Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.2.2000
 Schuey støtter Button
 Fiorano test - Tirsdag
 Interview med Rubens Barrichello
 Interview med Jean Todt
 
8.2.2000
 Ferrari præsentation
 Senna Jr.?
 US GP info
 Interview med Ferrari´s chef for motorudvikling
 Præsentation af Prost Grand Prix
 

Hop til top9.2.2000

Schuey støtter Button

Sportens to store krydser klinger igen, og stridens æble er. Jenson Button. Michael Schumacher og Mika Hakkinen har begge udtalt sig om Williams nye rekrut og dette skulle ifølge insidere være startskuddet til den psykologiske duel der kommer til at foregå mellem de to rivaler i den kommende sæson. Men mere om dette senere.

Mika Hakkinen har sluttet sig til Jody Sheckter, Jackie Stewart og Jacques Villeneuve, der alle mener Button ikke har overvejet sagen grundigt nok. "Jeg ville ikke være i formel 1 i dag, hvis jeg var gået direkte til et team som Williams," siger finnen, der gav dem af sine kollegaer, der ikke længere er purunge nyt håb, da han vandt VM i '98. "Jeg tror det ville have været bedre for ham, at have ventet og fået erfaring og viden i F3000."

Michael Schumacher var to år ældre end Button er nu, da han kørte sit første F1-løb. "Jeg har ingen betænkeligheder ved hans alder. Det handler ikke om hvorvidt han er gammel nok, men om han er moden nok og om han er hurtig nok. Han må være opmærksom på farerne, som man gør når man er ældre, men jeg har ingen problemer med ham. Der intet i vejen for at han skulle gøre et godt job," mener Schumacher om sin lillebrors nye holdkammerat. Han er langt mere bekymret for de 15-16-årige i de lavere formler.

Det er altså disse kommentarer der har fået nogle til at udråbe at det psykologiske mesterskab Schumacher vs. Hakkinen nu står 1-0 til tyskeren. En kilde siger: "Michael vil øge presset på Mika gennem sæsonen, uden for banen, så vel som på den. Han ved at Button ikke er en trussel til hans mesterskab og har intet at tabe ved sine kommentarer."

Button vil være den femte-yngste formel 1-debutant: "Jeg kan ikke vente på at køre mod Michael Schumacher og hans lige. Den følelse når jeg vil være på gridden - sikke et sus!"

CBA  


Hop til top
Fiorano test - Tirsdag

Ferrari teamet tog i går hul på en ny testrunde på Fiorano banen i Italien. Det var Rubens Barrichello der testede i en F399 model (chassis nr. 194) med en 049 motor og syvtrins gearkasse. Testens primære formål var test og kontrol at nye elektroniske komponenter til 2000 modellen. Testen varede fra kl. 11:00 til 17:00 og hele testprogrammet blev afviklet uden problemer.
Rubens Barrichello kørte ialt 71 omgange med en bedste tid på 1:01,490.

Rubens Barrichello fortsætter testkørslerne idag, stadig i en F399 model.
Michael Schumacher kommer også til Fiorano i dag, og det forventes at han skal teste i den nye 2000 model.

Kilder indenfor Ferrari teamet, oplyser at den nye Ferrari F1-2000 (chassis nr. 198), endnu ikke er helt køreklar!
Ved præsentationen, var bunden kun midlertidigt lakeret, lige som der manglede at bliver monteret en del komponenter på raceren. Dette var også årsagen til at Ferrari teamet afstod fra et køre et par præsentationa runder på Fiorano banen, som det eller er normalt at man går. Raceren var simpelthen ikke køreklar.

AN  


Hop til top
Interview med Rubens Barrichello

Interview med Barrichello ved den nylige Ferrari præsentation.

Sp.: "Kan du sammenligne dit gamle og nye team, og din gamle og nye bil?"
Sv.: "Jeg vil helst være fri, fordi jeg skylder Jackie og Paul (Stewart) utrolig meget. De har bragt mig op på det niveau hvor jeg er nu. De sagde, at jeg skulle forvente en bedre bil, fordi Ferrari vandt konstruktørernes mesterskab, men forskellen er ikke så stor alligevel, selvom den er til at mærke. En af forskellene er, at vi tester meget mere nu. Det er her et lille samfund for sig selv. Alt er muligt. Hvis jeg vil se vindtunnelen, går jeg bare derhen. Jeg skulle have lavet en lille ændring ved pedalerne i bilen. Det sagde jeg til en mekaniker, og kort tid efter var bilen tilbage med alt lavet som jeg ville have det. Fantastisk."

Sp.: "Hvad med din rolle i teamet? Hvordan er din status?"
Sv.: "Hvis jeg kom og sagde, at jeg ville være førstekører, så ville jeg nok få problemer. Michael er her på femte år for at vinde VM, og med alt det han har bragt ind i teamet, motivation og erfaring, tror jeg teamet er blevet bedre. Så det jeg skal er at komme stille og roligt, med de ting jeg gerne vil have ændret, så vil de kikke på det og prøve at ændre det. Der står ingen steder i min kontrakt at jeg er andenkører, vi kører begge for teamet, men det er klart, at er jeg foran, skal der køres for mig og omvendt."

Sp.: "Hvad kan du bringe teamet?"
Sv.: "Jeg har været i formel 1 i syv år. Jeg kan lide at arbejde med den tekniske side af bilen, så jeg har fortalt teamet alt om hvordan jeg føler bilen, og hvordan den reagerer når der bliver lavet ændringer, så den passer bedre til mig. Åbenbart kan Michael lide ændringerne. Når han har prøvet bilen efter mig, passer den næsten til ham også, så vi har et ret ens set-up."

Sp.: "Føler du dig som en del af Ferrari familien?"
Sv.: "Jeg ser nu en mulighed for at komme til at vinde løb. Det at jeg taler sproget, gør at jeg kan tale med alle lige fra ingeniører til mekanikere. Så det gør jeg."

Sp.: "Hvordan reagerer brasilianerne på at have fået deres første Ferrari formel 1 kører?"
Sv.: "Helt vildt. De ligesom vågner når der er formel 1 i tv. Der er visse problemer i Brasilien, men hvis jeg gør det godt glemmes alle problemer."

Sp.: "Er du stadig påvirket af "Ferrari feberen?"
Sv.: "Ja. Men jeg arbejder med det. Da jeg kom her første gang, fik jeg tårer i øjnene, det var helt specielt. Men jeg er professionel, jeg er her for at køre. Men det er noget som er i alle kroge i Marinello, det forsvinder aldrig."

PDL  


Hop til top
Interview med Jean Todt

Ved præsentationen af den nye Ferrari var der spørgerunde til Ferrari topfolkene, og her er hvad Jean Todt "blev" udsat for:

Sp.: "Hvordan er følelserne for den kommende sæson? Er teamet desperat eller optimistisk?"
Sv.: "For min egen del, så er enhver præsentation af en ny Ferrari noget meget bevægende. Det er et vigtigt øjeblik for os. Jeg føler mig meget stolt over teamet, som har arbejdet virkeligt hårdt. Vi har nogle mål vi skal nå, men noget af det mest vigtige er, at vi forbedrer os i forhold til 1999. Jeg kunne sige, at vi har været desperate i 20 år, men jeg vil hellere sige, at vi er stolte af have vundet konstruktørernes mesterskab efter 16 år. Vi håber, at vi nu har en konkurrencedygtig bil og vil være klar til den store udfordring. Det er ikke nemt at kæmpe om mesterskabet i 3 år og ikke vinde noget. Vi har en god bil og nogle gode kørere. Ligesom de andre teams, håber vi at blive bedre i år."

Sp.: "Hvem ser du som den store rival i år?"
Sv.: "Det er altid svært at sige. Hvis du havde spurgt mig i -98, ville jeg have sagt Williams, men det blev McLaren. Lige siden -98 har det været McLaren, og det vil jeg også sige nu. Muligvis er der et par andre teams som også kan blande sig, Jordan imponerede mig meget sidste år, og jeg tror man skal regne med dem i år også."

Sp.: "Hvad med Eddie Irvine?"
Sv.: "Eddie gjorde et stort stykke arbejde for os, specielt sidste år. Men det skal også siges, at vi gjorde meget for ham. Det vil blive interessant at se hvad han kan få ud af det hos Jaguar."

Sp.: "Er jobbet blevet lettere?"
Sv.: "Ja, det må jeg sige det er. Da jeg startede hos Ferrari, var der slet ikke denne struktur og orden som vi har nu. Nu har vi en stærk organisation. Jeg stoler på dem og de stoler på mig."

Sp.: "Michael Schumacher har to børn nu, er han blevet en familiens mand?"
Sv.: "Ferrari er også hans familie."

Sp.: "Hvordan vil du håndtere de to kørere, og deres position i teamet?"
Sv.: "Bemærk, at dette er Ferrari teamet, og Ferrari ønsker at bruge de bedste kørere, konstruktører og ingeniører, og de bedste mekanikere. Michael og Rubens kører for Ferrari, og det vil altid gå i den enes retning. Nu er intentionerne for dem begge at teste så meget som muligt og få sat bilen op bedst muligt til dem begge. Så må vi få det bedste ud af det, og så vil vi opbygge en strategi ud fra det."

PDL  


 

Hop til top8.2.2000

Ferrari præsentation

Som den sidste af de store, har Ferrari endelig præsenteret deres nye år 2000 bil. Og det blev en præsentation med et kæmpe opbud af journalister og fotografer. Over 600 pressefolk var til stede.

Og endnu en gang har Ferrari ændret måden at betegne en model på. Hvor alle har regnet med at modellen skulle hedde F320, så har Ferrari fundet på at den skal hedde F1 - 2000.

Bilen er en videreudvikling af F399, men alligevel hævder Ferrari, at der ikke er brugt komponenter fra F399. Alt er nyt udviklet til denne model. Og det må siges at være rigtigt. Ferrari har fulgt trenden, som de andre teams også har gjort, nemlig at fokusere om muligt endnu mere på aerodynamik og tyngdepunkt. Bl.a. har man i perioder brugt op til 16 timer om dagen i vindtunnelen. Ferrari har deres eget store anlæg til dette.

Det vil kunne ses, at næsen på bilen er totalt redesignet, idet vingerne nu har et mere pilformet udseende. Området omkring udstødningsåbningerne er også noget anderledes. Man har ændret det indvendige i siddebrønden, så kørerens ben er bedre beskyttede, der er også ændret i formen omkring selve åbningen af siddebrønden, dette skyldes bl.a. nye sikkerhedskrav.

Motoren (type 049) er specielt designet til dette karrosseri, og har således ikke kunnet testes i F399, som ellers hidtil har været brugt til test af nye komponenter. Det er også en evolution, men igen med en masse ændringer i forhold til 048 motoren. Man startede med at øge ydelsen og så har man arbejdet videre ud fra det, for at stabilisere holdbarheden.

De kommende tests vil vise hvor langt Ferrari er nået. Barrichello starter et meget intensivt testprogram allerede i dag. Det sker i F399, og en af de næste dage træder Michael Schumacher til og deltager i det videre testforløb, han er optaget af kommercielle opgaver for bl.a. Ferrari. Men Ferrari har fået travlt. Den store nedtælling til sæsonstarten i Australien på banen i Albert Park er for alvor startet.

Vi vil her på siden bringe interviews med de forskellige Ferrari topfolk de kommende dage.

PDL  


Hop til top
Senna Jr.?

Marcella Praddo, en 32-årig tidligere Playboy-model, kræver en DNA-test til at bestemme hvorvidt Ayrton Senna er far til hendes seksårige datter, Victoria. Det vil sige: Praddo er ikke i tvivl. Senna selv derimod nægtede altid faderskabet. De to var et par i årene 1985 til 1992.

Rygtet går, at for at afgøre sagen endeligt, kan det blive nødvendigt at grave Sennas lig op. Alle disse bestræbelser går ikke engang ud på at bevise at Ayrton Sennas gener ikke gik tabt d. 1. maj 1994. Forklaringen skal nok findes i at den lille Victoria bliver arving til en betydelig formue i form af alle indtægter fra Senna-merchandise etc. Det vil sige omkring $75 millioner om året.

CBA  


Hop til top
US GP info

For dem af vores læsere der skulle være i nærheden af Indianapolis i slutningen af september, men også for alle andre jer andre, mente vi det ville være på sin plads med lidt information om det Amerikanske GP.

Kvalifikationen starter, som altid, lørdag kl 13 lokal tid (kl. 19 i DK), og løbet køres søndag d. 24 september kl. 14 lokal tid (kl. 20 i DK).

Den ny anlagte F1 bane, som kommer til at anvende dele af den berømte Indianapolis oval bane, er 4,195 km lang, med en langside på 926 meter. Banen har i alt 13 sving, fire venstre og ni højre, og er i gennemsnit 14 meter bred. Det skulle i teorien give mulighed for, i det mindste, nogle overhalinger. Men en ting er teori, noget andet er virkelighed. Det forventes at F1 bilerne skal bruge ca. 72 sekunder til at nå banen rundt, og det får kørerne lov til at gøre 73 gange, hvilket er lig med en løbsdistance på 306,235 km. Banen skulle kunne køres med en gennemsnitsfart på 210 km/t og en max hastighed på 301 km/t på langsiden.

Skulle du være i nabolaget d. 24 september er du nød til at købe biletterne i forvejen, da der ikke vil være nogen salg ved porten. Biletter kan bestilles på følgende måde: Send et postkort med navn og adresse til "U.S. Grand Prix at Indianapolis, P.O. Box 24916, Speedway, IN 46224" eller send en e-mail, ligeledes med navn og adresse, til "tickets@brickyard.com". I så fald kan du være and af de, potentielt, mere end 200.000 tilskuere til det første Amerikanske GP siden 1991.

Vil du vide mere, kan du altid besøge GP'ets officielle HP på: www.usgpindy.com.

HPR  


Hop til top
Interview med Ferrari´s chef for motorudvikling

I forbindelse med præsentationen af den nye Ferrari F1-2000, havde Ferrari "medbragt" en del af de ansvarlige chefer til pressekonferencen. Her følger et uddrag af et interview med Paolo Martinelli.

Sp.: "Det lyder som om at 049 (den nye motor) er helt ny motor. Hvor ny er den?"
Sv.: "Selvom den er baseret på konceptet i 048, er det egentlig en helt ny motor. De fleste komponenter er redesignet. Den blev afprøvet første gang i en prøvebænk i oktober måned. Først startede vi med at finde en højere ydelse, siden er der arbejdet med stabilitet, og vi har afprøvet løbssimuleringer i prøvebænken. Vi har ikke kunnet afprøve den i en bil endnu, fordi den er designet til at være en del af karrosseriet i den nye bil og passer derfor ikke i andre biler."

Sp.: "Hvad var der fokuseret på i udviklingen?"
Sv.: "Først og fremmest en højere ydelse og bedre køreegenskaber. Dernæst skulle den konstrueres til at være en fast bestanddel af bilen. Det betyder, at vi har forsøgt at integrere motoren i karrosseriet, så vi opnår så lavt et tyngdepunkt som muligt. Formålet med dette er også at lave et layout, så alle diverse tilhørende komponenter også bliver integreret på rette vis."

Sp.: "Hvordan er strukturen i motoren, og har der været hjælp udefra?"
Sv.: "Selve blokken er helt ny, til produktionen af den er bl.a. benyttet mikrofusions teknologi. Topstykket er en videreudvikling af 048. Det elektriske system er helt nyt udviklet. Derudover har vi et stort og godt samarbejde med Shell om benzin og diverse olier. Shell har været med i udviklingen omkring udnyttelsesgraden af brændstoffet, som skulle give sig udslag i højere ydelse og et lavere brændstofforbrug. Dette kan hjælpe i forbindelse med planlægningen af bl.a. pitstopstrategi."

PDL  


Hop til top
Præsentation af Prost Grand Prix

1.februar blev det franske Prost team som skal kæmpe om titlen i årets Formel-1, præsenteret i Barcelona. AP03 - som racerbilen kaldes - er en helt ny udviklet racerbil som er både smallere, kortere og lettere end den seneste model fra 1999, bl.a. takket være en ny og mindre Peugeot motor som er designet af Alan Jenkins.
Teamchef Alain Prost udtaler: "Vi har beholdt nogle af de ting fra 1999-modellen som virkede perfekt og udviklet nye aerodynamiske ændringer og centreret vægten. AP03 vil blive en succes. Det kan ikke blive andet end en succes." På trods af Alain Prost's optimisme til racerbilen, er der dog visse bekymringer omkring stabiliteten af den nye Peugeot motor - som indeholder hele 7 gear - som voldte problemer og forsinkede det hele en måneds tid.
Selve chassis-designet af AP03 er lavet af John Barnard som tidligere har arbejdet med McLaren, i samarbejde med den tekniske direktør Alan Jenkins som tidligere har arbejdet med Stewart og derfor mener mange at AP03 kan sammenlignes med tidligere modeller fra McLaren og Stewart.

Samtidig blev kørerne præsenteret:
Franske Jean Alesi (født 11.juni 1964) må betegnes som en veteran indenfor Formel-1, da han debuterede tilbage i 1989 og har siden kørt for Tyrrell, Ferrari, Benetton og Sauber. Alesi er startet i 167 løb, har scoret 228 point, men det er kun blevet til en enkelt sejr i det canadiske GP i 1995 for Ferrari, hvor han kørte en enkelt sæson sammen med Alain Prost. Sammenlagt er Jean Alesi's bedste placering en 4.plads som han opnåede både i 1996 og 1997 - begge gange for Benetton.
Jean Alesi udtaler: "Jeg er meget glad for at komme til Prost GP på dette tidspunkt, hvor teamet er ved at være konkurrencedygtigt og så betyder det jo også noget at teamchef Prost også er min ven."
Tyske Nick Heidfeld (født 10.maj 1977) er et uskrevent blad i Formel-1 sammenhæng, men han har været testkører for McLaren i 1999 ved siden af sin karriere i Formel 3000 som han jo bekendt vandt foran vores egen Jason Watt. Heidfeld er helt sikkert et stort talent og der forventes meget af ham i denne sæson.
Nick Heidfeld udtaler: "Jeg er meget stolt over at få min Formel-1 debut med et team som Prost GP og jeg kan næsten ikke vente med at lære en masse af både Alain Prost og Jean Alesi som begge har en utrolig erfarenhed indenfor sporten."
Franske Stephane Sarrazin (født 2.november 1974) fortsætter igen i år som testkører, men opnåede dog at køre et enkelt Formel-1 løb i 1999, da han afløste Luca Badoer i det brasilienske GP."

De seneste rygter om Prost GP går på at teamet som ellers har holdt det hele på franske hænder, skulle være på vej til England, men det benægtes af Alain Prost. Rygtet er opstået pga. John Barnard's arbejde på en ny fabrik hos B3 Technologies, men det hele skyldes et tæt samarbejde med McLaren, hvor også Nick Heidfeld som bekendt indgår.

Vialli

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk