Teamet valgte nemlig om eftermiddagen at pakke sammen, da vejret blevet dårligere og det blev frostvejr - ikke så smart at køre en Formel 1-racer i bindende kulde. Om formiddagen nåede teamet dog at køre udvikling på oliesystemet og derudover at øve pitstops, og for at få lært det nye benzinpåfyldningsmateriel at kende.
Teamet fortsætter i næste uge med at teste i Valencia hvor de håber på lidt mildere vejr.
Igen dukker der rygter op om, at Pedro de la Rosa skal erstatte Gastón Mazzacane. Pedros kontrakt gælder for 2 år, og det skulle så være meningen at fra næste år skulle Pedro overtage Gastóns sæde i Prost raceren hvis han ikke gør det godt. Der har også været rygter om at Pedro skulle overtage Gastóns sæde efter årets første 4 løb, men de rygter bliver afvist af Prost teamet. PSN som er en sponsor Gastón har taget med til teamet, har tegnet sponsorkontrakt med Prost teamet for et år, og de ville nok ikke blive glade hvis teamet fyrer deres mand efter de 2 løb i Sydamerika.
B201 blev for første gang testet i sidste uge i Spanien, og på fredag skal raceren igennem den helt store test, når det går løs på Estoril banen i Portugal.
Briatore siger: "Vi besluttede os for at lave en helt ny motor til i år. Derved har vi hele året til at teste den i. Det er sådan med nye motorer, at der altid er nogle 'børnesygdomme' som man skal have rettet. Så vi tænkte, at hvis vi skal satse på en ny motor og nye dæk, så skulle det være i år."
For at sætte tingene i perspektiv, så siger Paul Stoddart ” Vores faciliteter er kun halvt så store som Jordans. Hvis man lægger de 2 anlæg sammen, så er det kun halvt så stort som de 2 topteams. Hvis man ser på hvor mange personer man har i et moderne Formel-1 team til kun at tage sig af racerne, så har de store teams mellem 150 og 250 personer, mens Jordan og Minardi tilsammen har ca.150 til at holde styr på racerne.”
Paul Stoddart indrømmer at der nok vil gå et par måneder inden man har helt styr på organisationen, men at man er helt klar til årets første løb i Melbourne. Dog skal man nok arbejde meget hårdere end de andre teams der ligger i den tunge ende, da man endnu ikke har fået testet raceren 100 %.
Paul Stoddart siger ” Penge er selvfølgelig et nødvendigt onde, og vi vil selvfølgelig tage imod alle de penge vi kan skrabe sammen. Men det betyder ikke at pengene kun skal være en motivation for at få et sæde besat, for det er det absolut ikke. Vi har ikke kæmpet så hårdt for at få dette team, for så at ødelægge det hele ved at sætte et par kørere ned i vores racere, som overhovedet ikke kan køre dem. Vores mål er at få en ung og urutineret kører til teamet, og det er lykkedes med Fernando Alonso. I det andet sæde, håber vi at vi i næste uge kan præsenteret en kører med erfaring. Vi er i øjeblikket i gang med de sidste forhandlinger med en kører, men I må altså vente til næste uge med navnet.”
BAR Honda har I de sidste tests vist styrke, og Olivier Panis lagde sig hurtigt i front. Panis testede BAR Honda 002 - bilen fra sidste år, og Jacques Villeneuve testede BAR's nye racer BAR Honda 003. Selvom man nok ikke skal lægge for meget i Panis' præstation, så var den gamle racer udstyret med den nye motor, gearkasse og andre nye komponenter, og når disse er tilpasset den nye bil, så bliver BAR sikkert et team man skal holde øje med. Villeneuve koncentrede sig om den nye racer, og klarede den dag i Barcelona at 95 problemfrie omgange med den nye Honda motor.
Jordan Honda har ligesom BAR gjort en god figur i de seneste tests i Barcelona. Barcelona testen i perioden 22-26 februar, så da også Jordans ene kører, Jarno Trulli, som den hurtigste af alle der kørte i 2001 racere. Stemningen omkring den nye EJ11 racer hos både Jordan og Honda har da også været særdeles positiv, og det virker som om at samarbejdet mellem de 2 parter fungerer perfekt. Jarno Trulli var som sagt hurtigst af alle kørere i 2001 specificerede biler.
Honda er yderst tilfreds med udsigterne for den kommende sæson, og ambitionerne fejler da absolut heller ikke noget. "Den nye RA001E motor har haft god ydelse i både BAR og Jordan biler." siger Kazutoshi Nishizawa, som er teknisk chef hos Honda Racing Development. "Vi har indsamlet fortræffelige data fra begge teams og vi imødekommer vore præsæson mål. Vi er glade for at have vores biler kørende hurtigt og pålideligt, og det er fortrinligt at begge hold har kunne gennemføre fuld løbs distance simulationer med de nye biler denne uge."
Honda har fået stor indflydelse på både BAR og Jordan, og de japanske interesser i motorsportens fornemmeste klasse skal naturligvis varetages. Hondas administrerende direktør, Takefumi Hosaka, har gennemtrumfet ansættelsen af Takuma Sato hos BAR, og Hosaka har store planer med Sato der skal blive Japans fremtidige Formel 1 verdensmester. Sato blev 3'er i det britiske Formel 3 mesterskab sidste år. Sato skal delvist teste for BAR og delvist køre Formel 3 for Carlin Motorsport i 2001, og Hosaka mener at det vil blive det første skridt for Sato, mod en stjernestatus i Formel 1.
Takefumi Hosaka: "Jeg håber at det vil blive godt. Det vil være meget godt for Japan at have en kører I Formel 1, og han (Takuma Sato) bliver definitivt den næste. Det er en meget god situation for Japan and håber at han "vokser" meget hurtigt. Kun tiden vil vise det, men jeg er sikker på at han kan blive en mester."
"Jeg kan kun gætte mig til de andre teams, men et skud fra hoften: Jeg ved at vi [vores motor] er bedre end ét teams. Det ville være forkert af mig, at nævne dét team - men vi er bedre end én anden motor, og det er sikkert en meget bred definition, men vi har mellem 10 og 30 HK mindre [end de andre teams]. Men [vi er] i hvert fald bedre end én, og jeg mener at jeg bør understrege dette."
Hvad er mon er den mystiske motor, som Stoddart tænker på? Lad os hjælpe ham lidt på vej: Peugeot, Peugeot, Peugeot, Peugeot, Peugeot, Peugeot, Peugeot, Peugeot........
Men alt har ikke været fryd og gammen med den nye model - det er omtalt tidligere her på Formel-1.dk - men stadigvæk kan DC se potentialet i den nye bil, og det har absolut ikke bremset hans forventninger, der som sædvanligt går ud på at vinde et VM. "Jeg må tilstå, at det er den bedste første optræden (inden præsentationen) jeg endnu har oplevet ved en ny bil. Jeg kan ikke sige om vi vinder, men den føles meget konkurrencedygtig indtil videre." Vi skal nok lige tilføje, at DC har kørt ca. 120 omgange i bilen, inden den officielt blev præsenteret.
DC har tidligere udtalt, at hans ambitioner om at vinde VM aldrig har været større, men hvor længe vi skal vente på at se ham øverst på podiet når sæsonen er slut, må han selv og omstændighederne vise. I hvert fald er der noget der tyder på at han gerne vil. Ved præsentationen af bilen, sagde Ron Dennis bl.a. at DC er villig til at udsætte brylluppet med hans kæreste, fotomodellen Heidi Wichlinski, for at ikke miste koncentrationen om at kan det maksimale for teamet. DC bekræftede det egentlig selv ved at udtale efterfølgende: "I Grand Prix serien har vi alle et meget travlt og tæt program. Det gælder også for både Heide og jeg. Jeg ønsker at koncentrere mig om at gøre det bedste jeg kan, og uden at blive forstyrret af alle mulige andre ting, såsom bryllupsarrangementer."
Dette har han imidlertid stadig til gode, og eftersom Renault kommer til at være totalstyrende i fremtiden, bliver der ikke givet flere chancer til Fisichella. Han skal med andre ord til at tage sig sammen. Han forventer da også at i år skal det være. "Mit mål er at vinde mit første løb i Formel 1, og at teamet skal slutte i top-3 i konstruktørernes mesterskab. Det er godt at være hos Renault og jeg er sikker på at vi bliver et godt team," siger Fisichella, der således sætter forventningerne noget højere end holdkammeraten Jenson Button.
Fisichella i den nye B201-racer - som han håber kan give ham den første sejr
Fisichella og co. tester i øjeblikket i Estoril, Portugal hvor teamet kører de første kilometer i den nye B201-racer med den nye Renault-motor.
Dagen begyndte med at banen var våd efter et regnvejr, men senere på dagen tørrede banen op. Dette gav også mulighed for at der kunne testes regnvejrsdæk og opsætning til regnvejr. Bernoldi satte tiden 1:22,997 hvilket var godt halvandet sekund bedre end de tre andre deltagere. Jean Alesi viste rigtig god form i Prost-Ferrari raceren. Han kørte 60 omgange og satte tiden 1:24,484 i sin nye Prost-racer. Den lover godt for teamet der sidste år havde en miserabel sæson. Arrows havde også taget deres nye A22-racer med til Portugal hvor Jos Verstappen fortsatte testarbejdet. Hollænderen satte en tid der var lige godt en tiendedel dårligere end Alesis tid. Raceren kørte de 40 omgange uden problemer.
Bernoldi var hurtigst i gårsdagens test - men i en ombygget 2000-racer
Benetton havde også taget deres nye racer med, som netop var blevet præsenteret i et stort opsat show i Venedig. Giancarlo Fisichella kørte 67 omgange, og kunne ikke rapportere om nogle dårlige oplevelser med den nye racer og den nye Renault-motor. "Vi er meget tilfredse med dagens kørsel. Vi har gjort fremskridt hver dag vi har kørt med den nye racer, og vi er på rette vej med udviklingsprogrammet, så det ser meget positivt ud," siger Mike Gascoyne.
Testtiderne fra Estoril, onsdag den 7. februar 2001
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Enrique Bernoldi | Arrows-Asiatech | 1:22,997 | 59 |
2. | Jean Alesi | Prost-Ferrari | 1:24,484 | 60 |
3. | Jos Verstappen | Arrows-Asiatech | 1:24,568 | 40 |
4. | Giancarlo Fisichella | Benetton-Renault | 1:24,585 | BB Renault vil vinde VM. Disse ambitioner blev offentliggjort af Renaults motorsportsdirektør, Patrick Faure, ved præsentationen af den nye Benetton for nylig.Mange har måske undret sig over, hvorfor Renault trak sig ud af Formel 1 for nogle år siden, og kun har været med i form af den ikke helt nye Supertec motor. Noget kunne tyde på at det har været en langsigtet strategi, at man har gjort sådan. Renault vender tilbage næste år, hvor den komplette overtagelse af Benetton teamet vil være endeligt. Patrick Faure sagde bl.a. disse ord: Ambitioner og målsætningen er dermed i orden. Opbygningen til den endelige tilbagekomst er også i fuld gang. I år kører Benetton således med en spritny Renault motor, Renault står vil nok også bag de investeringer, som er gjort i teamet sidste år og ikke mindst i år. Vi må se hvordan disse anstrengelser kommer til at forløbe i løbet af sæsonen. Som tidligere nævnt ophører Benetton som team ved årets udgang, men skifter dog blot navn til Renault ved samme anledning. Og så er det endegyldigt op til Renault at bevise om målsætningen kan holde. En VM titel vil nok øge salget af privatbilerne. PDL Mika Hakkinen er fuld af forhåbninger for den kommende sæson. Det gjorde ondt at miste det tredje verdensmesterskab i træk, men det skal revancheres i år.Mika Hakkinen har endnu ikke rigtigt prøvet at køre i den nye MP4-16, men han får lejlighed til det i dag torsdag. Sidste år havde han fornøjelsen at køre den nye model ved præsentationen. I år gik æren til David Coulthard. Mika Hakkinen er mere end nogensinde før opsat på at vinde igen. Den lange pause fra det sidste Grand Prix i Malaysia, og til midt i januar efter at han og Erja havde fået en søn, har gjort ham sulten. Mika Hakkinen: McLaren teamet tester i øjeblikket på Valencia banen, hvor også præsentationen af den nye MP4-16 fandt sted. PDL 7.2.2001 Helt ny McLaren - og problemerSådan er McLarens egen karakteristik af den nye MP4-16 som de forventer kan vriste VM-titlerne fra Ferrari. Deres nydesignede racer blev præsenteret i Valencia i dag.Rammen om præsentationen var der som egentlig ikke så meget at skrive hjem om - det fandt sted ved banens paddock, så det var en rigtig low-budget præsentation. "Vi ser frem til udfordringerne i den nye sæson. Der er en spændt atmosfære i dag, da vi alle ser frem til at se hvordan den nye racer opfører sig og vise at vores bestræbelser i de sidste måneder giver pote," forklarede Ron Dennis ved præsentationen. Det var dog en forventning der ikke blev indfriet særlig godt. Teamet havde nemlig ikke den bedste test, da de først fik rullet den nye racer ud på banen. Det var meningen at teamet skulle køre 15 opvisningsomgange, men allerede efter ti omgange måtte David Coulthard parkere raceren i pitten med en ødelagt kobling. Men raceren skulle allerede have kørt mindst 500 kilometer under teamets private tests. Tilbage til MP4-16'eren. Den er ifølge Adrian Newey helt ny og er tilpasset det nye reglement som fordrer større sikkerhed. "MP4-16'eren er ikke en evolution, men er en helt ny racer til de nye regler, hvor det vigtigste har været ændringen af frontvingen, og det har givet en effekt på konfigurationen af resten af raceren," siger topdesigneren. Han peger på at de 5 centimeter som frontvingen er blevet løftet får stor effekt på resten af raceren, og derudover har teamet også måttet designe en ny bagvinge, da det nu kun er tilladt at anvende i alt tre elementer. "I Monaco og Ungarn har teams kørt med syv eller otte elementer tidligere, så der bliver en stor reduktion af downforce på det område," forklarer han. Derudover er raceren også blevet tilpasset FIAs krav om øget sikkerhed ved sammenstød - især omkring sidekasserne, og styrtbøjlen er også blevet forstærket. Ron Dennis tror på at teamet nu kan vende skuden og tage mesterskabet. "Ændringerne i reglementet til i år gav os mere arbejde, men vi ved at vi er på rette vej. Vi ser fremad og ikke tilbage, så vi ser frem til udfordringen," siger han. Derudover er teamet i det hele taget blevet mere strømlinet. Ron Dennis der ellers er kendt for at være knastør havde også denne kommentar. "Selv Norbert Haug er blevet mere aerodynamiks - han har fået fjernet overskægget." BB Så kom den endelige bekræftelse fra Minardi. De har skrevet kontrakt med Fernando Alonso, sådan som det har været rygtedes det seneste stykke tid. Dermed er det ene sæde hos European Minardi blevet tildelt en kører, og det er primært på grund af Benetton og Renault. Paul Stoddart forsøger dog at få det til at se ud som om det er ham og hans team der har hentet Alonso. "Vi har haft et øje på Fernando i et stykke tid, og vi er glade for at have skrevet kontrakt med ham," siger den nye teamejer. "Han bliver en stor tilførsel til teamet og jeg ved at han vil hjælpe os med at nå nogle af de ambitioner som vi sætter for European Minardi," siger Stoddart. Men med til historien hører også at det er Renault der har indsat Alonso i det hårdtplagede italienske team. Ifølge hans manager, er det Renault der står bag. "Fernando har en langtidskontrakt med Renault og kører for Minardi i 2001," lyder det. Minardi har endnu ikke testet vinteren igennem, men forventes at få en test inden sæsonpremieren. BB Den nye McLaren-Mercedes er blevet præsenteret i Valencia. Her vil teamet køre den første test på den nye MP4-16, som forventes at føre teamet tilbage på VM-kurs. Ved præsentationen var alle tre faste kørere til stede, og de kunne fremvise raceren, som er blevet omdesignet fra bunden af Adrian Newey. Vi har mere fra præsentationen senere på dagen.
BB Efter en rigtig god debutsæson er Jenson Button klar til at angribe. Desværre for briten er det ikke hos Williams, men i stedet hos Benetton. Men det vil ikke hindre ham i at gøre en god figur. Han skal køre den nye B201 og forsøger ikke at sætte forventningerne for højt. "Jeg er meget mere erfaren og kan presse lidt mere på, fordi jeg kender banerne. Jeg kender alle bumpene og så videre, så jeg kan presse lidt hårdere på, men jeg ved ikke om det bliver fra det første løb. Vi får se," siger briten ved præsentationen i Venedig i går. Det kommende år hos Benetton kan blive svært - det erkender han. "Vi ved alle hvad vi kan forvente af Formel 1, men det bliver svært da vi er lidt efter tidsskemaet," siger han. Benetton tager i den kommende uge til Portugal for at teste den nye racer, der har kørt ganske lidt i Barcelona.
En del af Benettons våben til den kommende sæson, er Renault-motoren som der er store forventninger til. "Af det jeg har set virker den god mod slutningen af sæsonen, og det vil være rart at få nogle podiepladser," siger han om de langsigtede forventninger. Derudover får han en ny holdkammerat. Men Button forventer ikke at det bliver noget problem. "Vi har haft det sjovt, og jeg tror at vi kan arbejde godt sammen i år. Han er faktisk ret hurtig," siger Button. "Man ved ikke hvad man kan forvente før man kommer til et team, om hvordan kørerne er. Han er helt sikkert hurtig og han vil blive en hård holdkammerat i år," siger han videre. I det store hele bliver 2001 endnu et år hvor han vil lære, så derfor sætter han ikke de store mål frem - andet end at han gerne vil på podiet. "Selvom vi bliver nummer fem eller seks er det ikke noget problem, så længe resultaterne kommer mod slutningen af sæsonen og at vi gearer op til 2002," forklarer han. Det er Renaults forventning at 2002 bliver den sæson hvor de kan begå sig i mesterskabet. BB Så glammes der atter efter Tom Kristensens assistance op til en sæsonstart i Formel 1. Det hårdt udsatte Minardi-team mangler stadig at sætte navn på sine to kørere, men mens det tages for givet, at den ene vogn skal bemandes af den unge spanier Fernando Alonso, er det stadig en velbevaret hemmelighed, hvem Minardi vil putte i den anden bil.
Det engelske motorsportsmedie Autosport nævner i dag på sin hjemmeside, at Minardis nye teamejer Paul Stoddart er på jagt efter en erfaren kører. Eftersom Pedro de la Rosa har afslået at køre for det nu australsk/italienske team, gisner Autosport om navnene Johnny Herbert, Mark Blundell, Jan Magnussen, David Brabham, Jörg Müller og... Tom Kristensen!
Fra sin nuværende testbase i Vallelunga i Italien afviser Tom imidlertid alle spekulationer: www.tomkristensen.dk XT Toyota som med et års forsinkelse, træder ind i Formel 1 næste år, er snart klar til at teste. Man vil i slutningen af marts måned præsentere bilen, som skal bruges til test.Toyota Motorsport med base i Köln, vil lancere deres testbil den 23 marts, og derefter skal der testes. Det er dog allerede blevet en dyr affære for Toyota. Debuten var oprindelig planlagt til i år, men af flere grunde er det blevet udskudt til næste år. Det koster såmænd en bøde hos FIA at udskyde en ankomst. Bøden er af FIA blevet takseret til at koste $ 11.3 mill. Det har dog ikke afskrækket Toyota, som om små to måneder begynder at teste. Ove Anderson, Toyota Motorsport chef: Mika Salo: Som en del af den stigende aktivitet, har Toyota også travlt med at finde personale, sponsorer og diverse underleverandører. Forleden præsenterede Toyota deres ny teamkoordinator, og man har nu præsenteret firmaet som skal levere brændstof og diverse smøremidler. Man har indgået en aftale med Exxon Mobil. I Europa hedder firmaet Esso. Det er i hvert fald moderselskabet, Exxon Mobil er rent faktisk et af mange datterselskaber under Exxon. Navnet lyder bekendt - og er det også. Firmaet er allerede repræsenteret i Formel 1, nemlig hos McLaren. Fra Exxon Mobil forlyder det, at man har startet et ekstra team, som skal arbejde sammen med Toyota. Man siger også, at det nære forhold til McLaren, som man har serviceret i mange år ikke afbrydes eller forringes. Dermed er en vigtig faktor for Toyota faldet på plads, men der er stadig mange opgaver at løse endnu. PDL Mandag afholdt det tilbagevendte dækfirma, Michelin, deres officielle præsentation. Præsentationen blev afholdt i Paris, og flere prominente gæster var til stede.Meldingen i nogle af Michelins egne taler var klar. Man prøver at underspille forventningerne. Man kan måske også kalde det forsigtighed. Men målsætningen er klar. På sigt er det selvfølgelig målet at komme øverst på podiet. Men man prøver at dæmpe forventninger og begejstringen. Pierre Dupasquier, Michelin: De fire teams som i år vil køre med Michelin på fælgene er Williams, Jaguar, Benetton og Prost. Og cheferne for de fire teams var alle til stede. De udtrykte i forskellige interviews alle en forventning til Michelin, som førhen var et af de store mærker i international motorsport. Til stede var også den sidste Formel 1 kører, som vandt et VM med Michelin, nemlig Jody Scheckter. Bobby Rahal som repræsenterede Jaguar, sagde bl.a. at man som en del af aftalen med Michelin, har testet og kørt rigtig mange kilometer for mærket, og at man har store forventninger til dækket. Bobby Rahal sagde også, at specielt Eddie Irvine var meget begejstret for Michelin. Alain Prost sagde, at en af grundende til at man hos Prost havde valgt Michelin, var at man følte at Bridgestone mest arbejdede for de to teams i toppen. Michelin vil servicere alle mere lige, fordi de er nye og skal bruge så mange data som muligt. Alain Prost sagde også, at man dermed bedre kunne drage fordel af den udvikling som Michelin laver. Og lidt i samme retning udtrykte Flavio Briatore sig. Han sagde, at kontrakten med Michelin er en del af opbygningen for det kommende Renault Formel 1 team, og at man har tegnet en femårs kontrakt med teamet. Benetton har en ny Renault motor i år, og næste år skifter teamet så endelig navn til Renault. Lige pludselig har vi så to næsten helt franske teams i Formel 1 igen. Briatore glæder sig også over at have Jenson Button i teamet, og som han sagde, nu får Fisichella lidt konkurrence igen. Frank Williams sagde bl.a. at Williams var de første til at skrive kontrakt med Michelin. Og at man er fuldt ud klar over, at det første år måske ikke vil kaste de store resultater af sig, men med den fart som Michelin har i udviklingen, kan det måske give positive overraskelser alligevel. PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|