Verstappen er måske kun 1,75 m høj, hvilket ligger ca. svarer til feltets gennemsnitshøjde. Det er mindre end kørere som Rubens Barrichello (1,76), Ralf Schumacher (1,78) eller Eddie Irvine (1,78) og langt fra David Coulthard, Jenson Button (begge 1,82) og Minardis nye mand Mark Webber (1,85). Problemer er bare, at Saubers to nuværende kørere begge falder ind under nisse-kategorien på omkring de 1,65 – eller sagt på en anden måde skal den skribent ikke stille sig meget på tæer for at se d'herrer i øjnene.
Højdeforskellen kan komme til at koste Verstappen Sauber-jobbet. Teamet er nemlig ikke interesseret i de ekstra udgifter det ville kunne medføre. "Jeg er ikke sikker på, at det vil være muligt [at ansætte Verstappen]," fortæller Peter Saube, "for vi bliver nødt til at foretage nogle ændringer med bilen for ham. Hvis vi ved at ændre bilen bliver nødt til at gennemgå endnu en crasftest, gør vi det ikke, for det er for dyrt."
Verstappen er ikke den første kører, der bliver handicappet i Formel 1-sammenhænge pga. højden. Eddie Jordan indrømmede for nylig, at hans fravalg af F3000-vinderen Justin Wilson handlede om samme problematik. Den 1,87 m høje Alexander Wurz vurderede for et par år tilbage, at han tabte ca. 6/10dele sekund per omgang i kvalifikationen i forhold til den 12 kilo lettere Benetton-makker Giancarlo Fisichella.
'Mad Max' har travlt med at hive i land og har senest forklaret, at grunden til, at han værgede sig mod Saubers forslag, var, at Raikkonen ikke alene ikke levede op til kravene for superlicensen, han levede heller ikke op til kravene for en undtagelse fra reglerne. En sådan undtagelse var rettet mod tidligere F1-kørere, der ønskede et come-back - ikke imod kometer fra de lavere klasser."
"Der er måske omstændigheder, hvor det kriterium, vi tilfører superlicensen, skal fjernes og den bare skal gives til dem, der virker virkelig talentfulde. Havde det været tilfældet ville jeg have givet den til Raikkonen sidste år," forklarer Mosley. "Jeg troede aldrig, at Kimi Raikkonen ikke var nogen god kører. Min modstand ved at give ham superlicensen var baseret på, at han ikke levede op til de kriterier, der var specificeret i reglerne, og vi blev bedt om at gøre en undtagelse fra reglerne. Formålet med undtagelsen var altid rettet mod tilfælde som Alain Prost eller Nigel Mansell på vej tilbage til Formel 1 uden at leve fuldt ud op til kriterierne for en licens. På mig virkede det forkert, at give licensen til en person direkte fra Formel Renault, som var ung og ikke levede op til de sædvanlige kriterier for en undtagelse. Jeg var klar over, hvad folk ville sige, hvis han var skyld i et uheld. Som det var, blev jeg nedstemt af Formel 1-kommisionen, så min opposition var irrelevant. Jeg er glad for at se, at han har haft så stor succes."
"Udviklingen af F2002'eren forløber godt," forsikrede Todt. "Luca Badoers arbejde på Mugello giver nogle gode indikationer – i dag (torsdag) udførte vi en løbssimulation. Alligevel føler vi, at F2001'eren har vist sig konkurrencedygtig, og at den også kan være med i Malaysia. I mellemtiden fortsætter vi arbejdet med F2002'eren for at få den med til løbene så hurtigt som muligt."
"Dette vil være min sidste sæson med Jaguar, medmindre de overbeviser mig om, at de er på vej frem," har Irvine udtalt. "Men min kontrakt udløber ikke før slutningen af i år, så der er masser af tid til tage den beslutning." Signalet er klart både overfor Jaguar, der skal til at sig sammen for at leve op til Eddie Irvines standarder, men også overfor eventuelle kommende arbejdsgivere.
Men med den udmelding puster Irvine også til rygterne om, at han måske skulle være umotiveret i sit arbejde for teamet – ligesom en anden kører i samme situation, nemlig Jacques Villeneuve, der også spås på vej væk fra BAR-teamet. Irvine imødegår anklagerne sådan her: "Mit arbejde er at løfte mig selv og teamet op. Den største glæde i mit liv er at køre stærkt, så jeg er nødt til at hjælpe med at finde måder at få bilen til at køre hurtigere."