen. Løbene vil så blive lagt uden for Europa, hvis EU bliver ved med at angribe FIA.

BKP  


Hop til top
Bookmakernes odds

Som tidligere skrevet her på siden, så tror bookmakerne ikke på Jenson Button. De giver 150 kr for hver spillet krone, hvis Jenson Button bliver verdensmester.

Hvis Michael Schumacher bliver verdensmester, så får man 11 kr tilbage for hver spillet 10er.

Her er de forskellige odds på alle kører i årets formel-1 felt fra bookmakerfirmaet Ladbrokes

Michael Schumacher 11/10
Mika Hakkinen 13/8
David Coulthard 6/1
Heinz-Harald Frentzen 10/1
Rubens Barrichello 14/1
Jarno Trulli 33/1
Eddie Irvine 40/1
Ralf Schumacher 66/1
Jacques Villeneuve 80/1
Giancarlo Fisichella 80/1
Johnny Herbert 100/1
Alexander Wurz 100/1
Jean Alesi 150/1
Jenson Button 150/1
Ricardo Zonta 150/1
Pedro Diniz 200/1
Nick Heidfeld 200/1
Mika Salo 200/1
Pedro de la Rosa 250/1
Jos Verstappen 250/1
Marc Gené 1000/1
Gaston Mazzacane 1000/1

BKP  


Hop til top
Tilbageskridt for Ralf

Det kræver tålmodighed at komme fremad i Formel 1, og i nogle tilfælde kan det endda være svært når man tager et skridt tilbage for senere at håbe at det vender og går fremad. Sådan har det været for Ralf Schumacher der i 1999 skiftede til Williams. Forud var gået et par sæsoner hos Jordan, og selvom Eddie Jordan oprindeligt gerne ville beholde den hurtige tysker, der efter flere ødelagte Jordan-racere var begyndt at bruge hovedet får han kørte, og faktisk havde kontrakt med ham i 1999, blev man alligvel enige om at Frank Williams kunne få tyskeren - men det kostede selvfølgelig også. At Eddie Jordan så i sidste ende var glad for at slippe af med den arrogante tysker, er så siden hen kommet frem. Der var vist noget med et lille kort som Sir Frank modtog da Ralf var blevet Williams-mand.

Men for Ralf Schumacher har det vist sig at være et eller flere skridt tilbage - Jordan er gået frem, mens Williams kæmper for at holde sammen på stumperne af et tidligere stor-team. Nu er teamet i gang med en opbygning til fremtidig storhed - men det kræver tålmodighed. Ralfs nuværende arbejdsgiver er godt klar over at skiftet til Williams var en skridt tilbage, men opfordrer tyskeren til ikke at blive utålmodig. "Han må være tålmodig i yderligere et år," siger Frank Williams og mener at det vil skade Ralfs fremtidsmuligheder hvis han nu går hen og bliver utålmodig - men det er vel også i Williams interesse at beholde tyskeren så længe som muligt.

Den yngre Schumacher har nemlig potentialet til at køre i storebroderens hjulspor. "Ralf er bedre end mange tror. Han ville have været verdensmester hvis han sidste år var i en McLaren," siger Frank Williams. Ralf Schumacher har udviklet sig siden debuten og er i dag en moden Formel 1-kører der begår færre fejl - og 1999-sæsonen viste han sig at have det der skulle til for at løfte en racer der var elendig til mere end den måske var værd! Det er et godt tegn på en klassekører!

BB  


Hop til top
Aktier til salg

Omsætningen af Formula One Holdings-aktier har nået uanede højder og nu er en af investorerne ved at trække sig ud. Morgan Grenfell med Deutsche Bank som hovedaktøren i denne investering, er ved at sælge ud af sine aktier i Formula One Holdings. De ejer 12,5% af aktierne, og havde yderligere en option på 37,5% af aktierne - den resterende halvdel ville Ecclestone selv beholde.

Men da optionen udløb - fordi Morgan Grenfell overspillede sin rolle - gik aktierne i stedet til Hellman & Friedman. Nu lader det til at den "tabende" part i hele spillet, er blevet så skuffet at nu vil de sælge deres aktiepost. Den skulle efter sigende være til salg for lidt over 4 milliarder kroner, hvis der er nogle der skulle have lidt sparepenge til overs. Morgan Grenfell og Deutsche Bank vil ved et salg af aktierne kunne tjene et par milliarder kroner, eftersom de i oktober købte aktier for godt 2,5 milliarder kroner.

Rygter vil vide at det er den tidligere italienske ministerpræsident og nuværende mediekonge, Silvio Berlusconi der vil købe Formel 1-aktierne.

BB  


Hop til top
Senna i en klasse for sig

Der er ingen der kan måle sig med Ayrton Senna - det mener Eddie Jordan. Den brasilanske kører vil altid være i en klasse for sig. Flere andre kørere har også været markante, men ingen vil kunne overgå Senna. Der har været flere kørere der på papiret har været bedre - Prost med 4 VM-titler og før ham Fangio - men Sennas stil og udstråling overgik de to andre store mestre. "Senna havde den samme karisma som Pele og Nuhammed Ali," siger Eddie Jordan og sammenligner Senna med to andre sportsgrenes allerstørste personligheder.
BB  


Hop til top
Sauber nyheder - onsdag

Sauber teamet startede så på deres sjette test, siden december. Denne gang sammen med en del andre team på Jerez banen.

Pedro Diniz testede alene, da Mika Salo har en skade i hånden, men MS skal teste inden afrejsen til melbourne, på Ferraris testbane i Fioranoi.

Pedro Diniz lavede de sidste test på den nye Sauber C19 inden afrejsen.
Man koncentrede sig mest om de nyeste aerodynamiske ting der er kommet til Sauber C19, der ud over afprøvede man forskellige set-ups.
Ialt kørte Diniz 31 omgange inden at han spant af banen.
Diniz slap uskadt fra ulykken, og teamet er ved og undersøge hvad grunden var til ulykken.

Pedro Diniz udtalte efter ulykken " Generalt er jeg meget glad for den nye bil og den måde bilen opføre sig på.
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor at jeg spant, men jeg tror det var noget med bagvingen at gøre, teamet er ved at undersøge sagen"

BKP  


Hop til top
Ferraribilerne er hurtige

Den nye F1-2000 har vist at den er hurtig under i de hidtige tests. Årsagen er en kombination af flere ting. En lettere motor, et lettere elektrisk system og nye stærke letvægtsmaterialer. Det skulle have givet én vægtreducering på op til 60 kg. Det er bl.a. samarbejdet med General Electric, der har givet en stor del af vægtreduceringen. General Electric har et samarbejde med NASA, den amerikanske rumfartsorganisation om nye materialer. Vægtreduceringen kan måske være årsag til de hurtige tider og banerekorder der allerede er sat i F1-2000. Men til løbene, er der en minimumvægt der skal opfyldes, og det vil man så klare med vægtklodser anbragt rundt omkring i bilen. Der giver så mulighed for at give en bedre balance i bilen, idet - det afhængig af banen der køres på - er mulighed for at anbringe disse klodser, hvor de får bilen til at fungere optimalt.

Og så er lidt røre om Michael Schumacher på flere områder.

Efter at han som bekendt har købt en vingård i Frankrig, for at have noget lave i tiden efter formel 1, så forlyder det at han nu også er på jagt efter en vingård i Toscana-området i Italien. Toscana leverer noget af det bedste italienske vin.

Udover sin vininteresse, så er Schumacher også med i kørernes sikkerhedsudvalg. Han har selv foreslået, at man skal gå tilbage til slicksdæk, idet han mener sikkerheden er større med disse dæk. Ifølge hans iagttagelser sker der langt flere afkørsler nu, hvor man har riller i dækkene.

Og så afbrød Schumacher en test. Iagttagere kunne ikke se hvorfor, der var ingen synlige problemer med bil eller bane. Men så viste det sig, at han skulle lave noget promotion for en af sponsorerne, nemlig Tic-Tac. En eller anden havde åbenbart "glemt" at skrive det i kalenderen.

PDL  


Hop til top
Problematisk start for Ralf Schumacher på Jerez

Williams startede og onsdag med at teste på Jerez.
Det var kun Ralf Schumacher som kom ud og køre.Jenson Button er skadet med en forstækt muskel i ryggen.

Ralf Schumacher's test startede ikke som planlagt.
Om morgen nåede RS kun at køre 9 omgange før det var slut. En olielækage satte en stopper for at teste vidre, men RS nåede at sætte den anden bedste tid om morgen, kun overgået af Mika Hakkinen i McLaren.

Om eftermiddagen, efter at man havde fundet fejlen til olielækagen, kørte RS et ukendt antal omgange uden problemer, og satte dagens 5 bedste tid.

Williams forsætter med at teste torsdag.

BKP  


Hop til top
BAR nyheder - onsdag

Efter BAR's omfattende test i Syd Afrika, er man nu kommet tilbage til europa igen.
De deltager også i den store 3 dags test på Jerez.

Ricardo Zonta var den eneste fra BAR teamet der testede i går,Zonta kørte i BAR Honda 002.
Zonta kørte 62 omgange helt uden problemer, og satte dagens 6 bedste tid.

Holdkammerat Jacques Villeneuve skal efter planen først teste torsdag og fredag.

BKP  


Hop til top
Jaguar nyheder - onsdag

Jaguar Racing team tester også Jerez, de har taget 3 kører med til testen, Eddie Irvine og Johnny Herbert, samt testkører Luciano Burti, men skal kun bruge 2 under selve testen.

Eddie Irvine havde dagens 4 hurtigste tid. EI nåede at køre 68 omgange. EI brugte dagen til at teste set up og teste bilens udholdenhed.

Johnny Herbert kørte kun 20 omgange, og satte den 9 bedste tid. JH var hæmmet af elektriske problemer om formiddagen, om eftermiddagen var det motoren der skabte problemer for JH.

Om aften var testkører Luciano Burti ude og køre i en Jaguar Silverstone XKR, der skulle laves en fotoserie med bilen.
LB kommer ikke ud og tester R1 på Jerez, men er blevet tilsagt til at R1 i næste uge på Lurcy Levis banen. .

BKP  


Hop til top
Problematisk dag for Benetton

Benetton som sammen andre teams er startet på en 3 dags test på Jerez, fik ikke den bedste start.

Begge kører, Giancarlo Fisichella og Alexander Wurz var i aktion.
Fisichella kørte ialt 21 omgange og fik den 11 bedste tid.
Wurz kørte ialt 14 omgange og fik den 10 bedste tid.

Begge kører kom ud for problemer med de elektriske dele på bilen.
Ikke desto mindre fik man lavet shake down på anden og tredje chassis af B200.
Som følge af de mange problemer der har været med gearkassen, havde begge biler ny fået gearkasse monteret.

Benetton vil fortsætte med at teste torsdag

BKP  


Hop til top
Jenson Button skadet

Netop som Jenson Button skulle til at i gang med de sidste testrunder for BMW-Williams, gik det galt. Under fitnesstræning i weekenden, overbelastede Button en muskel i ryggen så meget, at han ikke kan teste den næste uge, måske endda to uger. Han er i øjeblikket dømt til at tage den med ro, og skal også til nærmere undersøgelse på et hospital i London.

Det betyder at det testprogram han skulle have gennemført, i stedet bliver foretaget af Bruno Junqueira, teamets testkører.
Jenson Button skulle ifølge teamet, være klar til det Australske GP, så chancen for at blive den hidtil yngste britiske formel 1 kører lever endnu.

PDL  


Hop til top
Ecclestone : Kvinder har ikke en chance

Bernie Ecclestone har udtalt i et interview " At kvinder højst sandsynligt aldrig vil blivet taget alvorligt i formel-1, og derfor ikke bliver tilbudt et sæde i en bil.

Ecclestone har selv 2 døtre, men selv om de fik en stor pose penge, så ville ingen teams være interesseret i at få dem som kører.
Ingen teams, hverken Ferrari eller McLaren, vil tag en chance med en kvindlig chauffør.

BKP  


Hop til top
Bookmaker afskriver Jenson Button

Williams nye "dreng" Jenson Button, har ikke mange chancer for at vinde titlen som verdensmester, hvis man skal tro på div. bookmaker.

Den kun 20 årige Button vil starte sit første Grand Prix i melbourne den 12 mart, men de nationale bookmaker tror at der er større chance for at finde liv på en fremmede planet inden for de næste 5 år, end der er chance for at Button bliver verdensmester.

Coral giver pengene 100 gange tilbage hvis Button bliver verdensmester, mens Ladbrokes giver pengene 150 gange tilbage, men hvis der findes liv på en anden planet, så giver det pengene 50 gange tilbage.

Favorit hos bookmakerne er Michael Schumacher (11-10), så kommer Mika Hakkinen (13-8), David Coulthard på 3 pladsen, tæt forfulgt af Rubens Barrichello.
Jarno Trulli og Eddie Irvine giver odds 33-1.

BKP  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk