Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.2.2001
 RALLY - Lundgaards is-dåb
 
7.2.2001
 DTC - Jason i "nyt" team
 

Hop til top8.2.2001

RALLY - Lundgaards is-dåb

Det bliver lidt af en ilddåb, eller måske snarere en is-dåb, den danske europamester i rally, Henrik Lundgaard, udsætter sig selv, sin co-driver Jens Chr. Anker, sit team og sin Toyota Corolla WRC for, når han fredag morgen begiver sig ud på den første af de i alt 17 hastighedsprøver, der tilsammen udgør dette års andet VM-rally, Swedish Rally.

Området nord for Karlstad, hvor verdenseliten i de kommende dage skal kæmpe om værdifulde VM-point, er dækket af sne og is - ideelt for VM-seriens eneste rigtige vinterrally, men fuldstændigt uprøvede forhold for Henrik Lundgaard.
- Det nærmeste jeg har prøvet, som ligner Swedish Rally, er Monte Carlo rallyet, fortalte Henrik Lundgaard forud for starten i Karlstad. Men hér i Sverige er det hele is og sne, og den slags kræver utrolig rutine og erfaring af en art, som jeg først skal til at tilegne mig.

Derfor er det heller ingen tilfældighed, at "Det Svenske Vinterrally", som det tidligere blev kaldt, sædvanligvis domineres af svenskere og finner, der tilnærmelsesvis er født og opvokset med sne under hjulene. Og derfor er Swedish Rally også den ubetinget største udfordring for det danske rallyhold i dets forsøg på at nå en topplacering i årets uofficielle verdensmesterskab for privatkørere, Teams Cup. Swedish Rally er nemlig ikke bare årets VM rally nr. 2 men også første afdeling af Teams Cup.

- En placering blandt de bedste privatkørere og de bedste i kampen om Teams Cup vil være absolut tilfredsstillende, fastslår René Mouritsen fra Toyota Danmark, der sammen med bl.a. Castrol og Michelin har gjort det muligt for danskerne at køre det uofficielle VM. For vi er ikke urealistiske. Med stribevis af erfarne finner og svenskere blandt deltagerne vil det være en næsten utænkelig præstation, at Henrik skulle blande sig mellem fabrikskørerne, der har meget større ressourcer til rådighed, end vi kan mobilisere.

Foruden fabrikskørerne tæller deltagerlisten i såvel Teams Cup som Swedish Rally kørere som den tidligere verdensmester, den svenske veteran Stig Blomquist, og den unge og meget dygtige finne Pasi Hagström. Blomquist deltager i en Mitsubishi Lancer Evo VI mens Hagström kører en Toyota Corolla WRC identisk med Lundgaards. Blomquist har vundet Swedish Rally tidligere, og selv om hans Mitsubishi er tunet på et lavere niveau end Lundgaards, vil svenskerens store erfaring kunne kompensere for antallet af hestekræfter.

Swedish Rally slutter sent søndag eftermiddag i Karlstad. Til den tid har rallyfeltet tilbagelagt 1932 kilometer, hvoraf de 379 kilometer er hastighedsprøver på sne- og isbelagte veje.

Listen over favoritter til totalsejren tæller bl.a. verdensmesteren Marcus Grönholm i Peugeot 206 WRC, som vandt i fjor, og den tidligere firedobbelte verdensmester, Tommi Mäkinen, i Mitsubishi Lancer Evo, som har vundet rallyet tre gange tidligere, samt finnen Harri Rovanpera i Peugeot 206 WRC.

/ritzau/

XT  


 

Hop til top7.2.2001

DTC - Jason i "nyt" team

DTC sæsonen står for døren og Jason Watt er klar til at kæmpe om titlen. Jason skal igen i år køre for Team Peugeot/Statoil i sin 306 GTI, men folkene bag bliver alle nye. "Sidste år var jeg i team med Pierre Legarth, men til i år ville Peugeot at lave et team hvor jeg var for mig selv" beretter han.

Peugeot ønskede at hyre de bedste folk i branchen og undersøgte forskellige muligheder for hvem de mente kunne løfte opgaven.

Det nye team kommer til at bestå af nordjyden Morten Karl der skal servicere bilen. Denne opgave består i at sørge for at bilen er mekanisk i orden både til og imellem løb. Morten Karl har tidligere bygget rally biler for Peugeot og er selv en yderst habil rallykører. Udover Morten vil der til løb være tilknyttet yderlig to mekanikere der skal sørge for at holde bilen kørende og sørge for at indstille bilen så de sidste splitsekunder kan hentes.

Til det rent administrative såsom: tidsplaner der skal overholdes og registrering af dæk osv. Bliver det Allan Husted der træder til. Allan er en person som Jason har kendt siden de helt unge gokart dage.
"Allan var faktisk ham der "opdagede" mig" fortæller racerkøreren. "Han tilbød mig at komme til Italien og køre mit første internationale gokart løb, fordi han synes jeg var god. Siden har vi haft mange gode oplevelser sammen og jeg ved at han altid er den der bevarer overblikket, og kan fortælle mig hvordan vi skal gribe tingene an".

På motor siden fortsætter Peugeot samarbejdet med "Troldmanden" Jørgen Agergaard. Han har tunet motorer for Peugeot i både rally og baneløb de sidste mange år med stor succes. Han har således leveret motoren til den mesterskabsvindene bil i begge år DTC klassen har eksisteret.

Jason kommer selv til at stå for udviklings arbejdet på sin Peugeot racer. "Man udvikler konstant på en racerbil" fortæller han. "Man afprøver nye hjulvinkler og undervognsindstillinger og en masse andet for hele tiden at forbedre bilen. På det område er man eksperter i England. Derovre køres et mesterskab hvor PeugeotSport har et par biler med. De har meget bedre muligheder for at træne og derved udvikle deres biler. Jeg har derfor allieret mig med teamet i England og de vil hjælpe mig med at forbedre min bil. Alene forleden dag talte jeg med dem i telefonen 1 ½ time om en speciel undervogn som der nu er på vej til Danmark".

"Jeg håber virkelig at kunne blande mig i striden om mesterskabet i år" slutter Jason.

www.watt.dk

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk