Men det er et par stykker der banker på for at være med i det ekslusive selskab af topteams. BAR, Renault og Toyota er dem der slår hårdest på dørene. De to første i kraft af deres præstationer sidste sæson. For Toyotas vedkommende er det ikke resultaterne, men viljen og økonomien der tegner teamet.
Det bliver næppe i år at Toyota tager skridtet fuldt ud og drøner ind som Ferraris primære konkurrent, dertil har de indtil nu været for svage. Tilgengæld må man formode et kvantespring i deres præstationer. De har snakket om det siden midt i sidste sæson - i 2005 skulle der ske ændringer! Så nu vil vi gerne se dem. Vi vil gerne se de herrer R. Schumacher og J. Trulli gøre krav på de sjove placeringer i løbene, bare nu og da. I år skal der ske store fremskridt hos Toyota, ellers kan man, med rette, overveje om de nogensinde får fod på Formel 1. Kampen mellem Schumacher og Trulli bliver interessant. Begge er kørere der ikke længere var ønsket i deres gamle team. Begge føler de sig nok en anelse undervurderet af deres gamle arbejdsgiver. Og nu har de fået chancen for at vise at de virkelig kan noget. Og kampen mellem dem bliver hård.
Jarno Trulli.
(Foto: Toyota)
For BAR er situationen en noget anden. For et år siden var de i samme situation som Toyota er i, i dag. Dengang der var det nu eller aldrig at de ville begynde at gå fremad for teamet. 2004 blev så en god sæson for dem, og i øjeblikket lyder snakken fra Button, som fra Coulthard engang, at han tror på det i år! BAR havde en god sæson sidste år, men man skal huske at de nærmeste konkurrenter nærmest kørte baglæns. Hverken Williams, McLaren eller Renault præsterede noget som helst det meste af 2004. At BAR var bedre i 2004 end tidligere skal der ikke være nogen tvivl om. Men min påstand er at den primære grund til deres gode placering i VM var at andre teams ydede under evne, mens BAR var på toppen af deres præstationsevne. For BAR drejer det sig om at holde fast i en god udvikling og ikke nødvendigvis sætte sig Ferrari som mål. Det er langt vigtigere at ramme en 3. eller 4. plads i konstruktørernes VM - og det kan blive svært.
Jenson Button og Takuma Sato.
(Foto: BAR)
Jenson Button voksede med opgaven sidste år, og lignede ved flere lejligheder en potentiel vinder. Men man skal ikke glemme at han samtidig ved andre lejligheder blev presset af Takuma Sato, der nok ved hvor speederen sidder henne i en Formel 1 racer. Hvis Sato fortsætter sin udvikling er det mere end muligt at Button kommer under pres. Samtidig var der også balladen med hans kontrakt, den slags ting kan næsten ikke undgå at påvirke teamet. Ifølge rygterne kan Button forlade teamet efter 2005 hvis han på givent tidspunkt ikke har 75% af de point som manden i front for VM har. Det er et optimistisk mål, og det kan blive svært. Det spændende bliver hvordan Button kommer til at agere under et stigende pres fra Sato.
Fernando Alonso.
(Foto: Renault F1)
Renault skal også yde mere end de gjorde sidste sæson. Det er ellers gået hurtig frem for teamet siden de købte Benetton for få år siden. Fernando Alonso var stjernefrø i 2003, men sidste år virke
Flere ting i reglementet er ændret forud for denne sæson. Vi bringer her en oversigt over de væsentligste ændringer. Det drejer sig om dæk, motorer, chassis og kvalifikationen.
Reglementsændringer vedr. dæk er allerede nævnt andet steds.
Mht. motorer er det for så vidt også ret enkelt. Motorerne skal nu holde i to løbsweekender. Skal en motor skiftes inden en kvalifikation koster det 10 pladser i startopstillingen. Skiftes en motor mellem kvalifikation og løb, rykkes man bagerst i feltet. Fuldfører en kører ikke et løb, kan der skiftes motor uden straf. FIA forventer ikke at nogen vil forsøge at omgå denne regel. Der skal foreligge dokumentation for hvorfor køreren er udgået.
Reglementet omkring chassiset eller rettere det FIA kalder bodywork er også ændret. Bagvingen er rykket frem tættere på motoren. Frontvingen er hævet og diffuserens højde er minimeret.
Kvalifikationen er ændret, så der nu skal køres en kvalifikation om lørdagen og én søndag formiddag. Den sammenlagte tid for de to kvalifikationer giver startplaceringen i Grand Prixet. Selvfølgelig med hurtigste mand i pole. Rækkefølgen i kvalifikationen bestemmes af resultatet af det seneste GP. I den anden kvalifikation startes der i omvendt rækkefølge. I den første kvalifikation kan man selv bestemme benzinmængde, bilerne køres i parc ferme efter kvalifikationen. Inden søndagens kvalifikation kan man ændre benzinmængden. Efter den sidste kvalifikation må der ikke røres ved bilerne.
Hele Grand Prix programmet vil blive afviklet som følgende. Alle tider er lokale tider.
Fredag: (*)
11,00 - 12,00 1. fri træning
14,00 - 15,00 2. fri træning
Lørdag:
09,00 - 09,45 3. fri træning
10,15 - 11,00 4. fri træning.
13,00 - 1. kvalifikation
Søndag:
10,00 - 2. kvalifikation (**)
14,00 - Grand Prix (**)
Der findes dog tidsmæssige undtagelser.
(*) Monaco - træning torsdag i stedet for om fredagen.
(**) Her er tidsmæssige ændringer i Malaysia, Bahrain, Canada, USA, England, Tyrkiet og Japan.
BAR og Honda har indgået aftale med NOC om levering af olier til motor og gearkasse til Formel 1 teamet. Om leveringen også omfatter benzin fremgår ikke af pressemeddelelsen. Det er for så vidt et oplagt partnerskab der her er indgået. Honda og NOC har samarbejdet gennem adskillige år, og efter Hondas seneste opkøb af aktier i BAR teamet, gør de nu deres indflydelse gældende også på dette område.
Samarbejdet begyndte faktisk allerede i 2000 hvor Honda kontaktede NOC. Og straks begyndte NOC at udvikle de specielle olier til brug i Formel 1 racerne. Siden har BAR teamet i større eller mindre omfang NOC olie i motorer og gearkasser. Samarbejdet med NOC har nu udviklet sig til at blive et direkte sponsorat, og derfor vil BAR bilerne selvfølgelig også har NOC's logo på allerede ved det kommende australske Grand Prix om godt en uge. NOC er den første japanske olieleverandør som leverer til et Formel 1 team.