Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.2.2000
 Sauber præsentation
 Gavin tester for Benetton
 Markant ændring af Monza
 Fisichella hurtigst
 "Mad Max" kritiserer EU-kommisionen
 Ny sponsor til Prost
 
2.2.2000
 Barcelona test - 1. feb.
 

Hop til top3.2.2000

Sauber præsentation

Så er den nye Sauber C19 blevet præsenteret, og det skete i Zürich i aftes. Der var flere ting på programmet. Teamets kører blev præsenteret, og det er som bekendt Mika Salo og Pedro Diniz. Samtidig præsenterede man også de væsentlige ændringer, der er sket på andre personalepladser. Det blev allerede i efteråret bekendtgjort fra teamet at der ville ske ændringer. Peter Sauber er i dag den daglige teamleder og administrerende direktør. Heinz Heller er teamchef og med i den styrende ledergruppe sammen med Peter Sauber. Argentineren Sergio Rinland er chefdesigner og arbejder direkte under teknisk direktør Leo Ress. Willy Rampf er tilbage igen som koordinator for test og udvikling. Jacky Eeckelaert er leder af testteamet med ansvar for test og udvikling af diverse tests. Og til sidst er der kommet en ny leder af presseafd.

Bilen er en helt ny konstruktion, hvor man især har fokuseret meget på vægten. Tyngdepunktet i bilen er nu placeret noget lavere end i sidste års model. Der er en ny udviklet 7 trins gearkasse, og et væsentlig ændret udstødningssystem.

Om alle ændringerne sagde Peter Sauber: " Vi er glade for at have 2 erfarne kørere i teamet. Diniz har vist stor stabilitet og ro, specielt i det sidste år hos os, og Mika Salo er også en erfaren kører, der viste hos Ferrari sidste år, at han er i stand til at modstå et stort pres. Bilen startede vi på allerede i April sidste år, og vi forventer os meget at den. Bl.a. er den 10 kg. lettere end C18. Motoren er lettere end den vi brugte sidste år. Og vi har fundet yderligere ekstra hestekræfter i den, også uden at det går ud over stabiliteten i den. Vi bruger i år Ferraris -99 motorer (omdøbt til Petronas) og vi regner med at vi halvvejs i sæsonen har en ny evolution af den klar. Vi havde sidste år store problemer med gearkassen og vi har nu selv udviklet en ny, bedre og lettere."

Det forlyder endvidere fra teamet, at den nye motor er ca. 10 kg. lettere end sidste år og at det bliver en af de stærkeste og hurtigste motorer i år.

De to kørere vil blive rangeret som værende ligeværdige, med samme ret til det samme materiel. Endvidere har Sauber ansat brasilianeren Enrique Bernoldi som testkører.

PDL  


Hop til top
Gavin tester for Benetton

Den tidligere Formel-1 kører Oliver Gavin som normalt sidder bag rattet i pace bilen ved de store løb, har fuldført en femdages shakedown-test for det italienske team Benetton i deres nye B200. Testen foregik på den franske bane Lurcy Levis og var koncentreret om det elektriske og det aerodynamiske på B200.
Det siges at testen har været en stor succes og at teamet nu er taget tilbage til fabrikken for at arbejde yderligere på B200, så den kan løfte Benetton tilbage til toppen i Formel-1. Benetton har jo som bekendt ikke været blandt de bedste teams de seneste par år og sluttede på en 6.plads i konstruktørernes VM med sølle 16 point.
Det står endnu uklart om Oliver Gavin skal fortsætte med at teste for Benetton, da de faste kørere - Giancarlo Fisichella og Alexander Wurz - ikke selv kan teste for tiden, da de er midt i et hårdt fitness-program.

Vialli

AN  


Hop til top
Markant ændring af Monza

Ganske overraskende har folkene der står for Monza-banen planer om helt at fjerne den første chikane - Variante-chikanen der i 1999 blev kendt for at være det sted hvor Hakkinen kørte sig selv af banen for derefter at bryde sammen. I stedet for den berømte/berygtede chikane, der altid er en stor udfordring for kørerne - fra 340 km./t. til ca. 120 km./t. viser ofte hvem der bremser meget sent - og har utallige gange ødelagt dæk i dusinvis. Men nu skulle det være passé.

Løbsarrangørerne har nemlig indikeret at de i stedet vil lave et snævert sving til erstatning for Variante - under alle omstændigheder skal der laves en ny konstruktion for at nedsætte farten. Arbejdet ventes at blive påbegyndt i juli sådan at det allerede er klar til det italienske grand prix i begyndelsen af efteråret.

BB  


Hop til top
Fisichella hurtigst

Tre teams var på banen i går i Barcelona. Testdagen var ikke ideel eftersom det var lidt tåget, men alligevel gav det bonus til især Benetton. Fisichella var i stand til at gennemføre en hel løbsdistance. Italieneren sluttede dagen som hurtigst og var i stand til at arbejde med aerodynamik og bremserne. "Det var en fantastisk dag og jeg ønsker at alle tests var problemfrie! Vi var i stand til at få et kig på præstationen og gjorde fremskridt på set-up'et. Vi har stadig arbejde, men vi er på vej i den rigtige retning," siger Fisichella, der kørte i 99-chassis'et.

Frentzen viste den nye og markante EJ10-racer frem og kilede sig ind på 2. pladsen. Tyskeren tog flere stints, men fik om eftermiddagen problemer med elektronikken. Wurz, der var hurtigst i tirsdag var også glad. "Jeg er tilfreds med de fremskridt vi gør," siger Wurz der stod for testen af B200'eren.

Også Arrows var i Barcelona men gjorde ikke meget væsen af sig - de la Rosa kørte blot 4 "rulle-runder" og satte derfor ikke nogen retvisende tider.

Testtider fra Barcelona, den 2. februar 2000:

KørerTeamBedste tidOmg.
Giancarlo FisichellaBenetton-Playlife1:22,4581
H.-H. FrentzenJordan-Mugen1:23,1858
Alexander WurzBenetton-Playlife1:23,2531
Pedro de la RosaArrows-Supertec1:25,614

Testen fortsætter i dag og i morgen.

BB  


Hop til top
"Mad Max" kritiserer EU-kommisionen

Så er den gal igen. Denne gang med EU-kommisionen. Nej, det er ikke en af Jan Gintbergs berømte taler fra Tæskeholdet, men derimod, så er Max Mosley igen ude med kritik af EU.

Forud har der allerede været en masse debat og diskussion om bl.a. FIA og Bernie Ecclestones påståede monopol. Et af de største kritikpunkter har været mediedækningen af primært formel 1. Specielt efter at BE introducerede sit eget tv-selskab. EU har haft en undersøgelse af forholdene kørene i efterhånden 6 år. En del af undersøgelserne blev forsinket, da det på et tidspunkt øjensynligt er blevet lækket noget materiale fra nogle af undersøgelserne. Der har så siden været debatteret frem og tilbage mellem EU og FIA, nok mest BE og Max Mosley.

Det som MM i øjeblikket kritiserer i et brev til EU-kommisionen er:

Det er punkter som Max Mosley mere eller mindre forlanger bliver opfyldt, for at FIA kan se, at det hele ikke er noget prestigerytteri, men er ment sagligt og oprigtigt. Kopi af dette brev skulle være sendt til den internationale presse.

Max Mosley har udtalt til pressen: " FIA er - hvis det er nødvendigt - klar til at flytte et antal GP'er udenfor Europas grænser, hvis det ender med at FIA ikke kan have tv-rettighederne til formel 1." Et af argumenterne for at udtale dette er ifølge MM: " De siger at vi har taget tv-rettighederne fra arrangørerne. Det er helt forkert. Vi har derimod sikret, at det er frit for alle. Folk som vil se formel 1, skal nok få det at se. Om nødvendigt er vi klar til at indklage dem for Europarådet. Vi mener deres sag er så tynd, at de vil tabe."

Meget er sagt og skrevet i denne sag, og det sidste ord kommer om, ja hvem ved?

PDL  


Hop til top
Ny sponsor til Prost

Samtidig med at Prost-teamet "søsætter" deres nyeste version AP03 1. februar på Catalunya-banen i Barcelona, forlyder det at Prost har sagt farvel til sin hovedsponsor - den franske tobakgigant Gauloises - for at indgå et nyt og spændende samarbejde med Internet søgemaskinen Yahoo! med en 3-årig kontrakt som skulle være op til $25 millioner værd.
Flere Formel-1 teams forsøger at gøre sig uafhængig af tobakfirmaerne som en konsekvens af EU's udelukkelse af tobakfirmaernes sponsorater inden for de kommende fem år. Williams har allerede skiftet fra Rothmans til teknologi-firmaet Compaq.

Aftalen har dog skabt et hul i Prost's koncept om at holde teamet på 100% franske hænder som har Peugeot-motorer og 10% ejes af Louis Viutton gruppen.

Samarbejde har allerede betydet at Prost er gået på Internettet på www.prostgp.com som åbner 1.februar kl.12:00. Fra den 2. til den 4. februar vil Prost teste den nye AP03 i Barcelona med både erfarne Jean Alesi og nyankomne Nick Heidfeld og herefter går turen til Jerez i dage 23-25. februar for at slutte på Magny Cours i Frankrig 28-29. februar.

Vialli

AN  


 

Hop til top2.2.2000

Barcelona test - 1. feb.

Så er testkørslerne igen igang på Circuit de Catalunya uden for Barcelona i Spanien, og i går var der to teams der testede på den 4727 meter lange bane, det var Benetton og Prost. For Benetton var der tale om fortsatte tests for begge deres faste kørere, Giancarlo Fisichella og Alexander Wurz, og teamet benyttede både B199 samt B200 modeller. Og for Prost teamet var det Jean Alesi der kørte et par omgange i forbindelse med præsentationen af deres nye racer AP03.

Alexander Wurz kørte i en B1999 og testede fortrinsvis bremse- og gearkomponenter, som skal benyttes på B200 modellen senere.
Giancarlo Fisichella kørte i en B200, og skulle teste holdbarheden på denne, den er ca. 7 omgange. Så gav gearkassen op, men den blev skiftet og han kørte totalt 12 omgange.

Dagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Alexander WurzBenetton (B199)1:23,43024
2Giancarlo FisichellaBenetton (B200)1:25,37012
3Jean AlesiProst (AP02)1:26,9906

Testkørslerne fortsætter indtil den 4. feb., og det forventes at både Jordan og Arrows også kommer og deltager i resten af tiden.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk