Det var ikke kun de nye Formel 1 biler og kørere, der var til test i Valencia i den forgangne uge. Bridgestone var selvfølgelig også med, og de havde en nyhed med. Nemlig smallere fordæk, i første omgang kun i de to compounds som man skulle teste.
De nye fordæk er 20 mm smallere end hidtil. Ændringen er indført for at give bilerne en bedre balance. Først og fremmest fordi bilerne nu ikke må tanke under løb mere, og derfor har en væsentligt tungere startvægt. Dernæst sker det for at elimenere de nok så kendte blisters som kørerne ved utallige lejligheder har klaget over.
Samtidigt med at størrelsen på fordækkene som nu hedder 245/55 R13 er ændret, så er opbygningen også ændret. Det sker for at samspillet mellem for- og bagdæk skal blive bedre.
Bridgestone var særdeles tilfredse med den første test og udtrykte at under visse konditioner var dækkene faktisk bedre end man havde forventet. De to andre compounds vil blive testet ved de to kommende tests som finder sted på Jerez banen henholdsvis d. 10 - 13 februar og d. 17 - 20 februar.
Timo Glock fik lov til at køre Virgin teamets nye VR-01 racer i torsdag i forbindelse med den første shake-down test af bilen. Allerede på det tidspunkt var Timo Glock meget tilfreds med bilen.
Fredag skulle den første rigtige test af bilen køres, og her var begge teamets kørere ude at teste i den. Timo Glock startede først ud og kørte 42 omgange på Silverstone. Dernæst blev det Luca di Grassis tur og han fik 36 omgange i bilen.
Begge kørere udtrykte stor tilfredshed med bilen efter første test. Den var rimelig nem at gå til, og begge kunne lynhurtig vænne sig til bilens opførsel. Også fra teamets side var der stor tilfreds. Den planlagte test forløb uden andet end enkelte småproblemer.
Virgin teamet vil i næste uge teste på Jerez banen sammen med det meste af Formel 1 feltet.
Den nye Virgin VR-01 bestod forleden den obligatoriske FIA crash test, og torsdag blev den nye bil så luftet for første gang. Det skete på Silverstone banen, hvor Timo Glock kørte bilen for første gang.
Ud fra de første meldinger fra Silverstone, hvor der kun blev kørt en god håndfuld omgange, så var Timo Glock meget begejstret. I hvert fald udtrykte han stor tilfredshed med bilen på dens nuværende stadie, og samtidig var han mere end almindelig glad for at sidde i en Formel 1 racer igen. De få omgange skabte ikke nogen problemer.