for at imødegå dette har FIA i samarbejde med F1-ingeniører fået indført ændringer i reglementet, men man frygter at reduktionen i downforce ikke vil vise sig tilstrækkelig hele sæsonen igennem. Flere teams mener de har mistet op imod 15% downforce sammenlignet med sidste år, men samme kilder kan sagtens forestille sig, at bedre dæk og den stadigt hastigere udvikling af nye aerodynamiske komponenter vil mere end kompensere for dette tab.
"Hvis disse ændringer i aerodynamikken viser sig uholdbare, vil vi overveje nye tiltag," udtalte Max Mosley forleden. "Man kan ikke udelukke, at der sker noget i løbet af sæsonen, men vi vil gøre det afpasset og velovervejet."
Barcelona testen har kørt i godt og vel to uger nu. Og der er blevet kørt mange testkilometer i de to uger. Et af de sidst ankomne teams var Ferrari. Her repræsenteret af Rubens Barrichello. Efter at have kørt sig ind på banen, og man har testet adskillige nye dele til F2001 modellen, så blev det lørdag til en ny banerekord.
Rubens Barrichello:
"Jeg er meget glad for det vi har opnået. Det er stadig meget vi skal nå, men det indikerer at vi er på rette vej."
De seneste dage har Rubens Barrichello testet dæk, ny elektronik og starter.
Efter skuffelsen sidste år, har Jordan teamet intentioner om at det skal være anderledes i år. De seneste dage har Frentzen testet i den nye EJ11, fredag blev det til næstbedste tid, lørdag havnede han lidt længere nede af listen. Lørdag testede man forskellige muligheder for en anderledes og bedre køling af motoren.
Hvis man skal samle lidt op på forløbet af de to ugers test, må det være at mange af de unge kørere, har vist at de vil være med fremme. Om de så for lov til det i praksis, er en anden sag, men talentet har de vist at de har. Eksempelvis Enrique Bernoldi har imponeret mange. I næste uge kan han så få lov til at stifte bekendtskab med den nye A22. Hans imponerende test har indtil videre foregået i A21 bilen, dog i en modificeret udgave. Med nye regler, kommer der ekstra fart på udviklingen. Fælles for alle har det været at få afprøvet elektronikken, som skal styre den genindførte regel om tracktionkontrol. Også fælles for alle, har det været at teste aerodynamikken. De nye regler omkring vingerne har selvfølgelig gjort dette nødvendigt. Det nye, som så ikke har været fælles, er at der er kommet et nyt dækmærke ind i Formel 1 sporten, nemlig Michelin. De teams som har valgt at benytte Michelin, har skullet vænne sig til et helt nyt dæk, hvor de andre har kunnet "nøjes" med at teste ny- eller videreudviklinger af Bridgestonedækket.
McLaren har indtil videre ikke deltaget ret meget i tests, hvor andre teams har været til stede. Man har valgt at holde kortene tæt ind til kroppen. Ferrari har indtil videre gjort lidt af det samme. I denne uge har man eksempelvis spredt testen ud på tre baner. F2001 modellen bliver indtil videre kun testet hjemme i Italien. I næste uge flytter testen så videre til andre baner, nu flytter man til bl.a. Valencia og Estoril. Men også på et andet kontinent testes der. BAR og Williams tager nemlig til Kyalami banen i Sydafrika.
Sammen med Hakkinen testede Alexander Wurz og den unge Gary Paffett fra britisk Formel 3. Deres bedste tider i 2000-modellen var henholdsvis 1:22.685 og 1:24.387. Flere overskrifter får McLaren nok når den ny racer får sin debut på onsdag på Valencia-banen.
"Jeg ser virkelig frem til den nye sæson, især fordi jeg kommer til at arbejde med Super Nova, hvilket bliver meget spændende. Jeg håber, at jeg kan give dem de resultater, som de er vant til. Vi vil naturligvis kæmpe meget hårdt for mesterskabet, der er mit mål for sæsonen. Jeg håber, at vi vil være i stand til at vinde titlen, for det ville være en stor bedrift," siger Mark Webber, der sideløbende med F3000-sæsonen tester for Benetton.
Minardis nye ejer, Paul Stoddart, havde ellers talt om at hente landsmanden til teamet. Ejerskiftet har dog ikke forbedret Minardis økonomi mere end, at de stadigvæk har brug for kørere med en vis sponsorstøtte. Det måtte Stoddart se i øjnene, at Webber ikke har. I stedet overvejer han, hvad chancen er for et 100% spansk line-up.
"Det ville være uærligt af mig at sige, at Alonso ikke er øverst på vores ønskeliste, eftersom han allerede har underskrevet en aftale med os i fællesskab med hans F3000-team," har Stoddart udtalt. "Og, nu hvor Pedro de la Rosa pludselig er ledig på markedet, kunne jeg godt forestille mig en ren spansk kørerkombination. Det ville være svært men ikke umuligt. Vi er nødt til at vente og se, hvordan tingene udvikler sig i de næste par dage. Vi arbejder på at skabe så mange muligheder, som vi kan, og med hele udvalget fra European Racing at vælge fra, er der stadig mange muligheder." De la Rosa har stadigvæk Repsols støtte, men ellers ser det ud til at Minardi går efter de helt unge kørere.
Fernando Alonso testede i går for Minardi på Vairano. Det blev en temmelig ukonventionel test, hvor den spanske teenager kørte i Minardis 2000-racer, Christian Alberts i det omdøbte European Minardi Formula Racing Teams F3000-bil og endelig var Paul Stoddart selv på banen i den to-sædes European Racing-bil.
"Før man lærer Paul at kende, er det svært at tro på hvad han har udrattet med sine forretninger," fortalte Eddie Jordan for nylig til The Financial Times. Han har fuldt tillid til Stoddarts evner. "Han har set F1 på tæt hold fra Arrows, Tyrrell og Jordan, og jeg sikker på, at han kan se, hvordan man undgår de negative sider. Det minder mig om hvad, jeg gik indtil for ti år siden på jagt efter sponsorer, motorer, og kørere. Jeg vil aldrig gøre det engang til." Alligevel vil Eddie Jordan ikke kalde Stoddarts beslutning for overilet: "Jeg tror ikke, at han ville gå indtil det, hvis han ikke havde alle tallene i hovedet."
Begge køreres løbsingeniører udtaler at det har været nemt at falde til hos Jordan, bl.a. på grund af, at der næsten ingen hierarki kamp er i teamet. Tydeligst siger Frentzens ingeniør, David Brown, det vel nok:
"Der er en meget åben atmosfære, næsten ingen magtkamp - hvilket jeg ser som meget forfriskende og en stor fordel. Det du ser, er hvad du får. Holdningen i teamet er meget professionel. Men det er vigtigt, at alle hele tiden forsøger at blive bedre til deres arbejde. Det er nødvendigt på det her niveau. Alt i alt, er det rigtig godt at være her."
David Brown kommer fra Formel 3000, og har samtidigt udtrykt, at hans arbejdsopgaver nu er større, i og med at Formel 3000 bl.a. på grund af reglementet, er noget mere begrænsede. Men hvordan går det med arbejdet med den nye EJ11? Specielt David Brown har arbejdet meget med bilen efter at han er kommet til teamet. Der er blevet analyseret og simuleret. Og man mener nu at have fundet alle de punkter, som har en afgørende indflydelse på bl.a. holdbarhed og pålidelighed. Disse er selvfølgelig gennemgået og bearbejdet og ændret hvor det har været nødvendigt. Det gav sig bl.a. udslag i at Frentzen fredag fik næsthurtigste tid i Barcelona. Frentzen fik kørt 67 omgange, men det var en lidt blandet fornøjelse. Om formiddagen havde man mindre problemer med motoren, og om sidst på eftermiddagen stoppede man dagens test, efter at han var kørt af banen og havde beskadiget bilen.
Jordan bliver i Spanien i den kommende uge, men flytter deres test til Valencia banen.
Paul Stoddart: "Dette års bil er færdig og klar til start. Den er yndig og der vil være en særlig følelse ved at se den rulle på plads på grid'en i åbningsløbet. Minardi har måske ikke nydt stor succes, men de er et af de mest vellidte teams i pitten. Det er et venligt familie team og jeg vil ikke gøre noget for at ødelægge den atmosfære."
Det ventes at Stoddart præsenterer sin første kører på tirsdag.
Ricardo Zonta valgte at følge sin afløsers metode, nemlig at blive testkører og få genopbygget selvtilliden. Olivier Panis havde stor succes som testkører hos McLaren, og har sikret sig en plads som fast kører hos BAR. Og mon ikke Ricardo Zonta håber på, at kunne gøre ham kunststykket efter.
Eddie Jordan er i hvert fald glad for at have Zonta i teamet. Men han er også klar over, at Zonta lige skal falde rigtigt ind i teamet, og så arbejde videre derfra.
Eddie Jordan:
"Zonta er en imponerende fyr. Selvfølgelig har de sidste par år ikke været så gode for ham, set fra et psykologisk synspunkt, er han blevet kastet lidt rundt af omstændighederne. En af de store ting som jeg vil give ham, er at han skal føle sig tilpas hos os, så han ved hvor han selv er. Det er noget af det vi vil gøre for ham, og så skal vi nok få det bedste ud ham."
Vi omtalte for et stykke tid siden, at Jarno Trulli havde taget beslutning om, at han udelukkende vil tale engelsk i teamregi. Og nu har hans løbsingeniør, Gabiele Delli Colli, tilkendegivet, at det er han helt med på. Og efter at have praktiseret det i et stykke tid nu, føler han at det er utrolig godt for atmosfæren i teamet. Der er mange forskellige nationaliteter repræsenteret i teamet.
Læs også:
18. jan. 2001 - Trulli vil udelukkende tale engelsk
Team Brask-køreren har tidligere testet for Benetton, men var alligevel overvældet over testen med McLaren. "McLaren-teamet er meget professionelle og venlige. Deres fokus på detaljer og de kræfter som de lægger i det, var virkelig et stort syn i hvad der gøres for at køre et top Formel 1-team," siger italieneren.
Teamets tre faste kørere testede i den gamle racer. Det er ikke rapporteret at teamet har haft testet den nye 2001-racer. Testen er privat og derfor er det sparsomt med oplysninger fra Jerez. Den nye McLaren MP4-16 bliver præsenteret på onsdag.
Fisichella brugte således flere omgange i går i den nye B201-racer og kunne rapportere at alle systemer kører som de skal. Raceren blev ikke kørt til grænsen eller gennemtestet, så testen var mere som en første shakedown. Mens Fisichella kørte den nye racer, forblev Button i den gamle racer og arbejdede med dæktest. Britens egen racer forventes at være klar til testen på Estoril i næste uge, når den har fået FIA blå stempler.
Benetton præsenterer deres nye racer i fuld bemaling på tirsdag i Venedig, hvorefter teamet tager videre til Portugal for at teste.
Den sortbemalede Arrows-racer måtte derfor vende tilbage, og Jos Verstappen måtte parkere en stærkt rygende Arrows-Asiatech i pitten. Men da teamet havde gået raceren efter, og fundet frem til at det var et varmeskjold der var røget ned på udstødningen, vendte hollænderen tilbage på Silverstone, og kørte et par omgange uden de store problemer. Totalt nåede de op på 15 omgange, som blev kørt i mindre stint på op til tre omgange.
Den nye A22 skal gennemtestes i næste uge, hvor teamet tager til Estoril for at køre test. Her kommer teamets nye kører, Enrique Bernoldi også til at prøve raceren.
Fredag satte den tyske verdensmester tiden 59,231 hvilket er ny rekord, og som er en tid der ikke er set siden slicks-dagene. Men han peger selv på hvorfor det er sådan. "Tiderne betyder ikke så meget, da meget af det afhænger af dækkene. Bridgestone har virkelig gjort det godt," siger Schumacher og det ville kun være helt naturligt at Ferrari sætter rekordtider på hjemmebanen, da rekorderne på de spanske testbaner er blevet blæst væk i vinterens test!
Raceren fungerer allerede rigtig godt, og teamet ser ud til at have bevaret holdbarheden, modsat deres nærmeste konkurrenter fra McLaren der har flere problemer med holdbarheden. "Det vigtigste er at raceren med det samme har vist sig at være holdbar. Derudover reagerer raceren godt og den føles solid. Jeg er meget glad for den og siger tak til ingeniørerne som har udført et fantastisk stykke arbejde," siger tyskeren, der tester videre i dag.
chello som er en af sponsorerne for Arrows, er måske på vej ud. I hvert fald er det hvad dele af pressen skriver. De medier der skriver dette, siger oven i købet at deres oplysninger stammer fra en meddelelse fra chello. Den skulle ifølge medierne have haft følgende indhold: "UPC/chello sponsorkontrakten med Arrows formel 1 teamet er opsagt. Det betyder, at vi ikke længere vil være en officiel partner med teamet i den nye sæson." Medierne udtrykker også, at chello ikke ønsker at bruge markedsføringspenge globalt, men kun i Europa. Det skulle ikke have noget med Arrows at gøre. Men fra Arrows lyder det ikke sådan. Tværtimod. Der siger man nemlig, at Arrows har fået at vide af chello, at man ikke har udsendt nogen meddelelse.
Andy King, Arrows:
"chello har meddelt mig, at man ikke har annonceret noget som helst, og at man ikke har udsendt nogen pressemeddelelse til medierne. Vi holder møde med chello fredag, vi vil den 1 marts offentliggøre hvem vores sponsorer bliver."
Mon ikke det hollandske selskab forbliver som sponsor for Arrows? Interessen må jo ligge i, at Arrows har en hollandsk kører i teamet, nemlig Jos Verstappen. Teamet har jo netop selv offentliggjort, at Jos Verstappen er en af de to kørere i år.
Oven i denne virak om sponsoren, er teamet i fuld gang med at klargøre sig til sæsonen. Man har i en periode nu, testet i A21 modellen med en masse 2001 dele, og med den nye motor fra AMT. Torsdag skulle teamet så for første gang afprøve den nye A22. Men det blev aflyst, da der over Silverstone var tæt tåge. Men i dag, fredag, lykkedes det så. Men glæden over at se den nye bil på banen, varede ganske kort. Én sølle omgang blev det til, så gik det efter forlydender, ild i bilen. Jos Verstappen, som ellers havde glædet sig til at få kørt nogle omgange i den, kørte i pit efter den ene omgang, og så var det slut for i dag. Den nye kører i teamet, Enrique Bernoldi, forsætter med at teste i Barcelona, det foregår i testbilen, som er en A21 udstyret med en masse 2001 dele og komponenter.