De to teams har præsenteret sig selv undervejs til Melbourne, hvor Hoda i Tokyo fik lov til at præsentere de to heste som de satser på i 2001. De to teams bliver formeldt set stillet lige, så det er da altid noget, men et eller andet sted har de nok en præference for BAR som de har arbejdet tæt sammen med allerede i et år. Men begge teams er stærkt opsatte på at slå det andet Honda-team, så det kan blive en interessant duel.
Honda har en nyudviklet RA001E-motor klar til sæsonpremieren, og den har allerede kørt flere tusinde kilometer og har faktisk vist sig at være meget pålidelig. "Vi ser frem til den nye sæson. Vi har haft et meget produktivt og intensivt testprogram, men nu begynder den rigtige action. Vi er godt forberedte til det første løb og kan tage til Australien med stor tilfredshed," siger Kazutoshi Nishizawa. Honda har til løbet i Melbourne sendt 40 teknikere af sted, og Honda er så småt ved at pakke ud til det kommende grand prix.
To teams - fælles Honda-front
Honda tror på fremtiden
Honda tror stadig på sejre
Meget af det ligger i opdragelsen. "Mine forældre opdrog mig godt, og jeg lærte værdien af penge at kende. Jeg bruger penge når jeg mener der er behov for det, eller når det er det værd. Jeg hader at spilde penge, og jeg forsøger at opdrage mine børn på samme måde," siger Schumacher der med indtægt fra Ferrari og sponsorer runder en god halv milliard om året i årsgage. "Jeg får en høj løn, men det er ikke så i nærheden af det som folk tror jeg tjener," lyder det også fra Schumacher. Gad vide om den så er en halv million plus. En ting er vist sikkert: der bliver lige med nød og næppe til smørret på brødet.
Den tidligere verdensmester gav ellers raceren røg for at være langsommere end sidste års racer, hvilket ikke lovede videre godt for teamet. Det har han dog taget til dels i sig igen, men han fastholder kritikken. "Jeg vil ikke nægte det, men situationen forbedrede sig hurtigt, selvom vi stadig er langsommere end sidste år. Der er meget arbejde at udføre, så jeg kan ikke finde frem til det fulde potentiale i denne racer i øjeblikket," siger Villeneuve, og dermed hænger det stadig i luften at BAR-raceren ikke er oppe på det niveau som man ellers kunne have forventet.
Det bliver dog bedre. "Mit indtryk er at det startede dårligt, men det har forbedret sig dag for dag. Hvem kender dens grænser og hvad den kan præstere? Der er plads til forbedringer, og det er en positiv ting," siger han videre. Han vil allerhelst ud og vinde, men det er tvivlsomt om det bliver tilfældet fra starten af sæsonen. Derudover kender hverken BAR eller de andre teams balancen i Formel 1 - det får vi først at se under kvalifikationen. "2001-racerne har dårlig nok testet sammen, og ingen har testet under de samme forhold. Det er derfor meget svært at evaluere situationen - det må vi se i Melbourne," siger han og ser meget frem til løbet i Melbourne hvor han sidste år blev nummer 4 og sikrede sig de første point til BAR. "Jeg må indrømme at jeg godt kan lide den australske bane, og vi har tidligere klaret os godt der. Jeg håber at det samme sker i år," siger han forhåbningsfuldt.
Det har været Bell Helmets som havde kontrakt med den forsvarende verdensmester, men da tyskeren lige pludselig præsenterede en ny letvægts hjelm faldt det ikke lige i Bells smag. Så de har indstævnet Schumacher for retten, og han skal møde for retten i Bruxelles, med et erstatningskrav for at have skiftet til Schuberth Helme.
Det amerikanske firma mener at de har en kontrakt med Schumacher der løbet i hele hans karriere, og derfor går de nu efter at få erstatning. "Sports Europe og Bell Helmets vil forsvare sine rettigheder mod den nuværende verdensmester hvis titel ikke frigør ham eller gør at han ikke skal respektere hans underskrevne aftale, eller af de mest elementære etiske grunde," siger Bell der altså er ret fortørnede på tyskerens opførsel.
Erstatningen er sat til en million dollars. Derudover mener Bell at de intet kendte til Schumachers forestående skifte til Schuberg Helmes letvægtshjelm der kun vejer lidt over et kilo. Superhjelmen er mindre, men sikrer og kan hive mere luft ind end andre hjelme hvilket kan få Schumachers hoved til at være køligere.
Nye hjelme til brødrene Schumacher
Men det er lige for alle, så der er ingen der har en videre fordel af at sæsonen begynder tidligt i marts. Selvom Ferrari er meget optimistiske forud for det kommende grand prix, kunne de godt have brugt lidt mere tid på at blive klar. "Vi ville gerne have haft et par uger mere for at forbedrede os til sæsonen forude, men på trods af det, er det gået meget godt indtil videre," siger Luca di Montezemolo.
Den nye F1-2001 har sat meget hurtige tider, så derfor forventer teamet selvfølgelig at de også leverer en god indsats i sæsonen hvor de skal forsvare deres VM-titler. Ferrari-præsidenten peger dog på at F1-2001'eren langt fra er optimalt designet. "Sidste år fortsatte vi med at udvikle raceren gennem sæsonen lige indtil det sidste grand prix, og det betød at vi ikke havde tid til at koncentrere os om 2001-raceren, hvilket ville have været brugbart," siger han videre.
Det får ham dog ikke til at blive meget bekymret. "Selvom vi ikke er 100% klar, så er der heller ingen af vores rivaler der er det," siger han med en skjult hentydning til McLarens mange tekniske problemer.
Alle teams og kørere glæder sig til at komme i gang med den nye sæson, specielt efter at have testet i lang tid og efter der er kørt mange testkilometer. Hos Jordan har man arbejdet hårdt. Nyt personale skulle ind i rutinerne, en ny bil er blevet udviklet og ikke mindst har man fået en rigtig fabriksmotor puttet i bilerne. Det ser ud til at have givet resultat. Flere gange har Jordan kørerne været med helt fremme.
Specielt Heinz-Harald Frentzen er begejstret for den helt nye bil.
"Jo mere jeg har testet i den nye bil, jo mere spændt er jeg blevet på premieren i Melbourne. Det bliver spændende at se i forhold til konkurrenterne hvor langt vi er nået. Det er første gang at vi kan lave en direkte sammenligning. Både det nye chassis og den nye Honda motor virker meget dynamiske."
Ny mand hos Jordan er Eghbal Hamidy. Både HHF og Hamidy selv har store forventninger til samarbejdet. Jordan teamet er kendt for at være meget familiære og have en afslappet atmosfære. Og mon ikke specielt Hamidy glæder sig til en noget anden atmosfære, end der var hos Arrows hvor han har været de sidste par år.
Men HHF har lidt spekulationer omkring den nye regel om tracktioncontrol. Dermed følger han de spekulationer som bl.a. Ron Dennis og andre har givet udtryk for. HHF ser helst at det bliver tørt føre i de første 3 - 4 løb. Uden at vil sige det direkte antyder han, at et par af de store teams i løbet af den foregående sæson, har haft en eller anden form for tracktioncontrol indbygget i bilerne, i hvert fald i nogle af løbene sidste år. Det skulle ifølge HHF have været en form for prototype til den tracktioncontrol som i år er blevet legaliseret. Han indrømmer da også, at det alt andet lige giver visse teams en fordel fremfor andre. Han mener ikke at det system som Honda vil anvende er nær så sofistikeret som det Ferrari og til dels også McLaren vil anvende. Fordelen for nogle teams ligger bl.a. i, at det er forskellige systemer der anvendes, og dermed er der ikke et direkte sammenligningsgrundlag mellem de forskellige systemer. Noget som FIA, som er den kontrollerende part, også har indrømmet. Det giver fordele til nogle fremfor andre. Og dermed har stort set ingen, udover FIA, mulighed for at kontrollere hvad der i virkeligheden foregår. Hvad der er foregået sidste år, kan ingen bevise, da der ikke var den samme skærpede kontrol.
Og det er der for så vidt stadig. Allerede ved lanceringen af den nye bil, blev det bemærket flere ting. Mange af de ledende ingeniører var ikke til stede. Dertil kom det at der fra Benetton blev sagt, at man først forventede de gode resultater hen midt i sæsonen. Og hvad er nu det for noget?
Man har ikke testet helt så meget, som mange af de andre teams. Årsagen skulle angiveligt være problemer med det helt nye chassis og den nye Renault motor. Mike Gascoyne, som er kommet fra Jordan, uddyber hvorfor: "Det er uundgåeligt, at med et helt nyt chassis og en helt nye motor, at man skulle kunne slippe for problemer. Vi har to-tre store problemer med motoren, som det vil tage noget tid at løse. Det er vigtigt at vi ikke bruger kortsigtede løsninger for løse problemerne."
Som en langsigtet løsning for at klare problemerne, har man valgt at omrokere lidt på arbejdsfordelingen hos nogle af de ledende designere. I teamet har man Tim Denshaw og Mark Smith som hidtil har været fælles om opgaven med at udvikle bilen. Nu vil den ene få hovedansvaret med at få løst problemerne, mens den anden vil blive overflyttet til en anden primære opgave, nemlig at påbegynde forberedelserne til udviklingen af 2002 modellen. Hvem der skal være hvor, har Mike Gascoyne ikke ønsket at oplyse.
I forsøget på at løse problemerne med chassiset, vil der blive foretaget nogle ændringer, men igen har Benetton selvfølgelig ikke villet oplyse hvilke. Man siger dog, at der ikke vil blive tale om en decideret nykonstruktion, eller de store markante ændringer. Vedrørende motoren er der heller ikke oplyst hvad der skal ske, men hvis man ser lidt på hvad motoren er opbygget med og om, kan det måske give et lille hint. Motoren har en vinkel på 111 grader mellem cylinderrækkerne. Desuden er den udstyret med et elektromagnetisk ventilstyringssystem. Det skulle kunne gøre det muligt for motoren at dreje med op til 20.000 omdrejninger pr. minut. En del mere en de "sædvanlige" 17-18.000 omdrejninger. Mange mener at de problemer Benetton slås med, er vibrationer fra motoren, vægtfordeling i bilen samt vridninger både i chassiset og i motoren. Mike Gascoyne siger også, at man skal ikke have de store forhåbninger før man har fået løst problemerne. De skal løses før man kan arbejde videre.
Det ligger allerede lidt i kortene at det bliver en ny duel mellem Schumacher og Hakkinen, og efter det vi så sidste år kan det blive en meget spændende duel. Selvom de to kørere ikke siger hinanden særlig meget, så har de begge en stor respekt for hinanden. "At køre race mod Michael er en stor oplevelse. Han arbejder på et meget højt niveau og er udset til at vinde, så det giver en meget stor belønning at slå ham," siger Hakkinen der blandt andet på Spa leverede en flot opvisning af race på højt niveau.
At presset er væk fra finnens skuldre kan mærkes. "Presset er væk fra mig i år, og jeg er meget glad for det. Nu kan jeg kæmpe for sejre uden af skulle tænke på et hattrick. Det bliver godt at være den der jager igen!" siger han og har indstillet sigtekornet på jagtbyttet!
Dermed bliver der ikke råd til at markedsføre sig i en så dyr sport som Formel 1, hvorfor de har måttet trække sig. De gabte over for meget! "Det var vores største handel. Men det er en ekstrem dyr sport. Vi opnåede det vi ville, og nu sætter vi igen fokus på vores grundaktiviteter," siger Simon Clare fra Eurobet. Det har primært været afkastet på de bookmakervirksomheden via internet der ikke har givet det forventede overskud.
Oprindelig gjaldt aftalen med Arrows over tre år, men de havde en klausul der gjorde at de kunne hoppe ud før tid. "Vi havde en klausul om at komme ud efter et år. Vi sendte teamet et brev i oktober der fortalte at vi ikke kunne fortsætte," siger Clare videre. Det menes at Arrows ved Eurobets farvel, og også chellos farvel (der dog ikke er officielt) gør at de mister over 300 millioner kroner i sponsorindtægter. Ny sponsorer kommer dog til – de præsenteres i Melbourne senere på ugen.
11. december 2000 - Arrows mister sponsor
Marlboro, som sponsorere mangt og meget i sportens verden, har nogle alvorlige retssager hængende over hovedet. Det er specielt i USA, hvor de retssager kører. Primært er det skadeserstatninger til rygere som har sagsøgt moderfirmaet, Philip Morris. Og de erstatninger er absolut ikke småpenge, så derfor har man valgt at nedprioritere sponsoreringen. Men det kommer ikke til at gå ud over Ferrari.
Tværtimod har man valgt at forlænge aftalen med Ferrari til udgangen af 2006. Det falder pudsigt nok sammen med at det er omkring samme tid, at EU's forbud mod tobaksreklamer træder 100% i kraft. Samtidig er Ferrari dermed også i stand til at tilbyde Michael Schumacher en meget stor pose penge for at forlænge hans kontrakt med teamet.
Luca di Montezemolo:
"Jeg er meget glad for at vi kan forlænge det succesfulde samarbejde med Philip Morris med adskillige år."
Hans Fluti, Philip Morris, Europa:
"Vi er utroligt stolte af vores langvarige samarbejde med et så enestående og dygtigt selskab som Ferrari. I forbindelse med forlængelsen af kontrakten med Ferrari, har vi selvfølgelig haft EU's forbud mod tobaksreklamer og sponsorering i tankerne."
Ferrari har haft Marlboro som sponsor siden 1984, og er dermed en af de længst varende sponsorater i Formel 1.
Nu ser det ud til at disse muligheder har fået ny næring. Bernie Ecclestone har nemlig til nogle britiske medier op til weekenden udtalt: "Hvis de folk som står bag projektet, er i stand til at holde deres løfter om at bygge en moderne racerbane i Rusland inden for de næste par år, vil det være en rigtig ting at have Rusland med i Grand Prix serien også."
Dermed er bolden kastet tilbage til den gruppe af arrangører og bagmænd bag plejerne. En gruppe som bl.a. tæller ejeren af Arrows teamet, Tom Walkinshaw. Bl.a. bystyret i Moskva er også med i gruppen, og man håber bl.a. på den måde at trække en masse vestlige turister til landet og byen, og dermed en kærkomment indsprøjtning til den alt andet end gode økonomi der er i landet.