Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.2.2004
 "I have a dream"
 Cosworth DFV genopstår
 
25.2.2004
 Går der taktik i regelændring?
 Imola og Silverstone test - tirsdag
 

Hop til top26.2.2004

"I have a dream"

Disse berømte ord bruges i denne tid af Tony George, direktør på Indianapolis Motor Speedway, men hvad indgår i denne drøm?

Tony George har en meget stor drøm som han gerne ser gå i opfyldelse. Nemlig at gøre Formel 1 på denne bane ligeså stort som de klassiske løb som ICS Indy 500 og Brickyard 400 NASCAR løbene er det. Når de to sidstnævnte serie gæster banen til de meget traditionsrige løb, er der mere end fuldt hus. Det har knebet lidt for Formel 1 at gøre sig gældende på samme måde. Men håbet og drømmen er der.

Da man sidste år lancerede pitwalk i forbindelse med det amerikanske Grand Prix, greb rigtig mange chancen for at se nærmere på Formel 1 bilerne. Så mange at succesen var hjemme. Det bliver gentaget i år, og man har i år også udvidet tidsrammen for at endnu flere kan komme i pitlane og se bilerne.

Tony George:
"Jeg leder efter enhver mulighed. Min plan er at gøre banen til juvelen i motorsport. Det er simpelthen hovedstaden for al motorsport. Jeg mener at vi har lavet et fint stykke arbejde i at føre Formel 1 frem i USA, men fanskaren skal gøres meget større endnu. Jeg tror at flytningen af løbet vil hjælpe."

USA's Grand Prix er i år flyttet fra den hidtidige dato i september til midten af juni, lige efter det canadiske Grand Prix. Risikoen for det omskiftelige september vejr på de kanter, er dermed mindsket i væsentlig grad.

PDL  


Hop til top
Cosworth DFV genopstår

Den mest succesrige Formel 1 motor genopstår. Cosworth Racing har besluttet at genoptage produktionen af Cosworth DFV, dog i et begrænset antal.

Den mest succesrige Formel 1 motor skal produceres igen. Historien bag denne motor er ganske enestående. Da motoren gjorde sin debut i 1967 i en Lotus, vandt den sit første løb. Det i sig selv er fornemt, men ingen havde troet at den ville køre 153 sejre mere hjem. Det skete dog også over en lang årrække. Den kørte side løbene med at det meste af feltet i en periode anvendte turbo motorer. Selv efter at andre motorproducenter begyndte at lave V10 motorer som alle anvender i dag, holdt den fast, men til sidst løb udviklingen fra den.

De motorer som nu skal produceres skal anvendes til klassiske race. I udlandet køres der en del klassiske motorløb, hvor de ældre Formel 1 biler er med. Og det er netop til bl.a. disse at motorerne nu skal laves. Planen er at fra og med den kommende forsommer, vil topstykker, motorblokke og oliesumpe være tilgængelige. Et af de mere kendte klassiske løb for gamle Formel 1 biler er Thoroughbred GP. Mange af de gamle Formel 1 biler er også at finde på The Goodwood Festival of Speed. Flere andre serier som ICS og Champ Car anvendte også tidligere den gode gamle kendte Cosworth DFV.

PDL  


 

Hop til top25.2.2004

Går der taktik i regelændring?

Op til denne sæson blev der indført flere regelændringer. En af dem gælder motorer, hvor der nu kun må benyttes én motor pr. kører pr. weekend. Hvordan kan denne regel udnyttes?

Der blev til denne sæson indført en ny regel om at der kun må benyttes én motor pr. kører pr. weekend. Straffen for at overtræde denne regel er en degradering på 10 placeringer i forhold til kvalifikationen. Sker der yderligere overtrædelser af denne regel i samme weekend, vil der ske yderligere en degradering på 10 placeringer.

Det er noget som måske kan udnyttes. Man kan forestille sig at hvis en kører har problemer med en bestemt motor at det kan være en fordel at lade sig degradere. Man kan også forestille sig at et topteam vil drage fordel af at lade en eller to biler degradere, for at få fordel af at kunne en helt ny motor til søndagens løb. Det vil især kunne være en fordel på baner hvor det er let at overhale.

Men hvad med de økonomisk dårligt stillede teams, især Minardi? Eftersom de ikke har de nyeste motorer der er lavet til at holde en helt weekend, vil de få en lille fordel. Især hvis flere andre teams udnytter en degradering en eller flere gange. Minardi sætter ikke de hurtigste tider, men hvis et andet team vælger at lade en eller begge biler degradere, vil Minardi kunne rykke frem i placeringerne. At de så sikkert vil blive overhalet i vanlig stil senere, er en helt anden sag. På papiret og i startlisterne vil de dog have mulighed for at stå højere placeret end ellers, fordi andre "med vilje" lader sig degradere. En anden mulighed for Minardi i den henseende er at skifte motorer, så har de friske motorer, men vil stadig starte bagerst, men med en motor som er frisk og ubrugt.

Der vil sikkert blive spekuleret i anvendelse af denne regel og hvad straffen kan betyde. Alt afhænger dog af hvilken bane der skal køres på. Er det umuligt at overhale, vil ingen få fordel af et motorskifte, måske lige med undtagelse af Minardi.

PDL  


Hop til top
Imola og Silverstone test - tirsdag

Smeltevand fra tirsdagens snevejr samt regnvejr, var gårsdagens menu på Imola banen for de Formel 1 kørere som testede der som forberedelse til Australiens Grand Prix.

Seks kørere fra fire forskellige teams trodsede de svære forhold, og blandt dem var Schumacher brødrene de hurtigste med Ralf 0,071 sekund foran Michael.

Ellers så var dagens største overraskelse at Ferrari teamet igen stillede op med deres lille tværvinge på skjoldet hen over motoren, denne vinge er tidligere blevet testet af Rubens Barrichello, som dog i går kørte i sidste års model.

Tirsdagens tider på Imola:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Ralf SchumacherWilliams1:21,85656
2Michael SchumacherFerrari1:21,92732
3Rubens BarrichelloFerrari1:22,56827
4David CoulthardMcLaren1:23,22040
5Olivier PanisToyota1:24,56436
6Christiano da MattaToyota1:27,00421

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk