I år er det blevet legalt at bruge tovejs telemetri. Dvs. at man kan sende og modtage signaler til og fra pittet til bilerne. I værste fald kan en gruppe hackere i teorien lave et Formel 1 løb om til et real-life video- eller computerspil. Det er måske lidt søgt, men det kan lade sig gøre. I hvert fald er der flere teams som udtrykker en vis bekymring her inden starten på det australske Grand Prix. Løsningen kunne være at kryptere signalerne, hvor alle teams har forskellige krypteringer for at sløre deres datatrafik.
Man har faktisk tidligere anvendt tovejs telemetri i Formel 1. Det blev dog gjort forbudt i 1993. Men siden er der besluttet at genindføre systemet fra og med i år. Siden er der også kommet mange flere og dygtige hackere frem. At frygten for hackere ikke er ubegrundet kan ses af det som bl.a. en af Williams cheferne siger:
Sam Michael:
"Der er mulighed for det. Der er store muligheder for hackning hvis ikke vores eller andres system er tilstrækkelig kodet eller krypteret. Man kan nemt komme i en situation hvor der kommer forkerte signaler frem til bilerne. Hvis det skete, er den største fare vel at hvis man vil lave en ændring på motoren, så kunne man få motoren til at eksplodere."
Også en af Jordans teknikere, Gilles Flaire, udtrykker en vis bekymring. Gilles Flaire har faktisk en fortid som agent i den franske Secret Service.
"Hvis tovejs telemetrien tillader at man kan kontrollere vigtige og essentielle parametre i bilen, er der stor risiko for at forstyrre eller lave indgreb i systemet via vidt forskellige metoder."
Systemet arbejder på den måde at data bliver sendt fra bilen til computere i pittet. Ved at overvåge disse computere kan bestemme om der skal ændres indstilling på differentialet, traction kontrollen, motorkraft, benzinblanding osv. Køreren får besked om eventuelle ændringer via det display han har på rattet. Overførslen af data sker via mikrobølger ved en eller anden frekvens. Afhængig af udstyr og krypteringsgrad kan eventuelle hackere få mere eller mindre frit spil. Lad os håbe at det ikke sker.
Jos Verstappens fremtid er stadig ikke afklaret. Efter at han blev vraget hos Arrows, har ledt med lys og lygte efter et andet job i Formel 1. Men endnu er intet konkret dukket op. Verstappen har været sat i forbindelse med flere teams, men det ser ud til at mulighederne efterhånden slukkes. Toyota har været nævnt, men der har man ansat Stephane Sarrazin og Ryan Briscoe som testkørere. Minardi har været nævnt, men det er også udelukket nu. Ferrari ligeså, der er allerede to testkørere.
I sidste uge prøvede Verstappen så hos Sauber. Sauber mangler faktisk en testkører. Verstappen har endda været til de indledende samtaler, og har faktisk også fået taget mål til et nyt sæde til bilen. Det har dog været forbundet med visse problemer. For at Verstappen skulle kunne side ordentligt i bilen skulle der ændres ved den. Problemet er at Verstappen er 177 cm høj. De to kørere er små i forhold til ham, nemlig kun omkring 165 cm. Sauber har ikke økonomiske problemer, men heller ikke for mange penge at rutte med. Ændringerne der skal foretages for at Verstappen kan sidde ordentlig i bilen er ikke små, så det kommer til at belaste budgettet. Peter Sauber har derfor ganske naturligt endnu ikke truffet nogen afgørelse. Teamet har ydermere kun én testbil til rådighed i øjeblikket så det er ikke nogen nem afgørelse.
Allerede i starten af februar kørte Arrows rundt i den til diverse tests, men det er først nu hvor alle sponsoraftaler mm. er på plads at bilen bliver præsenteret. Arrows har vel ganske fornuftigt for teamet i den opnåede position testet bilen og opnået ret positive resultater. Det har givet grundlag for nogle måske mere indbringende sponsoraftaler.
Bilen blev som vanligt afsløret af kørerne, der trak dækket af bilen. Og straks afsløredes der visse ændringer ved bilen. Arrows har i testpausen sidste år benyttet sig af diverse tests i teamets vindtunnel. Det har givet mange ændringer især ved det aerodynamiske design. Mest markant umiddelbart er et noget ændret næseparti. Men rundt omkring på bilen er der flere små ændringer.
(Foto: OrangeArrows)
Tom Walkinshaw:
”Der har ikke været så mange ændringer i regulativerne til i år, alligevel besluttede vi at bygge en helt ny bil for eliminere de problemer vi havde sidste år, og selvfølgelig dermed gøre vores præstationer bedre. Da bilen blev designet var en af de store opgaver at øge downforcen. Men også ridehøjden og den generelle aerodynamik er blevet væsentligt forbedret. Den største synlige forskel for det utrænede øje er et ændret næseparti. A22 kørte ganske godt på højfartsbanerne, chassiset var meget holdbart, og det var en ret let bil at lave et fornuftigt setup på. Disse ting er taget med over på A23. Desuden har vi fået ny motorleverandør, men det har vi prøvet før. Jeg troede faktisk at det ville forlænge designprocessen med mindst en måned, men vi fik tidligt forhandlet os frem til aftalen med Cosworth, desuden har vi haft et fortrindeligt samarbejde med Cosworth, så omstillingen tog ikke ret lang tid. Jeg har talt med kørerne, ingeniørerne osv. efter de første tests. De har alle været meget begejstret især over den ekstra fart der er kommet i bilerne. Vores håb for i år at vi kan forsætte hvor vi slap i 2000 – sidste år skal vi bare glemme. Vi er meget glade for det nye samarbejde med Cosworth og det forsatte samarbejde med Bridgestone, som vi var en af de allerførste til at tegne kontrakt med. Vi har et godt og sundt samarbejde.”
På sponsorsiden er der ikke de helt store ændringer. Navnene er dem som vi kender. Orange og Lost Boys. Mere markant i år er Red Bull som støtter Enrique Bernoldi. Efter at Red Bull ikke er storsponsor for Sauber mere, er der flyttet lidt flere penge i retning af Bernoldi og Arrows. Også Cosworth bliver en markant profil hos Arrows i år. Da Niki Lauda åbnede op for at det Ford ejede Cosworth skulle levere motorer til andre teams, var Arrows straks på plads til at sikre sig motoren. Ved de seneste tests har Arrows været generelt hurtigere end Jaguar. Det skal dog siges at de seneste tests har haft karakter af shakedowns, så tiderne skal der ikke lægges alt for meget i. Men det bliver en god og sund konkurrence for Jaguar. Måske Arrows kan overraske alt og alle.
Heinz-Harald Frentzen og Enrique Bernolde (th) sammen med den nye Arrows A23.
(Foto: OrangeArrows)
Arrows gjorde det for så vidt da Frentzen blev hyret og Verstappen blev skubbet ud på et sidespor. Efter at Frentzen fik vænnet sig til bilen, satte han ret hurtige tider i den, godt fulgt til dørs af Bernoldi, så måske har Arrows i år igen fået fat i noget af det rigtige.
Det har nu ellers ikke altid været Mark Webbers plan at han skulle køre for Minardi teamet, faktisk så fik han sidste år i forbindelse med det Australsk Grand Prix dette spørgsmål af en journalist:
Vil du køre for Minardi?
Og svaret var kort og kontant:
Nej!
Så herudaf kan vi konkluderer at selv australiere har et standpunkt til de tager et nyt!
Mark Webber debuterer i Minardi raceren denne weekend på hjemmebane i Albert Park
(Foto: Minardi Media)
Men som Mark Webber udtaler, så har meget ændret sig i løbet af det sidste års tid:
"Paul Stoddart og Minardi teamet udrettede mirakler sidste sæson, og jeg håber på flere mirakler i år."