Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.2.2009
 Ny chance til Sebastien Bourdais
 Toyota tester i Bahrain
 
5.2.2009
 Nyt frontvinge design kan give problemer
 

Hop til top6.2.2009

Ny chance til Sebastien Bourdais

Scuderia Toro Rosso har offentligjort at franskmanden Sebastien Bourdais er teamets anden kører i 2009 sæsonen.

Lang tids venten og spekulationer er slut - især for Sebastien Bourdais. Toro Rosso teamet har meddelt at man har indgået ny aftale med franskmanden. Dermed er begge kørere på plads i teamet, så sammensætningen består af Sebastien Buemi og Sebastien Bourdais. Taber i spillet blev japaneren Takuma Sato. Takuma Sato har "konkurreret" med Sebastien Bourdais om det ledige sæde, efter at Sebastien Buemi for nogen uger siden blev bekræftet som den ene af kørerne.

Mange navne har været nævnt som muligheder for at køre i Toro Rosso teamet. Blandt andet har Jenson Button og Bruno Senna inde i billedet som mulige emner. Det blev altså Sebastien Bourdais der fik den ledige plads. Til hans fordel er at han især i sidste halvdel af 2008 sæsonen gjorde store fremskridt, og at han kender teamet.

Takuma Sato og hans manager lægger i skjul på skuffelsen over ikke at have fået pladsen. Takuma Sato har faktisk gjort det imponerende godt i diverse tests for Toro Rosso teamet, men er altså allligevel blevet sat udenfor i denne omgang. Spørgsmålet er nu om vi ser Takuma Sato mere i Formel 1. Selv håber han på det idet han mener at han så absolut stadig har meget at bidrage med.

Sebastien Bourdais er derimod mere end almindelig lykkelig over at have fået genvalg. Han ved dog også godt at han i denne sæson virkelig skal præstere for alvor. Der var lidt indkøringsvanskeligheder for ham i sidste sæson, og det blev heller ikke lettere af at hans teamkammerat i sidste sæson var Sebastian Vettel. Nu får han en ny chance for at vise det han faktisk godt kan, nemlig at køre race.

PDL  


Hop til top
Toyota tester i Bahrain

I næste uge vil Toyota teamet modsat de fleste andre teste i Bahrain. De får dog selskab af Ferrari og BMW-Sauber.

I næste uge løber endnu en testrunde af stablen forud for Formel 1 sæsonen. De fleste teams vil teste på Jerez banen, men Toyota tager til Bahrain for her at teste sammen med Ferrari og BMW-Sauber. Årsagen for Toyota er ganske enkelt. Der er større garanti for ordentlige testforhold.

Ikke at der er noget galt med Jerez, den ligger bare geografisk forkert i forhold til årstiden. Toyotas tekniske direktør, Pascal Vasselon, mener at de andre teams meget vel begår en fejl ved at teste på Jerez lige nu.

"Lige nu vurderer vi at vi får mest ud af at teste i Bahrain. Der er en stor risiko for at vejret i Europa vil være alt for uforudsigeligt om vinteren. Især i forhold til dæktests som er yderst vigtige i forbindelse med setup arbejdet med resten af bilen. I Europa kan man risikere ikke at få testet eller at få testet under forhold der ikke vil bidrage med ret meget brugbart."

PDL  


 

Hop til top5.2.2009

Nyt frontvinge design kan give problemer

Formel 1 racernes nye frontvinge design kan give problemer. Det er i hvert fald den opfattelse McLaren's testkører Pedro de la Rosa har.

I kølevandet på de ny introducerede aero regler for 2009, er frontvingen klart den komponent der har tiltvunget sig mest opmærksomhed. Dels for dens tvivlsomme udseende, der har givet den øgenavnet sneskovlen og dels for dens brede profil, der har fået kørere til at frygte for flere uheld under starterne. Især Kubica har været ude med udtalelser omkring at, der potentielt kan ske flere uheld i begyndelsen af sæsonen, indtil kørene har vænnet sig til det nye design.

Og netop det mener Pedro de la Rosa kan afføde en anden problemstilling. Med det nye system, hvor kørerne kan ændre vinklen på frontvingen fra cockpitet, vil et skifte a vingen, tage meget længere tid, grundet den kabelføring der skal til, for at få systemet til at virke. På den baggrund vil en køre der mister frontvingen blive ekstra hårdt straffet. Hvad der dog skal tages med i betragtning er, at teamsene stadig er på et forholdsvis tidligt stadie, i udviklingen af den nye type frontvinge, så mon ikke de finder en løsning på problemet, inden sæsonen begynder i Marts.

MR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk