Efter tidskørslen havde de forskellige vigtige personer disse udtalelser.
Mika Hakkinen.:
"agens præstation var en god start på sæsonen. Jeg er meget tilfreds med bilen, og med det arbejde hele teamet har lavet i dag. Vi havde ingen tekniske problemer i dag, så vi kunne koncentrere os om at finde det rigtige set-up til week-enden."
David Coulthard.:
"et har været en travl dag. Vi fik fuldført vores normale fri træningsprogram, vi har arbejdet hårdt på at finde det rigtige set-up. Jeg spandt af banen, men det skyldes at jeg mistede bagenden på bilen, men det er ikke sket nogen skader på bilen.
Ron Dennis.:
"David var den der fik mest ud af dagens træning. Begge biler kørte pålideligt hele dagen,men ingen af bilerne kørte optimalt, så under de omstændigheder var det ikke så dårligt."
Norbert Haug.:
"Helt som forventet er konkurrencen overordentlig tæt.Mika var på sin hurtigste omgang da han spandt af i sidste kurve lige inden at tidskørslen sluttede"
"Han var er meget entusiastisk - lidt for entusiastisk efter min mening. Jeg mener ikke det er nødvendigt at vise at man er den hurtigste i alle træninger på den måde," siger Jackie Stewart. Der blev virkelig presset hårdt på i den første træning - både for at Ferrari og McLaren kan presse hinanden, samt at der internt i teamet skal sættes noget på plads.
Hvis Michael Schumacher kan sætte Barrichello på plads fra starten, kan tyskeren hurtigt på sæsonen sikre sig at der ikke bliver for meget bøvl med brasilianeren. Barrichello var 3/10 langsommere end Schumacher.
"Det var overraskende at se en med hans store egenskaber og erfaring, lave en så unødvendig fejl. Han skulle vide bedre og hvis han var i mit team, tror jeg ikke jeg ville være tilfreds med ham," siger Jackie Stewart kontant.
Debutanten kunne berette om endnu et sammenstød i luftrummet. "Mod slutningen af træningen, da jeg kørte min sidste runde med de nye dæk, blev jeg ramt af en fugl der var på vej mod cockpittet. Det hjalp ikke rigtig, da det generede min kørsel, og jeg måtte komme ind – for at få fuglen ud af raceren!"
Da Button meldte til teamet at han var på vej ind, fordi der var en død fugl i cockpittet, grinede teamet – men den var god nok. Den unge Button ser dog episoden fra den humoristiske side. "Jeg håber ikke det skal indberettes til dyrenes rettigheder," siger han i spøg. Hvorfor fuglene har udset sig ham som offer, er Jenson Button meget forundret over…
Avisen vil vide at kontrakten er blevet underskrevet for to uger siden, men Victorias premiereminister mener at der kan offentliggøres noget konkret efter løbet på søndag. Løbet i Melbourne er i hård konkurrence med banen i Adelaide, der var meget værdsat af kørerne i feltet.
Uheldet skete i et af højresvingene, hvor Schumacher mistede herredømmet og spandt igennem gruset og ramte derefter barrieren - hvor raceren blev ret så beskadiget. Det vides ikke om raceren bliver klar til søndagens løb. Teamet undersøgte kort tid efter om det var et teknisk problem, da tyskeren havde haft problemer med elektronikken. Men raceren blev presset lidt for meget.
Der var kun få problemer - de la Rosa med en lækage i køleren og lidt bremseproblemer hos Verstappen, men begge kørere er optimistiske. "Hvis man ser på splittiderne så er vi der. Jeg var hurtigst i en af sektorerne hvilket lyder godt til i morgen," siger Verstappen.
Hos Honda var der også glæde over den første træning, der viser at teamet er kommet godt på vej, men erkender at de skal holde fødderne på jorden. "Først må vi koncentrere os om at komme ind i top-10, og så score point. Vi må tage det skridt for skridt," siger Takefumi Hosaka.
Craig Pollock kunne også glæde sig over den første dag i sæsonen - det giver dem en god start på sæsonen.
Schumacher har kontrakt med Ferrari indtil sæsonen 2002, hvorefter et muligt skifte til McLaren ligger i luften.
"Jeg har ikke uvilje mod Ferrari, eller nogen speciel uvilje mod det ledende organ og de afgørelser de har taget, fordi jeg er realist. Faktum er at dette er en sport hvor folk ønsker at se nogen vinde en gang imellem og det er i modsætning til vores mål om at vinde alle løb. Det er tydeligt at der ved domme, har dommene gået os imod fordi det er godt for sporten," siger Ron Dennis anklagende, og man må sige at det er en noget bitter anklage.
Men Ron Dennis afviser at han er bitter over at have mistet konstruktørernes mesterskab. "Man skal se det i et andet perspektiv og forstå at det handler om business," siger teamchefen. Men Ron Dennis bliver ikke støttet af den anden store personlighed i teamet, Mercedes sportschef Norbert Haug. Han forsøgte at lede opmærksomheden væk fra episoden fra Malaysia.
Træning også om torsdagen
Selvom der ikke skulle køres på banen blev der torsdag brugt meget tid på at teste i pitten. De vigtige pit-stops kan afgøre løbene, så derfor blev dagen brugt til at træne pit-stops - tre teams var særligt i aktion: Jordan, Williams og Ferrari. Sidstnævnte tog sig tid til at teste et rigtig pitstop med tankning.
Tre glade fodboldfans
Fisichella - den store AC Roma-fan tog landsmanden Jarno Trulli og Pedro de la Rosa med til en lokal fodboldkamp i Melbourne - hvor hjemmeholdet endda havde den tidligere engelske landsholdspiller og Newcastle-kaptajn Peter Beardsley på holdet.
Coulthard på to hjul
David Coulthard brugte torsdagen til at checke Albert Park efter i sømmene. Derfor tog han en rask tur på cyklen for at se banen og nyde de gode forhold - fuldt forståeligt!
Spejlvendt for Heidfeld
Mens Coulthard tog havelågen, så flottede Nick Heidfeld sig - han bruge en af Prost-teamets biler. Der var blot et mindre problem - som tysker er han vant til at gå ind i bilens venstre side, men i Australien er føreren placeret i højre side - og det var ikke helt nemt at vende sig til at skulle angribe bilen fra den side. "I det mindste kan man hoppe ind i Formel 1-racerne fra midten," sagde han spøgefuldt efter episoden.
Protester igen
Igen i år har der været protester over løbet i Albert Park - denne gang fordi de mener at det er offentligt område, og derfor ikke kan bruge til private formål - altså Formel 1. Det er dog forløbet fredeligt i forhold til tidligere år hvor der har været trusler om sabotage.
Teams generet af Steve
Og hvem er så Steve? Jo, en rask cyklon der har gjort at det par teams har været forsinket. Arrows, BAR og Benetton havde problemer med at komme til Melbourne på grund af stormen, og flyene måtte tage til Singapore indtil at de kunne komme til Melbourne.
Endnu en tysker i Formel 1!
Så har Tyskland produceret en ny Formel 1-kører - og faktisk en der kommer til at køre helt i front! Bernd Mayländer overtage Olivier Gavins plads som chauffør i sikkerhedsbilen. Tyskeren brugte torsdagen på at teste på den nærliggende Phillip Island-bane. Så må vi se om han kan køre fra Formel 1-racerne.
Rekordsalg i Melbourne
Billetsalget til det australske grand prix har nået uanede højder. Når søndagens løb er kørt har der været mere end 400.000 weekenden igennem. Det er 10% flere end der var til løbet sidste år - og der er blot 800 billetter til salg hvis der er nogen der skulle få lyst til en hurtig Formel 1-rejse.
Men tanken har da rundet. "Da jeg kom til banen spurgte jeg mig selv hvordan det ville være at komme tilbage. Men jeg har ikke følelsen mere. På en eller anden måde er ilden døet ud," siger den 40 årige Berger. "Jeg kan se tilbage på mine fantastiske år som en kører, og det er rart at være involveret i Formel 1, men det bedste har været at være kører," slutter han.
Berger forventer at det bliver et hårdt år for BMW der vender tilbage efter flere år uden Formel 1. Fredagens træning viser da også at det kan blive en svær sæson for teamet.
Det betyder dog ikke at teamet ikke vil arbejde tættere med BAR. "Sidste gang Honda var involveret i Formel 1, leverede vi blot motorer. Men denne gang har vi et godt samarbejde med BAR, ikke kun som leverandør af en motor, men også til chassiset," siger Hosaka, der også mener at de er cirka 80% af det maksimale.
"En ny bil er altid speciel, men vi har al mulig grund til at være optimistiske omkring A21'erens præstation," siger en stolt Tom Walkinshaw, der glæder sig over det nye chassis, den nye motor og de mange nye sponsorer der vil lægge penge i teamet.
Den nye Arrows-racer som vi kommer til at se den i 2000
I givet fald bliver det kun Benettons motor der kommer til at skifte navn - fra Playlife til Renault, mens der er usikkerhed om hvordan Arrows-teamet står. Deres motor kan/vil sikkert blive ændret.
Renault er favoritter til at overtage en del af Benetton-teamet, eller måske hele teamet. Om ikke andet må Renault været godt på vej tilbage til Formel 1, så vi har nok ikke hørt de sidste rygter.
Men ellers er alle i teamet mere fortrøstningsfulde i år end sidste år. Ross Brawn udtaler: "Sidste år kom vi lidt skidt fra start på grund af for lidt motorkraft, vi udgik faktisk kun to gange. F1-2000 er på mange områder baseret på F399, så det er et rigtig godt fundament at gå ud fra. Og vi kan se, at under testforløbet har bilen været utrolig hurtig, så vi venter os meget."
Man kan så konstatere, at hvis det holder stik, så er det kun køreruheld der kan forhindre Ferrari i at vinde begge verdensmesterskaber i år. Men der er flere hvis'ser. Hvad med et kikset dækskifte eller ...?
"Ingen ved hvem Michael Schumacher virkelig er, og det gælder også de andre kørere. På trods af hvad som er sket, så er det ikke sådan jeg er, jeg er lige så meget et menneske som alle andre. Jeg har siden Senna's død interesseret mig meget for spørgsmålet om sikkerhed. Og efter min egen ulykke, har jeg lært at se tingene i et andet lys."
Fremtiden for Ferrari ser lys ud, mener han, og efter de seneste års dominans af Williams og McLaren, tror han på en ny æra for Ferrari. "Hvis Irvine havde vundet VM sidste år, havde det været uretfærdigt, for Hakkinen er en bedre kører. På den anden side set, havde det været godt for Ferrari, som ikke har vundet kørernes VM siden -79. At vinde VM med Ferrari er lige som et eventyr. Det er også en af grundende til, at jeg skiftede til Ferrari efter at have vundet to gange med Benetton. Jeg skulle have nye udfordringer."
Om sin makker i teamet siger han: "De seneste år har det været en kamp mellem McLaren og Ferrari, og i år har alle fire kørere en chance for at vinde VM. Rubens er en rigtig hurtig og god kører. Situationen bliver ikke anderledes end med Irvine. Man kan ikke gøre en kører langsommere med en kontrakt, er han hurtig, så er han hurtig. Og lige meget hvem der er den hurtigste, er han førstekører, så simpelt er det."
Schumacher er ligesom de andre kørere klar: "Jeg er sulten, efter mit uheld sidste år, og teamet er også. Det bedste er at vinde begge VM. Teamet fungerer rigtigt godt, der er 600 ansatte der alle har gjort et stort arbejde indtil nu, og de er motiverede til at gå videre. Jeg mener vi har en god, hurtig og stabil bil. Men det er også vigtigt at have, for at slå McLaren."
David Coulthard, som ikke er bange for diverse sammenligninger med Eddie Irvine, siger at RB er en mere tilpasset, og stabil kører end EI. "Man finder nok aldrig 100% ud af hvem der er hurtigst af de to, men RB har vist de seneste sæsoner at han har haft en stigende formkurve, er en bedre allround kører og er meget mere professionel end EI."
Jacques Villeneuve: "Rubens taler i øjeblikket, som om han er på en anden planet. Jeg vil gerne se om den samme tale holder til hen på sæsonen, når han finder ud af, at alt drejer sig om Michael Schumacher."
Rubens Barrichello: "Lad dem bare snakke. At være makker med MS er den bedste sammenligning. Glem ikke at jeg slog MSs banerekord på Mugello. Og at jeg var mindre end et sekund efter, i min kun anden tur i den ny F1-2000."
Tiden vil vise, hvordan han kommer til at håndtere situationen i teamet, som har et fanatisk italiensk publikum i ryggen overalt i verden. Det er ikke erfaring der mangler. RB har kørt 113 GP'er, hvilket er mere end f.eks. Coulthard og Irvine.
I hvert fald udtrykker han, at han har en kontrakt der giver ham lige vilkår med MS, og at det er den hurtigste kører, der skal køres for. Eddie Irvine var sjældent hurtigere end MS og derfor blev det MS der var den naturlige førstekører. zP> "Det kan også ske for mig, men jeg er nu i en bil som jeg føler er ligeså god som MSs, så det er op til mig selv, at vise hvor god jeg er. Jeg er den første brasilianer i en Ferrari, så det er klart, at jeg skal vise mit bedste hele tiden. Jeg har været syv år i F1, og det har ikke altid været lige spændende, men for to år siden begyndte jeg at snakke med Ferrari. Der begyndte det at gå bedre hos Stewart, og så sidste år hvor jeg var med helt fremme kom så det endelige tilbud til mig, og jeg fornemmede at nu var det, det rigtige tidspunkt at skifte på kommet."
I går var Diniz således på besøg i Melbourne Akvariet ,hvor der er mulighed for at svømme blandt mange af de udstillede fisk. Sammen med sin kæreste, den brasilianske model Cassia, "begik" han en svømmetur blandt en masse fisk, inklusive 3 hajer, der er dog ikke meddelt noget om hvilke hajer det var.
Det må have været opmuntrende. Dog ikke for Mika Salo der ligger hjemme på hotelværelset med et halsonde, som han har haft med fra Europa. Ifølge forlydender er det dog ikke nok til at afholde ham fra at køre i weekenden.
Jean Alesi mener næsten det samme, men udtrykker det anderledes. "Bilen er hverken den værste eller den bedste, jeg har kørt i min hidtidige karriere. Heidfelds bekymringer for bilen er rigtige og også beundringsværdige, men udtrykker også at der er potentiale i bilen, som slet ikke er kommet frem endnu."
Så er spørgsmålet, om det er fransk forvirring, manglende organisation eller noget helt tredje der er et problem i Prostteamet.
Måske kan noget af det læses ud af det som Alan Jenkins udtaler efter kritikken af teamets manglende styrtbøjle-test. "Det er ikke godt med åbne regler, enten har man faste regler eller ingen. Min pligt ligger i, at lave bilen lovlig, hvilket den er."
Dog vil det i morgen være tørt og varmt - ganske som vi kender det fra tidligere løb i Melbourne. Lørdag vil der også være varmt - op til 30 grader, men der er en minimal chance for at der kan komme regn. Søndag er der til gengæld varslet mulighed for regn. Der vurderes til at være 40% chance for regn før eller under løbet, samtidig med at temperaturen vil falde lidt - til glæde for flere motorer.
Et par teams i feltet - BAR og Williams - har vel ikke noget imod at køre i regnvejr. De har haft masser af tests i regnvejr efter deres tur til Kyalami.
Dette ved Craig Pollock godt og han vil gøre alt for at overtale hans egen mand til at fortsætte samarbejdet når dette udløber efter denne sæson. "Alt hvad Jacques ønsker er at komme frem og vinde løb, og må sige at han allerede som en VM-vinder, ikke er ligeglad med hvilket team han er i, så længe han kan vinde. Hvis han føler at han kan vinde med BAR-Honda tror jeg han vil blive," siger Pollock der er sikker på at teamet ikke mister Villeneuve eftersom de nu har fået den rette "pakke".
Derudover er Pollock også sikker på at teamet på vej i den rigtige retning - om ikke andet til at slå helt igennem i 2001. Man kan ikke blive helt klog på Pollock og hans udtalelser - den ene dag går de efter sejre i år, den næste er det nok udskudt til 2001.
Jacques Villeneuve har senest været sat i forbindelse med McLaren - og Pollock ønsker helt og holdent at lade det være op til canadieren selv at vælge om han i givet fald vil forlade BAR-teamet.
Med den store vækst der er indenfor IT-området og det store fokus der er på disse virksomheder, kan det blive den nye sponsorkilde i fremtiden. Således kan man allerede nu se flere IT-firmaer på racerne. Mest markant er det at Prost-teamet har fået søgeportalen Yahoo som sponsor. Williams har en kontrakt med Compaq, og senest er Arrows også blevet beklædt med IT-sponsorer.
Andre firmaer der også er gået ind i Formel 1-sporten, er telefirmaer. BAR har et stort telefirma i ryggen og Minardi lever stort set kun af Telefonicas midler. Så disse to grupper kan meget vel være fremtiden i Formel 1.
For Trulli er det vigtigt at få en god start. "At score point er det vigtigste for os i det første løb. Melbourne er hård ved kørerne og racerne, så holdbarhed er meget vigtigt på den hårde bane," siger Trulli.
Eddie Jordan har også udnævnt Trulli til at være den næste nye store opdagelse i Formel 1 - så nu må vi se om Eddie Jordan kan holde hvad han lover.
"Forhåbentlig kan vi kvalificere os i top-10. Jeg tror at vi har en god chance for at score point i løbet - forhåbentlig mere end 1 point. Vores mål er at slutte på podiet. For mig vil det være fantastisk," siger Diniz om målene for løbet i Melbourne, men også på sigt det som teamet vil opnå i denne sæson.
Samtidig er det også politisk korrekte udtalelser, der viser at Alesi måske er lidt mere professionel og dette kan måske gøre at teamet ikke sætter al fokus på Heidfeld - der som begynder i teamet ikke skal være den første til at kritisere. Der gælder også uskrevne love i Formel 1.
"Minardi har valgt mig for det jeg kan gøre for teamet. Jeg kan give støtte fra mine sponsorer, men jeg kan også køre race," siger Mazzacane - og understreger da hvad der er Minardis største interesse, nemlig de mange penge han medbringer. Han ser dog frem til debutløbet. "Det vil være noget helt specielt for mig!"