Også Niki Lauda afviser tanken om enhver form for panik i temaet. "Jeg kan ikke se noget problem med teamet," hævder Lauda. "Selvfølgelig ville jeg have gladere, hvis bilen havde vist sig hurtig med det samme, og vi er nødt til at opnå et bedre niveau hvad angår kvaliteten af ingeniørarbejdet. Men det tager tid." Men teamet har allerede oplevet to yderst skuffende år under Jaguar-navnet - spørgsmålet er hvor meget tid der er? Foreløbig er målene beskedne: "Vi er ikke nødt til at vinde titlen i år, vi skal bare gøre det bedre end sidste år. Folkene i teamet er i stand til det, og jeg tror, at vi kan gøre det," siger Lauda.
Af R3'erens aerodynamiske problemer, har frontvingen vist sig som det mest kritiske punkt. Uenighederne førte tidligere på ugen til at den tekniske leder Steve Nichols forlod teamet. Officielt hed det, at de to parter var blevet enige om, at den tekniske afdeling af teamet havde behov for "frisk drivkraft og ledelse". Midlertidig afløser for Nichols er Guenther Steiner, og han ser ud til at få en hård tid foran sig med at rette op 2002-modellen.
"Jeg tror ikke, det er muligt at bryde ind blandt de tre top teams," vurderer Nick Heidfeld, der regner med at Ferrari, McLaren og Williams er for stærke for Sauber. "Vores mål er at blive i top 4, hvilket vil være svært nok. Glem ikke at der er flere store team på vej frem, der i hvert fald på papiret burde være stærkere i år."
Om den hurtige tid til Jaguar skyldtes at der blev kørt med meget lette tanke skal være usagt, men Jaguar er pressede i øjeblikket efter at have sat tider der ikke matchede forventningerne.
Montoya havde problemer med hydraulikken om formiddagen, men var bedre kørende om eftermiddagen.
Det var dog Heinz-Harald Frentzen der stod for det største show - to gange kørte han af - endda det samme sted. Første gang løsnede hans bagvinge sig i sin nye arbejdsplads - Arrows A23'eren. Det samme skete to gange - både om formiddagen og eftermiddagen! Sidste gang var han dog mindre heldig - der måtte han en tur i barrieren.
Noget skuffende lå BAR efter blandt andet Arrows og Frentzen - med Jacques Villeneuve som den hurtigste kører. BAR udførte i øvrigt et stort stykke arbejde med at udvikle på raceren. Minardi havde også deres folk med - Yoong var overraskende lidt bedre end Mark Webber.
Testtider fra Valencia, fredag den 8. februar 2002
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Juan Pablo Montoya | Williams-BMW | 1:12,410 | 69 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Pedro de la Rosa | Jaguar-Cosworth | 1:13,229 | 78 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Antonio Pizzonia | Williams-BMW | 1:13,377 | 91 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | Ralf Schumacher | Williams-BMW | 1:13,484 | 69 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | H.-H. Frentzen | Arrows-Cosworth | 1:13,491 BB McLaren tester for lukkede døre i Barcelona - de har lejet banen til dem selv. Og godt for dem: David Coulthard tog nemlig en rulletur i gruset fredag. Skotten kørte af for enden af langsiden på Circuit de Catalunya - det venstre bagdæk var punkteret og det formodes at det har været dækket der var skyld i uheldet - skotten kom intet til. Men det var så kraftigt at skotten måtte tage en tur i luften i sin nye McLaren - men det skete uden større skader på selve raceren. "Vi undersøger i øjeblikket årsagen til uheldet i Barcelona. David er uskadt og de første undersøgelser viser at der er meget lidt skade på raceren," lød det i en udtalelse fra teamet. En talsmand fra Michelin vil ikke tage skylden for uheldet inden dækket er blevet undersøgt. "Vi ved ikke hvad der var skyld i uheldet, men det ligner en punktering. Det er stadig for tidlig at sige det," lyder det fra Michelin. BB Toyota fortsatte deres forberedelse til debutsæsonen. Fire dage ved basen på Paul Ricard er slut. Mika Salo kørte alle fire dage - i alt blev det til 957 km. Vejret kom ikke til at spille en meget stor rolle i testen - det var blæsende til at begynde med, men senere kom der lidt mere sol og varme. "Det har været en rar test. Nogle af de nye aerodynamiske dele ankom, hvilket har forbedret raceren og givet os mere downforce. Vi har generelt ikke nogle større problemer, og jeg er glad for det, vi har nået," siger Mika Salo, der alle fire dage stod for testen. Toyota fortsætter testarbejdet på Paul Ricard den 15. februar, hvor Mika Salo er bag rattet. Allan McNish kører så de sidste testdage den 16. og 17. februar. BB Ferrari fortsatte sit testarbejde på Mugello fredag. Michael Schumacher og Luca Badoer kørte i sidste års racer. Ved testen har Ferrari udviklet dæk og elektronik. Søndag ventes teamet at teste deres nye F2002-racer på Fiorano. Tiderne fra testen på Mugello:
BB Michael Schumacher starter 2 eller flere af næste løb fra bagerste position. Mange vil sikkert juble, andre græde, men det kan faktisk blive til virkelighed.Flere teams med Williams i spidsen har luftet tanken om at reducere antallet af motorer benyttet i en raceweekend. Og måske er det en ide som bliver til virkelighed. Motorerne er i dag en stor omkostning for alle teams, hvad enten man selv laver den, køber den ude i byen eller er gået i samarbejde med en stor bilfabrik om leverance af disse. Frank Williams udtalte fornyelig at man i samråd med BMW godt kan finde på at reducere antallet af motorer i en raceweekend. Det er selvfølgelig nået frem til Max Mosleys ører. Og han er egentlig med på ideen. En af de fremlagte ideer lyder på at en kører får en motor til rådighed til hele weekenden. Får man en fejl på motoren, skal der startes i en reservebil, eller man kan få lov til at skifte motoren, men det koster, man bliver placeret bagerst i feltet uanset hvilken kvalifikationstid man er nået frem til. Max Mosley: Det indikerer at man arbejder dybt seriøst med planerne og måske er nået længere end der bliver givet udtryk for. Hvis forslaget skal omsættes til en regel, skal reglen være fremlagt og godkendt senest d. 31 oktober i år, for at det kan blive indført allerede for næste år. PDL 8.2.2002 Det australske GP er sikretUlykken sidste år mellem R. Schumacher og J. Villeneuve kostede desværre livet for en baneofficial. Siden har der været problemer med at godkende dette års Grand Prix.Ulykken sidste år mellem de to ovennævnte kørere, som forårsagede at en baneofficial mistede livet pga. et løsrevet hjul, har været lige ved at sætte en stopper for dette års australske Grand Prix. Siden har en kommission i Australien nægtet at godkende løbet før visse ting var i orden. Det har vist sig at man allerede inden sidste års Grand Prix havde påpeget at de huller som er i sikkerhedshegnet til baneofficials, var for store. Det var ikke blevet rettet inden løbet. Desværre mistede en baneofficial livet pga. det løsrevne hjul. Siden har der været næsten endeløse møder og diskussioner. Men nu er man endelig blevet enige. Inden Grand Prix'et bliver et nyt hegn sat op rundt om banen. Det har faktisk også mødt modstand. Da udkastet til det nye hegn blev forevist var det for så vidt i orden. Men kommissionen mente at det flere steder var for lavt. Det har arrangørerne lovet at bringe i orden. Og nu kan vi så juble over at det nu er endelig er bekræftet at løbet bliver til noget. PDL Efter konkursen som ramte Prost Grand Prix, ser det ud til at der "kun" bliver 11 teams på gridden i år. Men muligheden for 12 er stadig tilstede.Oprindelig var det meningen at der skulle have været 12 teams på gridden i år. Men efter at Prost Grand Prix er gået konkurs, er muligheden næsten udelukket. Næsten fordi at hvis nogen har lyst til at købe det tidligere Prost team, så kan de stadig nå at stille op. Det er selvfølgelig ikke en optimal løsning, en præsentation skulle faktisk finde sted i Australien. Det er der nok ikke nogen der tror på. Til gengæld kan man så håbe at der næste år kan blive fyldt op til de maksimale 24 biler. Max Mosley har udtalt at der faktisk har været nogle henvendelser om muligheden for at deltage fra næste år. I stedet må vi så se hvordan det går for debutanten i år, Toyota. PDL Der har ikke været meget at hente for Jordan-teamet i de to sidste sæsoner - men det kan der laves om på nu, mener Eddie Jordan.
Der var lagt op til store ting i 2000 hos Jordan. 1998 havde budt på den første sejr til de gule racere, endda en 1-2 sejr med Damon Hill og Ralf Schumacher i regnvejret på Spa, og 1999 var et sandt triumfår, hvor teamet overbevisende trådte frem som 'best of the rest'. Først hen i mod de sidste par løb slukkedes reelt Heinz-Harald Frentzens chance i kørernes mesterskab. Inden da var det blevet til yderligere to sejre i Frankrigs og Spaniens GP og en pæn håndfuld podieplaceringer. I 2000 havde Jordan desuden sikret sig motorer direkte fra Honda i stedet for Mugen. Alligevel blev 2000 en skuffelse. Manglende stabilitet var med årsag til at teamet kun fik hentet sølle 17 point hjem i alt - det laveste antal siden 1993. Og 2001 blev lige så smal: igen 17 point og ingen podiepladser til teamet, der desuden ikke helt uden uroligheder måtte skifte en kører ud under vejs. Jordan, der så ud til at kunne blive et tredje storteam, er igen røget ned i midten af feltet. Eddie Jordan har dog ikke tabt modet på sit teams veje. Forandring fryder som bekendt, og Jordan ser især frem til at iagttage de to nye kørere i aktion. Giancarlo Fisichella har ført kørt for teamet tilbage i 1997, hvor Jordan satsede på to helt nye kørere. Takuma Sato er F1-debutant, men virker lovende og har desuden fine forbindelser til Honda - nok så vigtigt i konkurrencen med BAR. "Jordan har før vundet løb, og vi vil gøre det igen", lover Eddie Jordan. "Jeg er tilfreds med de folk, der er i teamet, og meget begejstret for igen at have en yngre indfaldsvinkel til kørerkombinationen. Det er som en mundfuld frisk luft." CBA Bortset fra en dag hvor kørerne igen blev chikaneret af kraftige vindstød, så var der fokus på Frentzen. Efter at have skrevet kontrakt med Arrows, var han hurtigt ude at køre.Også torsdag blev kørerne generet af kraftige vindstød på Valencia banen. Om man skal give vinden skylden for en hel del afkørsler er nok svært, men fakta var at flere måtte en tur af banen torsdag. Frentzen skrev som bekendt kontrakt med Arrows tidligt torsdag formiddag, og kort tid efter sad han i raceren for at gøre sig kendt med den. Arrows har nu en kører til det ledige sæde, Frentzen er blevet bekræftet som Arrows kører. Straks efter kontraktunderskrivelsen sad han i raceren for at vænne sig til den nye bil. Det er den tredje bil på et år som han skal lære at kende. Men det lod ikke til at påvirke ham alt for meget. 9 hurtigste om formiddagen inden han fik problemer med bilen. Softwaren til motorstyringen ville ikke som den skulle. Efter middag fik han kørt sig op 8 pladsen, men med en langsommere tid. I alt 53 omgange fik Frentzen rullet i den nye Arrows. Bernoldi måtte stå da der endnu kun er en bil klar. BAR fik fart i bilerne, i hvert fald gjorde Jacques Villeneuve. 3 hurtigste om formiddagen og 6 hurtigste om eftermiddagen. Villeneuve skulle primært koncentrere sig om dæktest for Bridgestone. Olivier Panis fik kun kørt om eftermiddagen, da store problemer med motoren satte ham udenfor om formiddagen. Anthony Davidson var i den tredje BAR bil og udførte en omfattende test af støddæmpere. Panis skulle have testet gearkasse og udveksling, men med kun få kilometer om eftermiddagen var det nok begrænset hvad BAR fik ud af det. Jaguar var kun repræsenteret af de la Rosa. Man forbereder en nu undervogn til Jaguaren og før den er klar i næste uge, tester Irvine ikke. de la Rosa forsatte sit arbejde med at teste aerodynamiske dele til den nye racer. Jordan var kommet i modvind torsdag. Begge kørere måtte en tur af banen. Og det var lige før at teamet mistede sine nye biler, men det lykkedes af få begge biler gjort klar til at køre om eftermiddagen også. Minardi hænger der hvor de plejer nemlig bagerst. Men det lader til at også i år er kommet tættere på de andre målt på tiden. Den nye motor til teamet har hjulpet, og når de nye kørere får lært bilen bedre at kende, vil det også hjælpe. Bortset fra enkelte småfejl forløb dagen stort set som den skulle for Minardi teamet. Renault havde Jarno Trulli og Fernando Alonzo på banen onsdag. Renault havde også den blandede fornøjelse at måtte se begge kørere ryge af banen. Renaults program for torsdag var at teste dæk og elektronik. Sauber startede dagen med at besætte top 2 og da dagen var omme var man i top 3. Lige pludselig har Sauber fart i bilerne. Nick Heidfeld var nærmest flere lysår foran de efterfølgende (se tabellen over tiderne). Felipe Massa derimod måtte en tur af banen som flere af de andre, men alligevel var han også med helt fremme. Begge kørere var i gang med en omfattende dæktest. Williams prøver at få forbedret bilen. Kritikken har været hård specielt rettet mod selve bilen. Både Montoya og R. Schumacher fik kørt mange omgange torsdag. Og det lader til at der sker noget. Montoya forsatte de gode takter fra onsdag og var igen med i toppen. R. Schumacher fik indhentet noget af det tabte og er igen med fremme hvor det sner. Også Antonio Pizzonia var med fremme. Udviklingen af bilen forsætter i positiv retning ser det ud til. PDL På Valencia banen i Spanien var det i går Nick Heidfeld i Sauber raceren der var hurtigste med på banen, og det både i formiddagens og eftermiddagens kørsler.
Det var i øvrigt et begivenhedsrig dag på Valencia banen i går.Blandt de mere glædelige var at Heinz-Harald Frentzen igen kom på banen, og han kører nu for Arrows teamet. Men det var nu det kedelige begivenheder der var flest af, tre store afkørsler blev det til. Fisichella, Sato og Massa slap heldigvis alle uskadte fra deres alvorlige uheld.
Formiddagens tider:
|