En helt ny topmoderne i Portugal har vakt Bernie Ecclestones interesse. Ikke siden 1996 har der været kørt Formel 1 Grand Prixer i Portugal. Inden da blev der kørt i 13 sæsoner på Estoril banen. Banen røg ud den daværende kalender fordi faciliteterne var for dårlige, og der var ikke penge til at forbedre forholdene. Banen var blevet opgraderet, men ikke bygningerne og de andre faciliteter.
Bernie Ecclestone har i de senere år fået flere af de europæiske Grand Prixer ud af kalenderen, og erstattet dem med Grand Prixer i Asien i stedet. Og med aftaler om endnu 2 Grand Prixer i Asien, så begynder de europæiske Grand Prixer at komme i undertal. Teamene har et uofficielt krav overfor FIA og i særdeleshed FOM/Bernie Ecclestone om at halvdelen af Grand Prixerne skal være europæiske.
Og da det franske, det tyske og måske også det britiske Grand Prix ikke kan være alt for sikre på en kontrakt, må Bernie Ecclestone se nærmere på andre muligheder. Og det er her at den nye topmoderne bane i Algarve provinsen kan komme ind i billedet. Udover at være topmoderne, så ligger den kun ca. 50 km fra nærmeste internationale lufthavn - og så er der motorvej hele vejen til baneanlægget. Så måske vender det portugisiske Grand Prix tilbage - hvornår vides ikke.
KERS giver en masse problemer for alle teamne, og specielt batterierne volder store problemer, de mister deres ydeevne og kan ikke holde en hel løbsdistance.
Derfor har man nu taget det testforbud der under Formel 1 sæsonen op til revision, og der arbejdes allerede nu på at tillade mindst tre ekstra testsessions efter sæsonstarten.
Testforbudet kom ellers i stand nærmest som et krav fra Formel 1 teamnes side, mere end det var et påbud fra FIA's side, for at minimere udgifterne for de deltagende teams.
Men på grund af alle problemerne med KERS systemet, finder de ny at de behøver mere testtid - og det ser ud til at det nok skal lykkes for dem at få en aftale i stand med FIA.
Det var ellers frygtet at de mindre teams ville blokkere for de ekstra testsessions, men da de også behøver mere testtid - både til KERS og fordi deres nye racere endnu ikke er klar og har testet endnu, forventes de ikke at ville stritte imod de nye testkørsler.