Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.3.2000
 McLaren gået i stå?
 Teams snød sig selv
 McLaren og Irvine talte sammen
 Ingen frustration
 Blandet for Benetton
 BARs bedste
 Jordan i fremgang
 Sauber slog ikke igennem
 Arrows også skuffet
 Williams skuffet
 Nedtur for Button
 Ny champagne på podiet
 McLaren i front
 Dårlig start hos McLaren
 
10.3.2000
 McLaren nyheder - Fredag
 Jackie overrasket
 Button og fuglene
 Melbourne sikret til 2011?
 Schumacher uskadt
 Arrows afventende
 God start for BAR
 Schumacher fortsætter i fire år
 FIA i lommen hos Ferrari
 Kort nyt fra Melbourne
 Berger vender ikke tilbage
 Honda troede ikke på sig selv
 Arrows præsenteret
 Mellemløsning hos Benetton?
 Ferrari update - Teamet
 Ferrari update - Michael Schumacher
 Ferrari update - Rubens Barrichello
 

Hop til top11.3.2000

McLaren gået i stå?

Mika Hakkinen satte pole position både sidste år og nu også forud for det australske grand prix. Beregninger som formel-1.dk viser at McLaren er gået i stå – de er ikke blevet hurtigere end konkurrenterne. Som tiderne allerede viser, er alle kommet tættere på McLaren – nogle teams har taget større spring.

Den følgende beregning er et udtryk for forskellen mellem de 11 teams tider i 1999 og her i 2000. Forskellen er sat i forhold til pole position for 2000 som markerer den nye ”grænse” i Formel 1.

Nr. TeamProcent
1.Minardi+ 4,82%
2.Arrows+ 4,00%
3.BAR+ 2,45%
4.Jordan+ 2,33%
5.Ferrari+ 2,09%
6.Sauber+ 2,08%
7.Prost+ 2,01%
8.Benetton+ 0,62%
9.Williams+ 0,21%
10.Jaguar- 0,01%
11.McLaren
BB  


Hop til top
Teams snød sig selv

Formel 1 handler om taktik og specielt om at finde den rigtige strategi, og måske blev der spillet lidt for højt spil i dagens kvalifikation. Ser man på kvalifikationen blev de fleste nok for længe i pitten, men der var flere grunde til dette.

Det er meget karakteristisk for banen i Melbourne at den er meget beskidt, og ingen af kørerne vil bruge deres dæk til at tørre banen op - derfor bliver de inde i garagen så længe som muligt. Derudover var det utrolig varmt, og det kan være derfor at der blev ventet til at banen blev lidt køligere.

Problemet med at vente til sidste øjeblik er at der også er andre der har den samme ide. Således var stort set hele feltet på banen til sidst. Derfor er det ikke så underligt at flere kørere klagede over trafik på den sidste omgang - og med de mange afkørsler i de sidste minutter, Marc Gene og Ricardo Zonta, gjorde det ikke nemmere. At David Coulthard så med et stort brag smadrer sin racer ødelægger det for de kørere der er på banen.

En af disse er Michael Schumacher, der i den første sektor satte en meget hurtig tid, og var stadig bedre end Hakkinen i den anden sektor, der måtte afbryde omgangen på grund af at kvalifikationen blev flaget af. Derfor var der skuffelse hos Ferrari over denne taktik, men omvendt kan man sige at det som oftest er i de sidste sekunder at den bedste tid sættes - og Ferrari har stadig en god udgangsposition med begge kørere lige efter McLaren-fronten. Men dem der blev for længe inde snød sig selv.

BB  


Hop til top
McLaren og Irvine talte sammen

Eddie Irvine har fortalt omverden at han forhandlede med McLaren-teamet om en kontrakt til 2000-sæsonen og nu har Ron Dennis udtalt sig om sagen og dermed er det sandt hvad ireren hævder. Men de kom ikke langt i forhandlingerne.

Eddie Irvine hævder at det var hans lønkrav der gjorde at han ikke kom til McLaren, men dette afviser Ron Dennis. "Der var slet ikke pengebeløb på tale," siger Dennis der er skuffet over at Irvine fører sig frem og får det til at se ud til at ireren var den der havde det største ord at have sagt. "Han var meget opsat på at køre for os, det vil alle være, men grunden til at vi gik hver til sit, var at vi besluttede at Mika og David var de to bedste kørere for os."

Om ikke andet har McLaren haft en føler ude, og det kan også være en indikation af at Coulthard ikke er sikker i sædet, eller at Hakkinen måske er på vej væk. Efter hvad rygterne vil vide er Ford stærkt interesseret i Hakkinen til den kommende 2001-sæson!

BB  


Hop til top
Ingen frustration

Ifølge David Coulthard er han ikke frustreret over at Mika Hakkinen allerede nu ser ud til at etablere sig som teamets bedste mand. Skotten pressede sin racer til det yderste under kvalifikationen, hvilket medførte at han parkerede sin racer i muren og smadrede store dele af bagenden.

Sådan så Coulthards racer ud efter en tur i muren
Foto: Allsport

Coulthard så sin chance – Hakkinen havde hele morgenen store problemer med raceren, og øjnede en mulighed for at få et overtag over finnen – men i stedet satte Hakkinen sig solidt på pole. "Jeg bliver ikke frustreret og siger – nu prøver vi igen – fordi der er ikke nogen point i kvalifikationen. Jeg ser frem til løbet, og er ikke bekymret for løbet. Det handler om de sædvanlige ting – pit-stops, holdbarhed og taktik," siger skotten der behøver en sejr i sæsonens første løb som et godt afsæt til en mulig VM-titel.

Men med de mange tekniske problemer og det at Ferrari vitterlig er kommet tæt på, gør det sværere for teamet. Så Coulthard skal levere sit bedste hvis han skal tro på VM-chancen.

BB  


Hop til top
Blandet for Benetton

Der var blandede følelser hos Benetton efter kvalifikationen. Fisichella var jævnt tilfreds, mens Wurz gav trafik en stor del af skylden for hans placering som nummer 14.

"Vi sigtede efter at blive blandt de ti første, så jeg er ganske tilfreds med denne position," siger Fisichella der starter som nummer 9. Italieneren mente at der stadig var en par tiendedele at hente men det røde flag sidst i kvalifikationen ødelagde det for ham. For Wurz var det andres skyld. "Jeg var latterligt uheldig med trafikken i kvalifikation i dag. På hver eneste af min hurtige omgange havde jeg en foran mig som ikke brugte sine spejle. Det er meget frustrerende," siger en skuffet Alexander Wurz.

Rocco Benetton var ikke overrasket over udfaldet, men håbede på lidt bedre placeringer. Men Benetton har da et rimeligt udgangspunkt, selvom teamet klarede sig dårligere end sidste år.

BB  


Hop til top
BARs bedste

Der var stor grund til glæde i BAR-lejren - dels fik Honda et rimelig godt comeback, da Jacques Villeneuve kørte sig til en placering som nummer 8 - og det er det bedste for BAR-teamet siden Barcelona sidste år.

"Bilen er velafbalanceret og jeg tror vi fik så meget ud af den som vi kunne. Jeg kunne måske have forbedret med to eller tre tiendedele," siger Villeneuve der vil forsøge at komme gennem løbet og forsøge at score teamets første point.

Derimod var der ikke så meget at glæde sig over for Ricardo Zontas vedkommende. Brasilianeren spandt i hans sidste forsøg og måtte derfor tage til takke med 16. pladsen. Der var dog en forklaring på hvorfor det gik så galt. "Vi gik galt med set-up'et i morges. Derfor fik jeg problemer med understyring, da vi satte nye dæk på. På min sidste omgang var det bedre, jeg var to tiendedele oppe, men jeg mistede downforce bag Wurz og bagenden svingede ud," siger en skuffet Zonta.

På trods af 8. pladsen var Honda ikke helt tilfredse. "Det er godt at Jacques er så tæt på fronten, men vi er ikke helt tilfredse. Kvalifikationen handler om at vise at din bil er i absolut topform og vi ville gerne have været en anelse hurtigere," siger Takefumi Hosaka.

BB  


Hop til top
Jordan i fremgang

Jordan-teamet kunne efter en besværlig begyndelse på weekenden erfare at teamet er gået frem i forhold til de konkurrenter der er foran dem. Jordan er således kommet tættere på McLaren og Ferrari hvilket er til stor opmuntring for Eddie Jordan. "Resultatet er meget opmuntrende og ser ud til at indikere at vi ikke er så langt efter de to topteams. Begge kørere klarede det utrolig godt," siger teamchefen der dog er noget mere tilbageholdende når det kommer til forudsigelser om løbet søndag. "Jeg vil ikke give forudsigelser om morgendagen, da holdbarhed er en vigtig faktor. Vi håber at gennemføre løbet og score points," siger han.

Jordan er gået frem forud til denne sæson

Også de to kørere glædede sig – Frentzen var tilfreds mens Trulli var ked af at han ikke fik mere end et forsøg til at sætte en tid. Jordan fik en andenplads sidste år som Frentzen tog sig af.

BB  


Hop til top
Sauber slog ikke igennem

Er Sauber overvurderet? Teamet fik ikke vist at de har det potentiale som der ellers er blevet annonceret. Salo blev godt nok nummer 10, men Diniz måtte se sig placeret helt tilbage på 19. pladsen - ikke godt for et team der drømmer om at få chancen om at score en plads på podiet.

"Jeg kæmpede i kvalifikationen med overstyring, i modsætning til understyring som jeg havde i går, og kunne ikke få en ordentlig omgang," siger Diniz der også langer kraftigt ud efter Jarno Trulli som skulle have spærret mere end nødvendigt.

Salo følte at der var mere i Sauber-raceren, men problemerne i de sidste minutter gavnede ikke ret meget. "Vi kørte ikke meget til morgen, så det tog os noget tid at få en god balance her i eftermiddag," siger Mika Salo der følte han kunne have sat en bedre tid. "Mine to første sektortider var meget bedre, så jeg var meget skuffet da jeg kom forbi de røde flag efter David Coulthards uheld. Uden det er jeg sikker på at jeg kunne have været nummer 6 eller 7."

Peter Sauber var ovenud tilfreds. "At være i top-10 i kvalifikationen er lovende da konkurrencen er meget stor," siger teamchefen.

BB  


Hop til top
Arrows også skuffet

Det skulle have været bedre - en 12. og 13. plads var ikke nok for Arrows. Set i forhold til sidste år tog de et godt skridt frem, men dette er ikke nok for teamet. "Jeg kan ikke lade som om jeg er glad for resultatet da jeg mener at vi kan være i top-10 med begge kørere," siger Tom Walkinshaw der dog hæfter sig ved at de har indhentet konkurrenterne i forhold til hvor de stod ved begyndelsen af sidste sæson.

"Det var ikke en god kvalifikation, men vi må være realistiske da det ikke kan være dårligt når alt går galt og vi stadig er nummer 12," siger Arrows bedste mand, Pedro de la Rosa der følelsesmæssigt satte sig mellem to stole. "Jeg kunne have været i top-10, det er min fornemmelse, da vi ikke fik det meste ud af det," siger spanieren. Verstappen blev nummer 13.

BB  


Hop til top
Williams skuffet

Kvalifikationen til det australske grand prix markerede den endelige start på samarbejdet mellem BMW og Williams - nu skulle konstellationen stå sin første prøve. Da klokken blev 14:00 lokal tid, var Ralf Schumacher nummer 12 og Jenson Button blot nummer 21. Det var skuffende for teamet der havde sat næsen op efter mere.

"Mår man kender problemet, får det altid en til at tænke at det kunne gøres bedre, " siger Patrick Head. "Vi skulle have haft Ralf i top-10, men han havde problemer med en sensor i speeder-pedalen i hans racer," siger Williams tekniske leder. "Det var ikke en kvalifikation der var til vores fordel, men vi har to racere på grid'en - ikke så godt som vi forventede, men det er da en start," siger han videre.

Ralf Schumacher var ikke glad for 12. pladsen. "Jeg er ikke tilfreds. Jeg tror at FW22'eren og BMW kunne have gjort det bedre," siger tyskeren mens Gerhard Berger var rimelig godt tilfreds med en placering midt i feltet - med mindre afstand til de førende teams end de havde forventet.

BB  


Hop til top
Nedtur for Button

Vinterens mest omtalte kører, Jenson Button fik de barske realiteter i Formel 1 at føle. Efter et stort uheld unde morgenens træning var den unge englænder sat tilbage. Det rørte dog ikke den unge kører så meget. "Det der skete i dag, er en del af læretiden," siger han!

Kvalifikationen var ikke let for Button der måtte bruge Ralf Schumachers data i reserve-raceren, da der var problemer med Buttons egen racer. De mange gule flag gjorde det ikke lettere - men sådan er Formel 1 jo. "Min moral er rimelig dårlig lige nu, men i morgen er det atter en dag, og så må vi se," siger Button.

BB  


Hop til top
Ny champagne på podiet

Til alle som kan klare at være tidlig op søndag morgen, når de tre førstplacerede skal have pokaler og præmier overrakt, skal lægge mærke til, at der igen er kommet en ny champagne på podiet.

Denne gang er det mærket "Mumm" der lægger champagne til. Og det er en af deres champagner, der hedder "Gordon Rouge" der vil blive brugt til det sædvanlige sprøjteri.

Og næsten pr. tradition når noget nyt skal lanceres, begrunder man sig med, at F1 er det ideelle sted at gøre det, fordi det er et globalt foretagende, og en af de allermest sete sportsgrene osv. Og man vil nu have en større del af kagen, så mærket kan komme længere op på rangstien, idet man i øjeblikket er det tredje største champagnemærke.

PDL  


Hop til top
McLaren i front

McLaren-teamet satte sig helt igennem under kvalifikationen til det australske grand prix, da Mika Hakkinen satte pole position i tiden 1:30,556 – og udfaldet af kvalifikationen var til stor overraskelse for finnen selv, der havde en dårlig træning forud for kvalifikationen. Det er Hakkinens 22. pole position i karrieren.

David Coulthard holder ved siden af Hakkinen, og under kvalifikationen havde skotten måske muligheden for at slå den altdominerende Hakkinen, men forgæves. I stedet kørte Coulthard raceren af, og ødelagde den på samme maner som Michael Schumacher gjorde det i går. Uheldet fik løbsledelsen til at stoppe kvalifikationen. Netop Michael Schumacher blev nummer 3 i reserveraceren, lige foran Rubens Barrichello der således fik en god start efter skiftet til Ferrari.


Hakkinen sikrede sig karrierens 22. pole

Jordan fik vendt udviklingen og placerede sig som teamet efter de to store, mens Eddie Irvine satte 7. bedste tid for Jaguar. Dog var der ikke meget opmuntring at hente for Johnny Herbert der sluttede langt tilbage.

Villeneuve placerede BAR-Honda'en på 8. pladsen, hvilket må siges at være tilfredsstillende for teamet. Salo fik Sauber-raceren i top-10, mens Arrows-teamet ikke rigtig fik så meget ud af det de lovede om at være med fremme.

Ralf Schumacher satte 11. bedste tid for BMW-Williams, mens vidunderbarnet Jenson Button havde en hård lørdag med en smadret racer og med store problemer til følge.

Tiderne fra kvalifikationen findes under rubrikken resultater.

BB  


Hop til top
Dårlig start hos McLaren

McLaren fik en rigtig dårlig start på den nye formel-1 sæson. Det begyndte med at Mika Häkkinen kom ud af pitten og kørte ned til første sving, hvorefter han begyndte at kommunikere med Nobert Haug. Kort efter trak han ind til siden og parkerede McLaren raceren.

Derimod gik det bedre for McLarens anden kører, David Coulthard. Coulthard lå længe i spidsen, men blev slået af M. Schumacher i slutningen af den første frie træningstid.

M. Schumacher havde ellers en hel del omgange som var nogle sekunder langsommere, men formentlig har MS kørt med meget mere brændstof end DC. Sidste år kørte de fleste team med 1 pitstop og medium hårde dæk, og mon ikke de bliver det samme i år.

I slutningen af den første frie træningstid, havde McLarens mekanikere formentlig fundet en årsag til Mikas problem. Dette resulterede i, at McLaren umiddelbart efter begyndte en 1 time og 45 min. lang process med at skifte begge motorer i Mika og Davids racere.

Dette betød, at McLarens mekanikere ikke kunne nå at blive klar til den anden frie træningstid.

6 minutter før tiden var gået, under den anden frie træning, kørte Mika ud af pitten. Omgangen på vej ud af pitten gik stille og roligt, og Mika kørte stærkt under den første del af banen under hans anden omgang. Men under den anden del af banen kom der et gult flag, og Mika måtte afbryde forsøget, med lige godt 1 minut tilbage. Det gule flag kom fordi Mazzacane kørte af banen. Nu havde Mika kun en sidste omgang, men heller ikke det lykkedes, fordi Mika mistede kontrollen under indbremsningen og måtte lige en tur ud på græset...til alle Tifosiernes store jubel.

David Coulthard nåede ikke at køre en eneste omgang under den anden frie træning.

FLY  


 

Hop til top10.3.2000

McLaren nyheder - Fredag

West McLaren Mercedes startede den nye sæson med at besætte anden og fjerde pladsen.
David Coulthard var hurtigst af West McLaren Mercedes kørerne. DC kørte 12 omgange og den bedste tid var 1:32.144. Mika Hakkinen kørte 24 omgange og den bedste tid var 1:32.702

Efter tidskørslen havde de forskellige vigtige personer disse udtalelser.

Mika Hakkinen.:

"agens præstation var en god start på sæsonen. Jeg er meget tilfreds med bilen, og med det arbejde hele teamet har lavet i dag. Vi havde ingen tekniske problemer i dag, så vi kunne koncentrere os om at finde det rigtige set-up til week-enden."

David Coulthard.:

"et har været en travl dag. Vi fik fuldført vores normale fri træningsprogram, vi har arbejdet hårdt på at finde det rigtige set-up. Jeg spandt af banen, men det skyldes at jeg mistede bagenden på bilen, men det er ikke sket nogen skader på bilen.

Ron Dennis.:

"David var den der fik mest ud af dagens træning. Begge biler kørte pålideligt hele dagen,men ingen af bilerne kørte optimalt, så under de omstændigheder var det ikke så dårligt."

Norbert Haug.:

"Helt som forventet er konkurrencen overordentlig tæt.Mika var på sin hurtigste omgang da han spandt af i sidste kurve lige inden at tidskørslen sluttede"

BKP  


Hop til top
Jackie overrasket

Det kom næsten som en overraskelse for Jackie Stewart at Michael Schumacher i den grad oversatsede i en ligegyldig træning. Skotten mener at det helt og holdent var tyskerens egen skyld, sådan som Schumacher også selv erkender.

"Han var er meget entusiastisk - lidt for entusiastisk efter min mening. Jeg mener ikke det er nødvendigt at vise at man er den hurtigste i alle træninger på den måde," siger Jackie Stewart. Der blev virkelig presset hårdt på i den første træning - både for at Ferrari og McLaren kan presse hinanden, samt at der internt i teamet skal sættes noget på plads.

Hvis Michael Schumacher kan sætte Barrichello på plads fra starten, kan tyskeren hurtigt på sæsonen sikre sig at der ikke bliver for meget bøvl med brasilianeren. Barrichello var 3/10 langsommere end Schumacher.

"Det var overraskende at se en med hans store egenskaber og erfaring, lave en så unødvendig fejl. Han skulle vide bedre og hvis han var i mit team, tror jeg ikke jeg ville være tilfreds med ham," siger Jackie Stewart kontant.

BB  


Hop til top
Button og fuglene

Jenson Button har udviklet lidt af et kompleks med fugle. Under testen i Sydafrika var han på kolissionskurs med en fugl der ikke overlevede en tur mod luftindtaget i BMW-Williams'en, og sandelig om ikke unge Button igen har tiltrukket sig fuglenes opmærksomhed.

Debutanten kunne berette om endnu et sammenstød i luftrummet. "Mod slutningen af træningen, da jeg kørte min sidste runde med de nye dæk, blev jeg ramt af en fugl der var på vej mod cockpittet. Det hjalp ikke rigtig, da det generede min kørsel, og jeg måtte komme ind – for at få fuglen ud af raceren!"

Da Button meldte til teamet at han var på vej ind, fordi der var en død fugl i cockpittet, grinede teamet – men den var god nok. Den unge Button ser dog episoden fra den humoristiske side. "Jeg håber ikke det skal indberettes til dyrenes rettigheder," siger han i spøg. Hvorfor fuglene har udset sig ham som offer, er Jenson Button meget forundret over…

BB  


Hop til top
Melbourne sikret til 2011?

Det australske grand prix kan meget vel være tæt på at blive sikret indtil 2011 - under alle omstændigheder vil det så blive i Melbourne på Albert Park-banen. Ifølge en avis i Melbourne har Bernie Ecclestone allerede en kontrakt klar der sikrer at løbet bliver i Melbourne indtil 2011 - den nuværende kontrakt udløber i 2006.

Avisen vil vide at kontrakten er blevet underskrevet for to uger siden, men Victorias premiereminister mener at der kan offentliggøres noget konkret efter løbet på søndag. Løbet i Melbourne er i hård konkurrence med banen i Adelaide, der var meget værdsat af kørerne i feltet.

BB  


Hop til top
Schumacher uskadt

Michael Schumacher havde under den anden frie træning et stort uheld hvor han mistede sin racer og dermed kørte af banen - hvorefter hans racer blev ret så beskadiget. Der var bekymrede miner hos Ferrari, der fik de kedelige minder om uheldet på Silverstone sidste år til at runde en ekstra gang. "Raceren slap fra mig og jeg mistede kontrollen. Uheldigvis var der ikke noget sted at køre hen. Jeg er ok og slog mig ikke," siger Michael Schumacher. "Jeg blev lidt bange da Michael kørte af, men heldigvis blev det hurtigt klart at han var ok. Nu må vi se på hvordan chassiset har det," siger teamchef Jean Todt.

Uheldet skete i et af højresvingene, hvor Schumacher mistede herredømmet og spandt igennem gruset og ramte derefter barrieren - hvor raceren blev ret så beskadiget. Det vides ikke om raceren bliver klar til søndagens løb. Teamet undersøgte kort tid efter om det var et teknisk problem, da tyskeren havde haft problemer med elektronikken. Men raceren blev presset lidt for meget.

BB  


Hop til top
Arrows afventende

Hos Arrows var man meget godt tilfreds med træningen, men alligevel var teamet ikke helt vilde med at fortælle om hvordan de mener at deres præstation var i forhold til de andre teams. "Jeg tror at jeg skal holde tilbage med kommentarer om vores præstation indtil vi når klokken 14 i morgen," siger Tom Walkinshaw.

Der var kun få problemer - de la Rosa med en lækage i køleren og lidt bremseproblemer hos Verstappen, men begge kørere er optimistiske. "Hvis man ser på splittiderne så er vi der. Jeg var hurtigst i en af sektorerne hvilket lyder godt til i morgen," siger Verstappen.

BB  


Hop til top
God start for BAR

BAR-Honda fik en god start på sæsonen - Jacques Villeneuve fik en 5. plads og blev den bedste efter de to stærke teams, Ferrari og McLaren. Villeneuve var da også lykkelig over at have klaret det så godt. "For at være ærlig, er jeg lidt overrasket over dagens resultat, men det er meget opmuntrende for alle. Jeg tror at Ferrari og McLaren er urørlige i øjeblikket, men i dag var vi næstbedst. Raceren har været meget god hele dagen og vi fandt en god balance, specielt i højfart svingene," siger canadieren.

Hos Honda var der også glæde over den første træning, der viser at teamet er kommet godt på vej, men erkender at de skal holde fødderne på jorden. "Først må vi koncentrere os om at komme ind i top-10, og så score point. Vi må tage det skridt for skridt," siger Takefumi Hosaka.

Craig Pollock kunne også glæde sig over den første dag i sæsonen - det giver dem en god start på sæsonen.

BB  


Hop til top
Schumacher fortsætter i fire år

Michael Schumacher har ikke sinde at opgive sin plads på Formel 1-tronen. Tyskeren har til en italiensk avis fortalt at han overvejede at stoppe karrieren hvis det ikke lykkes at vinde VM for Ferrari, men dette har han skubbet fra sig. "Jeg er stadig ung og vil fortsætte til jeg er 35, og så må jeg se," siger Schumacher.

Schumacher har kontrakt med Ferrari indtil sæsonen 2002, hvorefter et muligt skifte til McLaren ligger i luften.

BB  


Hop til top
FIA i lommen hos Ferrari

McLaren-bossen Ron Dennis er den første til at sparke bolden op til den psykologiske krig mod Ferrari - og denne gang får FIA også en på hatten. Ron Dennis mener at FIA holder hånden over Ferrari - og dermed genåbner han debatten om de famøse sidevinger Ferrari anvendte i Malaysia.

"Jeg har ikke uvilje mod Ferrari, eller nogen speciel uvilje mod det ledende organ og de afgørelser de har taget, fordi jeg er realist. Faktum er at dette er en sport hvor folk ønsker at se nogen vinde en gang imellem og det er i modsætning til vores mål om at vinde alle løb. Det er tydeligt at der ved domme, har dommene gået os imod fordi det er godt for sporten," siger Ron Dennis anklagende, og man må sige at det er en noget bitter anklage.

Men Ron Dennis afviser at han er bitter over at have mistet konstruktørernes mesterskab. "Man skal se det i et andet perspektiv og forstå at det handler om business," siger teamchefen. Men Ron Dennis bliver ikke støttet af den anden store personlighed i teamet, Mercedes sportschef Norbert Haug. Han forsøgte at lede opmærksomheden væk fra episoden fra Malaysia.

BB  


Hop til top
Kort nyt fra Melbourne

Der er utallige små historier der enten ruller i pitområdet eller i forbindelse med selve løbet. Så i det følgende er der nogle korte nyheder fra løbet down under.

Træning også om torsdagen
Selvom der ikke skulle køres på banen blev der torsdag brugt meget tid på at teste i pitten. De vigtige pit-stops kan afgøre løbene, så derfor blev dagen brugt til at træne pit-stops - tre teams var særligt i aktion: Jordan, Williams og Ferrari. Sidstnævnte tog sig tid til at teste et rigtig pitstop med tankning.

Tre glade fodboldfans
Fisichella - den store AC Roma-fan tog landsmanden Jarno Trulli og Pedro de la Rosa med til en lokal fodboldkamp i Melbourne - hvor hjemmeholdet endda havde den tidligere engelske landsholdspiller og Newcastle-kaptajn Peter Beardsley på holdet.

Coulthard på to hjul
David Coulthard brugte torsdagen til at checke Albert Park efter i sømmene. Derfor tog han en rask tur på cyklen for at se banen og nyde de gode forhold - fuldt forståeligt!

Spejlvendt for Heidfeld
Mens Coulthard tog havelågen, så flottede Nick Heidfeld sig - han bruge en af Prost-teamets biler. Der var blot et mindre problem - som tysker er han vant til at gå ind i bilens venstre side, men i Australien er føreren placeret i højre side - og det var ikke helt nemt at vende sig til at skulle angribe bilen fra den side. "I det mindste kan man hoppe ind i Formel 1-racerne fra midten," sagde han spøgefuldt efter episoden.

Protester igen
Igen i år har der været protester over løbet i Albert Park - denne gang fordi de mener at det er offentligt område, og derfor ikke kan bruge til private formål - altså Formel 1. Det er dog forløbet fredeligt i forhold til tidligere år hvor der har været trusler om sabotage.

Teams generet af Steve
Og hvem er så Steve? Jo, en rask cyklon der har gjort at det par teams har været forsinket. Arrows, BAR og Benetton havde problemer med at komme til Melbourne på grund af stormen, og flyene måtte tage til Singapore indtil at de kunne komme til Melbourne.

Endnu en tysker i Formel 1!
Så har Tyskland produceret en ny Formel 1-kører - og faktisk en der kommer til at køre helt i front! Bernd Mayländer overtage Olivier Gavins plads som chauffør i sikkerhedsbilen. Tyskeren brugte torsdagen på at teste på den nærliggende Phillip Island-bane. Så må vi se om han kan køre fra Formel 1-racerne.

Rekordsalg i Melbourne
Billetsalget til det australske grand prix har nået uanede højder. Når søndagens løb er kørt har der været mere end 400.000 weekenden igennem. Det er 10% flere end der var til løbet sidste år - og der er blot 800 billetter til salg hvis der er nogen der skulle få lyst til en hurtig Formel 1-rejse.

BB  


Hop til top
Berger vender ikke tilbage

BMWs sportsdirektør Gerhard Berger vender ikke tilbage til en plads i Formel 1 - det er der flere grunde til. "Med min nuværende ekstra vægt, hvordan skulle jeg komme ned? Nej, der er ingen chance overhovedet," siger Berger.

Men tanken har da rundet. "Da jeg kom til banen spurgte jeg mig selv hvordan det ville være at komme tilbage. Men jeg har ikke følelsen mere. På en eller anden måde er ilden døet ud," siger den 40 årige Berger. "Jeg kan se tilbage på mine fantastiske år som en kører, og det er rart at være involveret i Formel 1, men det bedste har været at være kører," slutter han.

Berger forventer at det bliver et hårdt år for BMW der vender tilbage efter flere år uden Formel 1. Fredagens træning viser da også at det kan blive en svær sæson for teamet.

BB  


Hop til top
Honda troede ikke på sig selv

Takefumi Hosaka har forklaret at det var manglende tiltro til kommende succes, der gjorde at de droppede deres planer om at lave deres eget team. "Efter nogen dybdegående undersøgelser nåede vi til den konklusion at vi ikke kunne gøre det med succes. Vi behøvede mere kendskab og mere tid," siger Hosaka om hvorfor de i stedet valgte at gå ind i Formel 1 som leverandør.

Det betyder dog ikke at teamet ikke vil arbejde tættere med BAR. "Sidste gang Honda var involveret i Formel 1, leverede vi blot motorer. Men denne gang har vi et godt samarbejde med BAR, ikke kun som leverandør af en motor, men også til chassiset," siger Hosaka, der også mener at de er cirka 80% af det maksimale.

BB  


Hop til top
Arrows præsenteret

I absolut sidste øjeblik har Arrows præsenteret deres nye racer, eller i hvert fald hvordan den skal se ud. Teamet fik mulighed for at introducere deres nye sponsorer som har gjort at raceren i år kommer til at se dels sort men også orange ud.

"En ny bil er altid speciel, men vi har al mulig grund til at være optimistiske omkring A21'erens præstation," siger en stolt Tom Walkinshaw, der glæder sig over det nye chassis, den nye motor og de mange nye sponsorer der vil lægge penge i teamet.

Den nye Arrows-racer som vi kommer til at se den i 2000

BB  


Hop til top
Mellemløsning hos Benetton?

De mange rygter om et eventuelt samarbejde mellem Benetton og Renault ruller fortsat. De seneste rygter fra Australien har indikeret at Supertec skifter navn - til Renault som det første tegn på at den franske bilgigant er på vej tilbage til Formel 1.

I givet fald bliver det kun Benettons motor der kommer til at skifte navn - fra Playlife til Renault, mens der er usikkerhed om hvordan Arrows-teamet står. Deres motor kan/vil sikkert blive ændret.

Renault er favoritter til at overtage en del af Benetton-teamet, eller måske hele teamet. Om ikke andet må Renault været godt på vej tilbage til Formel 1, så vi har nok ikke hørt de sidste rygter.

BB  


Hop til top
Ferrari update - Teamet

Nu hvor vi står på tærsklen til sæsonpremieren, har Ferrari fået de sidste ting på plads - næsten. De har i hvert fald fået lidt mindre at tænke på. Den sidste tekniske test af bilen er netop godkendt af FIA. Årsagen var konstruktionen af cockpit-åbningen på bilen. Der har været diskussion om bl.a. de små lodrette vinger, der er på siden af sidebrønden. FIA har nu godkendt den. Men - og sådan et er der jo tit og ofte - de lokale stewards kan faktisk undlade at godkende den. Det kan endda ske af flere omgange. De har faktisk godkendt den sammen med FIA, men alle biler kan kræves til ekstra undersøgelse alle dage under GP'et, så bilen kan faktisk nå at blive diskvalificeret flere gange inden søndag aften. Men i værste fald sker det sikkert kun, hvis Ferrari kommer på podiet. Det samme problem har Jordan teamet også.

Men ellers er alle i teamet mere fortrøstningsfulde i år end sidste år. Ross Brawn udtaler: "Sidste år kom vi lidt skidt fra start på grund af for lidt motorkraft, vi udgik faktisk kun to gange. F1-2000 er på mange områder baseret på F399, så det er et rigtig godt fundament at gå ud fra. Og vi kan se, at under testforløbet har bilen været utrolig hurtig, så vi venter os meget."

Man kan så konstatere, at hvis det holder stik, så er det kun køreruheld der kan forhindre Ferrari i at vinde begge verdensmesterskaber i år. Men der er flere hvis'ser. Hvad med et kikset dækskifte eller ...?

PDL  


Hop til top
Ferrari update - Michael Schumacher

Michael Schumacher siger, at han ser frem til en sikker fremtid hos Ferrari, og at han ikke ønsker at gå over i historien som den kolde, kyniske tysker der bare vil vinde for enhver pris.

"Ingen ved hvem Michael Schumacher virkelig er, og det gælder også de andre kørere. På trods af hvad som er sket, så er det ikke sådan jeg er, jeg er lige så meget et menneske som alle andre. Jeg har siden Senna's død interesseret mig meget for spørgsmålet om sikkerhed. Og efter min egen ulykke, har jeg lært at se tingene i et andet lys."

Fremtiden for Ferrari ser lys ud, mener han, og efter de seneste års dominans af Williams og McLaren, tror han på en ny æra for Ferrari. "Hvis Irvine havde vundet VM sidste år, havde det været uretfærdigt, for Hakkinen er en bedre kører. På den anden side set, havde det været godt for Ferrari, som ikke har vundet kørernes VM siden -79. At vinde VM med Ferrari er lige som et eventyr. Det er også en af grundende til, at jeg skiftede til Ferrari efter at have vundet to gange med Benetton. Jeg skulle have nye udfordringer."

Om sin makker i teamet siger han: "De seneste år har det været en kamp mellem McLaren og Ferrari, og i år har alle fire kørere en chance for at vinde VM. Rubens er en rigtig hurtig og god kører. Situationen bliver ikke anderledes end med Irvine. Man kan ikke gøre en kører langsommere med en kontrakt, er han hurtig, så er han hurtig. Og lige meget hvem der er den hurtigste, er han førstekører, så simpelt er det."

Schumacher er ligesom de andre kørere klar: "Jeg er sulten, efter mit uheld sidste år, og teamet er også. Det bedste er at vinde begge VM. Teamet fungerer rigtigt godt, der er 600 ansatte der alle har gjort et stort arbejde indtil nu, og de er motiverede til at gå videre. Jeg mener vi har en god, hurtig og stabil bil. Men det er også vigtigt at have, for at slå McLaren."

PDL  


Hop til top
Ferrari update - Rubens Barrichello

Med ganske få dage tilbage, vender diskussionerne om Rubens Barrichello tilbage igen, for hvem ved hvilken gang. Så det venter vi lidt med, og derimod vender vi os imod hvad de andre kørere siger om RB.

David Coulthard, som ikke er bange for diverse sammenligninger med Eddie Irvine, siger at RB er en mere tilpasset, og stabil kører end EI. "Man finder nok aldrig 100% ud af hvem der er hurtigst af de to, men RB har vist de seneste sæsoner at han har haft en stigende formkurve, er en bedre allround kører og er meget mere professionel end EI."

Jacques Villeneuve: "Rubens taler i øjeblikket, som om han er på en anden planet. Jeg vil gerne se om den samme tale holder til hen på sæsonen, når han finder ud af, at alt drejer sig om Michael Schumacher."

Rubens Barrichello: "Lad dem bare snakke. At være makker med MS er den bedste sammenligning. Glem ikke at jeg slog MSs banerekord på Mugello. Og at jeg var mindre end et sekund efter, i min kun anden tur i den ny F1-2000."

Tiden vil vise, hvordan han kommer til at håndtere situationen i teamet, som har et fanatisk italiensk publikum i ryggen overalt i verden. Det er ikke erfaring der mangler. RB har kørt 113 GP'er, hvilket er mere end f.eks. Coulthard og Irvine.

I hvert fald udtrykker han, at han har en kontrakt der giver ham lige vilkår med MS, og at det er den hurtigste kører, der skal køres for. Eddie Irvine var sjældent hurtigere end MS og derfor blev det MS der var den naturlige førstekører. zP> "Det kan også ske for mig, men jeg er nu i en bil som jeg føler er ligeså god som MSs, så det er op til mig selv, at vise hvor god jeg er. Jeg er den første brasilianer i en Ferrari, så det er klart, at jeg skal vise mit bedste hele tiden. Jeg har været syv år i F1, og det har ikke altid været lige spændende, men for to år siden begyndte jeg at snakke med Ferrari. Der begyndte det at gå bedre hos Stewart, og så sidste år hvor jeg var med helt fremme kom så det endelige tilbud til mig, og jeg fornemmede at nu var det, det rigtige tidspunkt at skifte på kommet."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk