Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.3.2000
 Samfundstjeneste hjælper
 Ralf realistisk
 Regn på Silverstone
 Ny hjelm til Irvine
 Sauber er ved at være på mærkerne
 
29.2.2000
 Ny sponsor til Arrows
 Herbert tror på sine sejrsmuligheder.
 Wurz håber på det bedste
 Minardi mangler motorkraft
 

Hop til top1.3.2000

Samfundstjeneste hjælper

Michael Schumacher blev efter 1997-sæsonen degraderet helt ud af kørernes VM efter at han på Jerez fulgte sine instinkter og kørte ind i Jacques Villeneuve i det kontroversielle grand prix på Jerez. Udover at han mistede sin andenplads i VM blev han også dømt til at udføre "samfundstjeneste" for FIA. Ifølge Max Mosley har Schumacher udført sit arbejde rigtig godt - han har reklameret for bedre sikkerhed i trafikken osv.

Der var dog et tidspunkt var det var tæt på at gå "galt". Under arbejdet i Polen kørte han sammen med Max Mosley og et kamerahold var tæt på at få et billede af tyskeren - uden sele! Ikke godt for kampagnen når man nu reklamere for øget sikkerhed. "Jeg så ham gøre det lynhurtigt," siger Mosley om Schumachers reaktion og hurtighed til at få selen på. "Jeg undrede mig over hvorfor han gjorde det. Han havde set kameraet før mig," siger Mosley. Man kan så spørge om hvorfor Mosley blev så overrasket - man skal jo køre med sele uanset om man er Max Mosley eller Michael Schumacher - og uanset om man er tæt på at blive filmet.

BB  


Hop til top
Ralf realistisk

Forude venter en svær og udfordrende sæson for Ralf Schumacher og Williams-teamet. Det kan derfor godt være svært at finde den rette balance mellem optimisme og det at være realistisk om hvad den kommende sæson vil vise. "Jeg er optimistisk for den kommende sæson, men også realistisk," siger Ralf Schumacher og bemærker at der altid vil være problemer når man indleder et samarbejde med en ny partner, der tilmed kommer med en splinterny motor.

Teamet har været sat noget tilbage i forberedelserne - regn og atter regn på Kyalami og problemer med motoren på Jerez har ikke været den bedste start for BMW-Williams. "Designerne har fundet en god løsning med aerodynamikken og det mekanik der kan give det fornødne vejgreb. Jeg er meget glad for raceren som den er, men jeg må vente indtil Melbourne for at se hvordan den klarer sig i løb," siger tyskeren.

Ralf Schumacher ønsker selvfølgelig at vinde, men er også realistisk. Det bliver ikke i 2000 at det sker. I stedet håber han på den samme præstation som sidste år.

BB  


Hop til top
Regn på Silverstone

Tirsdag blev der testet på Silverstone, England og for de deltagende teams var testen ramt af masser af regn. Et af de deltagende teams kender ellers alt til regnvejr, så det var ikke lige det de ønskede allermest. Der er afsat to dage til test på Silverstone, der mest af alt ligner en shake-down test inden der pakkes ned og racerne sendes til Melbourne.

Første mand på banen var Alexander Wurz, der dog måtte vende tilbage til pitten da der var problemer med gearkassen. Testen blev afbrudt to gange i løbet af dagen - første gang da Trullis racer stoppede ude på banen og siden hen kørte Jenson Button af banen.

Det var Luciano Burti, Jaguars testkører der satte den hurtigste tid. Brasilianeren gennemførte 23 omgange og satte hurtigste tid med 1:40,54 - og taget i betragtning at han ikke er særlig erfaren er det flot at være den bedste i regnvejr - også selvom det blot er en testsession.

Toer blev Jarno Trulli hos Jordan. Italieneren kørte 16 omgange. Teamet brugte dagen til at forsøge med forskellige opsætninger til regnvejr samt til at teste forskellige instrumenter i teamets garage. I dag, onsdag vil teamet kørte med chassis 02 som i Melbourne vil være reserveraceren. Trulli kører shake-down på 03-chassiset mens Frentzen udfører dette arbejde på 04'eren.

Hos Benetton satsede man ellers på at få gennemført en hel løbsdistance for at få testet den nye Supertec-motor, men det blev kun til 19 omgange. Teamet fik testet de sidste nye dele samt noget software. "Det er en skam at jeg ikke fik en løbsdistance, men der var masser af vand på banen hele dagen, så der var masser af akvaplaning," siger Wurz. Fisichella støder til i dagens test.

Jenson Button var tilbage efter at han havde overbelastet sig selv og dermed var blevet skadet - den unge Button skal jo på ingen tid opbygge en fysik så han kan klare at køre to timer i Williams-raceren. Williams er godt bekendt med regnvejr, så det var ikke lige det de havde håbet på. "Den begrænsede kørsel vi havde i dag gik ret godt, men de hurtigt skiftende vejrforhold gør det svært at sammenligne omgangstider. Der er stadig en hel del arbejde der skal udføres inden vi når Melbourne, men vi arbejder sammen med BMW hårdt for at være klar til løbet," siger James Robinson. Button kørte 21 omgange og brugte også dagen til at teste pit-stops.

Hos Prost havde man Nick Heidfeld i aktion, men han satte ikke nogen tid. Teamet har fortsat store problemer med deres racer og denne gang var det især motoren der haltede.

Testtider fra Silverstone, tirsdag den 29. februar 2000:

KørerTeamBedste tidOmg.
Luciano BurtiJaguar1:40,5423
Jarno TrulliJordan-Mugen1:41,7116
BB  


Hop til top
Ny hjelm til Irvine

Men inden vi fortæller mere den, har pressen igen haft fat i Eddie Irvine. Denne gang handler det om EI og hans forhåbninger for den kommende sæson. Han har før været interviewet om dette, men denne gang ser det ud som om, at der er lidt mere omtanke bag hans udtalelser, men vi kan jo forvente lidt af hvert fra hans mund.

På spørgsmålet om hvem han ser som den største konkurrent, svarer han: "Det bliver en sag mellem Jordan og Jaguar. Ferrari og Mercedes kan vi nok ikke røre, så det bliver en kamp mellem Jordan og Jaguar. Vi bliver nødt til at sætte os et langsigtet mål, og støt og stabilt arbejde os hen imod det. Det vi ikke ønsker, er en heldig start og at det så går ned ad bakke resten af sæsonen."

Han tilføjer, at hos Jaguar har han fået noget mere ansvar end hos Ferrari. År 2000 vil blive en kæmpe udfordring. Og i teamet håber man på en 3. plads i år, og så i løbet 3 til 5 år at blive toer eller etter.

Han fortsætter: "At have Jaguar navnet i F1 er noget stort. Det har historie og nærhed i navnet og det bringer britisk F1 i toppen af F1. Et navn som Mercedes, det er bare Mercedes, men Jaguar betyder meget mere, der er en masse prestige bag det."

Gad vide om EI har været på skolebænken hos Ford/Jaguars marketingsafd?

Og så den nye hjelm. EI's tidligere hjelm var orange med det irske grønne hist og her. Men den passer ligesom ikke ind i billedet med Jaguars BRG farvede bil. Så her var en anledning til at få designet en ny hjelm.

"Jeg ville egentlig have ændret mit hjelmdesign for nogle år siden, men har ikke fået det gjort. Nu var anledningen der, fordi den gamle hjelm ikke matcher Jaguars farver. Den er designet af italieneren Aldo Drudi, som også har designet hjelme til motorcykelkørerne Kevin Schwantz, Mick Doohan og Max Biaggi. Nogle i teamet mener den ligner tanken på Harley Davidson, men det gør ikke noget jeg kan godt lide Harley Davidson."

Og så har EI fået et par personlige sponsorer. Det er faktisk første gang han har det siden han kom i F1. Da han startede i F1, var det med nogle velhavende venners hjælp. De nye sponsorer er Blackstar, et firma fra hans hjemegn, og Playstation, det ved alle vist hvad er.

PDL  


Hop til top
Sauber er ved at være på mærkerne

I sidste uge var Sauber-teamet en tur på Jerez for at teste, og det var med blandede følelser de returnerede derfra. Mange af sessionerne blev afbrudt i tide og utide med røde flag. Det betød, at mange af de tests man havde planlagt, ikke kunne gennemføres. Det var faktisk først den sidste dag, at det lykkedes at køre en løbsdistance. 64 omgange blev det til for Pedro Diniz.

Det fik man til gengæld en hel del ud. Der blev opdaget en hel del småting der skulle rettes. Man nåede at finde et grund set-up til Albert Park.

Pedro Diniz udtaler:
"Siden starten af året har vi tilbagelagt omkring 5000 km. mellem forskellige baner i Europa. Jeg håber at vi nu er velforberedte. Vi har gjort gode fremskridt med bilen, og er nu klar til årets første løb, som er altid er det sværeste."

Willy Rampf, en af cheferne i Sauber-teamet siger:
" Den nye C19 har fungeret perfekt, bortset fra enkelte småting. Vi er glade for de data vi har opsamlet i forhold til de specifikationer der skal bruges i Australien. Vi tager i denne uge videre til Fiorano til den endelige shake-down test, inden vi tager til Australien."

PDL  


 

Hop til top29.2.2000

Ny sponsor til Arrows

Som det efterhånden er mange bekendt, skulle Arrows have præsenteret deres nye bil i går, men det er blevet udsat, fordi man i sidste øjeblik har indgået kontrakt med nye sponsorer.

En af de nye sponsorer er "skyld" i, at man er nødsaget til at ændre farver og layoutet på bilen: deres farver og logo skal med. Og derfor er præsentationen udsat.

Den ene sponsor skulle være det hollandske multimediaselskab, Lost Boys, som er et selskab i kraftig ekspansion, specielt på IT-området. Således planlægger selskabet at åbne kontorer i Barcelona, San Francisco og New York. Udover at man skal have lavet et nyt layout af bemaling og sponsormærker, vil Lost Boys kreere en ny hjemmeside til Arrows. Alt skulle ifølge forlydender blive præsenteret når Arrows-præsentationen finder sted.

PDL  


Hop til top
Herbert tror på sine sejrsmuligheder.

Johnny Herbert havde - alt taget i betragtning - en kanonfinish på 1999 sæsonen, ikke mindst med sejren på Nürburgring. Stewart-Fords første og eneste GP-sejr.

Han ønsker dog fornuftigt nok ikke at overspille situationen: "Det er umuligt at vide hvad der sker omkring det næste hjørne i denne sport. Men jeg har vist holdet, at jeg kan levere resultater," sagde Herbert forleden. "Den nye vogn er bestemt ikke dårlig, og jeg kører godt for tiden. Min selvtillid er helt i top og jeg glæder mig til den nye sæson."

Herbert minder om, at Formel-1 er en meget krævende sport, både fysisk og mentalt. Med sin sædvanlige diplomatiske sans sætter han stor pris på sin nye holdkammerat, Irvine som han tror vil sætte team-spirit'en højt og gøre sit til, at holdet forbedrer sine resultater i 2000. "Alle, både kørere, teknikere og mekanikere skal hele tiden yde deres bedste på begge planer, også selvom man føler sig udkørt henimod sæsonens afslutning."

GRN  


Hop til top
Wurz håber på det bedste

1999 var ikke et godt år for Benetton og det ser ikke bedre ud for 2000. Teamet hænger stadigvæk på den ynkelige Supertech-motor, som selv Minardi finder sig for gode til. Alexander Wurz sluttede '99 med sølle tre points, hvilket anbragte ham på en 13.-plads. Alligevel ser han meget positivt på den nye sæson: "Vi klarede os ikke særlig godt sidste sæson, men vi har taget et stort skridt fremad og jeg tror godt vi kunne tage en sejr." Årtusindskiftet symboliserer for ham en tid med forandringer. Om sine forventninger til sæsonen sagde han: "Jeg håber at den bringer en masse points, gode overtagningsmanøvrer, aggressiv kørsel og sjov på banen hvilket betyder at slutte i pointene og på podiet." Spørgsmålet er bare om man skal lægge mere i denne velopdragne pressemeddelelse end i alle de andre forhåbningsfulde udtalelser vi hører netop nu.
CBA  


Hop til top
Minardi mangler motorkraft

Så skal det lille, energiske og underbemidlede Minardi-team igen til at kæmpe med de tunge drenge. Som sædvanligt når midlerne er små, så ligner det en uens kamp, og denne sæson ser ikke ud til at blive nogen undtagelse for Minardi. Men helt håbløst ser det ikke ud lige nu. Ved en af de seneste tests fik Marc Gene faktisk fjerde hurtigste tid, kun et halvt sekund langsommere end Hakkinen. Men det skete dog med meget lidt brændstof i tankene, så tiden er relativ.

Efter testen udtalte Marc Gene: "Bilen i år føles som et utroligt stort skridt fremad, men den mangler simpelthen motorkraft. Bilen og teamet fortjener bedre."

Det kan jo være at ønsket måske går i opfyldelse, hvis teamet i år kan præstere et bedre resultat end i de seneste år. Jo flere point, des mere presseomtale. Og så er der som bekendt større chance for endnu flere sponsorkroner, og mulighed for en bedre motor. Men der er ingen tvivl om at teamet som sædvanlig vil kæmpe deres chance.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk