Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.3.2000
 Dobbeltsejr til Ferrari
 Salo diskvalificeret
 BAR glæde
 BMW storslået tilbage
 Button bestod
 Jaguar følger Stewart-stilen
 Mercedes påtager sig skylden
 Begge Jordan´er ude
 Benetton takker holdbarhed
 Barrichello flyvende
 
11.3.2000
 McLaren gået i stå?
 Teams snød sig selv
 McLaren og Irvine talte sammen
 Ingen frustration
 Blandet for Benetton
 BARs bedste
 Jordan i fremgang
 Sauber slog ikke igennem
 Arrows også skuffet
 Williams skuffet
 Nedtur for Button
 Ny champagne på podiet
 McLaren i front
 Dårlig start hos McLaren
 

Hop til top12.3.2000

Dobbeltsejr til Ferrari

Ferrari fik den bedst mulige start på sæsonen, da Michael Schumacher som den første krydsede målstregen foran hans holdkammerat, Rubens Barrichello.

Ferrari har dermed sat sig i front i Formel 1, og McLaren kan tage tilbage til England med en dårlig smag i munden - de to McLaren-kørere holdt ikke ret længe... Mercedes-motorernes brændte sammen, efter at safety-car'en havde været på banen. Det kunne Mercedes-motorerne ikke holde til og dermed var der lagt op til Ferrari-dominans.

Der var stor glæde hos de to Ferrari-kørere efter dobbeltsejren
Foto: Allsport

Nummer 3 blev ganske overraskende Ralf Schumacher der kørte BMW til de første point i deres comeback - og så endda til en podieplads. De kørere der ellers lå til 3. pladsen - Jordan-racerne - udgik med motorproblemer.

For BAR er sæsonen mindst lige så succesfuldt begyndt som det er for Ferrari. Teamet formåede at få begge racere igennem og med Villeneuve som nummer 4 - de første point til BAR. Nr. 5 blev Giancarlo Fisichella og Mika Salo blev nummer 6 i sin Sauber, men blev sidenhen diskvalificeret (se nedenstående nyhed).

Selve løbet var dog ikke så dramatisk igen - meget af dramaet døede da McLaren-racerne raslede ud! Det må siges at være meget pinligt for McLaren! De kan få det svært i år, hvis ikke skuden vendes hurtigt.

BB  


Hop til top
Salo diskvalificeret

Armene måtte hurtigt ned igen hos Sauber. Mika Salo blev efter løbet diskvalificeret da Salos C19 Sauber ikke levede op til reglementet. Frontvingen blev af løbsledelsen målt til at være 2 centimeter for lang - hvilket må siges at være en kedelige fejl for Sauber, der havde mulighed for at anke afgørelsen, men valgte at godtage diskvalifikationen, eftersom de indrømmer at det var en menneskelig fejl der gjorde at Salos racer ikke levede op til reglementet.

Mika Salo blev diskvalificeret efter løbet og fik ikke det ene point
Foto: Allsport

Dermed mistede teamet deres point og Ricardo Zonta har derfor overtaget 6. pladsen og scorer sit første point i Formel 1 - og giver yderligere glæde hos BAR.

Se det reviderede løbsresultat ved at klikke her.

BB  


Hop til top
BAR glæde

BAR kan skrive 12. marts 2000 ind i deres historiebøger – det var datoen for deres første point. Det tog altså mere end et år for det storstilede team at tage det første skridt frem mod fremtidig succes. Hvor teamet sidste år proklamerede at de ville vinde debutløbet og havde store ambitioner, ser det nu ud til at måneders hårdt arbejde er ved at blive belønnet.

Jacques Villeneuve kørte sig til en 4. plads og selvom canadieren mest tørster efter sejre, så er det skridt på vejen. "Det føles godt. Jeg vidste at vi kunne score point i dag, og efter kampen sidste år, er det rart endelige at opnå dette," siger Villeneuve. "Jeg havde håbet at jeg kunne komme på podiet, men Ralf Schumacher passerede mig under pitstop, selvom jeg egentlig ikke troede at Williams kunne stå distancen," siger han videre og glæder sig over en solid start på sæsonen, hvor det nok skal blive til flere point.

Villeneuve kunne endelig score point

Teamets andenkører scorede også point, hvilket i sagens natur også var første gang for Zonta. "Jeg troede at jeg kunne slutte som nummer seks og score et point, men jeg kunne intet gøre ved Salos overhaling," siger Zonta ærligt, men glædede sig efterfølgende over at have fået et point forærende. "Diskvalifikationen af Salo er godt for os, da det betyder at vi sluttede med to racere i top-6," siger han videre.

Den store PR-mand, Craig Pollock var næsten ikke til at styre. "At være det eneste team udover Ferrari til at få begge racere igennem er et godt resultat, men også at få point tidligt på sæsonen er godt," siger teamets direktør der dog ikke udtaler sig helt korrekt – Benetton fik også begge racere igennem… Pollock hæfter sig ved en vigtig faktor i teamets fremskridt. "Der er ingen tvivl om at Hondas ankomst har bidraget stort til dette resultat," siger han rosende om teamets partner, der dermed også fik et godt comeback til Formel 1.

Følelserne fik også frit løb for flere i teamet. "Jeg skal være ærlig og sige at jeg græd lidt på den sidste omgang," siger teamets tekniske leder Adrian Reynard. Nu kan det så kun gå bedre for BAR – og der kan være flere point i vente til BAR-Honda i de kommende 16 løb.

Honda kunne heller ikke undsige sig at være ret glade over sæsonens første løb. "Jeg må sige at vi er tilfredse og glade, men vi må bevise at vi kan gøre det igen. Det er er en flot præstation at få to racere i mål og det er en belønning for alles indsats – BAR gjorde det godt!" siger Takefumi Hosaka der kan melde tilbage til Honda-ledelsen at teamet er på rette vej.

BB  


Hop til top
BMW storslået tilbage

BMW og Williams kan tage fra Australien med højt humør – Ralf Schumacher scorede en yderst overraskende tredjeplads og dermed fik BMW et fornemt comeback i Formel 1.

Gerhard Berger var derfor utrolig glad over at teamet opnåede en plads på podiet – allerede i comebackløbet. "Jeg kan ikke huske hvornår en motorleverandør er gået ind i Formel 1 med en podieplacering. Vi forventede det ikke, men havde en god fornemmelse," siger BMWs sportschef, Gerhard Berger. "Det er godt arbejde fra BMW Williams F1 teamet, gode tekniske færdigheder og gode kørere der har gjort dette resultat muligt," siger en glad Berger.

Ralf Schumacher kan være stolt over 3. pladsen i BMWs comeback-løb
Foto: Allsport

Det får dog ikke Berger til at stile højt – der vil i fremtiden komme flere skuffelser, så derfor skal teamet passe på at de ikke stiler for højt – det er stadig et læreår for BMW.

Ralf Schumacher kørte sig fra en midterplacering op til tredjepladsen og dette understreger blot at den yngre Schumacher er en utrolig dygtig kører – det er blot blevet understreget endnu en gang. BMW-Williams' anden kører, Jenson Button udgik efter et flot debutløb (se nedenstående nyhed).

BB  


Hop til top
Button bestod

Hatten af for Jenson Button - den unge debutant kom utrolig godt igennem debuten og var uheldig ikke at score point i debutløbet. Den unge brite måtte starte som nummer 21 efter at der havde været utallige problemer med raceren og havde også et større crash i løbet af weekenden. Trods dette kørte han sig op til en 6. plads.

Men hans BMW kunne ikke stå distancen, selvom det var snublende tæt på at han havde fået point. "Det ville have været rart at gennemføre løbet, men jeg er ret glad for at have startet som nummer 21 og så kører op til 6. pladsen," siger Button der kom ind i pointene da Frentzen udgik. Han siger om hans første start i Formel 1. "Jeg fik ikke den bedste start, men det gør ikke noget da der var andre der så ud til at gøre det værre end jeg. Den første omgang var hektisk og så faldt det til ro. Jeg nød det" siger BMW-Williams store satsning.

I teamet var der også store skulderklap efter Buttons debut. "På trods af han ikke gennemførte, lover Jensons præstation, hans fart og rytme store ting," kommer det rosende fra arbejdsgiveren, Frank Williams. Patrick Head er også blevet grebet på fersk gerning med lidt ros til en af deres kørere. "Jenson kørte et fejlfrit løb og det var uheldigt at han fik problemer med motoren. At gøre som han fra 21. pladsen i starten er noget der er opmuntrende til fremtiden," siger Williams tekniske leder.

BB  


Hop til top
Jaguar følger Stewart-stilen

Johnny Herberts tekniske problemer fortsatte, i så høj grad at han udgik på første omgang. Denne gang var det koblingen, der svigtede. Også morgenens warm-up forløb problematisk.

Irvine udgik på på 8. omgang da han, for at udgå vragdele fra Pedro de la Rosa, lettede speederfoden. Så døde motoren, hvorefter han spandt rundt og endte (heldigvis) udenfor banen.

Irvine og Jaguar havde ikke et heldigt løb
Foto: Allsport

Herbert: “De sidste tre dage har været de værste i mit liv. Da vi tog hjemmefra, var vi godt klar over vi havde nogle tekniske problemer, men omfanget har overrasket os. Nu må vi tage os sammen. Vi må have analyseret problemerne grundigt – og få dem løst. Når alt fungerer efter hensigten, er vi meget stærke og fuldt konkurrencedygtige. Det er meget frustrerende!”

Irvine: “Det er det samme manøvreproblem, vi har haft hele tiden. Vognen spandt øjeblikkeligt, da jeg lettede på foden.” Han hentyder formentligt til nogle udtalelser fra team’ets tekniske direktør Gary Andersen, som denne fremsatte efter kvalifikationen – noget med at olietrykket forsvinder, hvorefter automatikken som en art ‘selvforsvar’ kvæler motoren. Teknikerne er dog ikke enige om hvorvidt olietrykket faktisk forsvinder, eller om det er måleresultaterne, der er det egentlige problem.

Det kan så være en ringe trøst, at såvel Mclaren som Jordan også udgik med tekniske problemer. Godt er der mange løb tilbage, men Ferrari har lagt sig klart i spidsen med maximumpoint.

GRN  


Hop til top
Mercedes påtager sig skylden

Det var en sort dag for McLaren. Teamet kom til Australien med forventning om at påbegynde et forsvar af Hakkinens VM-titel, men i stedet blev det en ydmygende eftermiddag down under for Ron Dennis og hans kørere.

Alligvel tager Ron Dennis det forholdsvis roligt, og tog problemerne mest som om det var banale fejl der i en håndevænding kan løses. Men faktum er at Ferrari allerede nu er foran - og for første gang kan de være nødsaget til at skulle finde sig i den situation at de er efter Ferrari-teamet.

Hos Mercedes var der naturligvis skuffelse over at det var deres motorer der bar skylden for det ringe resultat. "Vi er kede af det på kørernes vegne - begge har klaret det godt. Det er ikke et problem vi har oplevet under tests i det omfang, og vi vil analyse og helt sikkert løse det - forhåbentlig inden det næste løb," siger Norbert Haug.

Dog er David Coulthard ikke enig i at det er et nyt problem som teamet erfarer. "Vi havde de samme fejl under tests, men kun en gang og så dem ikke igen. Så vi forventede ikke at det skulle spille ind," siger skotten.

Dette må siges at være decideret pinligt! Hvis der er de mindste tendenser til at motoren er ved at brænde sammen, eller rent faktisk brænder sammen, skal det undersøges. Specielt når man tænker på at der i vinters kun er blevet testet på baner hvor det har været køligt. Når teamet så kommet til Australien er det markant varmere, og det er noget der kommer til at påvirke motorerne der skal have optimal køling.

BB  


Hop til top
Begge Jordan´er ude

Heller ikke for Jordan var debutløbet i Melbourne den store succes. Frentzen og Trulli lå til stærke placeringer, men kom ikke i mål. Der var flere problemer for teamet – hos Frentzen var det et problem med hydraulikken og ikke et problem med gearkassen som først antaget, men den var måske også på vej til at gå en tur.

På trods af dette er teamet fortrøstningsfulde og tror at de kan være med fremme når problemerne med holdbarheden er løst. "Racerens potentiale er meget godt – vi skal blot forbedre holdbarheden," siger Trulli der kørte sit første løb for Jordan.

Løbet viste dog at der fortsat er langt op til McLaren og Ferrari, men Jordan er tydeligvis det 3. bedste team i feltet.

BB  


Hop til top
Benetton takker holdbarhed

Som et af tre teams var Benetton i stand til at komme hjem med begge racere - Fisichella på 5. pladsen og Wurz lige udenfor pointene på 7. pladsen. Teamet er glade for at have fået en god start på sæsonen, men det var ikke helt uden problemer.

"Jeg fik en dårlig start da der var problemer med koblingen og jeg mistede en del placeringer. En eller anden ramte mig eller raceren bagi, så min racer gik i stykker fordi den blev meget løs og jeg havde en stor overstyring i svingene, og kunne ikke køre raceren som jeg kunne i warm-up'en," siger Giancarlo Fisichella og Wurz er enig - østrigeren havde også problemer med koblingen som gjorde at han fik en dårlig start.

For Rocco Benetton var det også vigtigt at få begge racere igennem og ikke mindst at få scoret 2 vigtige point, sådan at teamet er kommet i gang med sæsonen på en god måde. "Vi skal arbejde mere på at forbedre koblingen for at forbedre starterne, men det første mål har været at få en konkurrencedygtig og holdbar racer til løbet, og det er blevet opnået," siger Benetton.

BB  


Hop til top
Barrichello flyvende

Forud for det australske grand prix blev der her til aften - dansk tid - kørt warm-up. Det var rimelig køligt i forhold til hvad man kan forvente til det forestående løb. Warm-up'en bød ikke på det helt store, hvilket man som ofte ikke altid kan forvente af morgenens warm-up der varer 30 minutter. Alligevel var resultatet ret overraskende.

Gaston Mazzacane var en tur af banen, hvilket ikke var så opmuntrende for debutanten der starter som nummer sidst. Flere kørere havde også en kort tur henover den første svingkombination efter start/mål. David Coulthard og Mika Salo underholdt med lidt race mod hinanden - selvom det var totalt ubetydeligt. Ganske som sædvanligt havde Johnny Herbert problemer - han har ikke haft en videre heldig weekend.

Rubens Barrichello satte den bedste tid - 1,5 sekund hurtigere end Jenson Button - meget overraskende at de to ligger i front. Det kan indikere at Barrichello er på en to-stop strategi. Hakkinen og Coulthard fulgte efter med Verstappen som nummer 5. Michael Schumacher blev nummer 8 - 2,3 sekund efter Barrichello, men tyskeren var på en flyvende runde der var mindst lige så god som Barrichellos.

Skuffelser var der også - Frentzen som nummer 19 og Irvine blot en plads foran. Det kan derfor blive et yderst interessant løb - kortene er virkelig blandet specielt hvis man skal forsøge at tolke warm-up'en.

Løbet begynder klokken 04:00 dansk tid, så det er tidligt op hvis løbet skal ses live.

BB  


 

Hop til top11.3.2000

McLaren gået i stå?

Mika Hakkinen satte pole position både sidste år og nu også forud for det australske grand prix. Beregninger som formel-1.dk viser at McLaren er gået i stå – de er ikke blevet hurtigere end konkurrenterne. Som tiderne allerede viser, er alle kommet tættere på McLaren – nogle teams har taget større spring.

Den følgende beregning er et udtryk for forskellen mellem de 11 teams tider i 1999 og her i 2000. Forskellen er sat i forhold til pole position for 2000 som markerer den nye ”grænse” i Formel 1.

Nr. TeamProcent
1.Minardi+ 4,82%
2.Arrows+ 4,00%
3.BAR+ 2,45%
4.Jordan+ 2,33%
5.Ferrari+ 2,09%
6.Sauber+ 2,08%
7.Prost+ 2,01%
8.Benetton+ 0,62%
9.Williams+ 0,21%
10.Jaguar- 0,01%
11.McLaren
BB  


Hop til top
Teams snød sig selv

Formel 1 handler om taktik og specielt om at finde den rigtige strategi, og måske blev der spillet lidt for højt spil i dagens kvalifikation. Ser man på kvalifikationen blev de fleste nok for længe i pitten, men der var flere grunde til dette.

Det er meget karakteristisk for banen i Melbourne at den er meget beskidt, og ingen af kørerne vil bruge deres dæk til at tørre banen op - derfor bliver de inde i garagen så længe som muligt. Derudover var det utrolig varmt, og det kan være derfor at der blev ventet til at banen blev lidt køligere.

Problemet med at vente til sidste øjeblik er at der også er andre der har den samme ide. Således var stort set hele feltet på banen til sidst. Derfor er det ikke så underligt at flere kørere klagede over trafik på den sidste omgang - og med de mange afkørsler i de sidste minutter, Marc Gene og Ricardo Zonta, gjorde det ikke nemmere. At David Coulthard så med et stort brag smadrer sin racer ødelægger det for de kørere der er på banen.

En af disse er Michael Schumacher, der i den første sektor satte en meget hurtig tid, og var stadig bedre end Hakkinen i den anden sektor, der måtte afbryde omgangen på grund af at kvalifikationen blev flaget af. Derfor var der skuffelse hos Ferrari over denne taktik, men omvendt kan man sige at det som oftest er i de sidste sekunder at den bedste tid sættes - og Ferrari har stadig en god udgangsposition med begge kørere lige efter McLaren-fronten. Men dem der blev for længe inde snød sig selv.

BB  


Hop til top
McLaren og Irvine talte sammen

Eddie Irvine har fortalt omverden at han forhandlede med McLaren-teamet om en kontrakt til 2000-sæsonen og nu har Ron Dennis udtalt sig om sagen og dermed er det sandt hvad ireren hævder. Men de kom ikke langt i forhandlingerne.

Eddie Irvine hævder at det var hans lønkrav der gjorde at han ikke kom til McLaren, men dette afviser Ron Dennis. "Der var slet ikke pengebeløb på tale," siger Dennis der er skuffet over at Irvine fører sig frem og får det til at se ud til at ireren var den der havde det største ord at have sagt. "Han var meget opsat på at køre for os, det vil alle være, men grunden til at vi gik hver til sit, var at vi besluttede at Mika og David var de to bedste kørere for os."

Om ikke andet har McLaren haft en føler ude, og det kan også være en indikation af at Coulthard ikke er sikker i sædet, eller at Hakkinen måske er på vej væk. Efter hvad rygterne vil vide er Ford stærkt interesseret i Hakkinen til den kommende 2001-sæson!

BB  


Hop til top
Ingen frustration

Ifølge David Coulthard er han ikke frustreret over at Mika Hakkinen allerede nu ser ud til at etablere sig som teamets bedste mand. Skotten pressede sin racer til det yderste under kvalifikationen, hvilket medførte at han parkerede sin racer i muren og smadrede store dele af bagenden.

Sådan så Coulthards racer ud efter en tur i muren
Foto: Allsport

Coulthard så sin chance – Hakkinen havde hele morgenen store problemer med raceren, og øjnede en mulighed for at få et overtag over finnen – men i stedet satte Hakkinen sig solidt på pole. "Jeg bliver ikke frustreret og siger – nu prøver vi igen – fordi der er ikke nogen point i kvalifikationen. Jeg ser frem til løbet, og er ikke bekymret for løbet. Det handler om de sædvanlige ting – pit-stops, holdbarhed og taktik," siger skotten der behøver en sejr i sæsonens første løb som et godt afsæt til en mulig VM-titel.

Men med de mange tekniske problemer og det at Ferrari vitterlig er kommet tæt på, gør det sværere for teamet. Så Coulthard skal levere sit bedste hvis han skal tro på VM-chancen.

BB  


Hop til top
Blandet for Benetton

Der var blandede følelser hos Benetton efter kvalifikationen. Fisichella var jævnt tilfreds, mens Wurz gav trafik en stor del af skylden for hans placering som nummer 14.

"Vi sigtede efter at blive blandt de ti første, så jeg er ganske tilfreds med denne position," siger Fisichella der starter som nummer 9. Italieneren mente at der stadig var en par tiendedele at hente men det røde flag sidst i kvalifikationen ødelagde det for ham. For Wurz var det andres skyld. "Jeg var latterligt uheldig med trafikken i kvalifikation i dag. På hver eneste af min hurtige omgange havde jeg en foran mig som ikke brugte sine spejle. Det er meget frustrerende," siger en skuffet Alexander Wurz.

Rocco Benetton var ikke overrasket over udfaldet, men håbede på lidt bedre placeringer. Men Benetton har da et rimeligt udgangspunkt, selvom teamet klarede sig dårligere end sidste år.

BB  


Hop til top
BARs bedste

Der var stor grund til glæde i BAR-lejren - dels fik Honda et rimelig godt comeback, da Jacques Villeneuve kørte sig til en placering som nummer 8 - og det er det bedste for BAR-teamet siden Barcelona sidste år.

"Bilen er velafbalanceret og jeg tror vi fik så meget ud af den som vi kunne. Jeg kunne måske have forbedret med to eller tre tiendedele," siger Villeneuve der vil forsøge at komme gennem løbet og forsøge at score teamets første point.

Derimod var der ikke så meget at glæde sig over for Ricardo Zontas vedkommende. Brasilianeren spandt i hans sidste forsøg og måtte derfor tage til takke med 16. pladsen. Der var dog en forklaring på hvorfor det gik så galt. "Vi gik galt med set-up'et i morges. Derfor fik jeg problemer med understyring, da vi satte nye dæk på. På min sidste omgang var det bedre, jeg var to tiendedele oppe, men jeg mistede downforce bag Wurz og bagenden svingede ud," siger en skuffet Zonta.

På trods af 8. pladsen var Honda ikke helt tilfredse. "Det er godt at Jacques er så tæt på fronten, men vi er ikke helt tilfredse. Kvalifikationen handler om at vise at din bil er i absolut topform og vi ville gerne have været en anelse hurtigere," siger Takefumi Hosaka.

BB  


Hop til top
Jordan i fremgang

Jordan-teamet kunne efter en besværlig begyndelse på weekenden erfare at teamet er gået frem i forhold til de konkurrenter der er foran dem. Jordan er således kommet tættere på McLaren og Ferrari hvilket er til stor opmuntring for Eddie Jordan. "Resultatet er meget opmuntrende og ser ud til at indikere at vi ikke er så langt efter de to topteams. Begge kørere klarede det utrolig godt," siger teamchefen der dog er noget mere tilbageholdende når det kommer til forudsigelser om løbet søndag. "Jeg vil ikke give forudsigelser om morgendagen, da holdbarhed er en vigtig faktor. Vi håber at gennemføre løbet og score points," siger han.

Jordan er gået frem forud til denne sæson

Også de to kørere glædede sig – Frentzen var tilfreds mens Trulli var ked af at han ikke fik mere end et forsøg til at sætte en tid. Jordan fik en andenplads sidste år som Frentzen tog sig af.

BB  


Hop til top
Sauber slog ikke igennem

Er Sauber overvurderet? Teamet fik ikke vist at de har det potentiale som der ellers er blevet annonceret. Salo blev godt nok nummer 10, men Diniz måtte se sig placeret helt tilbage på 19. pladsen - ikke godt for et team der drømmer om at få chancen om at score en plads på podiet.

"Jeg kæmpede i kvalifikationen med overstyring, i modsætning til understyring som jeg havde i går, og kunne ikke få en ordentlig omgang," siger Diniz der også langer kraftigt ud efter Jarno Trulli som skulle have spærret mere end nødvendigt.

Salo følte at der var mere i Sauber-raceren, men problemerne i de sidste minutter gavnede ikke ret meget. "Vi kørte ikke meget til morgen, så det tog os noget tid at få en god balance her i eftermiddag," siger Mika Salo der følte han kunne have sat en bedre tid. "Mine to første sektortider var meget bedre, så jeg var meget skuffet da jeg kom forbi de røde flag efter David Coulthards uheld. Uden det er jeg sikker på at jeg kunne have været nummer 6 eller 7."

Peter Sauber var ovenud tilfreds. "At være i top-10 i kvalifikationen er lovende da konkurrencen er meget stor," siger teamchefen.

BB  


Hop til top
Arrows også skuffet

Det skulle have været bedre - en 12. og 13. plads var ikke nok for Arrows. Set i forhold til sidste år tog de et godt skridt frem, men dette er ikke nok for teamet. "Jeg kan ikke lade som om jeg er glad for resultatet da jeg mener at vi kan være i top-10 med begge kørere," siger Tom Walkinshaw der dog hæfter sig ved at de har indhentet konkurrenterne i forhold til hvor de stod ved begyndelsen af sidste sæson.

"Det var ikke en god kvalifikation, men vi må være realistiske da det ikke kan være dårligt når alt går galt og vi stadig er nummer 12," siger Arrows bedste mand, Pedro de la Rosa der følelsesmæssigt satte sig mellem to stole. "Jeg kunne have været i top-10, det er min fornemmelse, da vi ikke fik det meste ud af det," siger spanieren. Verstappen blev nummer 13.

BB  


Hop til top
Williams skuffet

Kvalifikationen til det australske grand prix markerede den endelige start på samarbejdet mellem BMW og Williams - nu skulle konstellationen stå sin første prøve. Da klokken blev 14:00 lokal tid, var Ralf Schumacher nummer 12 og Jenson Button blot nummer 21. Det var skuffende for teamet der havde sat næsen op efter mere.

"Mår man kender problemet, får det altid en til at tænke at det kunne gøres bedre, " siger Patrick Head. "Vi skulle have haft Ralf i top-10, men han havde problemer med en sensor i speeder-pedalen i hans racer," siger Williams tekniske leder. "Det var ikke en kvalifikation der var til vores fordel, men vi har to racere på grid'en - ikke så godt som vi forventede, men det er da en start," siger han videre.

Ralf Schumacher var ikke glad for 12. pladsen. "Jeg er ikke tilfreds. Jeg tror at FW22'eren og BMW kunne have gjort det bedre," siger tyskeren mens Gerhard Berger var rimelig godt tilfreds med en placering midt i feltet - med mindre afstand til de førende teams end de havde forventet.

BB  


Hop til top
Nedtur for Button

Vinterens mest omtalte kører, Jenson Button fik de barske realiteter i Formel 1 at føle. Efter et stort uheld unde morgenens træning var den unge englænder sat tilbage. Det rørte dog ikke den unge kører så meget. "Det der skete i dag, er en del af læretiden," siger han!

Kvalifikationen var ikke let for Button der måtte bruge Ralf Schumachers data i reserve-raceren, da der var problemer med Buttons egen racer. De mange gule flag gjorde det ikke lettere - men sådan er Formel 1 jo. "Min moral er rimelig dårlig lige nu, men i morgen er det atter en dag, og så må vi se," siger Button.

BB  


Hop til top
Ny champagne på podiet

Til alle som kan klare at være tidlig op søndag morgen, når de tre førstplacerede skal have pokaler og præmier overrakt, skal lægge mærke til, at der igen er kommet en ny champagne på podiet.

Denne gang er det mærket "Mumm" der lægger champagne til. Og det er en af deres champagner, der hedder "Gordon Rouge" der vil blive brugt til det sædvanlige sprøjteri.

Og næsten pr. tradition når noget nyt skal lanceres, begrunder man sig med, at F1 er det ideelle sted at gøre det, fordi det er et globalt foretagende, og en af de allermest sete sportsgrene osv. Og man vil nu have en større del af kagen, så mærket kan komme længere op på rangstien, idet man i øjeblikket er det tredje største champagnemærke.

PDL  


Hop til top
McLaren i front

McLaren-teamet satte sig helt igennem under kvalifikationen til det australske grand prix, da Mika Hakkinen satte pole position i tiden 1:30,556 – og udfaldet af kvalifikationen var til stor overraskelse for finnen selv, der havde en dårlig træning forud for kvalifikationen. Det er Hakkinens 22. pole position i karrieren.

David Coulthard holder ved siden af Hakkinen, og under kvalifikationen havde skotten måske muligheden for at slå den altdominerende Hakkinen, men forgæves. I stedet kørte Coulthard raceren af, og ødelagde den på samme maner som Michael Schumacher gjorde det i går. Uheldet fik løbsledelsen til at stoppe kvalifikationen. Netop Michael Schumacher blev nummer 3 i reserveraceren, lige foran Rubens Barrichello der således fik en god start efter skiftet til Ferrari.


Hakkinen sikrede sig karrierens 22. pole

Jordan fik vendt udviklingen og placerede sig som teamet efter de to store, mens Eddie Irvine satte 7. bedste tid for Jaguar. Dog var der ikke meget opmuntring at hente for Johnny Herbert der sluttede langt tilbage.

Villeneuve placerede BAR-Honda'en på 8. pladsen, hvilket må siges at være tilfredsstillende for teamet. Salo fik Sauber-raceren i top-10, mens Arrows-teamet ikke rigtig fik så meget ud af det de lovede om at være med fremme.

Ralf Schumacher satte 11. bedste tid for BMW-Williams, mens vidunderbarnet Jenson Button havde en hård lørdag med en smadret racer og med store problemer til følge.

Tiderne fra kvalifikationen findes under rubrikken resultater.

BB  


Hop til top
Dårlig start hos McLaren

McLaren fik en rigtig dårlig start på den nye formel-1 sæson. Det begyndte med at Mika Häkkinen kom ud af pitten og kørte ned til første sving, hvorefter han begyndte at kommunikere med Nobert Haug. Kort efter trak han ind til siden og parkerede McLaren raceren.

Derimod gik det bedre for McLarens anden kører, David Coulthard. Coulthard lå længe i spidsen, men blev slået af M. Schumacher i slutningen af den første frie træningstid.

M. Schumacher havde ellers en hel del omgange som var nogle sekunder langsommere, men formentlig har MS kørt med meget mere brændstof end DC. Sidste år kørte de fleste team med 1 pitstop og medium hårde dæk, og mon ikke de bliver det samme i år.

I slutningen af den første frie træningstid, havde McLarens mekanikere formentlig fundet en årsag til Mikas problem. Dette resulterede i, at McLaren umiddelbart efter begyndte en 1 time og 45 min. lang process med at skifte begge motorer i Mika og Davids racere.

Dette betød, at McLarens mekanikere ikke kunne nå at blive klar til den anden frie træningstid.

6 minutter før tiden var gået, under den anden frie træning, kørte Mika ud af pitten. Omgangen på vej ud af pitten gik stille og roligt, og Mika kørte stærkt under den første del af banen under hans anden omgang. Men under den anden del af banen kom der et gult flag, og Mika måtte afbryde forsøget, med lige godt 1 minut tilbage. Det gule flag kom fordi Mazzacane kørte af banen. Nu havde Mika kun en sidste omgang, men heller ikke det lykkedes, fordi Mika mistede kontrollen under indbremsningen og måtte lige en tur ud på græset...til alle Tifosiernes store jubel.

David Coulthard nåede ikke at køre en eneste omgang under den anden frie træning.

FLY  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk