Michael Schumacher har lavet et nytårsforsæt. I år skal det være, han vil lære italiensk. Han har også kun været i Italien i 3 år, så nu skal det være. Nej, han har indset at ikke alle italienske mekanikere taler tysk eller engelsk, så for at fremme forståelsen indbyrdes er MS kommet på skolebænken.
Og så er Max Mosley og Bernie Ecclestone enige om at MS bliver verdensmester i år. Men det bliver i en tæt kamp med McLaren og Jordan. De nævner sjovt nok ikke andre personer, men teams. De håber også begge at der bliver lige så spænding som sidste år. Selv ser MS sine hårdeste konkurrenter i Hakkinen, Villeneuve, Frentzen og muligvis også Barrichello.
Giancarlo Fisichella var et lille stykke fra Frentzens bedste tid, lidt over 3/10. Italieneren var igen placeret i den ældre 99-model, mens Wurz fortsat testede den nyeste racer. Alligevel er der fortsat et godt stykke mellem de to racere - for Benetton er det desværre ikke til fordel for den nye racer. Østrigeren var lidt over 6/10 langsommere end Fisichella. Derudover havde den nye Benetton-racer lidt problemer med gearkassen, men problemet blev løst.
Al reklame fra Tom Walkinshaw om at Arrows bliver en succes i 2000 ligner allerede nu utopi. Igen i dag var der problemer for teamet og Pedro de la Rosa kørte blot tre omgange. Grunden til at der ikke blev kørt flere omgange: en fejl i frontvingen.
Testtider fra Barcelona, torsdag den 3. februar 2000:
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
H.-H. Frentzen | Jordan-Mugen | 1:22,44 | 86 |
Giancarlo Fisichella | Benetton-Playlife | 1:22,79 | 28 |
Alexander Wurz | Benetton-Playlife | 1:23,41 | 50 |
Pedro de la Rosa | Arrows-Supertec | 1:25,02 | 3 |
Bilen er en helt ny konstruktion, hvor man især har fokuseret meget på vægten. Tyngdepunktet i bilen er nu placeret noget lavere end i sidste års model. Der er en ny udviklet 7 trins gearkasse, og et væsentlig ændret udstødningssystem.
Om alle ændringerne sagde Peter Sauber: " Vi er glade for at have 2 erfarne kørere i teamet. Diniz har vist stor stabilitet og ro, specielt i det sidste år hos os, og Mika Salo er også en erfaren kører, der viste hos Ferrari sidste år, at han er i stand til at modstå et stort pres. Bilen startede vi på allerede i April sidste år, og vi forventer os meget at den. Bl.a. er den 10 kg. lettere end C18. Motoren er lettere end den vi brugte sidste år. Og vi har fundet yderligere ekstra hestekræfter i den, også uden at det går ud over stabiliteten i den. Vi bruger i år Ferraris -99 motorer (omdøbt til Petronas) og vi regner med at vi halvvejs i sæsonen har en ny evolution af den klar. Vi havde sidste år store problemer med gearkassen og vi har nu selv udviklet en ny, bedre og lettere."
Det forlyder endvidere fra teamet, at den nye motor er ca. 10 kg. lettere end sidste år og at det bliver en af de stærkeste og hurtigste motorer i år.
De to kørere vil blive rangeret som værende ligeværdige, med samme ret til det samme materiel. Endvidere har Sauber ansat brasilianeren Enrique Bernoldi som testkører.
Vialli
Løbsarrangørerne har nemlig indikeret at de i stedet vil lave et snævert sving til erstatning for Variante - under alle omstændigheder skal der laves en ny konstruktion for at nedsætte farten. Arbejdet ventes at blive påbegyndt i juli sådan at det allerede er klar til det italienske grand prix i begyndelsen af efteråret.
Frentzen viste den nye og markante EJ10-racer frem og kilede sig ind på 2. pladsen. Tyskeren tog flere stints, men fik om eftermiddagen problemer med elektronikken. Wurz, der var hurtigst i tirsdag var også glad. "Jeg er tilfreds med de fremskridt vi gør," siger Wurz der stod for testen af B200'eren.
Også Arrows var i Barcelona men gjorde ikke meget væsen af sig - de la Rosa kørte blot 4 "rulle-runder" og satte derfor ikke nogen retvisende tider.
Testtider fra Barcelona, den 2. februar 2000:
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Giancarlo Fisichella | Benetton-Playlife | 1:22,45 | 81 |
H.-H. Frentzen | Jordan-Mugen | 1:23,18 | 58 |
Alexander Wurz | Benetton-Playlife | 1:23,25 | 31 |
Pedro de la Rosa | Arrows-Supertec | 1:25,61 | 4 |
Testen fortsætter i dag og i morgen.
Forud har der allerede været en masse debat og diskussion om bl.a. FIA og Bernie Ecclestones påståede monopol. Et af de største kritikpunkter har været mediedækningen af primært formel 1. Specielt efter at BE introducerede sit eget tv-selskab. EU har haft en undersøgelse af forholdene kørene i efterhånden 6 år. En del af undersøgelserne blev forsinket, da det på et tidspunkt øjensynligt er blevet lækket noget materiale fra nogle af undersøgelserne. Der har så siden været debatteret frem og tilbage mellem EU og FIA, nok mest BE og Max Mosley.
Det som MM i øjeblikket kritiserer i et brev til EU-kommisionen er:
Det er punkter som Max Mosley mere eller mindre forlanger bliver opfyldt, for at FIA kan se, at det hele ikke er noget prestigerytteri, men er ment sagligt og oprigtigt. Kopi af dette brev skulle være sendt til den internationale presse.
Max Mosley har udtalt til pressen: " FIA er - hvis det er nødvendigt - klar til at flytte et antal GP'er udenfor Europas grænser, hvis det ender med at FIA ikke kan have tv-rettighederne til formel 1." Et af argumenterne for at udtale dette er ifølge MM: " De siger at vi har taget tv-rettighederne fra arrangørerne. Det er helt forkert. Vi har derimod sikret, at det er frit for alle. Folk som vil se formel 1, skal nok få det at se. Om nødvendigt er vi klar til at indklage dem for Europarådet. Vi mener deres sag er så tynd, at de vil tabe."
Meget er sagt og skrevet i denne sag, og det sidste ord kommer om, ja hvem ved?
Aftalen har dog skabt et hul i Prost's koncept om at holde teamet på 100% franske hænder som har Peugeot-motorer og 10% ejes af Louis Viutton gruppen.
Samarbejde har allerede betydet at Prost er gået på Internettet på www.prostgp.com som åbner 1.februar kl.12:00. Fra den 2. til den 4. februar vil Prost teste den nye AP03 i Barcelona med både erfarne Jean Alesi og nyankomne Nick Heidfeld og herefter går turen til Jerez i dage 23-25. februar for at slutte på Magny Cours i Frankrig 28-29. februar.
Vialli