Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.2.2010
 Petrov mangler 55 millioner kroner
 To teams når det ikke
 Force India er 2010 klar
 Alonso lægger ud
 Abu Dhabi ønsker at være sidst
 
7.2.2010
 Bridgestone dæk var til test i Valencia
 Virgin tilfredse efter første test
 

Hop til top9.2.2010

Petrov mangler 55 millioner kroner

Det var lidt af en overraskelse at Renault valgte at sætte russiske Vitaly Petrov i den ene af deres to racere. Nu er det en anden ledelse der står bag teamet, og der er behov for at der lægges nogle penge i teamet. Den russiske kører har været kendt for at have et af de største budgetter i international motorsport.

Der er tale om et meget stort beløb for at køre for det franske mærke - 15 millioner euro (et godt stykke over 100 millioner danske kroner!) koster sædet ved siden af Robert Kubica. Problemet er dog at russeren stadig mangler den første betaling på små 55 millioner kroner. En række sponsorer har efter sigende trukket sig, og der er opstået problemer med bankforbindelsen som gerne vil låne til den første betaling. "Vi har stadig ikke modtaget de første 7,5 millioner euro. Banken har forlænget udbetalingsperioden på grund af beløbets størrelse," lyder meldingen fra Petrov senior.

Beløbet skal være Renault i hænde senest den 1. marts, så mon ikke de mange dejlige penge lige skal stå og vente inden de bliver overført til Renault teamets konto? Og så kan jagte på den sidste betaling gå i gang - senest til sommer skal resten af beløbet være betalt. Den betaling skal nok blive et varmt emne senere på året!

BB  


Hop til top
To teams når det ikke

Der er blevet åbnet op for at de nye teams kan trække den lidt længere med at komme med i 2010-sæsonen. Normalt har det ellers ikke været muligt, men grundet den korte tidsfrist, og ikke mindst det dårlige økonomiske klima, har gjort det svært for flere af de nye teams at blive klar. Spanske Campos forventes ikke klar til sæsonstart, og også det stor-satsende amerikanske USF1 team har problemer.

Blandt andet har Campos ramt ind i nogle store problemer med at betale regningerne, og der er stadig meget stille omkring det amerikanske USF1 projekt. Og hvem bedre end den store cirkusdirektør har en ide om hvor vinden drejer. "Jeg tror ikke at vi kommer til at se Campos til start og jeg tror heller ikke at amerikanerne er der," siger Bernie Ecclestone til den britiske presse.

USF1 fortsætter dog med at bedyre at de er mere klar end det har været meldt ud - og at de har et nyt navn klar til at være holdkammerat til Jose Maria Lopez. Ellers står det serbisk statsstøttede Stefan GP klar til at indsætte deres Toyota-inspirererede racere.

Alle forventer dog at Campos og USF1 i forhold til den seneste Concorde aftale har mulighed for at udsætte deres debut - måske i op til 3 Grand Prix'er uden deltagelse.

BB  


Hop til top
Force India er 2010 klar

Så kom yderligere et team på banen med deres nye racer. Force India trak den noget i ørerne for at blive klar ned deres nye racer, hvilket gjorde at de missede den første test. Men nu er VJM03-raceren klar - også til at fortsætte sidste års gode trend.

Force India havde i 2009 et rigtig godt år - især i de sidste løb i den europæiske sæson. Fisichella leverede en stærk præstation på Spa, ligesom også Sutil gjorde en fin figur på Monza. Raceren var forholdsvis effektiv på de hurtige baner og med den stærke Mercedes-motor så det godt ud for teamet. "Vores mål er at fortsætte i samme forbedringsniveau som vi havde mod slutningen af 2009," siger teamejer Vijay Mallya. Og derfor sætter de målet højt - de vil gerne flere gange på podiet og hente flere point end i 2009. Og det skulle da nok være muligt eftersom pointgivningen er ændret til 2010...

2010 raceren er en udvikling af sidste års racer, hvor den er blevet tilpasset i forhold til det nye reglement. Generelt mener de at raceren stadig er bedst på de hurtige baner, men til 2010 har de forsøgt at optimere lidt mere så den bliver hurtigere på lidt flere baner.

Teamet har Adrian Sutil og Vitantonio Liuzzi i stald som grand prix-kørere, mens Paul di Resta står klar til at træde til som reservekører.

BB  


Hop til top
Alonso lægger ud

Når Formel 1 teamne og deres kørere genoptager 'pre season' testkørslerne på torsdag på Jeres banen i Spanien, bliver det den tidligere verdensmester spanieren Fernando Alonso der tager de to første dage i Ferrari F10 raceren, hvorefter Felipe Masse slutter denne testsession af.

De to Ferrari kørere var hurtigst ved alle de foregående testdage på Valencia banen i sidste uge, og blandt Felipe Massa og Fernando Alonso var det sidstnævnte der satte den bedste tid.

Til testen på Jerez stiller Scuderia Ferrari teamet med en del mekaniske ændringer på deres 2010 racer - Ferrari F10.
Til den efterfølgende testsession på Jerez, der starter den 17. februar, forventes det at Ferrari teamet for første gang i denne sæson stiller med to biler, ligesom der ved den lejlighed også introduceres nogle nye aerodynamiske tiltag.

Når testkørslerne genoptages på torsdag, bliver det med de samme syv teams som også deltog i testen på Valencia banen, men derudover forventes det at også Force India, Virgin Racing og Red Bull Racing deltager.

AN  


Hop til top
Abu Dhabi ønsker at være sidst

Folkene bag Abu Dhabi Grand Prixet presser i øjeblikket på, for at sikre deres Grand Prix også i årene fremover vil forblive det sidste på løbskalenderen. Udover Formel 1 er der også andre løb på banen. Og så er det stort anlagte Ferrari World godt på vej mod den endelige færdiggørlse, således at det kan være klart til sæsonfinalen i Formel 1 i år.

Dels giver det arrangørerne mulighed for at optimere forberedelserne op til løbet, dels håber og forventer de at flere folk vil rejse til Grand Prixet og bruge det som en lille ferie sidst på sæsonen. Richard Cregan, der er adminstrerende direktør for banen, lover i øvrigt at de også i år vil tilbyde masser af familie underholdning og koncerter under løbsweekenden.

På det sportslige plan, vil banen ud over Formel 1, også være vært for GP2 Asia, Australian V8 Supercars samt div. andre motorsports arrangementer. Alt sammen i et forsøg på højne motorsports kulturen i området yderligere, ifølge Cregan.

MR  


 

Hop til top7.2.2010

Bridgestone dæk var til test i Valencia

Da en del af Formel 1 feltet i starten af den forgangne uge testede i Valencia i Spanien, var der nye dæk til test fra Bridgestone. De nye dæk skal vel at mærke forstås som de nye fordæk. I 2010 bliver fordækkene smallere for blandt andet at forbedre balancen i bilerne. Det sker af flere forskellige hensyn. Til testen i Valencia havde Bridgestone bragt de to blødeste compounds, samt de to typer regnvejrsdæk.

Det var ikke kun de nye Formel 1 biler og kørere, der var til test i Valencia i den forgangne uge. Bridgestone var selvfølgelig også med, og de havde en nyhed med. Nemlig smallere fordæk, i første omgang kun i de to compounds som man skulle teste.

De nye fordæk er 20 mm smallere end hidtil. Ændringen er indført for at give bilerne en bedre balance. Først og fremmest fordi bilerne nu ikke må tanke under løb mere, og derfor har en væsentligt tungere startvægt. Dernæst sker det for at elimenere de nok så kendte blisters som kørerne ved utallige lejligheder har klaget over.

Samtidigt med at størrelsen på fordækkene som nu hedder 245/55 R13 er ændret, så er opbygningen også ændret. Det sker for at samspillet mellem for- og bagdæk skal blive bedre.

Bridgestone var særdeles tilfredse med den første test og udtrykte at under visse konditioner var dækkene faktisk bedre end man havde forventet. De to andre compounds vil blive testet ved de to kommende tests som finder sted på Jerez banen henholdsvis d. 10 - 13 februar og d. 17 - 20 februar.

PDL  


Hop til top
Virgin tilfredse efter første test

Først en vellykket crash-test hos FIA. Dernæst en lige så vellykket shake-down på Silverstone i torsdags. Dermed var der store forhåbninger for det nye Virgin team at fredagens første rigtige test med den nye Virgin VR-01 skulle forløbe rigtig godt. Og teamet blev ikke skuffet. Både Timo Glock og Luca di Grassi kørte bilen på Silverstone banen og efter testen var alle tilfredse.

Timo Glock fik lov til at køre Virgin teamets nye VR-01 racer i torsdag i forbindelse med den første shake-down test af bilen. Allerede på det tidspunkt var Timo Glock meget tilfreds med bilen.

Fredag skulle den første rigtige test af bilen køres, og her var begge teamets kørere ude at teste i den. Timo Glock startede først ud og kørte 42 omgange på Silverstone. Dernæst blev det Luca di Grassis tur og han fik 36 omgange i bilen.

Begge kørere udtrykte stor tilfredshed med bilen efter første test. Den var rimelig nem at gå til, og begge kunne lynhurtig vænne sig til bilens opførsel. Også fra teamets side var der stor tilfreds. Den planlagte test forløb uden andet end enkelte småproblemer.
Virgin teamet vil i næste uge teste på Jerez banen sammen med det meste af Formel 1 feltet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk