Her er den - Benettons sidste racer - B201
Teamet havde fået særlig tilladelse af borgmesteren i Venedig, der selvfølgelig også fik meget fokus og besøg på grund af den særlige oplevelse. Teamet satser dog ikke på helt at kunne leve op til den spektakulære præsentation. "2001 vil som et samlet hele været et justeringsår. Det er et år, hvor vi vil blive styrket og udvikle teamet, og vi vil teste nye løsninger," siger Patrich Faure, der leder Renault Sport, som ejer Benetton-teamet.
Basis for den fremtidige succes er den nye Renault-motor, der vil slå alle rekorder. "RS21-motoren vil være et stort teknologisk skridt frem, når det kommer til at være kompakt og i vægt kontra ydeevne," siger Faure videre. Motoren er blevet meget kompakt, og er især kendt for dens V-vinkel, der er på 111 grader, og som forventes at give et lavere tyngdepunkt.
Også teamchef Flavio Briatore dæmper forventningerne. "At vinde mesterskabet i 2001 er ikke vores mål. Vores mål er at få sat de rette folk med de rette egenskaber til et udviklingsprogram, som kan lægge fundamentet til vores fremtidige udfordring," siger Briatore, der blandt andet har været på rov hos Jordan, hvor de har hentet Mike Gascoyne ind som ny teknisk leder.
Benetton B201 er første skridt mod Renaults VM-udfordring
Teamet kommer derudover til at køre med Michelin-dæk og har dermed forsøgt at ruste sig til fremtidig succes. Derudover har teamet forlænget med flere af de eksisterende sponsorer, og derfor forbliver raceren stort set uændret i sin bemaling.
Mika og David er begge ivrige efter at komme i gang med den nye sæson, og de ser frem til at sæsonen starter om kun 25 dage. Begge køreres mål er at teamet igen bliver et vinder team, og så må det ske på bekostning af personlige mål for sæsonen.
Efter præsentationen, hvor teamets 3 kørere, Mika Hakkinen, David Coulthard og Alexander Wurz, samt Ron Dennis, Norbert Haug, Martin Whitmarsh og Adrian Newey deltager, vil man fortage de første shakedown på den spanske bane.
West McLaren Mercedes har knap 2 uger til at gennemteste raceren, inden man pakker alting ned, for at drage til årets første løb i Australien.
I denne uge vil teamet igen holde en lukket test på Valencia banen, efter at man har præsenteret den nye racer MP4-16, som bliver offentliggjort den 7. februar (i morgen onsdag).
Og det skulle da også være bemærkelsesværdigt, hvis Prost-teamets hovedsponsor PSN (sydamerikansk sports TV-kanal) vil gå med til at ofre Mazzacane til fordel for en europæer. En europæer, som tilmed for nylig har fået trukket i sin personlige sponsorstøtte fra det spanske olieselskab Repsol.
Pedro de la Rosas nye rolle i Prost-teamet hedder da også 'Test- og reservekører', og hvorvidt Repsol vil få noget at sige, vil helt afhænge af hvor meget det spanske olieselskab er villig til at betale.
Stod valget imidlertid til Alain Prost alene ville valget nok falde på de la Rosa, men det ville nok ikke helt passe teamets medejer, brasilianeren Pedro Diniz, som nok også er bundet af sydamerikanske følelser.
Om udnævnelsen siger Alain Prost: ”Jeg er glad for at sige velkommen til Pedro de la Rosa, fordi jeg er sikker på, at hans Formel 1 talent og erfaring vil være en vigtig støtte for Jean og Gaston, og det vil bidrage til vores ambitioner”.
Prost-teamet vil teste på Estoril fra i morgen onsdag og frem til den 14. februar. Og det bliver spændende at se om de la Rosa kan matche Gaston Mazzacane.
CS Grand Prix Research
"Jeg tror ikke, at ét team pludselig har fundet de vise sten. Vi er ikke bekymret, for vores bil vil også være hurtigere end sidste år."
"Forbedringer på bilen kan højst give dig et par tiendedele af et sekund, resten kommer fra dækkene. Bridgestone ser ud til at have gjort et rigtigt godt stykke arbejde - men vi har de samme dæk som Ferrari."
I morgen vil McLaren præsentere deres nye 2001-racer i Valencia. Herefter vil teamet teste bilen i ni dage med Hakkinen og Coulthard ved rattet, inden turen går mod Australien og F1-premieren. Derved får man ikke meget testtid, men Haug forsvarer den sene præsentation:
"Vi ønskede at færdiggøre arbejdet i vindtunnelen, men de vigtigste komponenter har vi allerede testet succesfuldt på banen, og nu er bilen klar til at blive testet."
Haug er stadig af den opfattelse, at Mercedes-motoren er den bedste i feltet: "Vores motor er stadig foran alle de andre. Jeg tror ikke, at du kan finde en motor der er mindre, lettere eller bare mere kraftfuld."
McLarens relative mange motorproblemer i testene før sæsonen bekymrer heller ikke Haug (officielt i hvert fald), og han tilfjer, at den nye motor med den noget kryptiske betegnelse FO110K allerede har kørt 25.000 km på testbænken og 10.000 km på banen i sidste års McLaren-chassis. Han indrømmer dog, at motorproblemer kostede teamet VM sidste år:
"Tre motorfejl kostede Hakkinen sejren sidste år. Jeg lover intet, men det må ikke ske igen: Vi ønsker at vinde titlen tilbage!"
Siden den nu 51-årige Lauda sluttede karrieren hos McLaren i 1985, har han ikke beskæftiget sig med racing på fuld tid, men har tidligere fungeret som konsulent for Ferrari og F1-kommentator for bl.a. den tyske TV-kanal RTL. Herudover har han grundlagt og fungeret som direktør for flyselskabet Lauda Air, en stilling han for 11 uger siden tid forlod pga. uoverensstemmelser med bestyrelsen. Lauda ejer dog stadig 30% af aktierne i selskabet, men disse bliver afhændet til Austrian Airlines midt på året.
Lauda har underskrevet en to-årig kontrakt frem til år 2003, og den indebærer at han flytter til England: "Det er godt at være tilbage i racing på fuld tid. Jeg ser frem til at tage udfordringen op."
Østrigeren, der erstatter Neil Ressler på posten, vil koordinere og støtte motorsportsaktiviteterne for Jaguar Racing, Cosworth Racing og data-firmaet Pi: - Min rolle vil være at hjælpe med at få disse firmaer til at få realiseret deres sande potentiale og arbejde sammen mod det bedste resultat.
Jaguars F1-teamchef Bobby Rahal kommenterede ansættelsen med: "Det er godt at Niki kommer ind, fordi det giver mig mulighed for at koncentrere mig om mit job, som er at opnå respekt omkring Jaguar Racing."
"Firmaerne har behov for at vide, hvad de hver især laver, og vi har brug for nogen til at tage sig af dem", tilføjede Rahal: "Vi har tre seperate organisationer, og Niki vil bringe dem sammen. Nikis viden om alle aspekter af Formel 1 og hans allerede beviste formåen som en resolut forretningsmand gør ham til det idelle valg på posten."
Lauda, der aldrig har været bange for at fortælle sin mening, kender allerede Irvine fra sin tid som Ferrari-rådgiver: "Jeg kender Eddie ret godt. Han er i stand til at køre hurtigt, når han er i det rette humør! Men det vil Bobby tage sig af."
Og hermed kan Lauda, der i sin tid forfalskede sit studenter-eksamensbevis (som han aldrig fik), igen skrive CEO på sit visitkort.
Stoddart har forklaret, at han vil integrere sit F3000-team med 'sit' nye Minardi F1-team. Herved kommer de to teams til at hedde hhv. "European Minardi F1" og "European Minardi F3000". Han tilføjede: "Vi har ret mange to-sæders Formel 1-racere, otte faktisk, og vi vil bruge dem som en del af sponsor-programmet. Så har du et komplet kørertrænings- og sponsor-program, hvilket vil komplementere Formel 1-programmet. Man vil se, at vores F3000-kørere begge vil være vores F1-testkørere. Derfor får vi det bedste ud af dem, og de får mulighed for at vise os hvad de kan. Udover det vil vi, fordi vi starter så sent, være i stand til at tilbyde vores sponsorer en fantastisk pakke."
Målet for Minardi denne sæson er realistisk: "Vores realistiske mål for i år er ikke at blive sidst! Og taget i betragtning, hvor sent alt dette sker, ville ethvert andet mål være urealistisk."
Stoddart er dog klar over Minardis force: "Minardi har måske ikke nydt stor succes, men det er et af de mest elskede teams i pitlanen. det er et venligt familieteam, og jeg vil ikke gøre noget, der ødelægger denne atmosfære."
Fernando Alonso er blevet bekræftet som den ene Minardi-kører, men der står stadig et spørgsmåltegn ved den anden kører.
Den nye AP04 har været mere end 4 sekunder hurtigere end sidste års racer, tider som blev sat af førstekører Jean Alesi. Den tunge og motorsvage Peugeot-motor er skiftet ud med Ferraris 2000-model, og det samme er Bridgestone til fordel for Michelin.
Ferrari-motoren har været hundedyr, og den kører jo ikke på vand, så derfor er forklaringen på Mazzacanes sæde åbenlyst. Gaston Mazzanes kan med sin sponsor-penge medbringe mange PSN-dollars. Alain Prost bryder sig dog ikke om den omtale Mazzacane har fået, men Alain benægter ikke, at Mazzacanes sidste løb i 2001 kan blive San Marinos Grand Prix. (Måske tror Alain Prost virkelig på Mazzacanes F1-potentiale !) Vi venter nu i spænding til sæsonens 5 løb.
Pedro De La Rosa, som blev til overs hos Arrows, snakker i øjeblikket med Prost, evt. som testkører. Og De La Rosas sponsor Repsol er da også oplagt hos Prost, men måske for sent.
Thomas Bonde
Den unge spanske kører, der er blevet lukket ind i Benetton-varmen bliver ny kører hos det lille italienske team. "Vi har kendt til det de sidste tre måneder, men vi måtte ikke sige noget," siger Alonsos manager.
Dermed er det første sæde hos European Minardi blevet besat. Som tak for hjælpen får Minardi lidt økonomisk hjælp samt en gearkasse. Pudsigt nok skete der det samme i 1995. Der sendte de Jos Verstappen til Simtek med en Benetton-gearkasse som tak...
Præsentationen af den nye Benetton-racer bliver lidt mere spektakulær, idet den bliver præsenteret for offentligheden på St. Markus pladsen i Venedig. Teamets tre kørere - Giancarlo Fisichella, Jenson Button og testkøreren Mark Webber vil være til stede.
Den nye Benetton er ved at blive sejlet til Venedig - det endelig look kan ses senere i dag
Dermed følger Benetton trenden med historisk/kulturelle præsentationer. Teamet slutter meget fornemt af med at gennemføre den sidste præsentation i moderlandet Italien, inden teamet skifter nationalitet og bliver fransk. Teamet er i gang med en større genopbygning på vej mod at teamet bliver fabriksteam for Renault. "Det bliver svært, fordi Benetton faktisk er et helt nyt team. Vi er et team der er inde i en læretid, fordi vi planlægger at være hurtige fra 2002," siger teamchef Flavio Briatore. I det hele taget er meget nyt for teamet - ny ejer, ny motor, nye dæk og en ny kører.
Niki Lauda kommer til at arbejde tæt sammen med Jaguars nye teamchef, Bobby Rahal. Lauda har i efteråret opgivet sin post som formand i sit eget flyselskab, Lauda Air, og henover vinteren har der været vedvarende rygter om at den tidligere verdensmester var på vej til det britiske team. Nu er det sikkert og vist.
Lauda får et job som en slags mellemmand mellem Fords hovedkvarter og Jaguar Racing, eftersom han bliver chef for det der bliver kaldt Premier Performance Division. Det er en overbygning over Jaguar-teamet som indeholder både Jaguar Racing, Cosworth og data-firmaet Pi Research. Denne rolle har Neil Ressler til dels haft, men nu trækker Ressler sig tilbage fra motorsporten af personlige årsager - og for at skære lidt ned i mængden af visitkort, da Ressler har et utal af poster i Fords afdelinger.
I det daglige forventes det at Laudas rolle mere bliver som koordinator mellem på den ene side Cosworth og Pi Research og med Jaguar Racing på den anden side.
Den 5245 meter lange bane var meget fugtig efter at der natten til mandag var faldet en del regn i området, så testen blev kørt på regndæk. Men den blev ganske kort arbejdsdag for Michael Schumacher - en prøveomgang samt seks test omgange for at være helt nøjagtig (2 X 3 omg. setup test).
Det var et problem med benzinindsprøjtningsanlæget der satte en stopper for dagens testkørsler. Og selv om Ferrari mekanikerne skiftede motor, så kom testen ikke igang igen.
Der forlyder intet om at det var fugten der satte systemet ud af drift, men det er første gang at en F2001 model er ude og teste i fugtigt føre. Det er den første fejl der er konstateret på denne model i løbet af de ialt 700 test kilometer den indtil nu har kørt.
Dagens bedste tid blev 1:35,119.
Testen fortsætter i dag (tirsdag) samt onsdag, hvor der skal køres en hel race distance.
I den forløbne uge har Ferrari testet tre steder på samme tid, nemlig på Fiorano, Vairano og i Barcelona. Kørerne, Michael Schumacher, Fabrizio Giovanardi og Rubens Barrichello har testet i henholdsvis F2001 og F200. Og det med et godt udbytte. Både Rubens Barrichello og Michael Schumacher har nemlig sat nye banerekorder, hvor de har testet. Og hos Ferrari er man selvfølgelig glad for alle de positive resultater, men man gør samtidig opmærksom på, at man slet ikke er færdig med testarbejdet, så mange fejl som muligt skulle gerne opdages inden sæsonen begynder.
Søndag var der ingen der testede, men til gengæld holdt man heller ikke fri. Jean Todt har brugt søndagen til at modtage endnu en hædersbevisning. Ved en privat ceremoni i Paris modtog Jean Todt i overværelse af bl.a. Michael Schumacher, Ross Brawn, Rory Byrne og andre fra Ferrari, nemlig hædersbevisningen "Cross of the Knight of the Legion of Honour". Men ikke nok med det. Tirsdag vil Michael Schumacher blive udnævnt til æresborger i Modena. Begrundelsen for udnævnelsen ifølge byens borgmester, at den ånd som afdøde Enzo Ferrari skabte, er blevet videreført, og nu endelig med et dobbelt verdensmesterskab til følge. En af de vigtigste faktorer i dette er Michael Schumacher.
Men Ferrari hviler ikke på laurbærrene af den grund. I dag mandag forsætter Michael Schumacher med at teste F2001. Man har nu flyttet til testen til Mugello. Ifølge de foreløbige meldinger, er der stor tilfredshed med bilen. Den skulle køre meget stabilt, og være overordentlig nem at håndtere i diverse svingtyper. Så måske har Ferrari et godt våben til forsvaret af VM titlerne.
På baggrund af sidste års resultater, føler man i BAR teamet at man har mulighederne for at komme yderligere frem end man kunne sidste år. Testarbejdet med den nye bil er drejet ind på rette spor, og nu oplever man en stor fremgang i arbejdet med bilen. Både Olivier Panis og Jacques Villeneuve var i første omgang ikke så begejstrede for bilen, men efterhånden som arbejdet med bilen er skredet frem, er denne holdning vendt, ikke mindst fordi man har fundet ud af i hvilken retning, man skulle søge og derefter arbejde videre i.
Jacques Villeneuve siger således, at hans forventninger nu er så langt, at man i teamet må sætte næsen op efter, at opnå nogle podieplaceringer i 2001 sæsonen. Udviklingen i løbet af sæsonen 2000 har kastet mange gode erfaringer af sig, og det er det man nu skal arbejde videre på.
Men det har tidligere vist sig, at et nyt team har visse problemer de første år. Kollegaerne hos Jaguar har det heller ikke specielt nemt. BAR har også i perioder haft en del intern uro, men mon ikke den nye bestyrelsesformand kan være med til at skabe arbejdsro?
Gianfranco Fantuzzi er blevet udnævnt til at skal være teamkoordinator hos Toyotas Formel 1 team, som får debut næste år. Fantuzzi har været i Formel 1 siden midten af halvfjerdserne, hvor han startede hos Ferrari, hvor han bl.a. var løbsingeniør for Gerhard Berger. De sidste to år har han været løbsingeniør hos Minardi. Og nu venter så nye store opgaver hos Toyota.
Rygterne har ellers gået på at Mazzacane har en præstationsklausul, som kan anvendes til at smide argentineren ud af teamet igen. Den skulle i givet fald gøre det muligt at sende Mazzacane ud, ved begyndelsen af den europæiske sæson. Meget belejligt, da Mazzacane til den tid har kørt det eneste sydamerikanske grand prix, samt et par af de oversøiske løb.
Men det afviser farmand Mazzacane. Til en argentinsk avis siger han at "Gaston har en kontrakt for hele året." Hos Prost er man mindre åbenmundet. "Vi vil ikke tale om detaljer i kontrakterne," lyder det diplomatisk. Og selvom man har en kontrakt der gælder et helt år, kan man jo sagtens blive gået før tid...
Ifølge den tyske avis Bild bliver den 51-årige østriger præsenteret i dag som afløser for Neil Ressler, der har mange opgaver, både hos Ford men også for Jaguar Racing. Ressler har på det seneste uddelegeret opgaverne, blandt andet rollen som teamchef der blev overgivet til Bobby Rahal.
Kontrakten med Jaguar skulle efter sigende gælde for to år, og med yderligere option på forlængelse af aftalen. Nu må vi så vente og se om Lauda så vitterlig præsenteres som ny topboss. Han har tidligere været 'konsulent' hos Ferrari.
Også teamets motorleverandør, BMW, føler sig godt rustet til sæson starten.
BMW's Motorsports Direktør Dr. Mario Theissen udtaler:
"I Barcelona fik vi testet flere forskellige motordele, og selv om Juan Pablo Montoya havde små problemer med sin motor, så var det hver gang noget vi kunne ordne uden motorskift." - og han fortsætter - "Alt i alt var Barcelona testen meget konstruktiv, og vi mødte ikke flere problemer end forventet. Og vi arbejder allerede nu på at løse dem, og ser nu frem til Kyalami testen."
Williams teamet test på Kyalami banen i Syd Afrika starter den 8. februar.
BAR teamet tager også til Kyalami for at teste.