Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.3.2010
 Bahrain - Williams preview
 
9.3.2010
 Nyt Grand Prix på vej
 Sekunderne tæller nedad
 

Hop til top10.3.2010

Bahrain - Williams preview

Williams har forud for 2010 gennemgået en markant forvandling - de kører med en ny motor, hvor de har fået Cosworth ind til drive deres FW32'er, og der også to nye kørere i teamet.

Sam Michael, teknisk direktør
"FW32'eren har tilbagelagt næsten 7.000 km. i løbet af vinterens test med den nye Cosworth-motor. Vi har gjort store fremskridt med hensyn til pålidelighed, og vi arbejder stadig på at forbedre det, så vi ved flere kilometer ikke får problemer under løbsweekenderne.
Præstationen har været solid gennem alle tests, men Bahrain vil fortælle os hvor vi står. Vi har testet de fleste af delene til Bahrain mens vi var i Barcelona, mens et par ekstra dele vil være der til løbet. Rubens og Nico vil også få deres første løbsweekend som holdkammerater. Ud fra test i vinters kan vi se at de hele tiden vil presse hinanden!"

Rubens Barrichello
"Jeg er glad for at begynde min 18. sæson. Jeg er så motiveret og jeg er i en meget bedre fysisk tilstand end jeg nogen sinde har været. Jeg er også virkelig glad for at køre Williams. Jeg er faldet godt til og jeg føler allerede at jeg har været der i fem år!
Vi kørt mange kilometer med bilen i løbet af vinterens test, arbejdet på pålidelighed i de første tests og derefter i de to sidste på nogle opgraderinger til Bahrain. Når det kommer til opsætning, pålidelighed og motorens køreregenskaber, har vi gjort et godt stykke arbejde. Raceren er blevet forbedret og teamet har gjort det godt for at forberede mig, så jeg er helt fortrolig med alt til det første løb.
Jeg tror vi er stærke, så jeg er optimistisk, men det er meget svært at konkludere hvor vi står, så jeg har tænkt mig at vente og se. Det bliver en fantastisk sæson med de nye teams, de nye kørere og de nye regler."

Nico Hülkenberg
"At være en Formel 1-kører er en fantastisk følelse, og jeg er meget begejstret om at skulle til Bahrain. Jeg lærte en masse som teamets testkører, hvilket har forberedt mig godt til den kommende sæson. At arbejde på fabrikken har også hjulpet mig til at få en bedre teknisk forståelse af raceren. Det gør mig ikke hurtigere, men det vil hjælpe mig med opsætningen af raceren.
Vinter-tests var gode for os. Efter at have kørt et godt antal kilometer, står vi godt forud for sæsonen. Cosworth motoren ser også stærk ud: den er kraftfuld og pålidelig. Vi har potentialet, men vi må vente at se hvor konkurrenterne er. Det kommer til at blive en spændende sæson, og jeg kan ikke vente med at starte den!"

BB  


 

Hop til top9.3.2010

Nyt Grand Prix på vej

Et nyt Grand Prix kan være på vej. I hvert fald er Bernie Ecclestone inviteret til Qatar til møde med baneejerne af Losail banen. Banen som MotoGP feltet har kørt på nogle gange, er i øjeblikket ved at blive udbygget så den opfylde FIA's krav til en Grand Prix bane. Målet er selvfølgelig at komme på FIA Formel 1 kalenderen. Bernie Ecclestone tager til Qatar i dagene efter den kommende weekends Grand Prix i Bahrain.

Et nyt Grand Prix på Formel 1 kalenderen? Det kan blive resultatet af de møder som Bernie Ecclestone skal holde med baneejerne og løbsarrangørerne i oliestaten Qatar. Her har man Losail banen, som i øjeblikket lægger asfalt til MotoGP mm. Men man ønsker også at komme på Formel 1 kalenderen.

Man er i øjeblikket ved at ændre banen, så den kan leve op til FIA's krav til en Grand Prix bane. Løbsarrangøren på stedet er i øjeblikket Qatars motorcykelforbund, men de ønsker altså at gå videre til også at kunne arrangere Formel 1 Grand Prixer.

Præsidenten for forbundet, Nasser bin Khalifa al-Attiyah, udtaler at banen i øjeblikket er ved at blive bygget om til de gældende krav, og at målet i første omgang er at blive godkendt som Formel 1 testbane, og derefter vil man på Formel 1 kalenderen. Når ombygningen er færdigafsluttet, skal banen synes og godkendes, og først derefter vil man indsende en formel ansøgning. FIA chefen Jean Todt har allerede været på stedet og siger at han ikke har noget mod et Grand Prix i Qatar også, men også at alle kommercielle aftaler selvfølgelig skal laves før det kan blive aktuelt.

PDL  


Hop til top
Sekunderne tæller nedad

Pitstops er et af de steder hvor man i Formel 1 gennem årene har forbedret sig meget. Selve dækskiftet har været inkalkuleret som en del af et pitstop som med benzinpåfyldning, har taget i omegnen af 6 - 9 sekunder, helt afhængig af benzinmængden. Dækskiftet i sig selv har man holdt på ca. 4 sekunder. Nye tider uden benzinpåfyldning gør dog tiden for dækskifte mere interessant. Kan man nå en tid under 2 sekunder?

Tiden for at skifte dæk på en Formel 1 racer er igen kommet i fokus. Fra og med denne sæson, er det forbudt at fylde brændstof på bilerne undervejs i et Grand Prix, men dækkene må stadig skiftes. Dermed gøres det oplagt at fokusere på om man kan skifte dæk hurtigere end tidligere. Og lad det være sagt med det samme, ja det kan man.

Williams teamet har selv annonceret at man har øvet sig lidt og er nede på at skifte alle 4 dæk på lidt over 2 sekunder. Og noget indikerer at tiden for dækskifte kan blive endnu hurtigere. Hos Red Bull Racing forventer man at kunne komme endnu længere ned. Teamets uofficielle rekord er på 1,8 sekund.

Det kræver at der bliver øvet i pitstop, men også andre ting gør sig gældende. Red Bull Racings teamchef, Christian Horner, fortæller at man har fokuseret på at gøre alle værktøjer væsentligt lettere. Faktisk har flere teams brugt omkring £ 500.000 på udskiftningen af værktøjer. Samtidigt har de mekanikere der udfører dækskiftet, henover vinteren været i fitnesscenteret mindst 2 gange om dagen. Det har betydet at alle har tabt vægt og er blevet mere smidige. Det er ikke sikkert at den officielle rekord kommer under de 2 sekunder i de første Grand Prixer, men Christian Horner forventer at flere teams i løbet af sæsonen kommer under de 2 sekunder. Pitstop strategi har fået en ny betydning.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk