Fiorano:
Michael Schumacher testede i en F399 model (chassis nr. 194), og der blev praktiseret flere starter samt testet nye dele som udvikles til F1-2000 modellen.
Han kørte ialt 20 omgange med en bedste tid på 1:01,991.
Den bedste tid på Fiorano banen i år er sat af Ferrari teamets testkører Luca Badoer og er på 1:00,226.
Mugello.
Teamkollegaen, Rubens Barrichello, var i aktion på en meget kold og overskyet Mugello bane, hvor han testede i den nye model F1-2000 (chassis nr. 199).
Hans bedste tid på de 42 omgange som han kørte blev: 1:24,997.
Rubens Barrichellos udtalte efter testen:
"Vi har fået kørt en hel del omgange nu, og har opnået en bedre forståelse for F1-2000's køreegenskaber. Omgangstiderne er gode, men der er stadig muligheder for forbedringer".
Han var i øvrigt meget tilfreds med de resultater som teamet havde opnået indtil nu.
Hurtigste tid på Mugello i år er sat af Michael Schumacher, og tiden er 1:24,850.
Rubens Barrichello tester videre på Mugello banen i dag.
Michael Schumacher tester i formiddag på Fiorano og i eftermiddag på Mugello.
På Fiorano banen brugte Michael Schumacher hele dagen på at øve starter og kørte 30 omgange. Dagens bedste omgang var 1:01.188.
MS brugte sidste års model F399.
På Mugello startede testen kl 08.30.
Rubens Barrichello lavede en fuld løbsdistance. Løbet var delt op i 3 afdelinger. Mellem først og anden stop, var del problemer med benzintilførslen som blev fixet med det samme.
Ialt kørte Barrichello 83 omgange, og dagens hurtigste var på 1:25.680.
Efter testen udtalte Rubens "Jeg er meget glad for at jeg nu har gennemført 2 hele løbsdistancer. Alt gik som forventet og vi har nu fundet et perfekt set-up til bilen. Den nye bil er meget hurtig, og jeg føler mig sikker på at vi får en god sæson."
Minardi teamet deltog ikke i den netop afsluttet test på Jerezbanen.
Teamet bekræfter at de sammenlagt har kørt over 1600 km under testen på banen ved Barcelona i deres nye MO2.
Testen viste også at Minardi's nye kører, Gaston Mazzacane kørte næste lige op med teamets anden kører Marc Gene.
Minardi vil lave de sidste test på Mugello den 28 og 29 februar.
En talsmand fra Renault har afvist rygterne om den ellers forestående præsentation af Renaults køb af Benetton. "Der er hverken samtaler eller nogen vilje i den retning," siger talsmanden.
Renault har foreløbig ingen planer om at sætte sit præg på denne racer.
Hos Benetton skinner det dog ikke igennem at man dementerer rygterne. "For at være konkurrencedygtige i dagens Formel 1, skal man have et officielt motorsamarbejde. Derfor må man mindre andele for at få en konstruktør med," siger Rocco Benetton. Dermed ligger der et tilbud til Renault om at bliver hovedaktionær i Benetton-teamet - så måske ser vi Renault på vej ind i Benetton-teamet på et eller andet tidspunkt.
Der vil komme flere oplysninger på mandag.
DC havde som bekendt 2 episoder angående blokering af langsomme kører.
Den første omhandler Olivier Panis på banen i San Marino, og den anden omhandler Michael Schumacher i det japansk Grand Prix.
Max Mosley's forslag går ud på, at i steden for at give 10 sek straf, så overvejer FIA i steden for at man for forbud i 1 løb eller flere løb.
FIA mener at det kunne løse problemmet.
Max Mosley siger tilgængæld at traction control vil være en total katastrofe hvis det blev genindført.
Derfor har Max Mosley fornyligt sendt en fax til alle teams, hvor han redegøre for grundene for ikke at indføre traction control igen.
På næste møde i FIA vil man vedtag at traction control ikke bliver indført igen.
I en avis i søndags stod der så at,"nu var Arrows teamet meget tæt på at blive solgt."
Entalsmand fra Arrows teamet siger "Det var også en nyhed for os i teamet. De blander vist 2 forskellige ting sammen. Tidligere kompagnon prins Malik's aktier er stadig til salg, med det er en helt anden sag."
Den tidligere Formel 1 og McLaren-kører John Watson mener at Coulthard skal godt fra start, men lægger fastslår også at McLaren-teamet måske mest af alt er fokuserede på at give Hakkinen hans tredje VM-titel i træk - det er kun Fangio der har formået det samme. "Det eneste der kunne ændre dette, er hvis David kommer ud og vinder de første tre løb, med Schumacher som toer, og Mika med problemer og få point. Men jeg kan ikke rigtig se at det skulle ske," siger den nuværende motorsportskommentator John Watson og tror i stedet at kampen bliver mellem Hakkinen og Schumacher.
Watson mener at det er løbet på Jerez i 1997 der har gjort at skotten ikke længere kan følge Hakkinen. Som bekendt blev skotten beordret til at give plads for Hakkinen, der vandt sin første sejr - til stor irritation for Coulthard. "Det fik David ind i et hjørne og teamet ved nu at han vil gøre alt hvad han bliver bedt om," siger Watson. Men der er vist også andre faktorer end dette løb der har påvirket. Det er vel ikke nogen hemmelighed at Hakkinen simpelthen har været hurtigere - så Coulthard har slet ikke haft muligheden for at være foran finnen til at give plads.
Det ventes at Michelin får deres eget testteam etableret i det tidligere hovedsæde for BMW Motorsport i Grove. "Vi ved ikke om vi vil være i stand til at være med i en officiel FIA-test, men det er helt sikkert vores mening at teste på grand prix-baner efter at 2000-løbene er kørt," siger Williams' tekniske leder, Patrick Head.
Michelins comeback markerer endnu en kommende dækkrig, som kan medføre en forskubbet magbalance i Formel 1. Det er dette som blandt andet BMW-Williams og også Toyota satser på. Michelin kommer til at gøre comeback for første gang siden 1984.
Selvfølgelig er teamet også glade for sponsoratet og de rare millioner det giver teamet. "Vi ser frem til at forsætte vores samarbejde i 2000," siger Craig Pollock. "Teleglobe har været med os siden den spæde begyndelse, og vi ser frem til en meget spændende sæson sammen med Teleglobe," siger han videre.
Panis kørte i McLaren raceren fra sidste år, der dog er har forskellige 2000-dele. Ganske overraskende var han 3/100 hurtigere end David Coulthard i den nye MP4/15-racer. Hos Benetton var der fremgang at spore – Fisichella helt fremme som nummer 3. Dog var der problemer for den anden Benetton-kører, Alexander Wurz der måtte blive i garagen da der ikke var kommet en ny gearkasse frem til testbanen. Men testdagen var som heller ikke alt for nem for Fisichella. Der var problemer med raceren om formiddagen, hvorfor teamet kun fik testet om eftermiddagen. Teamet anvendte nye aerodynamiske dele, hvilket har forbedret raceren. "Reaktionen fra de nye aerodynamiske dele er gode, og raceren var ret hurtig i eftermiddags," siger Fisichella og bekræfter at delene bliver anvendt i Australien.
For Jordan var den anden testdag på Jerez en blandt fornøjelse. Frentzen satte en tid der var godt 1 sekund langsommere end Coulthards hurtigste tid – referencen, eftersom det er en 2000-model. Det rakte til en 4. plads på dagen, mens Jarno Trulli blot fik et dusin omgange inden hans racer ikke ville mere. Totalt blev det til 38 omgange for Frentzen der kørte uden videre problemer. Elektronikken ville imidlertid ikke i Trullis racer der sluttede på sidstepladsen da dagen var omme.
Eddie Irvine havde en almindelig testdag og sluttede som nr. 5 – 7/100 efter Frentzen i Jordan'en. Derimod var der masser af problemer for Johnny Herbert, der kun fik 24 omgange. Briten sluttede på 7. pladsen.
En ødelagt motor satte BMW-Williams tilbage. Efter 52 omgange måtte Ralf Schumacher se sin motor futte af. På trods af dette var det blevet til en 6. plads på andendagen af testen. Jenson Button er skadet og derfor overtog Bruno Junqueira arbejdet med at teste. "Det uheldigt at Jenson ikke er her til at teste. Men det blev vurderet at det var mere nødvendigt at hvile sig efter hans træningsskade," siger James Robinson. Junqueira kørte 47 omgange og arbejdede med racerens set-up. Brasilianeren havde ikke nogen problemer med raceren.
Hos BAR havde man kun Jacques Villeneuve i aktion – canadieren satte 8. bedste tid, men kunne glæde sig over at få kørt over en løbsdistance – hvilket tyder på at BAR er ved at have styr på racerens holdbarhed. Dog var der undervejs lidt problemer med en vandlækage.
Sauber var godt 2,5 sekund efter Coulthard – og havde kun Pedro Diniz i aktion. Onsdag havde Sauber-køreren et større uheld efter at bagvingen faldt af. "Fejlen på bagvingen skyldtes en fabrikationsfejl som ikke er blevet opdaget på trods af vores kvalitets og kontroltests," siger Peter Sauber og forsikrer at der nu er taget hånd om problemer så det ikke gentager sig. Diniz kørte 73 omgange torsdag og teamet er efterhånden ved at være klar til det australske grand prix. "I dag havde jeg en god tur med raceren, og intet hindrede vores fremgang. Jeg får endnu en hel dag i morgen," siger Diniz der brugte dagen til at simulere forholdene i Melbourne, blandt andet i forbindelse med kølingen til raceren – som er meget vigtig under de varme forhold i Melbourne.
Derudover var også Jean Alesi i aktion for Prost-Peugeot der fortsat har deres at slås med.
Testtider fra Jerez – torsdag den 24. februar 2000
Kører | Team | BB Prost-teamet er ikke kommet særlig godt ud af de tests de har kørt på det seneste. Der har været utallige problemer med racerens elektronik og debutanten i teamet, Nick Heidfeld, har slet ikke fået en god fornemmelse for hvordan raceren fungerer, og derfor er den regerende Forme 3000-mester ret bekymret forud for debuten i Melbourne."Vi kan simpelthen ikke tage til Melbourne på denne måde. Det ser ud til at vi har de samme problemer med elektronikken, og det ser ud til at vi har valgt at leve med det," siger Heidfeld med en skjult skuffelse over teamets prioritering. "Vi skal arbejde på det, men jeg kender slet ikke raceren. Dertil behøver vi mere tid," siger Heidfeld der er kommet til Prost-teamet med Mercedes i ryggen. Den unge tysker hæfter sig ved at han i visse typer sving, slet ikke har tiltro til raceren. "Jeg har ingen ide om hvordan raceren er i hurtige og langsomme sving," siger Heidfeld. Blandt andet har det været manglende vejgreb bagerst på raceren der har ført til store problemer, til dels på grund af ophænget til baghjulene. Ifølge teamet skulle disse problemer være løst. BB Det tyske grand prix på Hockenheim kan måske være i fare for at være ude af kalenderen efter sæsonen 2002. Som bekendt er det blevet besluttet at ombygge Hockenheim og skære den ned fra 6,8 til 4,2 kilometer. Arrangørerne af det tyske grand prix forventer at banen er lever op til de nye krav i 2002, men nu lader det til at der ikke er fælles fodslag for hvordan tingene skal udføres. Blandt andet er det en parkeringsplads til 15.000 biler der har udviklet en strid mellem ejerne af banen og folkene der arrangerer det tyske grand prix. Derudover skal der laves yderligerer tribuner, sådan at flere kan følge med i hvad der sker på banen - der skal bygges til så der bliver plads til godt dobbelt så mange tilskuere. Det koster godt 360 millioner kroner at lave disse forbedringer - udgifter som banen skal afholde. Problemet er at arrangørerne truer med at trække sig ud med deres mange millioner af kroner som banen også kan få gavn af. Dermed kan Hockenheim stå uden et grand prix i 2003, blandt andet fordi der er så mange andre baner der er blevet linet op til at afholde grand prix i fremtiden. Derudover er der i forvejen et grand prix på tysk grund - det europæiske grand prix på Nürburgring. BB Helt som ventet, begyndte Ferrari i går at teste deres nye F1-2000, det var chassiset Rubens Barrichello skal bruge i sæsonen, det har fået nr. 199.Rubens Barrichello begyndte først at teste efter frokost. RB kørte ialt 23 omgange, og den hurtigste omgang var på 1:25.742, der var 0,9 sek. langsommere end MS banerekord der lyder på 1:24.850. Efter testen sagde RB "Vi havde nogle små problemer med det nye chassis, ikke flere end vi havde regnet med, for det er der altid. På fredag (idag) skal RB forsætte med at teste på Mugello, mens holdkammeraten Michael Schumacher, skal teste sin F1-2000 på Fiorano banen. Mens RB testede torsdag, så deltog Jean Todt og Michael Schumacher i en reklamefilm for Tic-Tac. Det brugte man næsten hele dagen på. BKP Minardi muligvis på vej til at flytte til Spanien.Telefonica er stadig den eneste sponsor, og man er ved at forhandle sig frem til en overtagelse at teamet. Tidligere teamchef for Benetton Joan Villadelprat, er nu blevet inddraget i handlen. Villadelprat er i disse dage i Spanien for at finde et egnet sted hvor man kan have sit hovedkvarter. I sidste uge sagde teamchef for Minardi Gabriele Rumi "Telefonica er vores hovedsponsor, vi arbejder meget hårdt på at blive en del af Telefonica koncernen. BKP Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|