Peugeot ønskede at hyre de bedste folk i branchen og undersøgte forskellige muligheder for hvem de mente kunne løfte opgaven.
Det nye team kommer til at bestå af nordjyden Morten Karl der skal servicere bilen. Denne opgave består i at sørge for at bilen er mekanisk i orden både til og imellem løb. Morten Karl har tidligere bygget rally biler for Peugeot og er selv en yderst habil rallykører. Udover Morten vil der til løb være tilknyttet yderlig to mekanikere der skal sørge for at holde bilen kørende og sørge for at indstille bilen så de sidste splitsekunder kan hentes.
Til det rent administrative såsom: tidsplaner der skal overholdes og registrering af dæk osv. Bliver det Allan Husted der træder til. Allan er en person som Jason har kendt siden de helt unge gokart dage.
"Allan var faktisk ham der "opdagede" mig" fortæller racerkøreren. "Han tilbød mig at komme til Italien og køre mit første internationale gokart løb, fordi han synes jeg var god. Siden har vi haft mange gode oplevelser sammen og jeg ved at han altid er den der bevarer overblikket, og kan fortælle mig hvordan vi skal gribe tingene an".
På motor siden fortsætter Peugeot samarbejdet med "Troldmanden" Jørgen Agergaard. Han har tunet motorer for Peugeot i både rally og baneløb de sidste mange år med stor succes. Han har således leveret motoren til den mesterskabsvindene bil i begge år DTC klassen har eksisteret.
Jason kommer selv til at stå for udviklings arbejdet på sin Peugeot racer. "Man udvikler konstant på en racerbil" fortæller han. "Man afprøver nye hjulvinkler og undervognsindstillinger og en masse andet for hele tiden at forbedre bilen. På det område er man eksperter i England. Derovre køres et mesterskab hvor PeugeotSport har et par biler med. De har meget bedre muligheder for at træne og derved udvikle deres biler. Jeg har derfor allieret mig med teamet i England og de vil hjælpe mig med at forbedre min bil. Alene forleden dag talte jeg med dem i telefonen 1 ½ time om en speciel undervogn som der nu er på vej til Danmark".
"Jeg håber virkelig at kunne blande mig i striden om mesterskabet i år" slutter Jason.
www.watt.dk
Sammen med co-driveren Jens Christian Anker stiller team Toyota Castrol Rally Danmark for første gang til start i VM-løbet "Swedish Rally" der i år kan fejre 50-års fødselsdag.
Det danske hold deltager i år i kampen om det uofficielle verdensmesterskab for ikke fabrikskørere - FIA Teams Cup. Seks af de i alt fjorten løb i VM-serien er i år tællende til mesterskabet i Teams Cup, som i år har deltagelse af 16 rallyteam. En af Henrik Lundgaards største konkurrenter til mesterskabet forventes at være den hurtige finne sen- og grusspecialiste Pasi Hagström - ligeledes i en Toyota Corolla WRC sponsoreret af Castrol.
Forud for løbet har Henrik Lundgaard deltaget i en test i Östersund i Sverige med henblik på at blive fortrolig med kørsel på dette noget specielle underlag.
Løbet har hovedkavrter i Karlstad, som er beliggende ca. 500 kilometer nord for Helsingborg. Med udgangspunkt fra Karlstad skal VM-feltet gennemkøre 380 kilometer specialprøver, hvoraf den længste er på hele 49,36 kilometer.
Der svenske VM-rally er sæsonens eneste VM-rally som afvikles på sne, og for at sikre sne i rigelige mængder har løbsledelsen i år valgt at ligge løbets 17 specialprøver så nordligt som muligt i forhold til hovedkvarteret. I løbet af de 3 dage løbet varer køres specialprøver bl.a. i området omkrinSälen, Hagfors og Falun.
Tidsplan for Swedish Rally 2001:
![]() | |||
Etape | Dato | Start | Mål |
![]() | |||
1 | Fredag - 9. feb. | 08:00 | 19:00 |
2 | Lørdag - 10. feb. | 07:00 | 22:00 |
3 | Søbdag - 11. feb. | 06:30 | 16:00 |
![]() |