Sidst på formiddagen begyndte Mark Webber at vise det sande potentiale i den nye Red Bull racer, da han fyrede en stribe omgange af under 1:22 - tider som ingen andre i løbet af formiddagen har været i nærheden af. Og hvor det i tidligere tests så ud til at Ferrari stod stærkest, så har teamet haft mange tekniske problemer i Fernando Alonsos racer.
Force India har også fået kørt en del omgange i race-opsætning og med fyldte tanke. Teamet melder at det ser fint ud for Liuzzi og raceren. Louts har haft lidt problemer med hydraulikken, men Fauzy kom senere ud på banen igen. Den malaysiske kører tester igen, blandt andet for at sikre sig en superlicens til Formel 1. Lige før frokost kom der igen problemer for Virgin, hvor Lucas di Grassi kørte af og røg i dækmuren. Det sætter igen udviklingen og testen af den nye Virgin racer tilbage.
Så da der blevet 'fløjtet af' til frokost var det med en supertid i front for Mark Webber. Dog forbedrede Nico Rosberg sig til sidst - men har stadig langt op til Webbers bedste tid.
Formiddagens tider fra Barcelona
Nr. | Kører | Team | Tid |
1. | Mark Webber | Red Bull | 1:21,487 |
2. | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:22,514 |
3. | Nicolas Hülkenberg | Williams | 1:22,684 |
4. | Pedro de la Rosa | Sauber | 1:23,321 |
5. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:24,580 |
6 | Jenson Button | McLaren | 1:24,582 |
7. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 1:24,869 |
8. | Vitantonio Liuzzi | Force India | 1:25,303 |
9. | Vitaly Petrov | Renault | 1:26,208 |
10. | Lucas di Grassi | Virgin Racing | 1:27,057 |
11. | Fairuz Fauzy | Lotus | 1:29,795 |
Det tilsyneladende yderst ambitiøse Formel 1 team, Stefan GP, får ikke testet i denne uge. Det var ellers planlagt at teamet skulle teste på Portimao banen i Portugal. Desværre for teamet, må det ikke få de ønskede dæk fra Bridgestone, som ellers gerne ville levere dækkene.
En regel fra FIA og dermed også indføjet i FIAs kontrakt med Bridgestone siger at kun de teams der er godkendt til at køre med i Formel 1 serien, kan få dæk leveret fra Bridgestone. Og da dette ikke er tilfældet med Stefan GP - endnu - ja så er der ingen dæk til teamet.
En mulighed var selvfølgelig at få dæk fra GP2 serien, en mulighed som andre teams har benyttet sig, men her har både Bridgestone og Stefan GP takket nej. Bridgestone fordi de ikke har kunnet levere dækkene hurtig nok, og Stefan GP fordi de ønsker at se bilen køre i fuld Formel 1 konfiguration.
En måske lidt frusteret teamejer, Zoran Stefanovic, siger at man ikke helt ved hvor man står i øjeblikket. Manglende tests er en ting, noget andet er at man afventer afgørelse fra FIA vedrørende mindst et af de nye teams, som sandsynligvis ikke er i stand til at stille op alligevel. Stefan GP har dog selv alt klart - så godt som. Teamet har forlængst underskrevet kontrakt med Kazuki Nakajima og teamet selv bekræfter at man er i gang med forhandlinger med Jacques Villeneuve, som hvis omstændighederne elsker flasker sig for Stefan GP, kan få endnu et comeback.
Sauber teamet - er det inde eller ude? Godt nok har FIA bekræftet at teamet overtager pladsen efter Toyota teamets exit, men Sauber og dets kørere er stadig ikke anført som deltagere på FIAs officielle liste - endnu. Er der sket en fejl?
Det skal dog siges at der er flere huller på listen. Blandt andet er Robert Kubicas medkører hos Renault teamet heller ikke anført. Det må give genstand for kritik af FIA ikke at være opdateret. Men åbenbart venter man idet der er flere uafklarede spørgsmål. Et af dem er meget omtalt, nemlig det nye USF1 team, ligesom Campos Meta teamet har været på kanten til det yderst tvivlsomme.
Klar i kulissen står et andet nyt team, Stefan GP. Der er både bil og kørere klar ifølge teamet selv, men man afventer en udmelding fra FIA. Stefan GP er dog ikke helt klar alligevel. Man kan ikke få leveret dæk fra Bridgestone da man ikke er officiel deltager. Derfor er teamet begrænset i sine testmuligheder og har måttet aflyse en test i Portugal. Kører FIA med en forsigtig trukket håndbremse?
Er Bridgestone inde eller ude efter 2010? Ja det er et spørgsmål mange stiller sig i øjeblikket. Og hvem skal eventuelt overtage pladsen efter Bridgestone?
Fakta er at Bridgestone forlængst har meddelt at de ikke ønsker at levere dæk til Formel 1 klassen når deres nuværende aftale udløber ved udgangen af denne sæson. Bridgestone har været inde omkring Formel 1 siden 1997 og har siden 2008 været den eneste dækleverandør i Formel 1.
Såfremt andre alternativer ikke kommer med et seriøst udspil, håber FIA dog på at kunne forhandle sig til rette med Bridgestone om en forlængelse af den nuværende aftale.
Da Bridgestone meldte ud at de ikke længere var interesseret i at levere dæk til Formel 1, blev især 2 andre dækfirmaer rygtet på banen som overtagere af Bridgestones plads. Kuhmo og Hankook blev den gang nævnt, men siden har ingen hørt noget om firmaernes eventuelle interesse.
På sidelinien står dog også Michelin, som i flere omgange har været inde omkring Formel 1, og nok ikke altid med lige stor succes. Til gengæld er mærket godt repræsenteret i andre større løbsserier og med stor succes. Fornylig udtalte en talsmand fra det franske firma, at Michelin måske vil overveje at levere dæk til Formel 1, såfremt der i reglementet er grundlag for en bedre brændstoføkonomi og ikke mindst et væsentligt mindre CO2 udslip.
Selvom der i 2010 endnu ikke er kørt andet end tests, vil de deltagende teams med stor sandsynlighed sikkert gerne vide, om Bridgestone forsætter og man derudfra forsat kan bruge de erfaringer man har i samarbejdet med Bridgestone, eller om hele feltet skal til at vænne sig til helt nye dæk og samarbejdspartner. Sker det vil alle teams med garanti forlænge at få yderligere tests for at få de nye dæk "kørt" ind.