Trods regelændringer så fejler kreativiteten ikke noget hos udviklere og designere, og især hos de som skal læse det tekniske reglement for Formel 1 bilerne. Flere kreative tiltag blev set på bilerne på andendagen af denne uges testrunde. Ikke usædvanligt havde Mercedes GP, McLaren og Ferrari ændringer på deres biler, som blev fulgt skarpt af diverse observatører.
Det er for så vidt ulovligt at bruge andet end rent mekanisk udstyr til at løfte bilerne fra jorden under et pitstop. Med mekanisk menes at der ikke må være hjælpemotorer eller hydrauliske anordninger der hjælper mekanikerne med at løfte bilen. Men Mercedes GP "viste" et hurtigt virkende system, som endnu ikke er nærmere defineret, til at løfte og sænke bilerne.
McLaren har måttet høre for kritik, især fra Red Bull lejren, om deres luftindtag. Det menes at den luft der går ind i luftindtaget over kørernes hoveder, ikke kun passerer til motorens indsugning, men også at noget af luften bliver dirigeret uden om motoren til bilens bagende for at sikre en bedre aerodynamik.
Ferrari har haft gang i en udvikling omkring hjulene. Op til denne sæson blev det vedtaget at man ikke må anvende de meget specielle hjulkapsler der sikrer et bedre aerodynamisk flow omkring hjulene. I reglementet står der at der ikke må monteres fysiske enheder på hjulene eller hjulakslerne. Men ved torsdagens test, blev det observeret at Ferrari havde set nærmere på en anden udformning af hulenes bagside. Angiveligt for at sikre et bedre airflow på den indvendige side af hjulet.
De mange observatører, både fra de respektive teams og den tekniske kontrol, har med fået noget at arbejde videre med. Det er nu at der skal granskes og nærlæses i reglementet. Afgørelser skal helst træffes inden det første Grand Prix bliver kørt om ca. 2 uger i Bahrain.
Og det overrasker at de forsvarende mestre fra Mercedes GP ikke er med der. Toro Rosso køreren Jaime Alguersuari har udtalt til den spanske presse at "Mercedes ligger i den anden gruppe sammen med os, Williams og Sauber." Han fremhæver Ferrari og McLaren som blandt de stærkeste, og mener at Red Bull nok er det stærkste team. Det skal han så måske også sige eftersom han er ansat i søsterteamet...
Alguersuari står dog ikke alene med den analyse. Hos Force India lægger man dog også mærke til Mercedes (samme motor som Force India kører med). Liuzzi peger på sine tre favoritter - McLaren, Mercedes og Ferrari.
Petrov kommer ind i Formel 1 med en enorm økonomisk støtte, og derfor er der ikke samme krav til at præstere fra starten når man nu gerne ser ham fortsætte med at lægge penge i teamet. Renault er nok også et team der ikke rigtig længere hører til i toppen af sporten efter at fabrikken har trukket sig ud og solgt team og navn til en række forretningsfolk. "Teamet har fortalt at mig at fra halvvejs igennem sæsonen forventer de at jeg begynder at score point," har Petrov fortalt.
Så vi behøver altså ikke at se Petrov i top 10 førend vi når til løbet på Silverstone til sommer.
Det er de almindelige tyske sladderblade der har fået "nys" om Schumachers hyre - og den skulle være på massive 21 millioner euro, eller godt 150 millioner kroner for en sæson i motorsportens topklasse. Og det er jo en ganske fin hyre i en tid med finanskriser og besparelser!
Omvendt skal det nok give en del ballade i Tyskland hvor der har været massefyringer hos de tyske bilgiganter efter dårlige salgstal og store underskud.
I godt 10 år har Willy Rampf været ansat hos Sauber teamet. Først hos Sauber Petronas, så under BMW ejerskabet og nu i opstartsfasen som nyt privatteam. Men d. 1. april er det slut. Selv siger han om afgangen:
"Når du er teknisk direktør i et Formel 1 team, så kommer jobbet forud for alt andet. Jeg har nu udført mit job med stor lidenskab i godt 10 år, men nu er det tid at overlade det til en anden. Peter Sauber gav mig i sin tid chancen for at komme ind i motorsportens absolutte topklasse, noget som jeg virkelig har værdsat og stadig gør."
Som ny mand i jobbet indtræder James Key, som kommer fra en tilsvarende stilling hos Force India teamet. Han meddelte i starten af denne uge at han fratræder sin stilling hos Force India teamet. Det tog ikke lang tid at finde et nyt job. Officielt overtager han stillingen fra Willy Rampf d. 1. april, men inden da skal sættes ind i arbejdsgangen hos Sauber teamet.
James Key startede hos Force India teamet, den gang i 1998 hvor teamet stadig hed Jordan. Siden har forskellige ejere haft teamet, med ligeså mange forskellige navne. Jordan, Midland, Spyker og senest Force India. Men nu er tid til James Key at søge nye græsgange.
"Første gang jeg så faciliteterne i Hinwill, vidste jeg med det samme at her er der nogle helt nye muligheder åbne for mig. Vindtunnelen, supercomputere, maskinpark og det hele virkede meget overbevisende for mig."
"Jeg er virkelig taknemmelig overfor mit gamle team, som jeg har været hos i 12 år. Men nu ser jeg frem til at starte i mit nye job. Jeg vil gerne takke Peter Sauber og teamet for denne store mulighed. Jeg kan med god sindsro forlade Force India nu hvor den nye VMJ03 er klar og ser ganske lovende ud."
James Key er trods sin forholdsvis unge alder på kun 38 år, en erfaren herre. 12 år i branchen er meget vejet op mod hans unge alder. Peter Sauber er ked af at Willy Rampf forlader teamet, men siger at han har kendt til beslutningen i et stykke tid nu.
"James Key kommer fra et team, der gennem tiden har haft forskellige begrænsede budgetter at arbejde med. Nu kan vi tilbyde ham faciliteter i den absolutte top at arbejde med, og det er noget vi ser frem til."