Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.2.2001
 Endnu et indbrud i en Schumacher-sag
 En drøm opfyldes
 Badeferie til Jaguar
 Alonso populær
 De andres fejl
 Rigtige Arrows-mænd
 Irvine forsigtig om chancerne
 Todt og Rubens til Tic-Tac møde
 Ferrari flyver til Australien
 Hvem er det?
 Nye regler dræber udviklingen
 Prost klar til 2001
 European-Minardi PS01 præsenteret
  Ferrari -
 
27.2.2001
 Ros til Montoya
 Interview med Montoya
 Afklaring om dækregler på vej
 Toyota får ny samarbejdspartner
 Hakkinen ikke optimistisk
 

Hop til top28.2.2001

Endnu et indbrud i en Schumacher-sag

Michael Schumacher vader i øjeblikket i retssager - først var det plagiat-Schumacheren der blev tosset over et indbrud på sit kontor, som skulle være forårsaget af tyskerens advokatfirma. Så kom 'hjelm-sagen', og nu er der endnu et indbrud.

Det er Schumachers tidligere hjelmleverandør, Bell Helmets der har anlagt sag mod tyskeren for kontraktbrud, da han skiftede til et andet mærke. De skulle have været mødt i retten i Bruxelles. Schumachers advokater bad om udsættelse i ti dage så de kunne forbedrede deres sag. Det afslog dommeren.

Partnerne skulle så i dag havde mødtes til det første juridiske slagsmål, men så måtte anklageren fortælle hvad der var sket. "Vores advokatkontor var blevet udsat for indbrud i går aftes, hvor det var totalt gennemrodet og harddisken til computeren var blevet stjålet," siger en talsmand fra Bell. Problemet er at advokaterne har al information til retssagen på den harddisk. Så nu er det dem der har et problem, plus at det gør sagen endnu mere betændt.

Schumacher indblandet i prekær sag
Schumacher afviser indblanden

BB  


Hop til top
En drøm opfyldes

Når de formodede 22 racere holder til start ved det australske grand prix, vil der være en kører der er mere nervøs end nogen anden. Kimi Räikkönen kører sit første grand prix.

Det er selvfølgelig meget stort for den unge finne, der ikke har en særlig lang karriere bag sig. Men han ser meget frem til at komme i gang med at køre Formel 1-race. "Jeg glæder mig til at få gang i min Formel 1 karriere," siger Räikkönen. Han har været i Australien et stykke tid for at komme sig efter jet-lag'et. "Jeg har fået et træningsprogram med, som skal hjælpe mig i sådanne situationer," forklarer han.

Det er selvfølgelig det første grand prix der bliver den største udfordring. "Mit første grand prix bliver en stor udfordring, men jeg er klar til at møde den. Jeg har fået et kort over banen, og har fået forskellige tips af bl.a. Jacky Eeckelaert, men jeg skal helt klart ud at se banen. Det er noget helt andet at se den rigtigt," forklarer han og har været i gang med at studere banen og de data som teamet har fra forrige år.

Derfor kan han dårlig nok vente på at det bliver fredag og den første træning. "Det er en drøm der nu går i opfyldelse, nemlig at blive Formel 1-kører, og jeg vil selvfølgelig prøve at gøre det bedst muligt for teamet," forsikrer han. Räikkönen har fået en særlig tilladelse af FIA til at stille til start, og efter fire løb bliver den revurderet, men det forventes at Räikkönen fortsætter sæsonen ud. Lad os nu se hvad han kan!

BB  


Hop til top
Badeferie til Jaguar

Mens Arrows' kørere troppede op til at sparke rundt efter en bold på en knoldet græsplæne og Alonso gav gokartopvisning, så tog Jaguar på badeferie.

Eller rettere - de to kørere fik lov til at tage en dag på standen for at slappe af. Her fik de lov til at sejle rundt med i redningsbåde. De havde således en dag sammen med 'North Bondi Surf Life Saving Club' - og de to kørere stillede op til en dyst mod hinanden.


Irvine giver den som Jaguar? Tjek lige stilen.

De to kørere var ikke blege for at sige ja tak til at komme ud og have en dag fri, og så blev der ellers dømt rent badeferie til Jaguar.

BB  


Hop til top
Alonso populær

Stort set alle kørere er i gang med en eller anden form for promotion og afslapning forud for det australske grand prix. Debutanten Fernando Alonso har brugt tiden til at forøge sin fanskare.

Den spanske kører stillede således op til at køre gokart med lokale skolebørn der fik lov til at være passager mens Alonso drønede rundt på banen og gav de unge fans en chance for at mærke hvad det vil sige at køre race.


Alonso øger lokalkendskabet til skolerne i Melbourne og omegn...

Dermed steg teamet lidt mere i popularitet, og de har i det hele taget slået meget på deres nye australske rødder. Således har teamet som bekendt fået en australsk ejer i Paul Stoddart.

BB  


Hop til top
De andres fejl

Efterhånden som Bobby Rahal har fået styr på tropperne har han kunne danne sig et billede af det team som han leder. Amerikaneren arbejder hårdt for at teamet kan komme frem i rækkerne.

Selvom det har været hårdt, så har det indtil videre været en spændende tid for den tidligere CART-teamchef. "Det har været godt indtil videre, men der er ikke nok timer i døgnet," siger arbejdsslideren Rahal. Efterhånden som han har fået analyseret teamet er han nået frem til nogle konklusioner - teamet har haft manglet ansvarlighed. "Da jeg ankom manglede der ansvarlighed - det var altid nogle andre fejl. Der var meget med at pege fingre, og det var det værste at have. Hvis man skal vinde skal man have folk som er villige og som ønsker at give noget samt at deltage - og så være ansvarlige for det," siger Rahal.

Flere af alle disse mere ansvarlige folk er så kommet ind i teamet, og nu skal teamet frem over stepperne efter en kedelig 2000-sæson. De kan ikke udfordre de bedste teams lige nu, men går efter en solid placering i midten af feltet. Han vil derfor gerne se en fokuseret indsats fra starten. "Jeg ønsker ikke blot at tage til Australien for at være der - raceren skal være så god som mulig. Hvis man ser på historien i Formel 1, så tager teams til Australien og samler stadig racerne - det er ikke den måde man sikrer sig point, eller vinder mesterskaber," siger Rahal.

Derfor er målsætningen at begge racere når i mål. "Det vil være en god start."

BB  


Hop til top
Rigtige Arrows-mænd

De to Arrows-kørere fik muligheden for rigtig at prøve en mandesport - australsk fodbold, som ud fra et æstetisk synspunkt ikke ligefrem er en køn sport.

Ikke desto mindre fik Jos Verstappen og Enrique Bernoldi muligheden for at træne med sammen med en lokal klub, hvor der blevet trænet noget andet end i fitnesscenteret. Under de varme forhold i Melbourne kunne spillerne give et par gode råd til træning (selvom det er tvivlsomt om det vil hjælpe det helt store.)

Det hele handlede mest af alt om at få tid til at være fri for at tænke på Formel 1, men i stedet have et par timers fri. Så da de havde fået sparket godt og grundigt rundt, kunne de så vende tilbage. Jos Verstappen håber på at det varme vejr fortsætter, og ser frem til at finde ud af hvor teamet står.

BB  


Hop til top
Irvine forsigtig om chancerne

Selvom Jaguar har gennemført flere forandringer igennem vinteren, er ireren stadig ikke sikker på at det vil få nogen stor betydning lige med det samme.

Irvine har direkte kritiseret Jaguar-raceren for at være for langsom, men har vist fået et par ord med på vejen af Bobby Rahal om ikke at lave for meget ravage i pressen. "Vores præstation i test har været flertydigt, for vi ved ikke rigtig hvor hurtige vi er. For at være ærlig, så ved jeg ikke hvordan vi klarer os i forhold til de andre teams," siger Irvine der i 1999 sejrede i Melbourne for Ferrari.

Teamet er stadig i en opbygningsfase (det har de jo været siden 1997, så.) men fokus er allerede sat på 2002. "Jeg tror at vi begynder lidt langsomt og bygger langsomt videre. At bygge videre på raceren er en stor ting som vi forsøger at nå i år," forklarer han videre. Det som Jaguar håber at kunne klare sig igennem på, er holdbarhed. Men flere tests har imidlertid vist at det ikke er Jaguars force.

Stadig Jaguars mand

Der har derudover været flere rygter gående på at Irvine var ved at miste tiltroen til teamet (eller også at det var omvendt.) Men det afviser han. "Vintertesttiden har givet en masse arbejde til alle, og i modsætning til de seneste spekulationer i medierne, er mit engagement og fokus på race med dette team stadig højt," lyder meldingen fra Irvine.

BB  


Hop til top
Todt og Rubens til Tic-Tac møde

Det var det sidste officielle arrangement før afrejsen til Australien. Tic-tac producenten Ferrero havde arrangeret et møde i deres hovedsæde nær Torino. Som altid, når der holdes pressekonference udenfor de hellige haller i Maranello, var pressen mødt talstærkt op. Flere hundrede mennesker, både journalister og Tifosi, var spændte på at høre hvad deres helte havde at sige.

Både Jean Todt og Rubens Barrichello virkede selvsikre til dette møde. Som altid giver Todt indtrykket af at være en far for både Michael og Rubens, "Michael og Rubens er essentielle for dette team", startede han. Han kan ofte være hård ved dem, men samtidig retfærdig og meget stolt. Det er ganske tydeligt.

"Den nye bil? Den er god, og jeg er sikker på at den vil være et fremskridt i forhold til F2000. De første indtryk får vi jo i Melbourne, men jeg er fortrøstningsfuld, mht til vores rivaler, så tror jeg vi vil opleve den samme situation som sidste år".

Adspurgt om hvordan han havde det med at stå i spidsen for det mest populære sportsobjekt i Italien og resten af verden, svarede han" Ferrari er som et nationalt fodboldhold. Der er røde flag overalt og det er fantastisk. Jeg har altid elsket racing og Ferrari har altid stået som en slags præference for mig".

Rubens, som altid høflig og smilende, ønskede ikke at sætte forhåbningerne i vejret. "Jeg kører uden at tænke på mine mål. Køre og føle bilen, det er vigtigt for mig. De tests vi har haft var positive, så de første 3 løb må vise om vores bil holder i sammenligning med vores konkurrenter".

Retfærdigvis kritiserede Rubens journalisterne mht at skabe en form for rivalisering imellem ham og Michael. "jeg er en simpel og enkel mand, der gerne ser det samme fra andre. Hvis jeg har problemer med nogen, så konfronterer jeg denne direkte og personligt. Jeg bryder mig ikke om "politik" imellem folk. Det er altid bedre at tage tingene direkte".

En journalist spurgte "Hvordan starter du i år", Rubens smilede og replicerede " I år starter vi godt".

Gordon Poulsen

BKP  


Hop til top
Ferrari flyver til Australien

Så er det igen tid til de rigtige Formel 1 løb, fyldt med Pole positioner, omgangstider og sejre. Hele teamet flyver, via Bangkok, til Australien. Et Alitalia fragtfly medbringer alt hvad teamet behøver for at gøre succes; de tre biler (206,208,209), mere end 29 tons materiale og sammenlagt 65 personer.

Michael Schumacher og Rubens Barrichello er allerede i Australien, så de har mulighed for at tilvænne sig klimaet og tidzonen. De medbringer begger deres respektive familier, dog har Michael Schumacher overladt børnene til bedsteforældrerne hjemme i Kerpen. Alt er forberedt ned til mindste detalje, således at løbene i Australien, Maylasia og Interlagos kan overstås. Der er ekstra reservedele til alle bilerne (vinger osv), så der ikke behøves ekstra transport fra Maranello til Melbourne eller Sepang. Ferrariteamet er væk i en hel måned, så der er brug for at spare tid og energi. Bilerne vil også blive gennemgået og visse dele udskiftet efter Australien og Maylasia. Dette arbejde vil ske direkte i pitten.

Til denne rejse er der forberedt en helt ny container, der indvendigt er indrettet som en præcis kopi af værkstedet i Fiorano. Der er de samme værktøjer til stede, som ville de arbejde hjemme i Fiorano, hvilket sparer megen tid og mekanikerne arbejder i vante omgivelser.

Dog har det ikke været muligt at få alting med til denne rejse. De australske love giver ikke tilladelse til indførelse af pasta og parmesan ost. Problemet har dog fundet sin løsning; I Melbourne er der en stor Italiensk koloni som vil sørge for at alle får lidt at spise, også Tifosi.

Gordon Poulsen

XT  


Hop til top
Hvem er det?

Det følgende billede er tikket ind på redaktionen.

Det skulle - så vidt vi er oplyst - være en 'kendt' Formel 1-kører der er ved at blive pint og plaget i et jagerfly, og han ser nu ikke ud til at nyde oplevelsen...

Et lille hint findes her.

BB  


Hop til top
Nye regler dræber udviklingen

Ifølge Ferraris tekniske direktør, Ross Brawn, vil de nye regler skabe forvirring i starten af den nye sæson. Han mener bl.a at når alle ser hvad andre har gjort, vil det stabilisere sig i løbet af et par løb. Det beror selvfølgelig på hvor radikalt man er gået til værks i de forskellige teams. Hvis det er indviklede ændringer, vil det dog ofte tage længere tid end normalt.

De nye regler er dog ikke så radikale i forhold til tidligere tiders strenge krav, så spørgsmålet er om det overhovedet har nogen virkning i den sidste ende. Ross Brawns frygt går bl.a på at bilerne pga regelændringerne vil nærme sig sidste års niveau og derfor vil 1 års udviklingsarbejde være tabt.

Gordon Poulsen

XT  


Hop til top
Prost klar til 2001

Prost-teamet har præsenteret deres nye AP04-racer, som kommer til at gå under navnet Prost-Acer. Den nye Prost har beholdt den blå farve, men har fået lidt nye sponsorer.

Blandt andet har de fået PSN og Parmalat ind som de mest markante sponsorer. PSN betaler Mazzacanes sæde og Parmalat er Pedro Diniz' bidrag. Teamet har gode forventninger til den kommende sæson. "Jeg føler at vi endelig er klar til at stige op og nå gode ting i år. I forsæsonen har teamet og dets tekniske partnere i Ferrari og Michelin arbejdet meget hårdt og deres indsats har givet noget," siger teamchef Alain Prost.


Prost præsenterede AP04'eren i pitten i Melbourne

Raceren har sat nogle meget hurtige tider, selvom det har været kendt at det var tider der blev sat med meget lidt benzin. Ikke desto mindre har de vist en stor holdbarhed, efter at de modtaget Ferraris aflagte motorer og gearkasser. "Vores primære fokus har været på holdbarhed, og det ser vi ud til at have nået. Vores næste mål er at forbedre vores allerede gode præstation fra vinterens test," siger Prost videre.

Nu går teamet videre mod succes. "Jeg er sikker på at Prost Grand Prix og dets partnere vil se positive resultater fra det første løb i sæsonen," siger Prost.


Prosts tropper - Alesi og Mazzacane skal køres Prost til tidlig succes

BB  


Hop til top
European-Minardi PS01 præsenteret

På den store trappe foran det Australske parlament i Melbourne præsenterede European-Minardi teamet klokken 10:45 lokal tid i dag deres 2001 model.

Efter at Paul Stoddart har overtaget og dermed reddet det økonomisk trængte team, så har de på rekordtid fået klargjort 2 racere til det Australske Grand Prix. Og det var den ene af disse der i dag blev brugt til den officielle præsentation. Teamet indrømmede også at raceren endnu ikke er færdig udviklet, og at der til Spaniens Grand Prix vil komme en opdateret version af PS01'eren.
Motoren i racerne er en Ford, omdøbt til European.
Teamet har valgt at køre på Michelin dæk i denne sæson.

Raceren er sort og hvid, og bærer tydeligt præg af at teamet ikke har alle sponsorerne på plads endnu.

Paul Stoddart udtalet ved præsentationen blandt andet: "Dette er ikke bare en ny sæson, det er et nyt kapitel i Minardis historie".

Kørere for teamet i år er Fernando Alonso og Tarso Marques, som også begge to var med ved præsentationen.

AN  


Hop til top
Ferrari -

Efter sidste uges tests på Mugellobanen, sluttede Michael Schumacher med en gearkassefejl efter 41 runder og en bedste tid på 1.24.157 med den nye Ferrari F2001.

Derefter skiftede Schumacher til Fioranoabanen og testede med F1-2000 fra sidste sæson. Udover 82 runder trænede han også 29 starter og 7 pitstops. I alt har Michael Schumacher tilbagelagt mere end 4000 testkilometre i den nye F2001 og diagnosen var flg. " Bilen føles virkelig god. Bilen har vist god fart fra starten. Der har dog været få tekniske problemer, men de ser du til at være løst. Hellere have problemerne nu end senere. There is nothing to worry about".

Ferrari har allerede afsendt chassis 206, 208 og 209 fra Malpensa lufthavn til Australien. Chassis no. 207 bliver sendt afsted senere

Gordon Poulsen

XT  


 

Hop til top27.2.2001

Ros til Montoya

I et interview fornyelig i den britiske avis "The Observer" får Juan Pablo Montoya stor ros af Williams tekniske chef, Patrick Head.

Patrick Head:
"Juan elsker at køre, og han er den type kører, som jeg tror, at både Frank Williams og jeg gerne vil have i teamet. Han elsker virkelig at være racerkører. Han elsker at køre mod andre. Med det mener jeg, at han ikke bare er der for at køre nogle hurtige omgange, men også ønsker at konkurrere mod de andre, lægge fælder for dem og trække sig sejrrigt ud af duellerne. Det er den slags kørere vi godt kan li'. Juan synes at kunne li' at være i en maskine, hvor han har overskud til at kunne ændre betingelserne for at kunne køre den. Med andre ord, hvis der er et problem, så i stedet for bare at acceptere det, så prøver han at ændre og rette det, så der kommer noget godt ud af det. Det virker som at han kan li' det."

Juan Pablo Montoyas far siger ved det samme interview, at Juan har en meget stærkt sind og vilje. Og at han allerede som barn, lærte gamet på den hårde måde. Da han startede, skulle han køre mod nogle der var ældre end han selv. Det har modnet ham og har gjort ham stærk. I dag er han ligeglad med hvem han konkurrerer med. Han spørger ikke hvem den bedste er. Han vil bare vinde, så han er ligeglad med hvem der er den bedste.

Hovedpersonen selv har dog nogle tilføjelser til roserne, som er delt ud til ham.
"Hvis der er noget man ikke kan li', er man nødt til at sige det. Det har ikke noget med tillid eller andre ting at gøre, det har noget med at gøre at få tingene gjort så det fungerer. Hvis det ikke gør det, vinder man ikke. Hvis bilen eller teamet ikke fungerer rigtigt, vinder man ikke."

Og som ved så mange andre interviews, blev Montoya også her spurgt om forholdet til Ralf Schumacher. Hertil svarer Montoya: "Lad os være realistiske og ærlige. Jeg har mødt Ralf og har sagt hej til ham. Jeg har ikke noget imod ham, men heller ikke den anden vej. Så længe vi begge kan give de rigtige oplysninger, så fungerer teamet. For at være realistisk, den første man skal vinde over, er ens holdkammerat, så kommer de andre bagefter. Jeg har hørt at han aldrig rigtigt er blevet presset under tests. Det vil være godt for os begge og teamet at vi kan presse hinanden. Så længe det sker kontrolleret og vi ikke gør noget dumt, sker der ikke noget ved det."

Mange vil helt sikkert følge duellen - Ralf Schumacher/Juan Pablo Montoya tæt i denne sæson. Måske ryger der lidt gnister i mellem de to kombattanter.

PDL  


Hop til top
Interview med Montoya

Vi er her på Formel-1.DK kommet i besiddelse af et interview med Juan Pablo Montoya, som er blevet anbragt i det "varme" sæde på mere end én måde.

Sp.:Juan, er du glad for at være kommet tilbage i Formel 1?
Sv.:Jeg har altid drømt om det, og har arbejdet hårdt på det. Jeg mener, at Formel 1 er toppen af kransekagen indenfor motorsport, og jeg har altid ønsket at være der. Jeg troede der skulle komme noget ud af, at have testet for Williams i 1998, men da Frank Williams fortalte mig, at han ville skrive under med Ralf Schumacher, og siden med Alex Zanardi, tænkte jeg: F.. også, og jeg troede i lang tid, at jeg var færdig med Formel 1.

Sp.: Juan, hvad er den helt store forskel på Champ Cars og Formel 1?
Sv.: Formel 1 bilerne er noget anderledes end hvad jeg har været vant til. De er utrolig hurtige i svingene - de er rimelig vilde og spændende at køre igennem i en Formel 1 bil. Den umiddelbare forskel jeg har bemærket, er at man skal være meget mere smidig og klog, når man kører i en Formel 1 bil. Man kan smide den mere rundt end noget andet jeg har prøvet at køre, men de tilgiver heller ikke så meget som en Champ Car gør. Mine tests her i vinter har været meget positive. Især når man tager i betragtning, at der er næsten to år siden jeg sidst har siddet i en Formel 1 bil. Og alligevel, jeg ved hvad Formel 1 handler om, og jeg har været til en del løb i det sidste års tid, så det gør mig ikke bange.

Sp.: Hvad er dine egne forventninger til denne første rigtige sæson i Formel 1?
Sv.: Det bliver en rigtig stor udfordring for mig, jeg ved faktisk ikke rigtigt hvad jeg skal forvente. Jeg er nødt til at skal lære noget fra andre. Det er et læreår, og selvom du prøver at vinde, så er det ikke sikkert at du har bilen til det. Det skete for mig sidste år i Amerika. Løbssejre afhænger i ligeså høj grad af bil/motor som af køreren. Man skal gøre sit bedste. Det eneste jeg ved er, at jeg vil være derude og at jeg vil give mig 100%. Det går måske et år inden jeg vinder et løb, måske mere, men når den tid kommer, er det bare med at være klar. At vinde er ikke let, og heller ikke i Champ Car havde jeg forventet at vinde det første år.

Sp.: Hvordan er dit forhold til de forskellige medlemmer af teamet?
Sv.: Det er godt. Jeg kender allerede en del af dem fra dengang jeg var testkører i teamet. Men der er selvfølgelig nogle nye ansigter, og jeg tror at jeg kender de fleste af dem nu. I løbet af vinteren har jeg ofte været på fabrikken i Grove for møde de som arbejder med bilerne. Jeg har mødt mennesker fra alle afdelinger. Jeg er utrolig glad for at være tilbage.

Sp.: Hvordan føler du det at skulle erstatte Jenson Button i teamet?
Sv.: Jeg var noget overrasket over at Frank Williams valgte mig til fordel for Button. Jenson gjorde det storartet sidste år, og jeg tror at med hans anden sæson i teamet, havde det været endnu bedre. Men selvfølgelig kan jeg li' den beslutning som Frank Williams har taget, og jeg håber selvfølgelig på, at jeg kan leve op til de forventninger han har til mig. Da jeg kom ind i Champ Cars skulle jeg erstatte Zanardi, som havde klaret sig rigtig fint, så det ser jeg ikke noget problem i. Jeg ved ikke rigtigt hvad der skete for Alex i Formel 1. Jeg så ham flere gange på tv, han kæmpede meget, men det vil ikke ske for mig. Jeg tog ikke til Amerika for at blive en ny Zanardi, og også her i Formel 1, er jeg mig selv. Ikke en Zanardi, ikke en Button. Jeg føler ikke noget pres om at jeg skal gøre det lige så godt som ham.

Sp.: Du er uden tvivl Colombias mest kendte sportsmand. Hvordan følte du det i starten?
Sv.: Jeg troede ikke rigtig på det først. Champ Car løbene bliver sendt live til mit hjemland, og man må sige at nu konkurrerer motorsport med fodbold om at være det største. Jeg kan huske da jeg kom hjem efter mit første Champ Car løb, det var helt vildt, folk flippede helt ud. Små børn som så mig, startede med

PDL  


Hop til top
Afklaring om dækregler på vej

Det har været Michelins store problem at der ikke har været nogle regler der gælder for dækkenes beskaffenhed efter løbets afslutning.

Som bekendt skal der være riller i dækkene, men sidste år så vi flere gange at racerne kom i mål med total nedslidte dæk hvor det var meget svært at se rillerne med det blotte øje. Men en klarhed er på vej. Det har Max Mosley indikeret. "Det har indtil nu været klart at hvis et dæk blev kørt ned indtil det blev glat, at det mister præstation," siger Mosley indledningsvis og peger på at problemet ikke var så alvorligt igen. Han forklarer hvad der sker. "Der sker det at hvis tykkelsen af dækket er smal nok, og når rillen så er slidt væk, stiger temperaturen i dækket. Så det første vi skal til at gøre, er at måle dækkets tykkelse i bunden af dækket. Hvis vi ser at den stiger, så er der grund til at blive bekymret," forklarer FIA-præsidenten.

Hvis det bliver tydeligt at tiderne af denne grund falder, vil FIA skride ind, og det vil kostede straffe enten i kvalifikationen eller i løbet. "Det bekymrer ikke også at give et sort flag," siger han og peger på at de vil se på dækkene ved pitstoppet. Men det kan blive pinligt senere. "Det eneste tidspunkt det kan blive pinligt, er hvis de køres glatte sidst i løbet, og vi opdager det mens de ryster champagnen," siger han videre.

Michelin har bedt om klare regler - de kan meget vel komme meget snart.

BB  


Hop til top
Toyota får ny samarbejdspartner

Toyota, som vi efterhånden alle ved debuterer i næste sæson i Formel 1, har indgået aftale med en ny samarbejdspartner.

Som en del af forberedelserne og opbygningen af teamet, har Toyota set sig om efter en partner til at hjælpe med alt hvad der vedrører indsamling, opbevaring og brug af data. Det er netop blevet offentliggjort, at Toyota Motorsport har indgået en treårig aftale med EMC. EMC er et firma, som har stor erfaring i indsamling af data, og ligeledes i styring af data. Som en del af aftalen, kommer firmaets logo på bilerne allerede fra i år, hvor Toyota begynder et omfattende program af testkørsler. Efter planen vil Toyota præsentere deres testbil den 23 marts, og straks derefter vil man begynde at teste. Og det er der at EMC kommer ind i billedet.

Mika Salo:
"Tests er afgørende for vores succes. Testbilerne vil blive udstyret med hundrede af sensorer, som skal opsamle alle mulige informationer om bilen og køreren. Det vil gøre det umuligt for en kører at "gemme" sig. Hvis jeg gør noget rigtigt, vil alle kunne se det og lære af det. Gør jeg noget forkert, kan det hurtigt identificeres og rettes."

Ove Anderson, præsident for Toyota Motorsport:
"Information er en hjørnesten i alle Formel 1 teams. Det skal skabe gnidningsløse afgørelser og skabe støtte til baglandet. Ved at gå sammen med EMC, har vi skabt et grundlag for en infrastruktur, som ikke er set tidligere i Formel 1."

En talsmand fra EMC udtaler, at man håber på at udbrede kendskabet til EMC og dets produkter globalt, ved at samarbejde med Toyota, som er kendt for de samme målsætninger som EMC, nemlig nyskabelser og stabilitet. Efter præsentationen af testbilen, vil Mika Salo og Allan McNish påbegynde testarbejdet. Det bliver primært rundt på de europæiske Grand Prix baner, at det vil foregå. Et kæmpe arbejde venter forude. Masser af data skal indsamles og bearbejdes.

PDL  


Hop til top
Hakkinen ikke optimistisk

Der er ikke den store optimisme forud for sæsondebuten i Melbourne for Mika Hakkinen. Noget tyder på at chancerne for han scorer et kedeligt hattrick er rimelig høje.

Holdbarheden i McLaren-Mercedes raceren har nemlig ikke været så god som det kunne forventes, primært fordi den nye McLaren-racer er designet om fra bunden. Alle teams kan ikke undgå at der er småproblemer i starten, men McLaren har ikke haft mange dage hvor der ikke har været problemer. Det gør at Hakkinens optimisme ikke er særlig stor forud for det kommende grand prix. "Vi har indtil videre haft alt for mange problemer og det gør mig ikke optimistisk forud for Melbourne," siger finnen noget dystert.


Flere tekniske problemer gør at Hakkinen ikke er optimistisk forud for det australske grand prix

Det gør dog ikke at han ikke tror på at McLaren - de skal nok komme sig. "Jeg har total tillid til McLaren og jeg ved at raceren vil sætte mig i stand til at kæmpe om titlen. Selv hvis jeg mister point til Ferrari i Melbourne, bliver det ikke et problem. Jeg har tillid til dette års VM, fordi jeg efter en vinterpause hvor jeg blev far, føler mig rigtig god," siger Hakkinen.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk