Der er tale om et meget stort beløb for at køre for det franske mærke - 15 millioner euro (et godt stykke over 100 millioner danske kroner!) koster sædet ved siden af Robert Kubica. Problemet er dog at russeren stadig mangler den første betaling på små 55 millioner kroner. En række sponsorer har efter sigende trukket sig, og der er opstået problemer med bankforbindelsen som gerne vil låne til den første betaling. "Vi har stadig ikke modtaget de første 7,5 millioner euro. Banken har forlænget udbetalingsperioden på grund af beløbets størrelse," lyder meldingen fra Petrov senior.
Beløbet skal være Renault i hænde senest den 1. marts, så mon ikke de mange dejlige penge lige skal stå og vente inden de bliver overført til Renault teamets konto? Og så kan jagte på den sidste betaling gå i gang - senest til sommer skal resten af beløbet være betalt. Den betaling skal nok blive et varmt emne senere på året!
Blandt andet har Campos ramt ind i nogle store problemer med at betale regningerne, og der er stadig meget stille omkring det amerikanske USF1 projekt. Og hvem bedre end den store cirkusdirektør har en ide om hvor vinden drejer. "Jeg tror ikke at vi kommer til at se Campos til start og jeg tror heller ikke at amerikanerne er der," siger Bernie Ecclestone til den britiske presse.
USF1 fortsætter dog med at bedyre at de er mere klar end det har været meldt ud - og at de har et nyt navn klar til at være holdkammerat til Jose Maria Lopez. Ellers står det serbisk statsstøttede Stefan GP klar til at indsætte deres Toyota-inspirererede racere.
Alle forventer dog at Campos og USF1 i forhold til den seneste Concorde aftale har mulighed for at udsætte deres debut - måske i op til 3 Grand Prix'er uden deltagelse.
Force India havde i 2009 et rigtig godt år - især i de sidste løb i den europæiske sæson. Fisichella leverede en stærk præstation på Spa, ligesom også Sutil gjorde en fin figur på Monza. Raceren var forholdsvis effektiv på de hurtige baner og med den stærke Mercedes-motor så det godt ud for teamet. "Vores mål er at fortsætte i samme forbedringsniveau som vi havde mod slutningen af 2009," siger teamejer Vijay Mallya. Og derfor sætter de målet højt - de vil gerne flere gange på podiet og hente flere point end i 2009. Og det skulle da nok være muligt eftersom pointgivningen er ændret til 2010...
2010 raceren er en udvikling af sidste års racer, hvor den er blevet tilpasset i forhold til det nye reglement. Generelt mener de at raceren stadig er bedst på de hurtige baner, men til 2010 har de forsøgt at optimere lidt mere så den bliver hurtigere på lidt flere baner.
Teamet har Adrian Sutil og Vitantonio Liuzzi i stald som grand prix-kørere, mens Paul di Resta står klar til at træde til som reservekører.
De to Ferrari kørere var hurtigst ved alle de foregående testdage på Valencia banen i sidste uge, og blandt Felipe Massa og Fernando Alonso var det sidstnævnte der satte den bedste tid.
Til testen på Jerez stiller Scuderia Ferrari teamet med en del mekaniske ændringer på deres 2010 racer - Ferrari F10.
Til den efterfølgende testsession på Jerez, der starter den 17. februar, forventes det at Ferrari teamet for første gang i denne sæson stiller med to biler, ligesom der ved den lejlighed også introduceres nogle nye aerodynamiske tiltag.
Når testkørslerne genoptages på torsdag, bliver det med de samme syv teams som også deltog i testen på Valencia banen, men derudover forventes det at også Force India, Virgin Racing og Red Bull Racing deltager.
Dels giver det arrangørerne mulighed for at optimere forberedelserne op til løbet, dels håber og forventer de at flere folk vil rejse til Grand Prixet og bruge det som en lille ferie sidst på sæsonen. Richard Cregan, der er adminstrerende direktør for banen, lover i øvrigt at de også i år vil tilbyde masser af familie underholdning og koncerter under løbsweekenden.
På det sportslige plan, vil banen ud over Formel 1, også være vært for GP2 Asia, Australian V8 Supercars samt div. andre motorsports arrangementer. Alt sammen i et forsøg på højne motorsports kulturen i området yderligere, ifølge Cregan.
Det var ikke kun de nye Formel 1 biler og kørere, der var til test i Valencia i den forgangne uge. Bridgestone var selvfølgelig også med, og de havde en nyhed med. Nemlig smallere fordæk, i første omgang kun i de to compounds som man skulle teste.
De nye fordæk er 20 mm smallere end hidtil. Ændringen er indført for at give bilerne en bedre balance. Først og fremmest fordi bilerne nu ikke må tanke under løb mere, og derfor har en væsentligt tungere startvægt. Dernæst sker det for at elimenere de nok så kendte blisters som kørerne ved utallige lejligheder har klaget over.
Samtidigt med at størrelsen på fordækkene som nu hedder 245/55 R13 er ændret, så er opbygningen også ændret. Det sker for at samspillet mellem for- og bagdæk skal blive bedre.
Bridgestone var særdeles tilfredse med den første test og udtrykte at under visse konditioner var dækkene faktisk bedre end man havde forventet. De to andre compounds vil blive testet ved de to kommende tests som finder sted på Jerez banen henholdsvis d. 10 - 13 februar og d. 17 - 20 februar.
Timo Glock fik lov til at køre Virgin teamets nye VR-01 racer i torsdag i forbindelse med den første shake-down test af bilen. Allerede på det tidspunkt var Timo Glock meget tilfreds med bilen.
Fredag skulle den første rigtige test af bilen køres, og her var begge teamets kørere ude at teste i den. Timo Glock startede først ud og kørte 42 omgange på Silverstone. Dernæst blev det Luca di Grassis tur og han fik 36 omgange i bilen.
Begge kørere udtrykte stor tilfredshed med bilen efter første test. Den var rimelig nem at gå til, og begge kunne lynhurtig vænne sig til bilens opførsel. Også fra teamets side var der stor tilfreds. Den planlagte test forløb uden andet end enkelte småproblemer.
Virgin teamet vil i næste uge teste på Jerez banen sammen med det meste af Formel 1 feltet.