Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.2.2006
 V8 vs. V10 debatten kører videre
 Super Aguri klar til test
 
4.2.2006
 Så er Formel 1 tiderne på plads
 

Hop til top6.2.2006

V8 vs. V10 debatten kører videre

Næsten lige siden regelændringen vedrørende motorreglementet, har debatten kørt for og i mod. Luca Marmorini fra Toyota giver sit bidrag til konflikten.

Der har i længere tid været debat om V8 motorerne. Blandt andet har den lovbefalede cylindervinkel været udsat for en vis kritik. Men også restriktionen af V10 motorernes ydelse har været til genstand for debat. Hvordan begrænser man bedst muligt V10 motorens ydelse?

FIA har valgt at gøre det med en luftindtagsbegrænser - en såkaldt restriktor - og så et maksimum antal omdrejninger. Hertil har Toyotas motorchef en helt anden løsning som ikke er af mekanisk art. Han anbefaler i stedet en væsentligt ændret motorstyring. Han henviser blandt andet til at Ferrari har kørt adskillige testkilometer med deres V10 motor med en væsentligt ændret motorstyring for at simulere V8 motorens reaktioner. Blandt andet siger han at man ved hjælp af motorstyring kan ændre én V10 motors opførsel og karakteristik så meget at den opfører sig som en V8 motor. Med V8 motor i denne forbindelse, mener Marmorini vel at mærke én 2,4 L V8 som reglementet påbyder i denne sæson. Begrænsningen fra FIA lyder på maks. 16.700 omdrejninger pr. minut og én restriktor på 77 mm.

En helt anden debat om samme emne kører stadig videre. Nemlig om det i det hele taget er lovligt at anvende V10 motorerne. Undtagelsen med V10 motorer - med ovennævnte begrænsninger - blev for så vidt indført for at Minardi kunne forblive i Formel 1 efter 2005. Årsagen skulle være Minardis meget lave budget. Men nu er situationen en helt anden. Minardi er som bekendt solgt til Red Bull og skal køre under navnet Scuderia Toro Rosso. Red Bull mangler ikke penge og burde for så vidt ikke have lov til at køre under undtagelsesreglen. Det mener i hvert fald Midland chefen Colin Kolles og flere andre ikke. Ifølge deres måde at læse reglementet på blev undtagelsen skabt for at fylde feltet op til de regelbestemte 20 biler. At så Super Aguri F1 meldte deres ankomst efter at reglementet blev vedtaget, er en helt anden historie.

I artikel 5.2 i FIA's tekniske reglement står der således:

"For 2006 and 2007 only, the FIA reserves the right to allow any team to use an engine complying with the 2005 engine regulations, provided its maximum crankshaft rotational speed does not exceed a limit fixed from time to time by the FIA so as to ensure that such an engine will only be used by a team which does not have access to a competitive 2.4 litre V8 engine."

Colin Kolles udtaler direkte at V10 motorerne burde have et direkte forbud mod anvendelse i Formel 1. Mike Gascoyne, Toyota, er på linie med Kolles men udtaler sig dog nok lidt mere diplomatisk. Cosworth er blevet bragt ind i billedet af FIA, eftersom firmaet producerer både V8 og V10 motorer til teams i feltet. FIA har på forlangende fået udleveret data af forskellige art af Cosworth der blandt andet fortæller om karakteristik på de to typer motorer, ligesom hvilken indflydelse begrænsninger af forskellig art har på ydelsen på V10 motorerne. Det sidste ord i sagen er ikke sagt endnu. Tidligere er der stillet spørgsmålstegn ved tilladelsen af V10 motorer i det hele taget. Vil enkelte teams udnytte V10 stærkere moment ved enkelte løb - eksempelvis Monaco hvor moment er en yderst vigtig faktor?

PDL  


Hop til top
Super Aguri klar til test

Det nyeste team i Formel 1 feltet, Super Aguri, fik i sidste uge den endelige godkendelse til at deltage i dette års Formel 1 verdensmesterskab, nu er de klar til de første testkørsler.

Det er Super Aguri teamets plan at benytte to Arrows A23 chassier i de første tre Grand Prix løb i år, indtil de bliver klar med deres egne racere.
Teamet har sat datoen den 14. februar, som den dag de kører deres første test med de ombyggede Arrows A23 racere, også kaldet SA05, der sker ved en lukket test på Silverstone banen i England.
Første officielle test som Super Aguri teamet har planlagt at deltage i er testen på Circuit de Catalunya i Spanien den 31. februar, hvor de har tegnet sig for tre testdage.

De to SA05 racere bliver udstyret med Hondas V8 motor, og skal som nævnt benyttes i Bahrains, Malaysias og Australiens Grand Prix'er.
Til San Marinos Grand Prix den 23. april regner teamet med at stille op med de første rigtige Super Aguri SA06 racer.

AN  


 

Hop til top4.2.2006

Så er Formel 1 tiderne på plads

FIA har offentliggjort det tidsskema, som alle Formel 1 løb skal afvikles efter den kommende sæson, men der er ingen regler uden undtagelser.

En af de store forandringer i år er selve kvalifikationssystemet, men tidspunktet er dog tilbage til det gammel kendte - altså klokken 14:00 om lørdagen.
Derudover har man sløjfet den ene af lørdagformiddags frie træninger.

Tidstabel for en Grand Prix weekend:
Fredag:
11:00 - 1. fri træning
14:00 - 2. fri træning

Lørdag: 11:00 - 3. fri træning
14:00 - kvalifikation

Søndag:
14:00 - Race

Der er dog nogle undtagelser, dels for at tage hensyn til lokale forhold, og del for at passe kørslerne ind til

Englands Grand Prix:
3. fri træning - kl. 09:30
Kvalifikation - kl. 12:30
Race - kl. 12:00

Canadas Grand Prix:
3. fri træning - kl. 10:00
Kvalifikation - kl. 13:00
Race - kl. 13:00

Amerikanske Grand Prix:
3. fri træning - kl. 10:00
Kvalifikation - kl. 13:00
Race - kl. 13:00

Bahrains Grand Prix:
Race - kl. 14:30

Malaysias Grand Prix:
Race - kl. 15:00

Tyrkiske Grand Prix:
Race - kl. 15:00

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk