Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.3.2001
 Nu starter Cart sæsonen
 
28.2.2001
 ALMS - Dansk tvekamp i USA
 Optakt til 2001 sæsonen i CART
 

Hop til top10.3.2001

Nu starter Cart sæsonen

Cart, det amerikanske alternativ til Formel 1, starter i denne weekend Cart sæsonen. Der har været en del rokader, nogle er gået, nye er kommet til.

En der er gået, er Bobby Rahal som nu slår sine folder hos Jaguar i Formel 1. En anden der er kommet til, er Alex Zanardi, som efter en mislykket sæson hos Williams i 1999, nu er tilbage i Cart feltet. Han skal i år være hos Mo Nunn Racing. Og han må være topmotiveret efter den ufrivillige pause.

Alex Zanardi:
"Jeg er virkelig tændt. Jeg har en meget stor tillid til potentialet i teamet. Det vil selvfølgelig kræve en stor indsats for at få det hele til at hænge sammen. Der er en masse forskellige talenter i teamet, som skal lære at arbejde sammen. Det er ikke fordi vi ikke er forberedte, og det er heller ikke fordi at ikke er stærke, men sammenlignet med andre, så har vi en del ting der stadig skal forbedres, og jeg er overbevist om, at det vil ske igennem sæsonen."

Cart serien kan følges på Eurosport. Det er først fornyelig, at Eurosport fik de endelige rettigheder til at sende løbene, og derfor kan der være nogle af de allerede offentliggjorte programmer som ikke stemmer. Sæsonens første løb bliver transmitteret live på Eurosport søndag aften fra kl. 21,45 ifølge den nye programsætning.

PDL  


 

Hop til top28.2.2001

ALMS - Dansk tvekamp i USA

Når den amerikanske Le Mans-serie for racersportsvogne skyder 2001-sæsonen i gang på søndag, er det med to danskere i hovedrollen til at vinde et af de største racerløbsmesterskaber i verden.

Danmarks to bedste racerkørere, Jan Magnussen og Tom Kristensen, vil således befinde sig bag startlinien på Texas Motor Speedway banen i Forth Worth i USA.

Den danske ex-formel 1 kører Jan Magnussen og den dobbelte Le Mans vinder Tom Kristensen er blandt topfavoritterne til sejren i Texas. Men de er også favoritter til at snuppe selve mesterskabet, der på få år har udviklet sig til at være den vigtigste internationale løbsserie for de såkaldte racersportsvogne.

Tvekampen mellem de to danske racerstjerner, der kører for de to absolutte topteams, Audi (Tom Kristensen) og Panoz (Jan Magnussen), vurderes af eksperter til at være én af de mest interessante dueller i mesterskabsserien.

I høj grad fordi begge anses for at være så dygtige, at de har evnerne til at befinde sig i den fornemme Formel 1-klasse. Og når de ikke gør det på nuværende tidspunkt, så skyldes det kun, at tingene ikke har flasket sig rigtigt på de rette tidspunkter.

Både Jan Magnussen og Tom Kristensen har i stedet i de seneste sæsoner skabt sig en fornem karriere i racersportsvogns-kategorien. Der er sket efter, at begge har lagt Formel 1 tankerne på hylden. Og danskerne stortrives i sportsvogns-racersporten, som i dag befinder sig på et så professionelt niveau, der på mange måder kan sammenlignes direkte med Formel 1.

- Jeg elsker simpelthen den amerikanske serie. Ikke mindst fordi de hos Panoz respekterer mig for den, jeg er. Jeg skal ikke være en anden, og derved får jeg den frihed, der skal til for, at jeg kan yde mit aller bedste. Desuden har jeg mulighed for at vinde motorløb hos Panoz. Den situation har jeg ikke været i siden tiden før Formel 1, og det nyder jeg - i virkeligheden langt mere end at vinde mesterskaber, siger Jan Magnussen til Ritzau forud for søndagens løb.

Jan Magnussen lægger ikke skjul på, at han lever i nuet, og den indstilling oplever man bl.a. på racerbanerne, hvor sprinterformen og kampgejsten trives, ligeså vel som Jan Magnussen selv gør det.

En af Jan Magnussens bedste overhalinger nogensinde fandt sted i Las Vegas i sidste sæsons næstsidste løb i serien, hvor han på et tidspunkt frækt udnyttede den ovale banes stejle sider til at dykke indenom den senere vinder af mesterskabet, Alan McNish.

Den slags situationer betyder meget for den efterhånden 27-årige Roskilde-knægt, der i dag er bosiddende i Georgia, USA - tæt ved Panoz fabrikken og Road Atlanta racerbanen.

Tom Kristensen droppede sine Formel 1 drømme allerede for et par år siden.

- Og mærkelig nok har jeg siden kørt så meget Formel 1, at det næsten er helt ubegribeligt. Godt nok kun som testkører for dækfirmaet Michelin og et par Formel 1 teams, siger Tom Kristensen.

Danskeren har skabt sig et navn som erfaren testkører i Formel 1 på grund af sin store tekniske indsigt og evne til at formidle sine iagttagelser til dem, han tester for. Desuden kører han på konstante hurtige omgangstider, hvilket er et særsyn blandt racerkørere.

Det var også disse egenskaber, der sikrede danskeren en plads som fast fabrikskører hos Audi. I fjor kørte han blot tre løb for det tyske sportsvognsteam. Men han vandt de to vigtigste - 12-timer-løbet i Sebring, USA, samt det traditionsrige og prestigefyldte 24-timers Le Mans-løb i Frankrig.

Den amerikanske Le Mans-serie består i år af 10 løb. Derudover køres der en europæisk Le Mans serie, som er planlagt til at bestå af otte løb, hvoraf en del er sammenfaldende med de amerikanske. Og der køres også en asiatisk Le Mans-serie.

Det er planen, at danskerne skal køre samtlige amerikanske og visse europæiske løb, og så vil de naturligvis begge deltage i årets 24-timers Le Mans i Frankrig. Det er dét klassiske motorløb, som har lagt navn til den ame
XT  


Hop til top
Optakt til 2001 sæsonen i CART

For alle motorsportsfans er perioden fra november til begyndelsen af marts altid en frygtelig prøvelse. Længslen efter den nye sæsonstart synes næsten altid at være ulidelig, men førend at man får set sig om, ja så er ventetiden heldigvis (forholdsvis) hurtig overstået.

Nu, hvor en ny sæson i CART serien for alvor banker på døren, så finder vi det på sin plads igen at varme op med en præsentation af kørerne i dette års sæson samt give vores bud på, hvem der hører til blandt favoritterne til at vinde PPG Cup'en.

Michael Andretti
Nation: USA
Team: Team Motorola
270 starter, 40 sejre og 33 pole-positioner.

Efter 6 sæsoner hos Newman/Hass Racing har Michael Andretti valgt prøve lykken hos et nyt team, nemlig Team Motorola, der er et søsterteam til Team KOOL Green. 2000-sæsonen blev en opvisning i, at selvom han efterhånden er meget tæt på den "pæne alder" (40 år), så skal man bestemt ikke af den grund afskrive hans chancer for at vinde endnu et mesterskab. Eneste spørgsmålstegn er sådan set kun om alt klapper for det nye team. Vi forventer dog helt klart, at han er én af de absolutte top-kandidater til dette års PPG Cup.

Kenny Brack
Nation. Sverige
Team: Team Rahal
20 starter, 0 sejre og 0 pole-positioner.

Det skandinaviske isæt i CART serien, Kenny Brack, vandt i suveræn stil den prestige fyldte 'Rookie of the Year' konkurrence sidste år, og desuden blev det bl.a. til en flot 2. plads i Cleveland og Australien. Alligevel opnåede han ikke det, som alle havde forventet af ham, nemlig en sejr. Han beviste dog, at han bestemt ikke er en hr-hvem-som-helst, og hans præstationer på ovalbanerne var især imponerende. Derfor kan vi med sindsro sige: Heja Kenny, da vi helt sikkert forventer, at han igen vil være at finde helt fremme, men vi regner dog ikke med, at han vinder mesterskabet.


Kenny Brack er en mulig topkandidat efter en god debutsæson i 2000

Patrick Carpentier
Nation. Canada
Team: Player's/Forsythe
69 starter, 0 sejre og 2 pole-positioner.

For Patrick Carpentier synes man næsten altid, at det har været lige ved og næsten. Sidste år fik han heller ikke den længe ventede sejr til trods for et par imponerende resultater undervejs. Hans bedste placering var en 2. plads på ovalbanen i Madison. Og det er netop på ovalbaner at han altid er stærkt kørende, hvorimod det kniber mere på de almindelige baner. Vi vil kun blive glædelig overrasket, hvis det endelig lykkes for ham at hive en sejr hjem, men vi regner ikke med ham m.h.t. kampen om mesterskabet, men en placering i Top-10 bør det blive til.

Helio Castroneves
Nation. Brasilien
Team. Penske Racing
59 starter, 3 sejre og 4 pole-positioner.

Efter en skuffende 1999-sæson hos Hogan Racing, så må man virkelig sige, at der kom andre boller på suppen, da Helio Castroneves skiftede til Penske Racing. 3 sejre (Detroit, Mid-Ohio og Laguna Seca) og 3 pole-positioner (Portland, Toronto og Laguna Seca) i hans første sæson under Roger Penske's vinger bevidner for alvor om, at han er og bliver et kæmpe talent. Vi er ikke ét sekund i tvivl om, at han hører til blandt mesterskabsfavoritterne i denne sæson. Hans værste konkurrent bliver nok hans team-kammerat og landsmand, Gil de Ferran.

Scott Dixon (rookie)
Nation. New Zealand
Team: PacWest Racing
0 starter, 0 sejre og 0 pole-positioner.

Scott Dixon, der vandt sidste års mesterskab i Indy Lights serien takket være hele 6 sejre og 1 pole-position, er Mark Blundell's afløser hos PacWest Racing. Han vil uden tvivl få mange værdifulde guldkorn fra hans erfarne team-kammerat, Mauricio Gugelmin. M.h.t. Dixon's chancer i kampen om mesterskabet, ja så er det svært at spå om, men en placering i midten er nok det mest sandsynlige for hans vedkommende.

Adrian Fernandez
Nation. Mexico
Team: Fernandez Racing
125 starter, 7 sejre og 1 p

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk