Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.2.2002
 Forbedret Ferrari 2002-klar
 
5.2.2002
 Webber klar til at Formel-1
 Mandag - Montoya hurtigst på Valencia
 Ferrari tester igen på Mugello
 Debut til Arrows A23
 Paul Stoddart tænker tilbage
 Løftet pegefinger til Barrichello
 Steve Nichols forlader Jaguar
 

Hop til top6.2.2002

Forbedret Ferrari 2002-klar

Se billeder fra Ferrari's præsentation af deres nye racer der skal føre Michael Schumacher til sin femte VM-titel. Ifølge teamet det den bedste racer - nogensinde!

Og hvis den profeti holder stik, så er der næppe nogen der kan følge med i den nye sæson. Der er bygget videre på sidste års racer der må betegnes som Ferraris bedste i umindelige tider. Rory Byrne der har stået for designet af raceren har da også forklaret at der er blevet arbejdet på at videreføre sidste års racer, således at F2002 er et skridt videre. Alle dele er blevet redesignet og forbedret, således at alt er blevet optimeret, men udgangspunktet og grundfilosofien bag raceren er fortsat den samme.


(Foto: Shell Ferrari)

Jean Todt er meget begejstret for den nye racer som han er meget betaget af, men erkender at det selvfølgelig ikke blive ren walk-over i 2002. "Vi skal kæmpe hårdt fordi vi ikke kan garantere succes, så let som det har været tidligere," siger teamchefen.


(Foto: Shell Ferrari)

Den forsvarende verdensmester er også klar til at tage udfordringen op - og ikke mindst til at tage mere succes for Ferrari. "Der er ikke noget bedre end at vinde for Ferrari. De er min familie og jeg vil gøre mit bedste for at Ferrari kan forblive med at være nummer 1," siger Schumacher. Også Barrichello er opsat på at klare sig godt - han vil arbejde for at Ferrari kan vinde begge VM-titler.

BB  


 

Hop til top5.2.2002

Webber klar til at Formel-1

Mark Webber er ved at gøre sig klar til at varme sine australske fans op når han debuterer i Formel-1 på hjemmebane i Melbourne d.1. marts. Den 25 årige australier har skrevet en 1 årige kontrakt med Paul Stoddarts KL Minardi team, og han skal danne makkerpar men den unge malaj Alex Yoong, som sidste år kørte de sidste løb for teamet.

Efter flere års hårdt arbejde for at når sit livs mål, er det endeligt lykkes Mark Webber at komme til at køre Formel-1, og det kan bare ikke gå hurtigt nok for den unge kører at komme i gang med selve sæsonen.

Mark Webber:
" Jeg er for længst blevet forfalden til Formel-1, og jeg er 100 % klar til sæson starten. Jeg vil gøre mit for at vi kommer godt fra start. Jeg vil presse mig selv og raceren til det yderste. Hvad jeg indtil videre har set omkring teamet, så er det yderst professionelt, og jeg ved at alle i teamet arbejder meget hårdt på at vi skal få de bedste Minardi racere i meget lang tid, og jeg er sikker på at det nok skal lykkedes for teamet. Det kunne være godt for hele holdet hvis vi kunne score nogle point i løbet af sæsonen, for det er meget lang tid siden teamet sidst fik nogle point på kontoen. "

Før Mark Webber kommer så langt, skal han teste på Valencia banen i denne uge. Han skal prøve den nye PS02. Alex Yoong afprøvede i sidste uge på Imola banen den nye PS02.

Teamet vil resten af måneden øge deres testning, og man vil den 23. februar præsentere deres nye PS02 i Malaysia. Efter præsentationen vil teamet flyve direkte til Australien for at forberede sig til årets første Grand Prix.

BKP  


Hop til top
Mandag - Montoya hurtigst på Valencia

Så begyndte en ny uge. En ny uge hvor der igen er fuld gang i de forskellige teams der knokler for at blive klar til Formel-1 sæsonens start d. 3. marts i Australien.

Williams og Renault har henlagt denne uges test til Valencia banen i Spanien. Williams havde 3 kørere i gang, og det var da også en Williams kører der var dagens hurtigste mand. Juan Pablo Montoya kørte en omgang på 1:29.640, og der var over et ½ sekund hurtigere end holdkammeraten Ralf Schumacher som brugte 1:30.172.
Juan Pablo Montoya nåede at kører 38 omgange mens Ralf Schumacher kun nåede 21 omgange.

Fernando Alonso som køre for Renault var lysår efter Juan Pablo Montoya og Ralf Schumacher. Han var mere end 3 sekunder efter de 2 Williams kørere, men alligevel var det godt nok til at være dagens 3. hurtigste mand. Fernando Alonso kørte i alt 57 omgange.

Mandagens tider fra Valencia:

Plac.KørerTeamTidOmg.
1Juan Pablo MontoyaWilliams1:29,64038
2Ralf SchumacherWilliams1:30,17221
3Fernando AlonsoRenault1:33,48257
4Marc GeneWilliams1:35,16610
5Jarno TrulliRenault1:35,89446
>

BKP  


Hop til top
Ferrari tester igen på Mugello

Mandag morgen begyndte Scuderia Ferrari Marlboro igen at teste på Mugello banen. Rubens Barrichello var kaldt på arbejde for at teste nye dæk og teste forskellige set-ups.

Da Rubens Barrichello startede kl. 10:30 var det temmelig køligt, men solen skinnede fra en skyfri himmel. Rubens Barrichello brugte chassis nr. 208, og han kørte i alt 74 omgange. Rubens Barrichellos bedste tid lød på 1:23.257.

Tirsdag (i dag) vil man forsætte med at teste på Mugello banen, men denne gang vil Luca Badoer også deltage i testen.

BKP  


Hop til top
Debut til Arrows A23

Som vi omtalte for et par dage siden, så skulle Arrows efter forlydender lave shakedown test på den nye A23. Det skete i går et hemmeligt sted i England.

Så skete det. Som en af de sidste teams, udførte Arrows i går en shakedown test på den nye A23. Nu er det planen at man lige vil tjekke bilen igennem inden det går af sted til Spanien hvor man vil deltage i test på Valencia sammen med flere andre teams. Arrows tager til Spanien i løbet af ugen.


(Foto: Arrows)

Arrows har udført shakedown testen af flere omgange. Testen i går var den endelige, hvor man ville tjekke bilen endeligt inden de kommende tests. Ifølge forlydender var det kun Enrique Bernoldi der kørte i bilen. Hvem der skal sidde i det andet sæde er endnu ikke afgjort. De to kombattanter til pladsen er endnu ikke færdige med forhandlingerne.

Arrows efterligninger sikkert selv i forhold til sidste år, hvor man sammen med Minardi var de absolut sidste til at præsentere bilen. Arrows gjorde det ved ankomsten til Albert Park i Australien. Lige sådan gælder det tests. Det var også meget sent sidste år inden man kom ud at teste.

PDL  


Hop til top
Paul Stoddart tænker tilbage

Paul Stoddart, teamchef i og ejer af Minardi teamet, tænker i disse dage både tilbage og frem i tiden. Årsag: Konkursen hos Prost Grand Prix.

Med konkursen hos Prost Grand Prix frisk i erindring, kan det måske være ganske fornuftigt lige at tænke lidt tilbage, især for nogle af de små teams. Det er netop hvad Paul Stoddart har gjort.

For godt et år siden var Minardi teamet lige ved at lukke pga. manglende økonomiske midler. I sidste øjeblik blev teamet reddet da Paul Stoddart trådte til og overtog teamet. Siden er mange ting blev forbedret gradvist i teamet. Der mangler stadig penge til at lave de store ting, men alt i alt ser det meget bedre ud for teamet. Faktisk var det lige ved at Minardi ikke kom til start i Australien sidste år. Alt gik huj hej og her har vi travlt lige til det første løb. Modigt at stille op uden tests af nogen art. Men efterhånden fik teamet nogenlunde styr på bilen. Man kom endda til flere tests rundt omkring. Og i år har det på den front set meget bedre ud. Spørgsmålet er nu hvor langt Minardi kan komme. En af nyhederne i år er en ny motorleverandør. Asiatech har overtaget leverancen til teamet i stedet for Ford.

Men hvad mon teamet kan drive det til i år? En ny motorleverandør giver ikke løfter om sejre eller gode placeringer alene. På kørersiden er der igen nyt i år. Alex Yoong som kørte de sidste Grand Prix’er for teamet sidste år forsætter også i år. Mark Webber er den nye kører i år i stedet for Alonzo. Men hvad siger Paul Stoddart?


Alex Yoong i den nye KL Minardi.
(Foto: KL Minardi)

Paul Stoddart:
”Det har været en sej kamp, men nu er vi nået til et punkt hvor jeg mener at vi har overvundet det værste. Vi er helt sikkert i en meget bedre position nu end i sidste sæson, hvor meget det var meget tvivlsomt om vi i det hele taget kunne stille op til det første Grand Prix. Formel 1 er en pengekrævende ting og man skal bruge en masse tid på at finde penge nok hele tiden. Vores budget for i år er på plads, men man kan aldrig have for mange penge. Jo flere penge man har, jo mere er man tvunget til at få bilen til at køre endnu hurtigere. Men jeg er sikker på at selv med vores begrænsede budget, at vi kan begynde på at bevæge os op ad i feltet. Åbningsløbet i Australien bliver en speciel oplevelse for Mark og jeg pga. vores bånd til Australien, og jeg er sikker på at publikum for noget at juble over.”

Hvis Paul Stoddarts forhåbninger og drømme går i oplevelse, vil vi for første gang i mange år måske opleve at Minardi kan være med i den intensive kamp om points. Ikke bare i et løb, men forhåbentligt i mange løb.

PDL  


Hop til top
Løftet pegefinger til Barrichello

Meget fokus er på Ferrari i disse dage. Nu her lige før præsentationen af den nye Ferrari, er Ferrari chefen, Luca de Montezemolo ude med flere interessante meldinger.

Luca de Montezemolo er i mediernes fokus i disse dage. Det er vel egentligt ikke så mærkeligt når der ikke er mange timer til den nye Ferrari præsenteres. Blandt mange ting er de Montezemolo "kommet" til at fortælle at man vitterligt har ændret på gearkassen. Mange forlydender kører på at motor og gearkasse er blevet sammenbygget til en enhed i stedet for to sammensatte dele.

Luca de Montezemolo:
"Vi har prøvet at forbedre bilen, men det er ikke nemt når bilen allerede var næsten perfekt. Den største forandring ligger i gearkassen. Nu må vi bare vente på at se hvordan den reagerer ude på banen. Men vi ved også hvor vigtig holdbarhed og pålidelighed er, så vi venter med stor spænding på de første rigtige tests af bilen. Og selvfølgelig håber vi på at resultaterne vil være favorable.

Lidt af testforløbet blev dog udsat lidt. Som vi alle ved lykkedes det både Michael Schumacher og Rubens Barrichello at køre galt under test i Barcelona. Derefter blev testen afbrudt da ingen af bilerne kunne bruges.

de Montezemolo:
"Både Michael og Rubens fortalte at det var deres fejl, og det ville være skørt ikke at tro på dem."

Men oven i alt det måske opløftende, er der også nogle alvors ord til Rubens Barrichello. Barrichello har selvfølgelig ambitioner om mere end det han hidtil har opnået, også hos Ferrari. Bl.a. var han noget så tosset og skældte alle godt og grundigt ud efter det østrigske Grand Prix sidste år, da han blev beordret til at lade Michael Schumacher komme forbi for i det mindste at sikre sig de points andenpladsen giver. Men det vil de Montezemolo ikke høre på og i stedet beder han Barrichello selv vise noget på banen.

"Hvis han vil tage et skridt fremad i forhold til teamet og til Michael Schumacher, ser jeg ingen grund til at skifte ham ud. Der er ikke mange kørere der er egnet nok til at køre i en Ferrari."

Rubens Barrichello lider nok under at han for det første skal sikre MS hans topplaceringer, samtidig kan han selv kun fremvise én sejr, nemlig fra det spektakulære løb på Hockenheim i 2000. Et eller andet sted er Rubens Barrichello ikke glad for teamordre, og slet ikke efter Østrig sidste år.

PDL  


Hop til top
Steve Nichols forlader Jaguar

Jaguar teamets tekniske direktør Steve Nichols har med øjeblikkelig virkning fratrådt sin stilling hos Jaguar teamet. Årsagen til brudet mellem Nichols og Jaguar er på nuværende tidspunkt ikke kendt.

Steve Nichols
(Foto: Jaguar Media)

Men det er ingen hemmelighed at dette år Jaguar R3 har skuffet en del, og det kan bestemt ikke udelukkes at det har noget med Steve Nichols beslutning om at forlade Jaguar kun 14 måneder efter han kom til teamet.

Det er ikke helt klart hvem der skal afløse Nichols, men navnet Gunther Steiner har været nævnt, men dette er endnu ikke officielt bekræftet.

CS  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk