Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
27.2.2004
 Honda og BAR i forsat samarbejde
 
26.2.2004
 "I have a dream"
 Cosworth DFV genopstår
 

Hop til top27.2.2004

Honda og BAR i forsat samarbejde

Honda og BAR er tilsyneladende i gang med at forlænge deres indbyrdes kontrakt. Der tales i krogene om kontrakt på op 5 år.

Honda og BAR forlænger tilsyneladende deres samarbejde. Der har været spekuleret i om Honda ville forlænge deres kontrakt med BAR eller trække sig ud. Nu tyder alt på at samarbejdet forsætter i op til yderligere 4 - 5 år. Shuhei Nakamoto, Hondas chefingeniør fortæller bl.a.:

"Jeg er glad for samarbejdet med BAR og jeg ønsker at vinde verdensmesterskabet sammen med teamet. Vi er allerede startet arbejdet med 2005 motoren på det tekniske niveau. Geoff Willis kommer snart til Japan for at vi kan diskutere dette sæsons og næste sæsons motorer."

Dette må betragtes som det nærmeste man kan komme en bekræftelse på aftalen uden at det er det.

PDL  


 

Hop til top26.2.2004

"I have a dream"

Disse berømte ord bruges i denne tid af Tony George, direktør på Indianapolis Motor Speedway, men hvad indgår i denne drøm?

Tony George har en meget stor drøm som han gerne ser gå i opfyldelse. Nemlig at gøre Formel 1 på denne bane ligeså stort som de klassiske løb som ICS Indy 500 og Brickyard 400 NASCAR løbene er det. Når de to sidstnævnte serie gæster banen til de meget traditionsrige løb, er der mere end fuldt hus. Det har knebet lidt for Formel 1 at gøre sig gældende på samme måde. Men håbet og drømmen er der.

Da man sidste år lancerede pitwalk i forbindelse med det amerikanske Grand Prix, greb rigtig mange chancen for at se nærmere på Formel 1 bilerne. Så mange at succesen var hjemme. Det bliver gentaget i år, og man har i år også udvidet tidsrammen for at endnu flere kan komme i pitlane og se bilerne.

Tony George:
"Jeg leder efter enhver mulighed. Min plan er at gøre banen til juvelen i motorsport. Det er simpelthen hovedstaden for al motorsport. Jeg mener at vi har lavet et fint stykke arbejde i at føre Formel 1 frem i USA, men fanskaren skal gøres meget større endnu. Jeg tror at flytningen af løbet vil hjælpe."

USA's Grand Prix er i år flyttet fra den hidtidige dato i september til midten af juni, lige efter det canadiske Grand Prix. Risikoen for det omskiftelige september vejr på de kanter, er dermed mindsket i væsentlig grad.

PDL  


Hop til top
Cosworth DFV genopstår

Den mest succesrige Formel 1 motor genopstår. Cosworth Racing har besluttet at genoptage produktionen af Cosworth DFV, dog i et begrænset antal.

Den mest succesrige Formel 1 motor skal produceres igen. Historien bag denne motor er ganske enestående. Da motoren gjorde sin debut i 1967 i en Lotus, vandt den sit første løb. Det i sig selv er fornemt, men ingen havde troet at den ville køre 153 sejre mere hjem. Det skete dog også over en lang årrække. Den kørte side løbene med at det meste af feltet i en periode anvendte turbo motorer. Selv efter at andre motorproducenter begyndte at lave V10 motorer som alle anvender i dag, holdt den fast, men til sidst løb udviklingen fra den.

De motorer som nu skal produceres skal anvendes til klassiske race. I udlandet køres der en del klassiske motorløb, hvor de ældre Formel 1 biler er med. Og det er netop til bl.a. disse at motorerne nu skal laves. Planen er at fra og med den kommende forsommer, vil topstykker, motorblokke og oliesumpe være tilgængelige. Et af de mere kendte klassiske løb for gamle Formel 1 biler er Thoroughbred GP. Mange af de gamle Formel 1 biler er også at finde på The Goodwood Festival of Speed. Flere andre serier som ICS og Champ Car anvendte også tidligere den gode gamle kendte Cosworth DFV.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk