Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.2.2010
 Barcelona test - søndag - formiddag
 Jacques Villeneuve på vej mod comeback
 
27.2.2010
 Reglerne bliver testet
 

Hop til top28.2.2010

Barcelona test - søndag - formiddag

Den tidligere verdensmester, McLaren køreren Lewis Hamilton, lagde ud i flot stil her i formiddags på Circuit de Catalunya i Spanien, hvor Formel 1 deltagerne er ude i deres allersidste testdag inden sæsonstarten den 14. marts på Sakhir banen i Bahrain.
Hamilton satte den hurtige tid allerede på sin 4. omgang, ud af de 53 omgange som han nåede at køre her i formiddag.

I følge de oplysninger som vi har fået fra banen, valgte flere af topteamne at teste på næsten tomme tanke først på dagen, måske som en slags kvalifikationstest, og der var da også kun 0,067 sekund mellem Hamilton på 1. pladsen og Ferrari køreren Felipe Massa på 2. pladsen.

Tilgengæld var der større afstand ned til kørerne på 3. og 4. pladserne der blev besat af Sebastian Vettel fra Red Bull teamet foran Mercedes GP køreren Michael Schumacher.

Formiddagens tider:
Pl. Kører Team Tid Diff. Omg.
1 Lewis Hamilton McLaren 1:20,472 53
2 Felipe Massa Ferrari 1:20,539 +0,067 55
3 Sebastian Vettel Red Bull 1:20,667 +0,195 76
4 Michael Schumacher Mercedes 1:20,745 +0,273 55
5 Rubens Barrichello Williams 1:20,925 +0,453 40
6 Sebastien Buemi Toro Rosso 1:22,135 +1,663 46
7 Kamui Kobayashi Sauber 1:22,713 +2,241 32
8 Adrian Sutil Force India 1:23,079 +2,607 60
9 Robert Kubica Renault 1:24,293 +3,821 35
10 Heikki Kovalainen Lotus 1:25,251 +4,779 58
11 Lucas di Grassi Virgin 1:26,790 +6,318 35

AN  


Hop til top
Jacques Villeneuve på vej mod comeback

Den tidligere canadiske verdensmester i Formel 1, Jacques Villeneuve, kan være på vej til et comeback i Formel 1. I hvert fald rapporteres det flere steder at Jacques Villeneuve mandag i Köln skal lave en sædetilpasning. Han har igennem længere tid været i tæt kontakt med Stefan GP, og det er netop hos Stefan GP at sædetilpasningen skal foretages. Stefan GP har tidligere lavet kontrakt med Kazuki Nakajima og nu er Jacques Villeneuve måske på vej også.

Kazuki Nakajima har allerede kontrakt med Stefan GP, og nu er Jacques Villeneuve sandsynligvis også godt på vej til det samme. Og så rygtes Pastor Maldonado i øvrigt også til teamet som test- og reservekører. Pastor Maldonado har i de seneste par sæsoner kørt i GP2 med flere sejre på porteføljen.

Ifølge flere forlydender er Jacques Villeneuve angiveligt så tæt på en kontrakt med Stefan GP, at han i morgen mandag er i Köln for at få foretaget sædetilpasning til teamets racer. Det er for så vidt meget passende i og med at det forventes at teamets racer officielt vil blive præsenteret onsdag.

Præsentationen som Stefan GP havde håbet vil blive gjort på Bridgestone dæk, vil i stedet angiveligt blive lavet på Avon. Bridgestone må ikke levere dæk til et team som ikke er godkendt til deltagelse i Formel 1, og det er Stefan GP ikke endnu.

Stefan GP bekræfter endvidere at man har talt med US F1 om en sammenlægning af de to teams, men disse forhandlinger er tilsyneladende strandet på grund af interne forhold hos US F1. Det er tilsyneladende et par af investorerne i teamet der har modsagt sig disse planer. Så indtil videre må Stefan GP afvente og se om der kommer frafald.

PDL  


 

Hop til top27.2.2010

Reglerne bliver testet

Det er ikke kun denne sæsons nye biler og kørere der bliver testet på Circuit de Catalunya i disse dage. Flere teams havde adskillige kreative tiltag på bilerne torsdag på den spanske bane. Noget var synligt, og noget var knap så synligt. Trods regelændringer, der for så vidt er blevet mere entydige, ja så fejler kreativiteten i hvordan man læser et reglement stadigvæk ikke noget.

Trods regelændringer så fejler kreativiteten ikke noget hos udviklere og designere, og især hos de som skal læse det tekniske reglement for Formel 1 bilerne. Flere kreative tiltag blev set på bilerne på andendagen af denne uges testrunde. Ikke usædvanligt havde Mercedes GP, McLaren og Ferrari ændringer på deres biler, som blev fulgt skarpt af diverse observatører.

Det er for så vidt ulovligt at bruge andet end rent mekanisk udstyr til at løfte bilerne fra jorden under et pitstop. Med mekanisk menes at der ikke må være hjælpemotorer eller hydrauliske anordninger der hjælper mekanikerne med at løfte bilen. Men Mercedes GP "viste" et hurtigt virkende system, som endnu ikke er nærmere defineret, til at løfte og sænke bilerne.

McLaren har måttet høre for kritik, især fra Red Bull lejren, om deres luftindtag. Det menes at den luft der går ind i luftindtaget over kørernes hoveder, ikke kun passerer til motorens indsugning, men også at noget af luften bliver dirigeret uden om motoren til bilens bagende for at sikre en bedre aerodynamik.

Ferrari har haft gang i en udvikling omkring hjulene. Op til denne sæson blev det vedtaget at man ikke må anvende de meget specielle hjulkapsler der sikrer et bedre aerodynamisk flow omkring hjulene. I reglementet står der at der ikke må monteres fysiske enheder på hjulene eller hjulakslerne. Men ved torsdagens test, blev det observeret at Ferrari havde set nærmere på en anden udformning af hulenes bagside. Angiveligt for at sikre et bedre airflow på den indvendige side af hjulet.

De mange observatører, både fra de respektive teams og den tekniske kontrol, har med fået noget at arbejde videre med. Det er nu at der skal granskes og nærlæses i reglementet. Afgørelser skal helst træffes inden det første Grand Prix bliver kørt om ca. 2 uger i Bahrain.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk