Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.2.2002
 Verstappens fremtid stadig ikke afgjort
 Arrows præsentation
 Klar til hjemmebane debut
 
26.2.2002
 Montoya - Ferrari dummer sig
 Minardi på pole i Australien
 Australiens GP - TV program
 

Hop til top27.2.2002

Verstappens fremtid stadig ikke afgjort

Jos Verstappen blev vraget til fordel for Frentzen hos Arrows. Siden har han været sat i forbindelse med flere andre teams. Senest Sauber som testkører.

Jos Verstappens fremtid er stadig ikke afklaret. Efter at han blev vraget hos Arrows, har ledt med lys og lygte efter et andet job i Formel 1. Men endnu er intet konkret dukket op. Verstappen har været sat i forbindelse med flere teams, men det ser ud til at mulighederne efterhånden slukkes. Toyota har været nævnt, men der har man ansat Stephane Sarrazin og Ryan Briscoe som testkørere. Minardi har været nævnt, men det er også udelukket nu. Ferrari ligeså, der er allerede to testkørere.

I sidste uge prøvede Verstappen så hos Sauber. Sauber mangler faktisk en testkører. Verstappen har endda været til de indledende samtaler, og har faktisk også fået taget mål til et nyt sæde til bilen. Det har dog været forbundet med visse problemer. For at Verstappen skulle kunne side ordentligt i bilen skulle der ændres ved den. Problemet er at Verstappen er 177 cm høj. De to kørere er små i forhold til ham, nemlig kun omkring 165 cm. Sauber har ikke økonomiske problemer, men heller ikke for mange penge at rutte med. Ændringerne der skal foretages for at Verstappen kan sidde ordentlig i bilen er ikke små, så det kommer til at belaste budgettet. Peter Sauber har derfor ganske naturligt endnu ikke truffet nogen afgørelse. Teamet har ydermere kun én testbil til rådighed i øjeblikket så det er ikke nogen nem afgørelse.

PDL  


Hop til top
Arrows præsentation

I dag foretog Arrows præsentationen af deres nye bil. Dermed er alle biler blevet præsenteret. Arrows som sædvanligt som en af de sidste.

Allerede i starten af februar kørte Arrows rundt i den til diverse tests, men det er først nu hvor alle sponsoraftaler mm. er på plads at bilen bliver præsenteret. Arrows har vel ganske fornuftigt for teamet i den opnåede position testet bilen og opnået ret positive resultater. Det har givet grundlag for nogle måske mere indbringende sponsoraftaler.

Bilen blev som vanligt afsløret af kørerne, der trak dækket af bilen. Og straks afsløredes der visse ændringer ved bilen. Arrows har i testpausen sidste år benyttet sig af diverse tests i teamets vindtunnel. Det har givet mange ændringer især ved det aerodynamiske design. Mest markant umiddelbart er et noget ændret næseparti. Men rundt omkring på bilen er der flere små ændringer.


(Foto: OrangeArrows)

Tom Walkinshaw:
”Der har ikke været så mange ændringer i regulativerne til i år, alligevel besluttede vi at bygge en helt ny bil for eliminere de problemer vi havde sidste år, og selvfølgelig dermed gøre vores præstationer bedre. Da bilen blev designet var en af de store opgaver at øge downforcen. Men også ridehøjden og den generelle aerodynamik er blevet væsentligt forbedret. Den største synlige forskel for det utrænede øje er et ændret næseparti. A22 kørte ganske godt på højfartsbanerne, chassiset var meget holdbart, og det var en ret let bil at lave et fornuftigt setup på. Disse ting er taget med over på A23. Desuden har vi fået ny motorleverandør, men det har vi prøvet før. Jeg troede faktisk at det ville forlænge designprocessen med mindst en måned, men vi fik tidligt forhandlet os frem til aftalen med Cosworth, desuden har vi haft et fortrindeligt samarbejde med Cosworth, så omstillingen tog ikke ret lang tid. Jeg har talt med kørerne, ingeniørerne osv. efter de første tests. De har alle været meget begejstret især over den ekstra fart der er kommet i bilerne. Vores håb for i år at vi kan forsætte hvor vi slap i 2000 – sidste år skal vi bare glemme. Vi er meget glade for det nye samarbejde med Cosworth og det forsatte samarbejde med Bridgestone, som vi var en af de allerførste til at tegne kontrakt med. Vi har et godt og sundt samarbejde.”

På sponsorsiden er der ikke de helt store ændringer. Navnene er dem som vi kender. Orange og Lost Boys. Mere markant i år er Red Bull som støtter Enrique Bernoldi. Efter at Red Bull ikke er storsponsor for Sauber mere, er der flyttet lidt flere penge i retning af Bernoldi og Arrows. Også Cosworth bliver en markant profil hos Arrows i år. Da Niki Lauda åbnede op for at det Ford ejede Cosworth skulle levere motorer til andre teams, var Arrows straks på plads til at sikre sig motoren. Ved de seneste tests har Arrows været generelt hurtigere end Jaguar. Det skal dog siges at de seneste tests har haft karakter af shakedowns, så tiderne skal der ikke lægges alt for meget i. Men det bliver en god og sund konkurrence for Jaguar. Måske Arrows kan overraske alt og alle.


Heinz-Harald Frentzen og Enrique Bernolde (th) sammen med den nye Arrows A23.
(Foto: OrangeArrows)

Arrows gjorde det for så vidt da Frentzen blev hyret og Verstappen blev skubbet ud på et sidespor. Efter at Frentzen fik vænnet sig til bilen, satte han ret hurtige tider i den, godt fulgt til dørs af Bernoldi, så måske har Arrows i år igen fået fat i noget af det rigtige.

PDL  


Hop til top
Klar til hjemmebane debut

Australieren Mark Webber debuterer denne weekend i Formel 1 for Minardi teamet, og så oven i købet på hjemmebane.

Det har nu ellers ikke altid været Mark Webbers plan at han skulle køre for Minardi teamet, faktisk så fik han sidste år i forbindelse med det Australsk Grand Prix dette spørgsmål af en journalist:
Vil du køre for Minardi?
Og svaret var kort og kontant:
Nej!
Så herudaf kan vi konkluderer at selv australiere har et standpunkt til de tager et nyt!


Mark Webber debuterer i Minardi raceren denne weekend på hjemmebane i Albert Park
(Foto: Minardi Media)

Men som Mark Webber udtaler, så har meget ændret sig i løbet af det sidste års tid:
"Paul Stoddart og Minardi teamet udrettede mirakler sidste sæson, og jeg håber på flere mirakler i år."

AN  


 

Hop til top26.2.2002

Montoya - Ferrari dummer sig

Juan Pablo Montoya som kører for Williams teamet, mener at Ferrari teamet dummer sig når de ved årets første Grand Prix stiller op med sidste års model F2001. Det italienske team mener ikke at dette års model F2002 er blevet testet nok til at man tør at starte med den nye model. Så man har valgt at spille på det sikre, og starte sæsonen i den bundsolide model fra sidste år.

Ferrari teamets mål er at score en del point i de 3 første løb af sæsonen hvor man vil bruge F2001. Når man så vender tilbage til Europa, vil den nye F2002 være klar til at blive taget i brug. Den "gamle" model er dog stadig meget hurtig. I en modificeret F2001 har man for nylig sat ny banerekord.

Juan Pablo Montoya mener at Ferrari vil være langt efter de andre teams når det går løs på fredag i Australien.

Juan Pablo Montoya
"Jeg mener at de går i den forkerte retning når de vælge at bruge sidste års model. Men det er godt for os andre på gridden. Vi vil være langt foran dem i udviklingen på mange områder. Hvis vi havde brugt vores model fra sidste år, så tror jeg at vi ville have haft svært ved at blive mellem de 10 hurtigste på gridden."

Nu må vi se om den gode Juan Pablo Montoya får ret. Hvis hans forudsigelser ikke holder stik, og Ferrari vinder løbet, så tror jeg at de andre har noget at frygte når den nye F2002 får sin debut

BKP  


Hop til top
Minardi på pole i Australien

Overskriften skal tages med et vist gran salt, men det er faktisk sådan at Minardi er det første af de 11 teams der er ankommet til Australien.

Søndag ankom Minardi teamet som det første af de 11 teams til Australien. Efter præsentationen i Malaysia pakkede teamet straks bilerne sammen, fik dem ombord i en jumbojet - ejet af teamchefen Paul Stoddart - og fløj til Australien. Minardi har enkelte australske interesser. Paul Stoddart er australier og ligeledes er også teamets nye kører, Mark Webber, det.

For Mark Webber bliver det en noget speciel oplevelse. Han er den første australier i et australsk ejet team i mere end 30 år. Den seneste var Sir Jack Brabham. Mark Webber er også den første australier i Formel 1 siden David Brabham kørte i Formel 1 i 1994. David Brabham begår sig i dag i ALMS sammen med Jan Magnussen.

Da Minardi ankom til Melbourne var der faktisk ret stor opmærksomhed henledt på ankomsten. I flyet havde man gjort sig den ulejlighed at have et australsk flag hængende ud af et af cockpit vinduerne da man taxiede fra landingsbanen ind til modtagelsen. Ydermere var der et band der spillede da flyet holdt stille og passagerne gik fra borde. Ikke nok med det. Premierministeren for delstaten Victoria, Steve Bracks og formanden for den australske Grand Prix Komite, Ron Walker var mødt frem for at modtage teamet.

Minardi har påkaldt sig ekstra opmærksomhed i det australske i denne sæson. Mark Webber er den første australske kører i Formel 1 i 8 år. Teamet er australsk ejet. Mark Webber var en af de helt store bejlere til titlen i Formel 3000 i sidste sæson. Der er ingen tvivl om at Minardi har påkaldt sig ekstra opmærksomhed ved teamets "hjemme" Grand Prix. Man skal sikkert som tidligere nok ikke regne med de helt store resultater fra teamet. Men der sker en udvikling i teamet i disse år, så måske kravler de lidt op ad rangstigen.

PDL  


Hop til top
Australiens GP - TV program

Oversigt over hvor du kan se Formel 1 i weekenden.
TidProgramKanalSprog
Fredag
00:45Inside FormulaEurosportEngelsk
16:30Sammendrag fri træningDSFTysk
20:00Sammendrag fri træningDSFTysk
Lørdag
01:00TræningRTLTysk
02:15FavoritterneRTLTysk
02:45KvalifikationRTLTysk
12:00OptaktRTLTysk
12:45KvalifikationRTLTysk
MRR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk