Bridgestone er eneleverandør af dæk i denne sæson i Formel 1, og med baggrund i det nye reglement som kun tillader 2 compounds til hvert løb, og som begge for øvrigt skal anvendes, så har der været rejst en del kritik af de dæk som Bridgestone hidtil har leveret til diverse tests. Mange kørere, og også teams, har klaget over blandt andet manglende greb. Sagen er den at Bridgestone har leveret 4 forskellige compounds til teamene de kunne teste, og det er blandt disse compounds man til hvert Grand Prix udvælger de to compounds man vil bruge.
Bridgestone afviser kritik af dækkene
(Foto: Bridgestone)
Bridgestone har svaret tilbage til alle teams - og pressen - at der skal være forskel på dækkene. Bridgestone siger også, at det kun kan være teamenes opgave alene at tilpasse sig de dæk som der nu en gang ifølge reglementet bliver leveret. En af Bridgestones chefer, Kees van der Grint, udtrykker sig således:
"Jeg kan ikke sige at nogen har deciderede problemer med dækkene. Mekanisk er der ikke nogen problemer. Måske er der nogle teams som kæmper mere end andre. Nogen har tilvænnet sig hurtigere end andre, og det ser jeg ikke som noget problem."
Der har i forbindelse med den igangværende test i Bahrain også været rejst kritik af at der er alt for stor forskel på omgangstiderne om anvender blød eller hård compound. Her svarer Kees van der Grint at han havde forventet en forskel på omgangstiderne på godt et sekund, men i løbet af den første dag blev der kørt så meget gummi i banen, at forskellen kom ned på godt 6/10 sekund. Realistisk vil en forskel på et ½ sekund være mulig. Kees van der Grint tilføjer også at efter Bahrain testen vil alle teams få en fyldestgørende rapport fra Bridgestone om resultatet af testen med diverse data vedlagt. Og det gælder også Williams og Spyker som har valgt ikke at være med ved testen i Bahrain. Måske en fejl af de to teams. Et er hvad papir siger om en test, noget andet er hvad kørernes fornemmelse er.
FOM alias Bernie Ecclestone er endnu ikke blevet enige med ledelsen på Indianapolis Motor Speedway - IMS - om en kontraktforlængelse, således at det amerikanske Grand Prix stadig køres på banen. Bliver man det, kan det blive på en ændret bane. Sagen er den at man måske vil ændre layoutet. Det sker fordi at motorcyklernes Formel 1 - MotoGP klassen har udvist stor interesse i at køre på banen. Men man vil ikke køre på de oplagte sving. Så derfor skal banens layout ændres såfremt at der skal køres en afdeling af MotoGP her. Det vil betyde at banens ledelse bliver nødt til at ændre forholdene for Formel 1 også.
Er det slut med det hævede sving på IMS?
(Foto: McLaren)
Det man i Formel 1 betegner som sving 13 - eller sving 1 hvis man kører venstre om på banen - vil dermed helt blive sløjfet såfremt MotoGP kommer til IMS. Det betyder også at et par andre sving skal ændres samt at pitindkørslen også skal ændres.
Der ses i øjeblikket på flere skitser til en ændring. Ændringerne kommer dog kun på tale såfremt at MotoGP organisationen og IMS ledelsen bliver enige om afviklingen af MotoGP løb. Eventuelle ændringer vil derfor også først kunne indføres efter at 2007 sæsonen er slut.
Hondas nye racer er blevet præsenteret i den tilsyneladende nye bemaling. Og det er absolut ikke noget man er forvænt med at se. Den er temmelig alternativ at se på. Men det har sine årsager. Moderfirmaet Honda Motor Corporation som er eneejer af Formel 1 teamet, hører til de mere grønne i den branche, og det spreder sig nu også til Formel 1 teamets biler. Således ser man stort set ikke nogen sponsornavne på bilen i dens seneste præsentation. Dog med enkelte undtagelser. Bridgestone navnet findes på bilen, men meningen er at den største opmærksomhed skal rettes mod selve bemalingen og så en enkelt organisation som har fået deres web adr. på hækvingen. En organisation der i samarbejde med Honda Motor Corporation og Honda Racing F1 skal rette opmærksomheden mod den globale opvarmning og de følgeskader der følger med det.
Hondas nye "Planet Earth" bil
(Foto: Honda F1)
Det betyder dog ikke at teamets sponsorer bliver gemt helt af vejen. På stort set alt andet materiel, kørerdragter, mekanikernes tøj osv. vil teamets sponsorer være særdeles synlige - ganske som de plejer. Men det er alt sammen - for øvrigt i samarbejde med sponsorerne - for at slå et slag for at kæmpe mod den globale opvarmning. Honda nævner selv at de af flere omgange har været forgangsmænd i forhold til at minimere forurening. Selv nævner de blandt andet at de i midt halvfjerdserne plantede over 25.000 træer rundt om deres fabrikker. I 1999 lancerede man firmaets første hybridbil. I 2006 begyndte man for alvor at omlægge produktionen så den bliver mere og mere forureningsfri. Og den nyeste Honda Civic GX har fået en opmærksomhed for at have en af de reneste motorer i øjeblikket.
Nu gør man så i første omgang et forsøg på at gøre opmærksom på den globale opvarmning i Formel 1 teamet også. Hvornår Formel 1 så i det hele taget bliver mere grøn, er et helt andet spørgsmål. Det er noget som Max Mosley tilsyneladende arbejder med.