Den nye Arrows A23 er næsten klar. Ifølge nyheder som endnu ikke er bekræftet, vil den nye A23 blive kørt for første gang i forbindelse med en shakedown test, inden teamet tager til Valencia og tester der fra og med onsdag. Shakedown testen vil blive foretaget "et sted" i England. Med andre ord, det er hemmeligt. Men mon ikke at Enrique Bernoldi foretager shakedown testen.
Sagaen om det andet sæde er ikke færdigt endnu, så vi må vente på at få at vide hvem der skal sidde i den anden Arrows. Ingen af parterne har endnu oplyst hvornår forhandlingerne ventes færdige.
McLaren er i fuld gang med klargøre og teste den nye MP4/17. David Coulthard skulle gennemføre et ret omfattende program i den nye, mens Räikkönen tester i den gamle. Tirsdag og onsdag forløb det også planmæssigt, men i løbet af onsdag eftermiddag og aften, fik DC en kraftig forkølelse som gjorde at han ikke kunne teste videre. I stedet er Alex Wurz blevet indkaldt. Wurz har ellers fået fri til mandag, men måtte overtage testen af MP4/17 i stedet for DC.
Programmet for DC/Wurz var at lave udviklingsarbejde på den nye motor og chassis. Imens har Räikkönen foretaget dæktest for Michelin. Torsdag eftermiddag blev banen oversprøjtet med vand så man kunne gennemføre en test under våde baneforhold.
Martin Whitmarsh, McLaren adm. direktør.
"Teamets kørere og ingeniører er meget tilfredse med den nye bil indtil videre. Vi har arbejdet hårdt med at afprøve forskellige setups og med at finde det rigtige grip i de for os nye Michelin."
Jarno Trulli fik tid til at falde til i den nye racer, mens testkøreren Fernando Alonso kørte dæktest for Michelin i sidste års racer. "Det var en meget tilfredsstillende dag. Jarno kørte 30 omgange og gjorde gode fremskridt med opsætningen af raceren selvom det var meget svære vejrforhold på grund af vinden. Fernando arbejdede for Michelin og kørte sit program uden problemer," siger Mike Gascoyne og konkluderer efter de fem dage: "De fem dage har som et samlet hele været meget produktive. Vi havde ingen større tekniske problemer og vi er glade for de fremskridt der har været med den nye racer," forklarer den tekniske leder hos Renault.
Teamet fortsætter testarbejdet i Valencia den 4. februar - hvor der skal køres regnvejrstest for Michelin teams.
Det har ellers været usikkert om tobaksfirmaet ville fortsætte, men nu tyder alt på at samarbejdet fortsætter. Derudover ventes det også at Deutsche Post fortsætter som sponsor, selvom teamet ikke har tyske interesser på kørersiden efter at teamet droppede Heinz-Harald Frentzen midt på 2001-sæsonen.
De sande farver bliver først fremvist i midten af februar
(Foto: Jordan)
Teamet har senest været i Barcelona til test - her er det gået nogenlunde, men bestemt ikke uden problemer. Gearkassen drillede noget på den nye EJ12, mens Takuma Sato også havde en tur af banen der kostede skrammer - for teamet var det heldigvis i den gamle EJ11. Næste test for Jordan bliver fra den 5. til 7. februar i Valencia.
Juan Pablo Montoya er heller ikke videre begejstret over hvordan raceren opfører sig på banen.
Efter testen sagde Juan Pablo Montoya: "Raceren er blevet bedre under testen, men vi har endnu ikke helt fået styr på kontrollen af raceren. Nogle gange understyrer raceren, andre gange overstyrer den."
FW24 er meget lig sidste års model FW23, og ved præsentationen sagde man da også at dette års model er en videreudvikling af sidste år model, som man havde så stor succes med.
Ifølge teamets tekniske direktør Patrick Head, så skulle der i nær fremtid komme flere ændringer til raceren. De fleste ting omhandler ændringer til racerens aerodynamik og pålidelighed.
Selvom kørerne er meget tilfredse med den nye motor P82, så indrømmer BMW at man er lidt bagud i forhold til det planlagte.
Rygter siger man skulle have afprøvet en ny motor da man testede i Spanien, men at motoren aldrig nåede frem til testen. Rygtet antyder også at teamet kun har 1 motor tilbage som man kan teste med. Motoren skulle være brugt da Antonio Pizzonia testede i torsdags. Man var nemlig nødt til at udskifte hans tidligere motor, da der opstod problemer med denne.
På grund af mangel på motorer, var Williams nødt til at gennemføre testen med kun en racer, selvom man havde planlagt at skulle bruge 3 racere.
Fredagens tider fra Barcelona:
01. Antonio Pizzonia - Williams FW23 - 1:19.452 - 74 omg.
02. Fernando Alonso - Renault B201 - 1:20.029 - 49 omg.
03. Jarno Trulli - Renault R202 - 1:20.071 - 30 omg.
04. Takuma Sato - Jordan EJ11 - 1:20.527 - 44 omg.
05. Pedro de la Rosa - Jaguar R2C - 1:20.533 - omg.
06. Giancarlo Fisichella - Jordan EJ12 - 1:21.014 - omg.
07. Eddie Irvine - Jaguar R3 - 1:22.078 - 73 omg.
Men en talsmand for Arrows afviser denne historie som "ren spekulation": "Tom [Walkinshaw] forhandler stadig med både Verstappen og Frentzen," fastslås det. 'Ren spekulation' var i øvrigt også, hvad teamet sagde, da de første rygter om Frentzen kom frem, men siden har de åbent indrømmet forbindelsen.
Frentzens manager, Monte Field, bakker op om teamets afvisning af 'erstatnings-rygtet'. Ifølge Field ligger de to parter stadig i forhandlinger, men han var ligesom Arrows-talsmanden ikke stand til at sige, om man var ved at nå en afsluttende enighed.