Honda har i diverse tests vist et forrygende tempo, dog ikke nok til altid at være de hurtigste, men momentvis har der været syn for sagen. Flere medier har antydet at Honda måske gemmer lidt til det bliver alvor. Selv siger Honda dog at godt nok har man en fornuftig fart i bilerne, men når det drejer sig om de enkelte omgange, og her tænker Honda på kvalifikationsomgange, så kniber det en hel del. Man kan måske læse det som om at Honda behøver flere omgange end hvad godt er til at opbygge den nødvendige fart i bilerne.
Hondas sorte testbil - her med Rubens Barrichello
(Foto: Bridgestone)
Kørerne og især Rubens Barrichello mere antyder at det er godt gået i tests, og at man har gjort store fremskridt, men også at der stadig er plads til en del udvikling. Den tekniske direktør, Shuhei Nakamoto, fortæller at Honda har en højere målsætning i denne sæson end i sidste sæson, som var den første rene sæson som decideret Honda team. Også Nakamoto fortæller at der er stadig en del som der skal rettes op på, inden man kan nå de satte målsætninger. Der arbejdes dog på højtryk hjemme på fabrikken, og allerede i testen forud for det malaysiske Grand Prix, har man en del nye ting til bilen, både aerodynamiske og mere teknisk-mekanisk betonede ting.
Det specielle design får sin store debut i Australien
(Foto: Honda)
Honda er meget forsigtige med at komme forudsigelser for hvordan det vil gå i det australske Grand Prix. Det endelige setup kan først bestemmes i løbet af de fri tests - og træningssessioner. Ydermere skal metrologernes forudsigelser nærlæses i dagene op til Grand Prixet. Nogle år kan det være rigtig varmt i Melbourne, andre år mere moderate temperaturer. Og så er der det med banen. Der køres ikke på den andet end den ene gang om året, så her sker der store forandringer hen over weekenden i forhold til vejgreb. Årets første Grand Prix kan også give en nervøs start og kørsel hen til første sving, så her gælder det om at være påpasselige. Der hersker dog en vis fortrøstning fuld atmosfære hos Honda. Har de gemt et par trumfer i ærmet?
Ifølge det nyligt reviderede sportslige reglement artikel 25.1 B, så skal det ene af de tvungne compounds markeres således at alle kan se hvad de enkelte kørere anvender på et givent tidspunkt. Det har betydet at Bridgestone skal til at markere dækkene ligesom datterselskabet Firestone gør det i CCWS. I Formel 1 er det dog lidt mere vanskeligt fordi man har fire compounds at vælge imellem. To af disse skal anvendes i et Grand Prix.
Bridgestone har nu offentliggjort at man vil lave en synlig hvid stribe på den blødeste compound som et team vælger. Denne stribe bliver anbragt midlertidigt, idet det kan være helt andre compounds der bliver valgt i det næste Grand Prix. Ligeledes kan den valgte compound godt være den hårde compound i næste Grand Prix.
Bridgestone fortæller dog ingenting om hvordan man vil løse at anbringe en stribe eller markering på dækkene. I CCWS serien er det nemmere. Her er der kun 2 compounds at vælge imellem, og her kan man trykke den røde stribe i produktionsleddet på den blødeste compound.
Badoer kørte i alt 20 omgange på Ferraris egen testbane, Fiorano banen, 10 på det lange layout (2976 meter) og 10 på det korte layout (1413 meter) fordelt på de tre raceres som teamets to kørere, Felipe Massa og Kimi Raikkonen får stillet til rådighed ved Australiens Grand Prix 2007 der køres i weekende den 16. til 18 marts.
Rigtig mange medier har skrevet om at der er indgået en aftale om afvikling af Formel 1 Grand Prix i Singapore - startende i næste sæson. Bernie Ecclestone som laver disse aftaler, benægter dog at der er underskrevet noget som helst endnu. Men han afviser ikke at der tales om tingene og holdes møder osv. Men at der skulle være lavet en aftale og med et i flere medier navngivet selskab, det benægter han.
Flere topfolk i Singapore udtaler at der skam forhandles. Industri- og handelsministeren i Singapore, S. Iswaran, udtaler at man følger udviklingen med stor interesse. Singapore er et knudepunkt i Asien, men man føler at der mangler noget og at man vil skabe yderligere interesse for området blandt andet ved hjælp af Formel 1.
Bernie Ecclestone vil ikke fortælle hvem han taler med i Singapore, men bekræfter at hans interesse for et aften/nat løb er blevet diskuteret. Bernie Ecclestone siger dog også at det er blevet diskuteret med parter i både Japan og Kina. Altså det sædvanlige hemmelighedskræmmeri. Vi kan nu kun vente på en positiv eller negativ bekræftelse af forhandlingerne.
Det var optimistiske Toyota teammedlemmer der kunne pakke grejet sammen efter torsdagens test på Jerez banen. Man opnåede stort set det man ville. Kørerne kørte igen masser af kilometer på banen hvor den nye aerodynamiske pakke blev testet igennem, samtidigt med at man igen prøvede forskellige setups på bilerne. Testprogrammet forløb som planlagt, dog i en lidt forsinket udgave da Ralf Schumacher ramte en fugl. Af sikkerhedsgrunde valgte man at kalde ham i pit med det samme, og tjekke bilen. Man udskiftede affjedringen foran i venstre side, da man kunne se at der var mulighed for fejl her efter påkørslen af fuglen.
Torsdagens tider fra Jerez:
Plac: | Kører: | Tid: | Omg.: |
1. | J. Trulli | 1:18.589 | 123 |
2. | R. Schumacher | 1:19.519 | 60 |