Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.3.2002
 Verstappen for høj til Sauber?
 Mosley: Ændring af superlicens
 
10.3.2002
 F2001 i aktion på Sepang
 Irvine gi´r Jaguar en sidste chance
 

Hop til top11.3.2002

Verstappen for høj til Sauber?

Jos Verstappen blev sorteper i spillet om Formel 1-sæderne – og nu ser det ud til, at hans håb om et testkørersæde også er ved at forlise. Testkørertjansen hos Sauber (der alt efter Felipe Massas præstationer i de kommende løb godt kunne udvikle sig til noget mere bindende) har nemlig en slags omvendt Tivoli-begrænsing – er man for høj, må man ikke være med!

Verstappen er måske kun 1,75 m høj, hvilket ligger ca. svarer til feltets gennemsnitshøjde. Det er mindre end kørere som Rubens Barrichello (1,76), Ralf Schumacher (1,78) eller Eddie Irvine (1,78) og langt fra David Coulthard, Jenson Button (begge 1,82) og Minardis nye mand Mark Webber (1,85). Problemer er bare, at Saubers to nuværende kørere begge falder ind under nisse-kategorien på omkring de 1,65 – eller sagt på en anden måde skal den skribent ikke stille sig meget på tæer for at se d'herrer i øjnene.

Højdeforskellen kan komme til at koste Verstappen Sauber-jobbet. Teamet er nemlig ikke interesseret i de ekstra udgifter det ville kunne medføre. "Jeg er ikke sikker på, at det vil være muligt [at ansætte Verstappen]," fortæller Peter Saube, "for vi bliver nødt til at foretage nogle ændringer med bilen for ham. Hvis vi ved at ændre bilen bliver nødt til at gennemgå endnu en crasftest, gør vi det ikke, for det er for dyrt."

Verstappen er ikke den første kører, der bliver handicappet i Formel 1-sammenhænge pga. højden. Eddie Jordan indrømmede for nylig, at hans fravalg af F3000-vinderen Justin Wilson handlede om samme problematik. Den 1,87 m høje Alexander Wurz vurderede for et par år tilbage, at han tabte ca. 6/10dele sekund per omgang i kvalifikationen i forhold til den 12 kilo lettere Benetton-makker Giancarlo Fisichella.

CBA  


Hop til top
Mosley: Ændring af superlicens

Kimi Raikkonens 17 GP'er i 2001 kommer efter al sandsynlighed til at ændre den måde FIA's superlicenser uddeles. Det mener formand Max Mosley, der selv var en af modstanderne mod at slippe Raikkonen ind i F1.

'Mad Max' har travlt med at hive i land og har senest forklaret, at grunden til, at han værgede sig mod Saubers forslag, var, at Raikkonen ikke alene ikke levede op til kravene for superlicensen, han levede heller ikke op til kravene for en undtagelse fra reglerne. En sådan undtagelse var rettet mod tidligere F1-kørere, der ønskede et come-back - ikke imod kometer fra de lavere klasser."

"Der er måske omstændigheder, hvor det kriterium, vi tilfører superlicensen, skal fjernes og den bare skal gives til dem, der virker virkelig talentfulde. Havde det været tilfældet ville jeg have givet den til Raikkonen sidste år," forklarer Mosley. "Jeg troede aldrig, at Kimi Raikkonen ikke var nogen god kører. Min modstand ved at give ham superlicensen var baseret på, at han ikke levede op til de kriterier, der var specificeret i reglerne, og vi blev bedt om at gøre en undtagelse fra reglerne. Formålet med undtagelsen var altid rettet mod tilfælde som Alain Prost eller Nigel Mansell på vej tilbage til Formel 1 uden at leve fuldt ud op til kriterierne for en licens. På mig virkede det forkert, at give licensen til en person direkte fra Formel Renault, som var ung og ikke levede op til de sædvanlige kriterier for en undtagelse. Jeg var klar over, hvad folk ville sige, hvis han var skyld i et uheld. Som det var, blev jeg nedstemt af Formel 1-kommisionen, så min opposition var irrelevant. Jeg er glad for at se, at han har haft så stor succes."

CBA  


 

Hop til top10.3.2002

F2001 i aktion på Sepang

Ferraris F2001 kom ind på både 1.- og 2.-pladsen i Malaysia sidste år. Nu har Ferrari besluttet at give den muligheden for at gentage bedriften i dettes års GP. Jean Todt & Co. har meddelt, at teamet fortsætter med at benytte sidste års opdaterede model efter en samenlignende test i denne uge.

"Udviklingen af F2002'eren forløber godt," forsikrede Todt. "Luca Badoers arbejde på Mugello giver nogle gode indikationer – i dag (torsdag) udførte vi en løbssimulation. Alligevel føler vi, at F2001'eren har vist sig konkurrencedygtig, og at den også kan være med i Malaysia. I mellemtiden fortsætter vi arbejdet med F2002'eren for at få den med til løbene så hurtigt som muligt."

CBA  


Hop til top
Irvine gi´r Jaguar en sidste chance

Eddie Irvine tog en noget overraskende 4.-plads i sidste weekends GP i Melbourne oven på en dybt problematisk kvalifikation, men nordireren fastholder, at han er er færdig med teamet, medmindre der sker en markant fremgang i denne sæson.

"Dette vil være min sidste sæson med Jaguar, medmindre de overbeviser mig om, at de er på vej frem," har Irvine udtalt. "Men min kontrakt udløber ikke før slutningen af i år, så der er masser af tid til tage den beslutning." Signalet er klart både overfor Jaguar, der skal til at sig sammen for at leve op til Eddie Irvines standarder, men også overfor eventuelle kommende arbejdsgivere.

Men med den udmelding puster Irvine også til rygterne om, at han måske skulle være umotiveret i sit arbejde for teamet – ligesom en anden kører i samme situation, nemlig Jacques Villeneuve, der også spås på vej væk fra BAR-teamet. Irvine imødegår anklagerne sådan her: "Mit arbejde er at løfte mig selv og teamet op. Den største glæde i mit liv er at køre stærkt, så jeg er nødt til at hjælpe med at finde måder at få bilen til at køre hurtigere."

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk