Ulykken sidste år mellem de to ovennævnte kørere, som forårsagede at en baneofficial mistede livet pga. et løsrevet hjul, har været lige ved at sætte en stopper for dette års australske Grand Prix. Siden har en kommission i Australien nægtet at godkende løbet før visse ting var i orden. Det har vist sig at man allerede inden sidste års Grand Prix havde påpeget at de huller som er i sikkerhedshegnet til baneofficials, var for store. Det var ikke blevet rettet inden løbet. Desværre mistede en baneofficial livet pga. det løsrevne hjul.
Siden har der været næsten endeløse møder og diskussioner. Men nu er man endelig blevet enige. Inden Grand Prix'et bliver et nyt hegn sat op rundt om banen. Det har faktisk også mødt modstand. Da udkastet til det nye hegn blev forevist var det for så vidt i orden. Men kommissionen mente at det flere steder var for lavt. Det har arrangørerne lovet at bringe i orden. Og nu kan vi så juble over at det nu er endelig er bekræftet at løbet bliver til noget.
Oprindelig var det meningen at der skulle have været 12 teams på gridden i år. Men efter at Prost Grand Prix er gået konkurs, er muligheden næsten udelukket. Næsten fordi at hvis nogen har lyst til at købe det tidligere Prost team, så kan de stadig nå at stille op. Det er selvfølgelig ikke en optimal løsning, en præsentation skulle faktisk finde sted i Australien. Det er der nok ikke nogen der tror på. Til gengæld kan man så håbe at der næste år kan blive fyldt op til de maksimale 24 biler. Max Mosley har udtalt at der faktisk har været nogle henvendelser om muligheden for at deltage fra næste år. I stedet må vi så se hvordan det går for debutanten i år, Toyota.
Der var lagt op til store ting i 2000 hos Jordan. 1998 havde budt på den første sejr til de gule racere, endda en 1-2 sejr med Damon Hill og Ralf Schumacher i regnvejret på Spa, og 1999 var et sandt triumfår, hvor teamet overbevisende trådte frem som 'best of the rest'. Først hen i mod de sidste par løb slukkedes reelt Heinz-Harald Frentzens chance i kørernes mesterskab. Inden da var det blevet til yderligere to sejre i Frankrigs og Spaniens GP og en pæn håndfuld podieplaceringer. I 2000 havde Jordan desuden sikret sig motorer direkte fra Honda i stedet for Mugen.
Alligevel blev 2000 en skuffelse. Manglende stabilitet var med årsag til at teamet kun fik hentet sølle 17 point hjem i alt - det laveste antal siden 1993. Og 2001 blev lige så smal: igen 17 point og ingen podiepladser til teamet, der desuden ikke helt uden uroligheder måtte skifte en kører ud under vejs. Jordan, der så ud til at kunne blive et tredje storteam, er igen røget ned i midten af feltet.
Eddie Jordan har dog ikke tabt modet på sit teams veje. Forandring fryder som bekendt, og Jordan ser især frem til at iagttage de to nye kørere i aktion. Giancarlo Fisichella har ført kørt for teamet tilbage i 1997, hvor Jordan satsede på to helt nye kørere. Takuma Sato er F1-debutant, men virker lovende og har desuden fine forbindelser til Honda - nok så vigtigt i konkurrencen med BAR. "Jordan har før vundet løb, og vi vil gøre det igen", lover Eddie Jordan. "Jeg er tilfreds med de folk, der er i teamet, og meget begejstret for igen at have en yngre indfaldsvinkel til kørerkombinationen. Det er som en mundfuld frisk luft."
Også torsdag blev kørerne generet af kraftige vindstød på Valencia banen. Om man skal give vinden skylden for en hel del afkørsler er nok svært, men fakta var at flere måtte en tur af banen torsdag. Frentzen skrev som bekendt kontrakt med Arrows tidligt torsdag formiddag, og kort tid efter sad han i raceren for at gøre sig kendt med den.
Arrows har nu en kører til det ledige sæde, Frentzen er blevet bekræftet som Arrows kører. Straks efter kontraktunderskrivelsen sad han i raceren for at vænne sig til den nye bil. Det er den tredje bil på et år som han skal lære at kende. Men det lod ikke til at påvirke ham alt for meget. 9 hurtigste om formiddagen inden han fik problemer med bilen. Softwaren til motorstyringen ville ikke som den skulle. Efter middag fik han kørt sig op 8 pladsen, men med en langsommere tid. I alt 53 omgange fik Frentzen rullet i den nye Arrows. Bernoldi måtte stå da der endnu kun er en bil klar.
BAR fik fart i bilerne, i hvert fald gjorde Jacques Villeneuve. 3 hurtigste om formiddagen og 6 hurtigste om eftermiddagen. Villeneuve skulle primært koncentrere sig om dæktest for Bridgestone. Olivier Panis fik kun kørt om eftermiddagen, da store problemer med motoren satte ham udenfor om formiddagen. Anthony Davidson var i den tredje BAR bil og udførte en omfattende test af støddæmpere. Panis skulle have testet gearkasse og udveksling, men med kun få kilometer om eftermiddagen var det nok begrænset hvad BAR fik ud af det.
Jaguar var kun repræsenteret af de la Rosa. Man forbereder en nu undervogn til Jaguaren og før den er klar i næste uge, tester Irvine ikke. de la Rosa forsatte sit arbejde med at teste aerodynamiske dele til den nye racer.
Jordan var kommet i modvind torsdag. Begge kørere måtte en tur af banen. Og det var lige før at teamet mistede sine nye biler, men det lykkedes af få begge biler gjort klar til at køre om eftermiddagen også.
Minardi hænger der hvor de plejer nemlig bagerst. Men det lader til at også i år er kommet tættere på de andre målt på tiden. Den nye motor til teamet har hjulpet, og når de nye kørere får lært bilen bedre at kende, vil det også hjælpe. Bortset fra enkelte småfejl forløb dagen stort set som den skulle for Minardi teamet.
Renault havde Jarno Trulli og Fernando Alonzo på banen onsdag. Renault havde også den blandede fornøjelse at måtte se begge kørere ryge af banen. Renaults program for torsdag var at teste dæk og elektronik.
Sauber startede dagen med at besætte top 2 og da dagen var omme var man i top 3. Lige pludselig har Sauber fart i bilerne. Nick Heidfeld var nærmest flere lysår foran de efterfølgende (se tabellen over tiderne). Felipe Massa derimod måtte en tur af banen som flere af de andre, men alligevel var han også med helt fremme. Begge kørere var i gang med en omfattende dæktest.
Williams prøver at få forbedret bilen. Kritikken har været hård specielt rettet mod selve bilen. Både Montoya og R. Schumacher fik kørt mange omgange torsdag. Og det lader til at der sker noget. Montoya forsatte de gode takter fra onsdag og var igen med i toppen. R. Schumacher fik indhentet noget af det tabte og er igen med fremme hvor det sner. Også Antonio Pizzonia var med fremme. Udviklingen af bilen forsætter i positiv retning ser det ud til.
Formiddagens tider:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Nick Heidfeld | Sauber | 1:14,169 | 36 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Felipe Massa | Sauber | 1:14,217 | 22 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Jacques Villeneuve | BAR | 1:14,350 | 28 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Ralf Schumacher | Williams | 1:14,669 | 32 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Jarno Trulli | Renault | 1:14,671 | 26 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Antonio Pizzonia | Williams | 1:14,748 | 31 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | AN For 4. dag i træk testede Ferrari teamet på Mugello banen, og i går var det igen blevet hverdag for teamets to faste kørere Michael Schumacher og Rubens Barrichello, som overtog testrollerne fra teamets to testkørere.
Dagen startede med let regn og dermed følgende våpd bane og sluttede ud på eftermiddagen med en tør bane. Dagens testprogram bestod af elektronik test samt dæktest.
Torsdagens tider:
Testkørslerne fortsætter i dag med Michael Schumacher og Luca Badoer. AN 7.2.2002 Hurtig debut til FrentzenKun få timer efter at Heinz-Harald Frentzen var blevet bekræftet som kører i Orange Arrows teamet, så var han bag rattet på deres racer.
Frentzen deltog i dagens test på Valencia banen i Spanien, hvor han kørte i teamets nye A23 racer.
Efter testen udtalte Heinz-Harald Frentzen: Orange Arrows teamet fortsætter testkørslerne på Valencia banen i morgen, og herefter tager teamet til Circuit de Catalunya. Om den officielle præsentation af deres nye racer udtaler teamet, at det endelige design først bliver præsenteret i Australien. AN I dag er det blevet bekræftet at tyskeren Heinz-Harald Frentzen i denne sæson skal køre for Arrows teamet sammen med Enrique Bernoldi.
"Vi er meget glade for at Heinz-Harald nu er med i teamet" - udtaler Tom Walkinshaw, og fortsætter - "Han er en topkører hvilket han har vist ved blandt andet at vinde tre Grand Prix løb. Vi er inde i vigtig udviklingsface i øjeblikket hos Orange Arrows, og vi føler at Heinz-Harald har den nødvendige viden og erfaring til at hjælpe os videre."
Heinz-Harald Frentzen der er 34 år gammel, debuterede i Formel 1 sporten i 1984 hos Sauber teamet hvor han kørte i tre sæsoner. Oplysningen om at Arrows har skrevet kontrakt med Frentzen, kommer bare dagen efter at deres nye racer A23'eren havde sin "debut" ved testkørslerne på Valenciabanen i Spanien. Der er dog stadig intet nyt om hvornår teamet officielt præsenterer deres nye racer. AN Selv om der skete en masse i Mugello onsdag, så var der travlhed på Valencia banen i Spanien. Bl.a. var den nye Arrows A23 ude at køre sine første officielle baneomgange.Den store opmærksomhed var onsdag rettet mod præsentationen af den nye Ferrari. Men der skete også lidt i Valencia. 8 teams testede på banen onsdag. Nye på banen var Arrows som havde deres nye A23 med. Den enlige bil blev kørt af Enrique Bernoldi, men mon ikke at der snart kommer besøg af teamets nye kører. Arrows testede onsdag for første gang den nye A23. Bilen blev kørt af Bernoldi. 16 omgange blev det til for Bernoldi. Men mon ikke at der vil blive kørt mange flere omgange i de næste uger inden afrejsen til Australien. BAR skulle ifølge visse oplysninger have testet nogle nye aerodynamiske dele på bilen samt en ny Honda motor, men det skete ikke - i hvert fald ikke onsdag. BAR vil i denne omgang teste med 4 biler. 3 af den nye 004 og en enkelt af den gamle. Olivier Panis og Jacques Villeneuve kører den planlagte 5 dages test helt igennem, mens de to testkørere, Ryo Fukuda og Anthony Davidson hver skal teste 2 dage. Mekaniske problemer gjorde at JV ikke fik kørt så mange omgange som ønsket. De to BAR kørere skulle primært satse på at finde et grund setup til resten af testen. Jaguar var kun repræsenteret af Pedro de la Rosa. Ingen problemer den første dag udover nogle kraftige vindstød som flere teams beklagede sig over. Eddie Irvine vil sandsynligvis første teste i næste uge hvor der ventes at Jaguar har en ny ændret bund klar til bilen. Andre Lotterer tester på Lucy Levis banen i Frankrig. Jordan havde fornøjelsen af at have Fisichella som banens hurtigste mand onsdag. Fisichella gennemførte en test af motoren og en mindre dæktest for Bridgestone. Det skete både i EJ11 og i EJ12 modellerne. Sato testede i EJ12. Hans arbejde onsdag bestod af at finde et setup og teste traction control. Han røg af banen under denne test, men der skete ingen skader på bilen. Minardi havde begge teamets kørere på banen. Begge skulle finde et setup til bilen. Desuden skulle man indsamle så mange data som muligt til videre brug. Mark Webber havde nogle problemer onsdag formiddag med gearkassen. Ellers forløb onsdagen for Minardi som ventet. Renault testede både i den nye og gamle model. Jenson Button kørte i den nye. For begges vedkommende drejede onsdagens test sig om at få bilen til opføre sig så roligt som muligt. Bilen har indimellem været lidt urolig at håndtere, nu mener Renault at de har fundet en løsning på problemet, og ingen af kørerne beklagede sig til teamet i går. Sauber viser tilsyneladende igen i år at de vil frem i verdenen. Tiderne fra onsdag indikerer at Sauber vil være med fremme igen i år hvor man vil forsvare den flotte fjerdeplads fra sidste år. Begge kørere testede nogle aerodynamiske ændringer på bilen, noget tyder på at ændringerne har virket. Sidste team er Williams som 3 kørere på banen onsdag. Nemlig Montoya, R. Schumacher og Marc Gene. Efter de seneste dages kritik af bilen, ser det igen ud til at der er kommet fart i bilen. I hvert fald blev Montoya dagens næsthurtigste mand med de 2 andre mindre end et sekund efter. Williams må næsten efter den seneste kritik bl.a. fra Gerhard Berger, gøre et eller andet ved bilen, og de første små ændringer tyder på at det virker. Men et endeligt resultat kan først ses når de to største konkurrenter også er på banen på samme tid som Williams. PDL Mens Michael Schumacher og Rubens Barrichello var med til præsentationen af den nye Ferrari racer i Maranello, så testede både Luca Badoer og Luciano Burti på Mugello banen.
For begge kørere var der tale om test af elektroniske komponenter til 2002 modellen samt dæk test. De kørte begge i 2001 modeller, og selve testen foregik på en både kold og våd Mugello.
Dagens tider:
Testkørslerne fortsætter i dag, hvor det er Michael Schumacher og Rubens Barrichello der overtager racerne efter de to testkørere. AN Under gårsdagens test på Valencia banen i Spanien var der 15 kørere på banen. Balndt dem var Enrique Bernoldi, der kørte den første test for Arrows teamet med deres nye A23 model.Hurtigste mand på banen i går var Jordan køreren Giancarlo Fisichella.
|