Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.2.2004
 Formel 1 chassiserne sættes til salg
 Barcelona test - tirsdag
 De engelske Formel 1 teams i fare
 
3.2.2004
 "Jeg fik jobbet"
 Barcelona test - mandag - dag 1
 Ny Jordan præsenteres på onsdag
 

Hop til top4.2.2004

Formel 1 chassiserne sættes til salg

Max Mosley har en ide om at Formel teamene skal sætte deres gamle chassiser til salg. Det vil begrænse omkostningerne til forskning og udvikling.

Max Mosley er igen fremme med en ide om at Formel teamene skal sælge deres chassiser. Det skal først og fremmest virke omkostningsbesparende, både for de økonomisk velfunderede teams, men også for de mindre økonomisk velstillede teams. Bag tanken ligger også at reglementet siger at der helst skal være 10 teams eller 20 biler. Ellers kan de store teams blive tvunget til at køre med 3 biler.

Max Mosley:
"Vi skal bevare mindst 10 teams, og den eneste måde at få dem til at blive på er ved hjælp af tilgængelige motorer, og undgå dyre regninger til forskning og udvikling. Det vil nødvendiggøre en ændring i Concorde aftalen, men hvis det står til mig, skulle dette marked åbnes. Det vil blive til fordel for alle."

Ifølge Max Mosley er der ingen af teamcheferne der direkte er imod og blokerer for forslaget. Max Mosley kan også se at Formel 1 i dag er ekstremt dyrt og at det kan blive nødvendigt at lave forskellige tiltag for at sikre nok deltagere.

"Der bliver tænkt over forslaget, det er allerede blevet debatteret på en positiv måde. På længere sigt må konstruktørerne være tilfredse med hvad de kan få af indtjening i forhold til hvad de bruger."

Max Mosley tilføjer også at en af måderne han evt. kunne få dette forslag igennem på er at indføre et konstruktørmesterskab, hvor mesterskabet kunne gå til en motorkonstruktør, og med points til konstruktørens "kunder" og til fabriksstøttede teams. Det kunne ifølge Max Mosley virke som en tilskyndelse til dem til at levere motorer til flere andre teams. Debatten om forslaget forsætter løbende mellem Max Mosley og teamcheferne.

PDL  


Hop til top
Barcelona test - tirsdag

Selv om Renault køreren Fernando Alonso var eftermiddagens hurtigste kører på Circuit de Catalunya, så kunne han ikke slå BAR køreren Takuma Sato's formiddagstid der blev sat i teamets hybrid racer.
Alonso's eftermiddagstid var på 1:14,687, mod Sato's formiddagstid på 1:13,797, dermed er Sato den eneste kører der i denne omgang har kørt 1:13 tider.

3. og 4. hurtigste tid gik til de to Williams kørere Marc Gene og Ralf Schumacher i nævnte rækkefølge.
De testede begge med den nye FW26 model, hvorimod Nelson Piquet Jr. som også testede for Williams kørte i en FW25 model, han placerede sig på 10. pladsen ud af de 14 kørere der var på banen.

5. hurtigst var BAR køreren Jenson Button, der mandag havde sat nu banerekord i den nye BAR 006 racer.

Tirsdagens tider fra Barcelona:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Takuma SatoBAR1:13,79776
2Fernando AlonsoRenault1:14,68771
3Marc GeneWilliams1:15,12952
4Ralf SchumacherWilliams1:15,20677
5Jenson ButtonBAR1:15,46226
6Franck MontagnyRenault1:15,610
AN  


Hop til top
De engelske Formel 1 teams i fare

Den engelske regering er på vej til at skubbe engelsk motorsport ud over kanten af en afgrund. En opfølgning på et EU direktiv kan skade sporten ganske alvorligt.

Et EU direktiv som den engelske regering tilsyneladende agter at gøre til lov kan forhindre en udvikling i engelsk motorsport. EU direktivet som den engelske tolker vil i England forhindre engelske baserede teams i at reklamere for tobak på bilerne. Det vil i givet fald ske fra sommeren 2005. Det får betydning for BAR, Jordan, McLaren og Renault. Jaguar og Williams har ikke tobaksreklamer på deres biler, så de kan ånde lettet op.

Skal de fire førstnævnte teams overleve kan valget blive at enten skal de flytte deres base til et andet land, eller finde storsponsorer udenfor tobaksindustrien. Og hvor let er det lige, det gør man ikke bare sådan lige, og da slet ikke med de beløb som tobaksfirmaerne er kendt for at lægge på bordet.

BAR teamet der som bekendt har Lucky Strike mærket på bilerne, er for så vidt klar til at flytte teamet til Japan. I hvert fald kan det blive aktuelt ifølge teamchefen David Richards.

"Effekten af direktivet og en evt. lov kan blive meget betydningsfuld. Det er en stor bekymring for mig og det burde det også være for alle som er involveret i Formel 1 fordi effekten af direktivet vil blive af stor betydning. Netop fordi vi er et engelsk team, baseret i England og med sponsorer med base i England, kan vi ikke køre med tobaksreklamer i eksempelvis Kina. Teams som har base i andre lande og med udenlandske sponsorer kan frit reklamere for tobak. Det er til meget stor skade for de britiske Formel 1 teams."

Direktivet der kan ende med at blive til lov, for betydning for alle der driver deres forretninger i England. Som direktivet tolkes i øjeblikket, kan det få betydning for de som er en del af en sponsoraftale. De kan blive skyldige i en lovovertrædelse såfremt de reklamerer for tobak i England. Dette vil også gælde såfremt - i dette tilfælde Formel 1 - der reklameres for et tobaksprodukt i engelsk tv. Og da alle Formel 1 løb og andre grene af motorsport også, vises i tv vil det dermed blive forbudt. Maksimum straffen for en overtrædelse kan blive op til 2 års fængsel.

David Richards:
"Oprindeligt var det planen at udfase tobaksreklamer således at det var slut i 2006. Nu kan vi blive nødt til at fremrykke adskillige planer mht. dette. Det kan bl.a. betyde at vi flytter teamet udenlands. Det kan blive nødvendigt af økonomiske årsager. Bliver der ikke foretaget ændringer, vil det være en katastrofe for engelsk motorsport. Kan vi få lov til at forsætte til 2006 vil det være betydeligt nemmere at opbygge økonomiske alternativer. Det kan betyde at der ikke mistes så mange job i England."

BAR teamet beskæftiger pt. ca. 450 ansatte. Hvor mange af disse der vil blive arbejdsløse i tilfælde af en udflytning af teamet, kan man kun gisne om. Men BAR er ikke det eneste team der kan blive ramt. McLaren som er et langt større team kan også rende ind i alvorlige vanskeligheder. Der er flere ansatte, samt at man i de sidste par år har investeret alvorlige summer på udbygning af faciliteterne i Woking. Vælger teamet forsat at reklamere for tobak på bilerne, skal teamet flyttes udenlands, og så stor man med en alvorlig økonomisk bet pga. udbygningen af teamets faciliteter. Alternativet er at finde andre sponsorer og så give slip på tobaksreklamerne og de medfølgende indtægter derfra.

Renault kunne evt. flytte til Frankrig hvor en del af teamets aktiviteter alligevel foregår, men mon ikke den franske regering nemt kunne finde på at følge trop med den engelske regering? Det er i hvert fald ret sandsynligt. Jordan vil komme til at opleve en kamp for at finde alternative sponsorer udenfor tobaksindustrien. Teamet har sandsynligvis ikke råd til at flytte til et andet land. Til gengæld er der et team som ikke vil få problemer af denne art. Ferrari er som bekendt baseret i Italien, og efter al sandsynlighed vil den italienske regering ikke f

PDL  


 

Hop til top3.2.2004

"Jeg fik jobbet"

Antonio Pizzonia blev sidste år fyret hos Jaguar. Året forinden var han testkører hos Williams, og nu udtaler han selv, at han er tilbage hos Williams.

Williams har haft behov for en ekstra testkører, og valget er faldet på Antonio Pizzonia. Pizzonia skal aflaste Marc Gene som har rollen som reserve- og testkører. Aftalen mellem Williams og Pizzonia gælder foreløbig for i år.

Da Williams testede i sidste uge i Spanien havde teamet også Pizzonia med, og det satte straks gang i spekulationerne. Skulle han igen ind og teste for Williams, og det bekræfter han så altså selv. I skrivende stund har teamet endnu ikke bekræftet Pizzonias oplysninger.

"Jeg fik jobbet. Jeg skal være hos Williams teamet resten af året. Jeg er glad for at være tilbage hos teamet. Jeg kan nu være med til at hjælpe dem. Hvis jeg kan være med til at teamet vinder mesterskabet i år, vil det være rigtig stort. Min plan er at få et sæde i 2005."

Der er nok flere grunde til at Williams hyrer Pizzonia igen. Dels kender han teamet - og de ham - og dels kender han arbejdsgangen. Marc Gene har faktisk mere at lave i sin rolle som reserve- og testkører end han kan overkomme, så tilbagekomsten af Pizzonia er til stor hjælp for Marc Gene. Og så er Pizzonia nok ikke så ueffen endda som kører.

PDL  


Hop til top
Barcelona test - mandag - dag 1

Allerede først på formiddagen, på den første testdag med den nye BAR 006 racer, så satte Jenson Button en fantomtid, som var hurtigere end den eksisterende banerekord på Circuit de Catalunya.

Og selv om både Button og BAR teamet 'bortforklarer' det med at an kørte med ekstremt lidt brændstof i tankene, så er der ingen tvivl om at det fik de øvrige teams til at spærre øjnene lidt op.
Og måske specielt med tanke på at den tidligere testrekord op til denne sæson også var sat af Button i BAR's hybrid racer.
Button's gamle tid var på 1:14,607 og den nye tid er på 1:13,867, altså en forbedring på ikke mindre end 0,740 sekund!
Til sammenligning så var Michael Schumacher's poleposition tid far sidste år på 1:17,762.

Udover Button så testede også Takuma Sato for BAR teamet i går, han kørte den tredje hurtigste tid ud af de ni kørere der var på banen.

Også Williams teamet testede på Circuit de Catalunya i går, og her sluttede Marc Gene på anden pladsen og Ralf Schumacher på fjerde pladsen.

Femte pladsen ud af de ni kørere der var på banen gik til Ferrari's testkører Luca Badoer, der testede med en F2003-GA model.

Sjette pladsen blev besat af Sauber køreren Giancarlo Fisichella, og de tre sidste placeringer gik til McLaren teamet med de tre testkørere, Pedro de la Rosa, Alexander Wurz og Darren Turner i nævnte rækkefølge.

Plac.KørerTeamTidOmg.
1Jenson ButtonBAR1:13,86727
2Marc GeneWilliams1:15,30259
3Takuma SatoBAR1:15,89475
4Ralf SchumacherWilliams1:16,01664
5Luca Badoer<
AN  


Hop til top
Ny Jordan præsenteres på onsdag

Jordan teamet præsenterer deres nye EJ 14 Formel 1 racer på onsdag. Det sker på Silverstone som ligger lige overfor teamets residens.

Onsdag bliver den nye Jordan EJ 14 racer præsenteret. Det sker på Silverstone under ret spartanske forhold. Teamet har som bekendt ikke verdens bedste økonomi, og et af de steder man kan spare penge er ved begrænsningen af det store show som flere andre teams får stablet på benene. Udover præsentationen af bilen, vil man selvfølgelig også præsentere Nick Heidfeld, den ene af teamets kørere. Med ved præsentationen vil også være Timo Glock, som skal teste for teamet, dog i den "gamle" EJ13 der bliver udviklingsbil for teamet.

Dermed bliver Jordan det 8 team som præsenterer deres nye baby. Nu mangler kun McLaren og Minardi at præsenteres deres respektive nye biler. McLaren MP4-19 har man dog kunnet se ved flere tests, men den officielle præsentation mangler. Minardi har det med at vente til et par dage før årets første Grand Prix, og mon ikke der bliver sådan i år også. Der er indtil nu ikke sat dato på en præsentation af deres nye bil.

Jordan har ikke stillet et stort show op, som de fleste andre teams gør. Økonomien er simpelthen ikke til det. På trods af de seneste års dårlige økonomi, benægter Eddie Jordan at det er så skidt som mange vil gøre det til. Næsten tværtimod siger han. Der har ellers været mange spekulationer om at han har ved at sælge teamet, men det passer ikke udtaler Eddie Jordan.

"Jeg er interesseret i en partner eller to som kan tilføre værdier og inspiration til teamet. Der er endnu ikke nogen som er kommet med en finansiel pakkeløsning til mig som kan gøre Jordan Grand Prix bedre. Lad Eddie Jordan være udenfor, han går aldrig til. Penge er ikke længere det vigtigste for mig, teamet er det vigtigste. Jeg er den heldigste mand på jorden, det er lykkedes mig at tjene penge på det her. Endda gode penge, af en død mand at være, klarer jeg mig godt."

Eddie Jordan er ude med den sarkastiske humor med den udtalelse. Godt nok har teamet fået godkendt sit budget for 2004, men budgetter har det med at blive overskredet, og det er da også lykkedes for Jordan i de senere år. Er det blot en presset mands naive sang, eller har Eddie Jordan fået styr på økonomien? Et stort tilskud fra Trust, Jos Verstappens sponsor, gør måske situationen bedre umiddelbart.

Trust klistermærkerne er blevet set på Jordan bilen mandag ved den første såkaldte jomfrutest på Silverstone. Sidste uges melding om at forhandlingerne mellem Jordan og Jos Verstappen og hans sponsorer, var brudt sammen og at de var afbrudt, kan således udmærket være et røgslør for at dække over at man måske faktisk er noget til enighed. På den engelske tv-station ITVs hjemmeside kan man se et billede af bilen med de nye sponsormærker på. Har Eddie Jordan med andre, besluttet at fake hele motorsportsverdenen?

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk