Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.2.2011
 Force India præsentation
 Robert Kubica update 8-02-2011
 Chandhok bejler til plads hos Team Lotus
 
7.2.2011
 Virgin Racing præsentation
 Robert Kubica update
 

Hop til top8.2.2011

Force India præsentation

Den anden dag kunne Force India teamet fortælle at de har forlænget deres samarbejdsaftale med McLaren og Mercedes, så denne aftale også løber i 2012 sæsonen.
I dag kunne teamet så præsentere deres nye 2011 racer, VJM04, som var en ren internet præsentation. Ikke overraskende har designerteamet 'lånt' af McLaren. Det 'dobbelte' luftindtag så vi på sidste års McLaren racer.

Desuden følger man dette års trend med en høj og tynd næse på bilen. Sidekasserne ligner lidt fra sidste år omend at man har gjort luftindtagene her smallere og mindre, og virker også som at de er trukket længere ind.


Force India VJM04
(Foto: Force India)

Man bibeholder at udstødningsgasserne bliver ledt bagud via diffuseren. Front- og hækvingerne er ingen hemmelighed idet de blev anvendt på sidste års model da man i sidste uge testede i Valencia. Man har kun ændret en smule på bemalingen, den virker dog mere moderne ind i sidste sæson.


Force India VJM04
(Foto: Force India)

Teamet vil ikke starte sæsonen ud med KERS systemet. Det skal dog anvendes senere, men teamet har endnu ikke sat nogen dato på - officielt - hvornår det sker. Det bliver selvfølgelig Mercedes udgaven af systemet der skal anvendes til den tid.


Teamets tre kørere
(Foto: Force India)

I en måske lidt forsigtig udtalelse af Adrian Sutil hedder det sig at da man testede i sidste uge med den gamle bil med nye vinger kunne der mærkes en markant forbedring. Adrian Sutil er ganske overbevidst om at denne forbedring også kan mærkes i den nye bil når man på torsdag påbegynder den næste test på Jerez banen.

PDL  


Hop til top
Robert Kubica update 8-02-2011

Det går tilsyneladende godt fremad for Formel 1 køreren Robert Kubica efter hans meget alvorlige ulykke i søndags.
I går havde han besøg af hans far som kort fik lov at tale med ham inden at Robert Kubica igen blev lagt i kunstigt coma.
Mens han var ude af comaen, var noget af det første han spurgte om, hvordan det var gået med hans medkører, Jakub Gerber.

Det ser ud til at Robert Kubicas tilstand er ganske god. Igår havde han mens han var ude af comaen et besøg af hans far, ligesom han fik kontrolleret om han kunne bevæge fingrene på den kraftigt skadede højre hånd. Det er hånden som faktisk vækker den største bekymring i forhold til Robert Kubicas fremtid.

Ifølge de seneste rapporter, er der indtil nu ikke tegn på at der er opstået infektioner. Det forlyder også at blodgennemstrømningen i hånden er generelt gode, og at lægerne derfor ser meget optimistiske på den videre helingsproces. Men man vil ikke sige ret meget konkret før tidligst i starten af næste uge.

Robert Kubicas co-driver i bilen, Jakub Gerber, er nu kommet med en udtalelse om hvordan uheldet faktisk skete, og retter samtidig stor kritik mod både løbsarrangører og for så vidt også mod motorsportsforbundene omkring sikkerheden.

"Vi vidste at vejen var glat på grund af den høje luftfugtighed og det var vi helt klar på. Bilen skred lidt og nærmest lænede sig op af autoværnet og blev skubbet ud fra dette. Dernæst ramte vi enden af det næste autoværn, som nærmest borede sig igennem hele bilen."

"Jeg kunne med det samme se at det var helt galt med Robert. Udover at være ramt af autoværnet, havde han også sår og mærker i hovedet efter at have ramt rattet. Robert mistede bevidstheden, mens jeg kunne klatre ud af vinduet."

Jakub Gerber rettede samtidigt en kraftig kritik mod i første omgang løbsarrangørerne. Det er hullet mellem to autoværn som han mener ikke bør være der.

"Den åbning som var - og er - mellem de to autoværn burde slet ikke have været der. Samtidigt må forbundene ændre det tekniske regelsæt. Det burde ikke være tilladt at køre i biler med så lidt beskyttelse i forenden. Det er jo ikke første gang at der sker en ulykke af denne type. Forbundene må gøre noget for at sikre kabinerne i bilerne noget bedre."

PDL  


Hop til top
Chandhok bejler til plads hos Team Lotus

Sidste sæson kørte Karun Chandhok for Hispania Racing Team (HRT), sådan lidt on/off alt efter hvem af teamets kørere de valgte at bruge på en given løbsweekend, og hvem der kunne betale mest, men det førte ikke til nogen fast kontrakt for 2011 sæsonen.
Derfor arbejder Karun Chandhok nu på at finde andre løsninger for at forblive i Formel 1, med henblik på en kontrakt som fast kører i 2012.
En af mulighederne ligger hos Team Lotus.

Team Lotus vil give Karun Chandhok en chance for at vise sit værd som Formel 1 kører, eller rettere som Formel 1 testkører.
Derfor var han gæst hos teamet i forbindelse med testkørslerne på Valencia banen i sidste uge, for lige at 'snuse til teamet'.


Karun Chandhok har vinket farvel til Hispania Racing Team, skal han i år køre hos Team Lotus i stedet?
(Foto: Hispania F1)

Teamchef Tony Fernandes fra Team Lotus har besluttet at Karun Chandhok skal deltage i de to næste Formel 1 testsessions der skal Køres på Jeres og Catalunya.
Efter disse testsessions vil Tony Fernandes vurdere om Karun Chandhok's indsat har været god nok til at teamet vil ansætte ham som test- og reservekører til den kommende sæson.

Team Lotus har skrevet kontrakter med Heikki Kovalainen og Jarno Trulli til den kommende sæson, mens teamets test- og reservekører fra sidste år Fairuz Fauzy i år er rykket over til Renault teamet.

AN  


 

Hop til top7.2.2011

Virgin Racing præsentation

Marussia Virgin Racing som teamet hedder nu, præsenterede idag deres nye racer. Det skete i et af BBC studierne i London.
Teamet følger designet fra konkurrenterne. Det betyder en højere næse på bilen, samt et mere kompakt udseende med den noget fladere bagende. Udover Timo Glock som har forlænget sin kontrakt blev også teamets nye kører, Jerome d'Ambrosio præsenteret.

Det nye ejerskab af teamet betyder også et lidt ændret navn på bilen som i 2011 sæson bliver MVR-02. Også farverne på bilen bliver ændret til fordel for Marussia Motors.


MVR-02
(Foto: Virgin media)

Ellers må man sige at trenden som har været på de andre netop præsenterede biler, også følges hos Marussia Virgin Racing. Den løftede næse er et af trækkene, dog måske ikke helt så meget som vi ellers har set. Bagenden bliver også fladere ligesom vi har set hos konkurrenterne.


MVR-02
(Foto: Virgin media)

Teamet præsenterede også kørerne. Genganger fra sidste sæson er Timo Glock, mens Jerome d'Ambrosio er ny som kører. Jerome d'Ambrosio var dog fredagskører i sidste sæson, og har gjort det så godt at han fik det andet sæde fremfor Luca di Grassi.


MVR-02
(Foto: Virgin media)

Håbet hos teamet er man efter en besværlig debutsæson med mange holdbarhedsproblemer, kan være i stand til at løfte niveauet så man kan komme op i midterfeltet.

PDL  


Hop til top
Robert Kubica update

Robert Kubica kom i går ud for en alvorlig ulykke hvor han skadede sit højre ben, arm og hånd, og hvor han angiveligt også fik indre blødninger.
Han blev efter at have siddet fast i bilen, frigjort fra denne og fløjet til et hospital. Her stoppede man de indre blødninger, og gik så igang med forsøget på at redde hans højre hånd der var meget voldsomt beskadiget.

Robert Kubica blev i forbindelse med operationen lagt i coma, hvor efter at lægerne med assistance fra blandt andet Lotus Renault holdlægen og en ekspert i operation af hænder, gik i gang med en langvarig operation.

Efter overstået operation hvor lægerne der arbejde i to-holdsskift, fik genopbygget hånden, var der en forsigtig optimisme at spore. Her til morgen tog man kortvarigt Robert Kubica ud af comaen for at tjekke hans generelle velbefindene og ikke mindst tjekke hans hånd. Efter dette tjek var lægerne noget mere optimistiske, idet man blandt andet konstaterede at hans hånd var varm, hvilket skulle indikere fuldt liv i hånden.

Desuden tjekkede man visse bevægelses funktioner, som Robert Kubica reagerede positivt på. Faktisk var han i stand til at bevæge fingrene. Derefter blev han lagt tilbage i coma for at stabilisere ham yderligere.

De seneste meldinger lyder på at Robert Kubica vil være ude mindst i et halvt år, blandt andet afhængig hvordan det går med hånden, men sandelig også med det skadede ben.

Teamet er ved at indstille sig på at finde en afløser for Robert Kubica mens han er ude. Medierne har travlt med at udpege en afløser. Mest sandsynlig er det vel at teamet vælger en kører med Formel 1 erfaring, og her er emnerne lidt mere begrænsede. I teamet har man Bruno Senna og Romain Grosjean. Bruno Senna må være den oplagte af de to. Eksternt er blandt andet Vitantonio Liuzzi og også Nick Heidfeld pt. uden kontrakt. Skal man se på erfaring er der vel ingen tvivl blandt de nævnte emner. Men der bliver noget arbejde for teamet. Der er mange løse tråde der pludselig skal samles.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk