Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.2.2009
 Nyt frontvinge design kan give problemer
 
3.2.2009
 Portugal på vej tilbage i Formel 1 kalenderen?
 

Hop til top5.2.2009

Nyt frontvinge design kan give problemer

Formel 1 racernes nye frontvinge design kan give problemer. Det er i hvert fald den opfattelse McLaren's testkører Pedro de la Rosa har.

I kølevandet på de ny introducerede aero regler for 2009, er frontvingen klart den komponent der har tiltvunget sig mest opmærksomhed. Dels for dens tvivlsomme udseende, der har givet den øgenavnet sneskovlen og dels for dens brede profil, der har fået kørere til at frygte for flere uheld under starterne. Især Kubica har været ude med udtalelser omkring at, der potentielt kan ske flere uheld i begyndelsen af sæsonen, indtil kørene har vænnet sig til det nye design.

Og netop det mener Pedro de la Rosa kan afføde en anden problemstilling. Med det nye system, hvor kørerne kan ændre vinklen på frontvingen fra cockpitet, vil et skifte a vingen, tage meget længere tid, grundet den kabelføring der skal til, for at få systemet til at virke. På den baggrund vil en køre der mister frontvingen blive ekstra hårdt straffet. Hvad der dog skal tages med i betragtning er, at teamsene stadig er på et forholdsvis tidligt stadie, i udviklingen af den nye type frontvinge, så mon ikke de finder en løsning på problemet, inden sæsonen begynder i Marts.

MR  


 

Hop til top3.2.2009

Portugal på vej tilbage i Formel 1 kalenderen?

Bernie Ecclestone har angiveligt udtrykt en vis interesse i den nye Algarve bane i Portugal. Den kan bringe landet tilbage i Formel 1 kalenderen.

En helt ny topmoderne i Portugal har vakt Bernie Ecclestones interesse. Ikke siden 1996 har der været kørt Formel 1 Grand Prixer i Portugal. Inden da blev der kørt i 13 sæsoner på Estoril banen. Banen røg ud den daværende kalender fordi faciliteterne var for dårlige, og der var ikke penge til at forbedre forholdene. Banen var blevet opgraderet, men ikke bygningerne og de andre faciliteter.

Bernie Ecclestone har i de senere år fået flere af de europæiske Grand Prixer ud af kalenderen, og erstattet dem med Grand Prixer i Asien i stedet. Og med aftaler om endnu 2 Grand Prixer i Asien, så begynder de europæiske Grand Prixer at komme i undertal. Teamene har et uofficielt krav overfor FIA og i særdeleshed FOM/Bernie Ecclestone om at halvdelen af Grand Prixerne skal være europæiske.

Og da det franske, det tyske og måske også det britiske Grand Prix ikke kan være alt for sikre på en kontrakt, må Bernie Ecclestone se nærmere på andre muligheder. Og det er her at den nye topmoderne bane i Algarve provinsen kan komme ind i billedet. Udover at være topmoderne, så ligger den kun ca. 50 km fra nærmeste internationale lufthavn - og så er der motorvej hele vejen til baneanlægget. Så måske vender det portugisiske Grand Prix tilbage - hvornår vides ikke.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk