Og det overrasker at de forsvarende mestre fra Mercedes GP ikke er med der. Toro Rosso køreren Jaime Alguersuari har udtalt til den spanske presse at "Mercedes ligger i den anden gruppe sammen med os, Williams og Sauber." Han fremhæver Ferrari og McLaren som blandt de stærkeste, og mener at Red Bull nok er det stærkste team. Det skal han så måske også sige eftersom han er ansat i søsterteamet...
Alguersuari står dog ikke alene med den analyse. Hos Force India lægger man dog også mærke til Mercedes (samme motor som Force India kører med). Liuzzi peger på sine tre favoritter - McLaren, Mercedes og Ferrari.
Petrov kommer ind i Formel 1 med en enorm økonomisk støtte, og derfor er der ikke samme krav til at præstere fra starten når man nu gerne ser ham fortsætte med at lægge penge i teamet. Renault er nok også et team der ikke rigtig længere hører til i toppen af sporten efter at fabrikken har trukket sig ud og solgt team og navn til en række forretningsfolk. "Teamet har fortalt at mig at fra halvvejs igennem sæsonen forventer de at jeg begynder at score point," har Petrov fortalt.
Så vi behøver altså ikke at se Petrov i top 10 førend vi når til løbet på Silverstone til sommer.
Det er de almindelige tyske sladderblade der har fået "nys" om Schumachers hyre - og den skulle være på massive 21 millioner euro, eller godt 150 millioner kroner for en sæson i motorsportens topklasse. Og det er jo en ganske fin hyre i en tid med finanskriser og besparelser!
Omvendt skal det nok give en del ballade i Tyskland hvor der har været massefyringer hos de tyske bilgiganter efter dårlige salgstal og store underskud.
I godt 10 år har Willy Rampf været ansat hos Sauber teamet. Først hos Sauber Petronas, så under BMW ejerskabet og nu i opstartsfasen som nyt privatteam. Men d. 1. april er det slut. Selv siger han om afgangen:
"Når du er teknisk direktør i et Formel 1 team, så kommer jobbet forud for alt andet. Jeg har nu udført mit job med stor lidenskab i godt 10 år, men nu er det tid at overlade det til en anden. Peter Sauber gav mig i sin tid chancen for at komme ind i motorsportens absolutte topklasse, noget som jeg virkelig har værdsat og stadig gør."
Som ny mand i jobbet indtræder James Key, som kommer fra en tilsvarende stilling hos Force India teamet. Han meddelte i starten af denne uge at han fratræder sin stilling hos Force India teamet. Det tog ikke lang tid at finde et nyt job. Officielt overtager han stillingen fra Willy Rampf d. 1. april, men inden da skal sættes ind i arbejdsgangen hos Sauber teamet.
James Key startede hos Force India teamet, den gang i 1998 hvor teamet stadig hed Jordan. Siden har forskellige ejere haft teamet, med ligeså mange forskellige navne. Jordan, Midland, Spyker og senest Force India. Men nu er tid til James Key at søge nye græsgange.
"Første gang jeg så faciliteterne i Hinwill, vidste jeg med det samme at her er der nogle helt nye muligheder åbne for mig. Vindtunnelen, supercomputere, maskinpark og det hele virkede meget overbevisende for mig."
"Jeg er virkelig taknemmelig overfor mit gamle team, som jeg har været hos i 12 år. Men nu ser jeg frem til at starte i mit nye job. Jeg vil gerne takke Peter Sauber og teamet for denne store mulighed. Jeg kan med god sindsro forlade Force India nu hvor den nye VMJ03 er klar og ser ganske lovende ud."
James Key er trods sin forholdsvis unge alder på kun 38 år, en erfaren herre. 12 år i branchen er meget vejet op mod hans unge alder. Peter Sauber er ked af at Willy Rampf forlader teamet, men siger at han har kendt til beslutningen i et stykke tid nu.
"James Key kommer fra et team, der gennem tiden har haft forskellige begrænsede budgetter at arbejde med. Nu kan vi tilbyde ham faciliteter i den absolutte top at arbejde med, og det er noget vi ser frem til."
Sidst på formiddagen begyndte Mark Webber at vise det sande potentiale i den nye Red Bull racer, da han fyrede en stribe omgange af under 1:22 - tider som ingen andre i løbet af formiddagen har været i nærheden af. Og hvor det i tidligere tests så ud til at Ferrari stod stærkest, så har teamet haft mange tekniske problemer i Fernando Alonsos racer.
Force India har også fået kørt en del omgange i race-opsætning og med fyldte tanke. Teamet melder at det ser fint ud for Liuzzi og raceren. Louts har haft lidt problemer med hydraulikken, men Fauzy kom senere ud på banen igen. Den malaysiske kører tester igen, blandt andet for at sikre sig en superlicens til Formel 1. Lige før frokost kom der igen problemer for Virgin, hvor Lucas di Grassi kørte af og røg i dækmuren. Det sætter igen udviklingen og testen af den nye Virgin racer tilbage.
Så da der blevet 'fløjtet af' til frokost var det med en supertid i front for Mark Webber. Dog forbedrede Nico Rosberg sig til sidst - men har stadig langt op til Webbers bedste tid.
Formiddagens tider fra Barcelona
Nr. | Kører | Team | Tid |
1. | Mark Webber | Red Bull | 1:21,487 |
2. | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:22,514 |
3. | Nicolas Hülkenberg | Williams | 1:22,684 |
4. | Pedro de la Rosa | Sauber | 1:23,321 |
5. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:24,580 |
6 | Jenson Button | McLaren | 1:24,582 |
7. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 1:24,869 |
8. | Vitantonio Liuzzi | Force India | 1:25,303 |
9. | Vitaly Petrov | Renault | 1:26,208 |
10. | Lucas di Grassi | Virgin Racing | 1:27,057 |
11. | Fairuz Fauzy | Lotus | 1:29,795 |
Det tilsyneladende yderst ambitiøse Formel 1 team, Stefan GP, får ikke testet i denne uge. Det var ellers planlagt at teamet skulle teste på Portimao banen i Portugal. Desværre for teamet, må det ikke få de ønskede dæk fra Bridgestone, som ellers gerne ville levere dækkene.
En regel fra FIA og dermed også indføjet i FIAs kontrakt med Bridgestone siger at kun de teams der er godkendt til at køre med i Formel 1 serien, kan få dæk leveret fra Bridgestone. Og da dette ikke er tilfældet med Stefan GP - endnu - ja så er der ingen dæk til teamet.
En mulighed var selvfølgelig at få dæk fra GP2 serien, en mulighed som andre teams har benyttet sig, men her har både Bridgestone og Stefan GP takket nej. Bridgestone fordi de ikke har kunnet levere dækkene hurtig nok, og Stefan GP fordi de ønsker at se bilen køre i fuld Formel 1 konfiguration.
En måske lidt frusteret teamejer, Zoran Stefanovic, siger at man ikke helt ved hvor man står i øjeblikket. Manglende tests er en ting, noget andet er at man afventer afgørelse fra FIA vedrørende mindst et af de nye teams, som sandsynligvis ikke er i stand til at stille op alligevel. Stefan GP har dog selv alt klart - så godt som. Teamet har forlængst underskrevet kontrakt med Kazuki Nakajima og teamet selv bekræfter at man er i gang med forhandlinger med Jacques Villeneuve, som hvis omstændighederne elsker flasker sig for Stefan GP, kan få endnu et comeback.