Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.3.2002
 Williams føler sig godt tilfredse
 Ny sponsor til Toyota
 Dagens bøder
 Suveræn start for Ferrari
 McLaren udenfor top 6
 Renault uden problemer
 Sauber er tilfredse
 Fuldt felt i Malaysia?
 Motiverende dag for Toyota
 Australiens GP - Fredagens træninger
 Australiens GP - 2. frie træning
 Australiens GP - 1. frie træning
 
28.2.2002
 Ny trussel truer Formel 1
 

Hop til top1.3.2002

Williams føler sig godt tilfredse

Williams sikrede sig et godt udgangspunkt for resten af weekenden, ved at være det team der suverænt var 'best of the rest' - Ferrari kunne de intet stille op over for. Alligevel håber de stadig på at kunne lukke en del af hullet.

"Vi var lidt uheldige med vejret i dag. I starten af den første træning var banen våd og vi havde også noget regn lidt senere. Det var dog positivt at jeg kunne teste i både regnvejrs- og intermediatedæk," forklarer Ralf Schumacher der sluttede dagen på 3. pladsen foran holdkammeraten Juan Pablo Montoya. "Ferrari ser ud til at være for langt fremme, men jeg håber at vi kan indhente dem i løbet af weekenden," håber Ralf.

Montoya kæmpede noget med overstyring på de første omgange af træningen. "Banen var meget glat i starten, så det var ret svært at falde til i raceren. Jeg kæmpede med overstyring i den første træning og understyring i den anden, og den korte regn hjalp heller ikke på forholdene på banen, da de hurtigt ændrede sig og derfor ikke var konstante henover en hel omgang," forklarer colombianeren. Hvordan de står i forhold til de øvrige teams må vise sig i morgen tidlig.

Teamet har dog masser af data at evaluere videre på. "Vi har meget data at se på og det vil give en god chance for at få gode pladser i morgen, og vi føler os rimelig godt tilfredse forud for lørdagen," siger Sam Michael. Hos BMW hæftede man sig primært ved at motorerne ikke havde problemer. "Det er godt endelig at komme i gang efter al den megen test i vinters og forberedelserne. Det er også positivt at se at der ikke var nogle problemer med motorerne i de første træninger i den nye sæson," siger Dr. Mario Theissen.

BB  


Hop til top
Ny sponsor til Toyota

Toyota kunne i dag præsentere en ny sponsor. Det er vekselerfirmaet Travelex der kommer på siden af Toyotas racere.

Blandt andet skal Travelex hjælpe teamet med at holde rede i veksling af de mange yen som teamet har til rådighed til de lokale valutaer, og også internationalt kommer Travelex til at få betydning for Toyotas kontorer rundt om i verden.


Travelex er allerede på siden af Allan McNishs racer
(Foto: Toyota F1)

BB  


Hop til top
Dagens bøder

Som altid er der et par kørere der ikke kan holde foden fra speederen i pitlane. Således må to tyske kørere til lommerne.

Nick Heidfeld har fået en bøde på 1.250 dollars, men den rekord ville Heinz-Harald Frentzen gerne indehave, så han modtog en bon på 2.500 dollars for at køre for hurtigt.

BB  


Hop til top
Suveræn start for Ferrari

En bedre start på sæsonen kunne Ferrari næppe have tænkt sig. De øvrige teams blev rene statister da tiderne for fredagens træninger blev gjort op.

Med tiden 1:27,276 satte Michael Schumacher sig tungt på førstepladsen og understregede med al tydelighed at han har tænkt sig at forsvare mesterskabet og gå efter at tangere Juan Manuel Fangios rekord på 5 VM-titler. "Jeg er meget tilfreds med dagens præstation og vi føler os mere sikre end før vi ankom hertil. Men jeg er ikke overtilfreds, fordi der kan ske meget mellem i dag og på søndag," siger Michael Schumacher advarende. Dog er han overrasket over at der er et stort spring fra Ferrari og til de øvrige teams. "Jeg er lidt overrasket over springet ned til de andre teams, men man kan aldrig være helt sikker på fredagen om hvor meget benzin der har været kørt med. Bridgestone-dækkene kører meget godt og leverede deres bidrag til indsatsen. Men jeg vil studere data mere grundigt for at få et bedre overblik," siger Michael Schumacher - den evige arbejdsmaskine!


Michael Schumacher var flyvende i dagens træning
(Foto: Shell Ferrari)

Rubens Barrichello tror at det bliver tættere i morgen. "Vi var i stand til at teste vores balance i raceren på våd og tør bane. Vi er meget tilfredse. Jeg tror dog at tiderne bliver meget tættere i morgen, da vi i dag ikke fik et klart billede af hvad de andre teams kan," mener brasilianeren der sluttede dagen på andenpladsen.

Jean Todt profeterer at pole tiden fra sidste år bliver slået. "Efter det vi kan se, så vil morgendagens poletid være hurtigere end sidste år," siger teamchefen der roser Bridgestone for deres arbejde - Ferrari er jo i 2002 Bridgestones topmærke efter at McLaren skiftede til Michelin. Ross Brawn er tilfreds med at teamet medbragte en modificeret 2001-model. "Vi kender F2001'eren meget godt og den er tæt på at være balanceret. Selvfølgelig kører de andre teams med nye racere som nok har mere potentiale end vores, men jeg tror at vi vil være hurtige i morgen efter en god førstedag," siger teamets tekniske leder.

BB  


Hop til top
McLaren udenfor top 6

Problemer for McLaren på førstedagen af sæsonen. Kimi Raikkonen sluttede fredagen på 7. pladsen, mens McLarens bud på en verdensmester, David Coulthard endte udenfor top-10 på 11. pladsen.

Den finske kører var dog meget godt tilfreds med sin første "rigtige" arbejdsdag for McLaren. "Der er ingen tvivl om at vejrforholdene gjorde det sværere i dag og ændrede vores planlagte program en lille smule. Vi havde lidt mindre problemer og som de fleste andre teams har vi en helt ny racer med her, så vi skal lige falde til og finde ud af hvordan den klarer sig på denne bane," siger Raikkonen der dog måtte se at der var over 2,5 sekund op til Michael Schumacher.

Problemer med baghjulet var en hindring for Coulthard, der blot fik kørt 25 omgange i dagens træninger. "Det er godt at være tilbage i aktion igen. Vi kørte ikke i den sidste del af den anden træning, da der var et problem med det venstre baghjul, så jeg fik ikke en hurtig omgang på de nye dæk, hvilket var en skam," siger skotten. Han er dog fortrøstningsfuld for resten af weekenden. "Lad os se hvad der sker i morgen hvor solen forhåbentlig vil skinne," siger Coulthard.


David Coulthard kunne ikke køre sig i top-10 på grund af problemer
(Foto: Daimler-Chrysler)

Ron Dennis var ikke meget til at tale om tiderne, men han ville hellere kommentere vejret. "En rimelig normal fredags træning, udover at vejret påvirkede vores program, men vi brugte tiden til at koncentrere os om opsætningen til løbet. Jeg er sikker på at alle vil ønske bedre vejr i morgen," siger teamchefen mens Norbert Haug ser frem til den endelige prøve i morgen, hvor han tror at tiderne bliver mere sammenlignelige.

BB  


Hop til top
Renault uden problemer

Nye farver i Formel 1 - Renault viste sig for første gang som one-make team i utallige år. Jarno Trulli holdt sig lige indenfor top-10, mens Jenson Button endte på 15. pladsen.

Renault er dog meget godt tilfreds med fredagens træninger. "Det var for mig en meget god første dag med det nye team. På trods af svære forhold til morgen og lidt regn om eftermiddagen, arbejde vi meget godt og forbedrede balancen i raceren gennem begge træninger," siger den italienske kører der betegner dagen som meget positiv.

Tiderne omkring pladserne 8-16 ligger forholdsvis tætte, og således var der blot 3/10 mellem briten og Trulli. "Alt gik meget godt i dag, og vi var i stand til at tage nogle gode kørsler som forberedelse til løbet. Selvom vejret gav lidt problemer, ved vi i hvilken retning vi går med opsætningen, og jeg er glad for det vi har opnået," siger Button.


Jenson Button i Australien i Renaults nye farver
(Foto: Renault F1)

Mike Gascoye opsummerer træningerne. "En god og problemfri dag for teamet. På trods af vejret gennemførte vi vores arbejde forud for løbet uden problemer," siger den tekniske direktør og ser frem til kvalifikationen i morgen.

BB  


Hop til top
Sauber er tilfredse

Der er gode fornemmelser for den nye sæson hos Sauber. Den nye C21'er har vist god form i vinterens test og teamet føler at det allerede nu er blevet omsat i gode præstationer.

Nick Heidfeld var meget godt tilfreds med at sætte sig på 5. bedste tid. "Selvfølgelig er jeg indtil videre meget glad. Det er rart at være 5. hurtigst den første dag i den nye sæson," siger tyskeren der blev vraget til sædet hos McLaren da Mika Hakkinen gik på "orlov". Lidt problemer var der dog med raceren, da en advarselslampe begyndte at lyse. "Vi fik ikke lavet alt det vi gerne ville have gjort i dag på grund af vejret, men præstationen i raceren bekræfter den gode følelser jeg havde for raceren igennem vinteren og min position er bedre end jeg kunne håbe på," siger Heidfeld forventningsfuldt. Sidste år blev tyskeren noteret for en 4. plads.

Felipe Massa, teamets nye kørere markerede sig også godt. Hans tid var lige lidt over 3/10 dårligere end Heidfelds. "Det var en meget gode start for mig! Raceren var meget god i dag, og jeg var i stand til at lære banen meget hurtigt at kende. Jeg var meget forsigtig med at komme godt igennem de første sving, fordi det ellers vil ødelægge det andet sving, hvis man laver en fejl," siger den 20-årige brasilianer der kører i Kimi Raikkonens hjulspor som en up-and-comming topkører. Målsætningen for i morgen: "Det er mit mål at komme i top-10, så det er en meget god udgangsposition for mig," slutter Massa.

Teamchef Peter Sauber hæfter sig ved den gode start som Massa fik på sin Formel 1-karriere. "Det er ikke nemt for en 20-årig," siger teamchefen og hæfter sig ved at raceren kører pålideligt og teamet har et godt samarbejde.

BB  


Hop til top
Fuldt felt i Malaysia?

Ved det australske GP er der 22 biler til start, ganske som vi kender det, men til det malaysiske GP er mulighed for 24 biler stiller til start.

I Formel 1 verdenen sker der meget. Toyota meldte deres ankomst og med lidt forsinkelse er det i år at de stiller til start for første gang. Dermed skulle der være 24 biler i feltet efter at FIA tidligere har åbnet op for muligheden. Men så gik Prost konkurs og dermed er vi nede på 22 biler igen. Og sådan er det også ved det Australske GP. Men vi kan måske få mulighed for at se 24 biler til start ved det Malaysiske GP eller det Brasilianske GP.

Sagen er nemlig den, at TWR (Tom Walkinshaw Racing) er med i en gruppe som har købt resterne efter det konkursramte Prost team. Det skal ikke forstås sådan at Tom Walkinshaw dermed er teamejer for 2 teams. Han har sit Arrows team og med i en gruppe som har købt Prost Grand Prix. Det kan måske give problemer. Det er nemlig visse regler for hvor sent et team bliver anmeldt til at deltage i sæsonens Grand Prix’er. Derudover er der også regler for om man kan deltage hvis man ikke stiller op til det første GP. Men det lader ikke til at genere Tom Walkinshaw. Det man ikke ved er hvornår handelen egentlig har fundet sted og hvornår at det er blevet anmeldt til FIA, som skal administrere at alt foregår rigtigt. Det er først i de seneste dage at det er kommet ud at Tom Walkinshaw og andre, har været ved at afslutte handelen. Men det er måske ikke alt der blevet oplyst om dette.

Der har været en enkelt anden bejler til at overtage Prost teamet efter at det er gået konkurs. Minardi ejeren Paul Stoddart har også været på vej til at overtage teamet. Men den franske Sø- og Handelsret som forestår afviklingen af Prost, har ligeså pænt og stille sagt nej til Stoddarts tilbud. Måske har der været en vis lobbyisme fra Tom Walkinshaw og hans partnere.

Det hedder sig at gruppen – vis medlemmer senere vil offentliggøre hvem de er osv. – på forunderlig vis har fået lov til at overtage Prost teamet uden at skulle betale diverse kreditorer, som dermed ikke får en krone tilbage. Man har også fået lov til at ikke at skulle forpligtige sig til at overtage noget af personalet. Det er dog kommet frem at en god håndfuld af personalet følger med over til de nye ejere, men resten af de godt 180 tidligere ansatte skal ikke gøre sig håb om for meget.

Paul Stoddart er måske af gode grunde stiktosset. Han udtaler at han har ikke mindre end 5 uvildige juridiske eksperter til at kikke på først og fremmest overtagelsen, men også det som Tom Walkinshaw deltager i sammen med andre i den endnu ikke offentliggjorte gruppe som har overtaget Prost. Når det australske temperament har lagt sig, vil Paul Stoddart tage kontakt med FIA og sammen med dem og begge siders jurister gennemgå om det gruppen har gjort, er lovligt i forhold til primært Concorde aftalen. Der kan tilsyneladende være en god gang ballade på vej. Det bliver interessant når de andre teams også får tænkt lidt på hvad der er sket. De har det med at vogte på hinanden som høge.

Når og hvis det bliver accepteret og godkendt at Tom Walkinshaw og hans partnere kan stille op i et af de kommende løb, så åbner det lige pludselig op for nogle af de arbejdsløse kørere der er til overs nu hvor alle andre pladser stort set er besat. Det drejer sig bl.a. om Tomas Enge, Gaston Mazzacane og ikke mindst Jos Verstappen. Jos Verstappen mistede sin plads hos Arrows, men kan måske få plads i feltet igen via det nye team. Tom Walkinshaw har udtalt at man kikker på emner og at det er sikkert at kørerne bliver nogle der allerede har den påkrævede superlicens.

Men hvordan det kommer til at gå afhænger af mange ting. Tom Walkinshaw har før gjort sig lidt uheldig bemærket. Da han i sin tid var medejer af det daværende Ligier team (senere Prost) ”kom” han til at tage nogle af teamets sponsorer med sig over i Arrows da han startede det. Ligeledes har der været nogle retssager omkring kørernes kontrakter. Bl.a.

PDL  


Hop til top
Motiverende dag for Toyota

Noget overraskende kørte Toyota sig med frem blandt de seks første, da Mika Salo sluttede på 6. pladsen i dagens træning. Teamet hæfter sig dog ved at de nok ikke kan holde formen resten af weekenden.

"Træningen gik meget som forventet. Banen var våd i starten og vi vidste at vi ville kæmpe på grund af manglende downforce og manglende erfaring med dækkene," siger Mika Salo der igen kan kalde sig for Grand Prix-kører. Da banen dog blev noget mere tør virkede det bedre for det nye team. "Raceren så ud til at klare sig godt, og vi havde ingen problemer med raceren og det var en meget motiverende dag," siger finnen videre.

34 omgange fik Allan McNish i sin nye tilværelse som Grand Prix-kører. Den skotske kører sluttede dagen på 16. pladsen, men det vigtigste for ham var at lære banen at kende. "Træningen var meget god, men desværre blev den afbrudt af regnvejrsforhold. Vi gjorde nogle mindre fremskridt med raceren men jeg tror at banen er meget grøn lige nu," vurderer den tidligere ALMS-mester. Han håber dog meget på at det bliver tørvejr resten af weekenden.


Mika Salo førte Toyota ind i top 6 - men teamet mener at det var held der førte dem så langt!
(Foto: Toyota F1)

Gustav Brunner, der står bag designet af den nye Toyota var mere påholdende i sin jubel over dagens præstation. "Vi er generelt meget glade for den første træning. Teamet arbejdet meget godt sammen og raceren fungerede også godt, men vi er ikke så gode som det ser ud i tidstabellen," siger Brunner. Målsætningen holdes fortsat: at kvalificere sig så godt som muligt. "I morgen skal vi fortsætte med den gode trend og kvalificeres os så godt som vi kan. Alle systemer er klar og jeg er meget positiv," slutter Brunner.

BB  


Hop til top
Australiens GP - Fredagens træninger

Ferrari sprang alle rammer og kørte markant hurtigere end alle andre. Allerede fra den første træning satte de forsvarende mestre sig på de hurtigste tider - og afstanden mellem Ferrari og resten af feltet indikerer med al tydelighed at det bliver det italienske team der har teten i 2002.

Langt om længe kom sæsonen således i gang, og det må siges at Ferrari har sat sig meget hårdt på favoritrollen. Den første træning bød således på præsentationen af flere nye kørere - Felipe Massa hos Sauber, Takuma Sato hos Jordan, Alan McNish hos Toyota samt Mark Webber hos Minardi.

De kom til at præge meget af træningen, da det især for dem gjaldt om at få masser af tid på banen. Drama kom der dog ikke til at være så meget af - da Ferrari endelig kom på banen satte de sig på de hurtigste tider - endda i sidste års model! Heinz-Harald Frentzen tager sig et spin i sin nye racer. Undervejs bliver banen lidt mere tør - der var lidt fugt på banen i den første træ-ning.

Tiderne blev yderligere barberet ned i den anden træning. Ferrari rykkede stadig længere væk, mens WIlliams viste at de måske nok er det team der bliver de nærmeste rivaler til Ferrari. Ralf Schumacher og Montoya fulgte lige efter - men over 1,5 sekund efter Michael Schumachers bedste tid. I øvrigt var feltets sammensætning meget broget. Blandt andet markerer Mika Salo sig meget overraskende med fremme blandt de bedste og slutter dagen på 6. pladsen. Nick Heidfeld ligner et godt bud på en konstant top-10 kører i den meget lovende Sauber-racer og han slutter på en 5. plads - men der mangler stadig 2,2 sekunder frem til Michael Schumacher. I Formel 1 er den afstand som at måle i lysår!

McLaren skuffer - de kan ikke matche pacet fra Ferrari. Kimi Raikkonen viser dog at han lever godt op til opgaven som afløser for Mika Hakkinen - han er i hvert fald hurtigere end holdkammeraten David Coulthard. Jordan markerer sig pænt, men ikke prangende. Fisichella er indenfor top-10. Renault har været meget lovende i tests, men synes at være endt i den hårde mid-tergruppe - der skal nok blive kamp om pladserne i omegnen af 10. pladsen. BAR ligger i samme område - og intet tyder på at det bliver i 2002 at de bliver et vinderhold. Jaguar ligger i den tungere ende, og dermed er problemerne for teamet endnu ikke ovre. Det bliver et svært år for det stolte Jaguar-team. Slutteligt har vi Minardi og Arrows i bunden af feltet - det var vist ventet i forvejen!

Dermed har vi fået gang i sæsonen - og selvom Ferrari ser ud til at være langt foran de andre, så har vi tidligere set at de andre teams begynder at hente ind - men det er jo i starten af sæsonen at grunden til VM-succes sikres! Men hvis Ferrari ikke vinder i Melbourne vil det være en stor overraskelse!

BB  


Hop til top
Australiens GP - 2. frie træning

Igen i den anden fri træning var de de to Ferrari kørere der var i front, denne gang var deres forspring dog skrumpet lidt ind, men de er stadig 1,5 sek. hurtigere end de to Williams kørere som besatte de næste pladser.

Top 6 i 1. fri træning:
Plac.KørerTeamTid
1Michael SchumacherFerrari1:27,276
2Rubens BarrichelloFerrari1:27,799
3Ralf SchumacherWilliams1:28,821
4Juan Pablo MontoyaWilliams1:28,870
5Nick HeidfeldSauber1:29,572
6Mika SaloToyota1:29,601

De debuterende Toyota kørere placerede sig på 6. og 16. pladen for henholdsvis Mika Salo og Allan McNish.

Se det samlede resultat af 2. fri træning på vores resultatside

AN  


Hop til top
Australiens GP - 1. frie træning

Så blev det endelig tid til Formel 1 race igen, og her med den første fri træning forud for Australiens Grand Prix, så er sæsonen for alvor igang igen.

Som det jo er de fleste bekendt så debuterer Toyota i år i Formel 1 feltet, og det var da også meget symbolsk en Toyota der var første racer på banen, den blev kørt af Allan McNish.

Den første frie træning blev totalt domineret af Ferrari kørerne som var næste 3 sek. hurtigere end alle andre.

Top 6 i 1. fri træning:
Plac.KørerTeamTid
1Michael SchumacherFerrari1:28,804
2Rubens BarrichelloFerrari1:29,167
3Giancarlo FisichellaJordan1:31,693
4Ralf SchumacherWilliams1:31,723
5Felipe MassaSauber1:31,957
6Pedro de la RosaJaguar1:32,179

Og hvad angår vores Toyota debutanter så sluttede Mika Salo på 9. pladsen og Allan McNish på 14. pladsen.

Se det samlede resultat af 2. fri træning på vores resultatside.

AN  


 

Hop til top28.2.2002

Ny trussel truer Formel 1

Med introduktionen af tovejs telemetri åbnes der måske op for en ny trussel for alle Formel 1 teams. Nemlig hackere. Hvad kan en eventuel indtrængning i telemetrien betyde?

I år er det blevet legalt at bruge tovejs telemetri. Dvs. at man kan sende og modtage signaler til og fra pittet til bilerne. I værste fald kan en gruppe hackere i teorien lave et Formel 1 løb om til et real-life video- eller computerspil. Det er måske lidt søgt, men det kan lade sig gøre. I hvert fald er der flere teams som udtrykker en vis bekymring her inden starten på det australske Grand Prix. Løsningen kunne være at kryptere signalerne, hvor alle teams har forskellige krypteringer for at sløre deres datatrafik.

Man har faktisk tidligere anvendt tovejs telemetri i Formel 1. Det blev dog gjort forbudt i 1993. Men siden er der besluttet at genindføre systemet fra og med i år. Siden er der også kommet mange flere og dygtige hackere frem. At frygten for hackere ikke er ubegrundet kan ses af det som bl.a. en af Williams cheferne siger:

Sam Michael:
"Der er mulighed for det. Der er store muligheder for hackning hvis ikke vores eller andres system er tilstrækkelig kodet eller krypteret. Man kan nemt komme i en situation hvor der kommer forkerte signaler frem til bilerne. Hvis det skete, er den største fare vel at hvis man vil lave en ændring på motoren, så kunne man få motoren til at eksplodere."

Også en af Jordans teknikere, Gilles Flaire, udtrykker en vis bekymring. Gilles Flaire har faktisk en fortid som agent i den franske Secret Service.
"Hvis tovejs telemetrien tillader at man kan kontrollere vigtige og essentielle parametre i bilen, er der stor risiko for at forstyrre eller lave indgreb i systemet via vidt forskellige metoder."

Systemet arbejder på den måde at data bliver sendt fra bilen til computere i pittet. Ved at overvåge disse computere kan bestemme om der skal ændres indstilling på differentialet, traction kontrollen, motorkraft, benzinblanding osv. Køreren får besked om eventuelle ændringer via det display han har på rattet. Overførslen af data sker via mikrobølger ved en eller anden frekvens. Afhængig af udstyr og krypteringsgrad kan eventuelle hackere få mere eller mindre frit spil. Lad os håbe at det ikke sker.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk