Max Mosley er igen fremme med en ide om at Formel teamene skal sælge deres chassiser. Det skal først og fremmest virke omkostningsbesparende, både for de økonomisk velfunderede teams, men også for de mindre økonomisk velstillede teams. Bag tanken ligger også at reglementet siger at der helst skal være 10 teams eller 20 biler. Ellers kan de store teams blive tvunget til at køre med 3 biler.
Max Mosley:
"Vi skal bevare mindst 10 teams, og den eneste måde at få dem til at blive på er ved hjælp af tilgængelige motorer, og undgå dyre regninger til forskning og udvikling. Det vil nødvendiggøre en ændring i Concorde aftalen, men hvis det står til mig, skulle dette marked åbnes. Det vil blive til fordel for alle."
Ifølge Max Mosley er der ingen af teamcheferne der direkte er imod og blokerer for forslaget. Max Mosley kan også se at Formel 1 i dag er ekstremt dyrt og at det kan blive nødvendigt at lave forskellige tiltag for at sikre nok deltagere.
"Der bliver tænkt over forslaget, det er allerede blevet debatteret på en positiv måde. På længere sigt må konstruktørerne være tilfredse med hvad de kan få af indtjening i forhold til hvad de bruger."
Max Mosley tilføjer også at en af måderne han evt. kunne få dette forslag igennem på er at indføre et konstruktørmesterskab, hvor mesterskabet kunne gå til en motorkonstruktør, og med points til konstruktørens "kunder" og til fabriksstøttede teams. Det kunne ifølge Max Mosley virke som en tilskyndelse til dem til at levere motorer til flere andre teams. Debatten om forslaget forsætter løbende mellem Max Mosley og teamcheferne.
3. og 4. hurtigste tid gik til de to Williams kørere Marc Gene og Ralf Schumacher i nævnte rækkefølge.
De testede begge med den nye FW26 model, hvorimod Nelson Piquet Jr. som også testede for Williams kørte i en FW25 model, han placerede sig på 10. pladsen ud af de 14 kørere der var på banen.
5. hurtigst var BAR køreren Jenson Button, der mandag havde sat nu banerekord i den nye BAR 006 racer.
Tirsdagens tider fra Barcelona:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Takuma Sato | BAR | 1:13,797 | 76 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Fernando Alonso | Renault | 1:14,687 | 71 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Marc Gene | Williams | 1:15,129 | 52 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Ralf Schumacher | Williams | 1:15,206 | 77 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Jenson Button | BAR | 1:15,462 | 26 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Franck Montagny | Renault | 1:15,610 | AN Den engelske regering er på vej til at skubbe engelsk motorsport ud over kanten af en afgrund. En opfølgning på et EU direktiv kan skade sporten ganske alvorligt.Et EU direktiv som den engelske regering tilsyneladende agter at gøre til lov kan forhindre en udvikling i engelsk motorsport. EU direktivet som den engelske tolker vil i England forhindre engelske baserede teams i at reklamere for tobak på bilerne. Det vil i givet fald ske fra sommeren 2005. Det får betydning for BAR, Jordan, McLaren og Renault. Jaguar og Williams har ikke tobaksreklamer på deres biler, så de kan ånde lettet op. Skal de fire førstnævnte teams overleve kan valget blive at enten skal de flytte deres base til et andet land, eller finde storsponsorer udenfor tobaksindustrien. Og hvor let er det lige, det gør man ikke bare sådan lige, og da slet ikke med de beløb som tobaksfirmaerne er kendt for at lægge på bordet. BAR teamet der som bekendt har Lucky Strike mærket på bilerne, er for så vidt klar til at flytte teamet til Japan. I hvert fald kan det blive aktuelt ifølge teamchefen David Richards. "Effekten af direktivet og en evt. lov kan blive meget betydningsfuld. Det er en stor bekymring for mig og det burde det også være for alle som er involveret i Formel 1 fordi effekten af direktivet vil blive af stor betydning. Netop fordi vi er et engelsk team, baseret i England og med sponsorer med base i England, kan vi ikke køre med tobaksreklamer i eksempelvis Kina. Teams som har base i andre lande og med udenlandske sponsorer kan frit reklamere for tobak. Det er til meget stor skade for de britiske Formel 1 teams." Direktivet der kan ende med at blive til lov, for betydning for alle der driver deres forretninger i England. Som direktivet tolkes i øjeblikket, kan det få betydning for de som er en del af en sponsoraftale. De kan blive skyldige i en lovovertrædelse såfremt de reklamerer for tobak i England. Dette vil også gælde såfremt - i dette tilfælde Formel 1 - der reklameres for et tobaksprodukt i engelsk tv. Og da alle Formel 1 løb og andre grene af motorsport også, vises i tv vil det dermed blive forbudt. Maksimum straffen for en overtrædelse kan blive op til 2 års fængsel. David Richards: BAR teamet beskæftiger pt. ca. 450 ansatte. Hvor mange af disse der vil blive arbejdsløse i tilfælde af en udflytning af teamet, kan man kun gisne om. Men BAR er ikke det eneste team der kan blive ramt. McLaren som er et langt større team kan også rende ind i alvorlige vanskeligheder. Der er flere ansatte, samt at man i de sidste par år har investeret alvorlige summer på udbygning af faciliteterne i Woking. Vælger teamet forsat at reklamere for tobak på bilerne, skal teamet flyttes udenlands, og så stor man med en alvorlig økonomisk bet pga. udbygningen af teamets faciliteter. Alternativet er at finde andre sponsorer og så give slip på tobaksreklamerne og de medfølgende indtægter derfra. Renault kunne evt. flytte til Frankrig hvor en del af teamets aktiviteter alligevel foregår, men mon ikke den franske regering nemt kunne finde på at følge trop med den engelske regering? Det er i hvert fald ret sandsynligt. Jordan vil komme til at opleve en kamp for at finde alternative sponsorer udenfor tobaksindustrien. Teamet har sandsynligvis ikke råd til at flytte til et andet land. Til gengæld er der et team som ikke vil få problemer af denne art. Ferrari er som bekendt baseret i Italien, og efter al sandsynlighed vil den italienske regering ikke f PDL 3.2.2004 "Jeg fik jobbet"Antonio Pizzonia blev sidste år fyret hos Jaguar. Året forinden var han testkører hos Williams, og nu udtaler han selv, at han er tilbage hos Williams.Williams har haft behov for en ekstra testkører, og valget er faldet på Antonio Pizzonia. Pizzonia skal aflaste Marc Gene som har rollen som reserve- og testkører. Aftalen mellem Williams og Pizzonia gælder foreløbig for i år. Da Williams testede i sidste uge i Spanien havde teamet også Pizzonia med, og det satte straks gang i spekulationerne. Skulle han igen ind og teste for Williams, og det bekræfter han så altså selv. I skrivende stund har teamet endnu ikke bekræftet Pizzonias oplysninger. "Jeg fik jobbet. Jeg skal være hos Williams teamet resten af året. Jeg er glad for at være tilbage hos teamet. Jeg kan nu være med til at hjælpe dem. Hvis jeg kan være med til at teamet vinder mesterskabet i år, vil det være rigtig stort. Min plan er at få et sæde i 2005." Der er nok flere grunde til at Williams hyrer Pizzonia igen. Dels kender han teamet - og de ham - og dels kender han arbejdsgangen. Marc Gene har faktisk mere at lave i sin rolle som reserve- og testkører end han kan overkomme, så tilbagekomsten af Pizzonia er til stor hjælp for Marc Gene. Og så er Pizzonia nok ikke så ueffen endda som kører. PDL Allerede først på formiddagen, på den første testdag med den nye BAR 006 racer, så satte Jenson Button en fantomtid, som var hurtigere end den eksisterende banerekord på Circuit de Catalunya.
Og selv om både Button og BAR teamet 'bortforklarer' det med at an kørte med ekstremt lidt brændstof i tankene, så er der ingen tvivl om at det fik de øvrige teams til at spærre øjnene lidt op. Udover Button så testede også Takuma Sato for BAR teamet i går, han kørte den tredje hurtigste tid ud af de ni kørere der var på banen. Også Williams teamet testede på Circuit de Catalunya i går, og her sluttede Marc Gene på anden pladsen og Ralf Schumacher på fjerde pladsen. Femte pladsen ud af de ni kørere der var på banen gik til Ferrari's testkører Luca Badoer, der testede med en F2003-GA model. Sjette pladsen blev besat af Sauber køreren Giancarlo Fisichella, og de tre sidste placeringer gik til McLaren teamet med de tre testkørere, Pedro de la Rosa, Alexander Wurz og Darren Turner i nævnte rækkefølge.
|