Torsdag 15. marts kl. 15.00:
Michael Schumacher, Ferrari
David Coulthard, McLaren
Nick Heidfeld, Sauber
Pierre Dupasquier, Michelin
Hiroshi Yasukawa, Bridgestone
Fredag 16. marts kl. 15.00:
Heinz-Harald Frentzen, Jordan
Olivier Panis, BAR
Fernando Alonso, Minardi
Peter Sauber, Sauber
Patrick Head, Williams
Lørdag 17. marts kl. 14.15:
De tre hurtigste kørere
Søndag 18. marts, efter løbet:
De tre første kørere
Luca Badoer testede alene uden holdets to stjerner Michael Schumacher og Rubens Barrichello. Sidstnævnte skulle efter et par dages afslapning dog ankomme til Fiorano for at teste sammen med Luca Badoer. Michael Schumacher kommer ikke til Europa forud for næste weekends grand prix i Malaysia. Han har i den mellemliggende periode opholdt sig i Australien og Malaysia - sådan er nogle af fordelene, ved at være dels 1. kører, men også verdensmester.
Alle dagene testede Luca Badoer i en F1-2000 fra sidste års sæson. I starten af ugen blev det faktisk også til 65 omgange i den gode gamle F300 fra 1998. Torsdag skulle Barrichello efter planen på banen i Fiorano, men disse planer måtte udskydes, da hans testbil - F1 2001 chassis 209 fra det australske grand prix i Melbourne var forsinket. Det viste sig, at bilen havde været tilbageholdt i Bangkok Lufthavn i Thailand, hvor myndighederne havde udført nogle sikkerhedscheck på bilen. Ikke nok med det, så var den efterfølgende strandet i lufthavnen i Frankfurt. Luca Badoer testede videre, hvor han sammen med traction control også fik testet den automatiske gearkasse. Alle dagene blev der testet til mørkets frembrud.
Fredag lykkedes det endelig for Barrichello! Det røde lyn fra det australske gp var ankommet, og Barrichello gik straks i gang med sine tests. Hele dagen testede han aerodynamiske indstillinger til grand prix'et i Malaysia. Samtidig blev det også til 8 start-tests - Barrichello havde efter egen mening ikke en særlig god start i Australien, og derfor brugte Ferrari noget tid på at forbedre dette.
Lørdag var sidste testdag. Badoer fortsatte med at teste elektronik i F1-2000. Barrichello blev 7 omgange inde i sin testsession afbrudt af "ukorrekte lyde" i motoren. Derfor slukkede han sin bil og rullede ind i pit. Mekanikerne satte en anden motor i bilen, og Barrichello kom først ude på den våde bane kl. 15.30. Det blev til 40 omgange og 10 start-tests. Der er (naturligvis) ingen oplysning fra Ferrari om årsagen til motorproblemerne. Kl. 17.45 blev hele ugens tests afsluttet. Hele natten mellem lørdag og søndag har mekanikerne udført et grundigt eftersyn og klargøring af F1-2001. Søndag blev F1-2001 i lastbil fragtet til lufthavnen i Rom, hvor den skulle du på sin rejse til Kuala Lumpur i Malaysia. Her skal den i næste weekend bruges som T-car.
Inden Barrichellos afgang fra Fiorano, udtalte han:"Det bliver svært i Malaysia - der vil være meget varmt og fugtigt. Det vil gøre det hele meget sværere set fra den fysiske side. Det vil klart være en fordel, at vi lige har oplevet de høje temperaturer i Australien. Jeg har det godt og jeg føler mig klar og velforberedt - vi går efter en gentagelse fra Australien"...og med den fart, "den røde duo" skød i Australien, kan man jo kun tro på gode resultater for Ferrari i Malaysia.
SHN
Familien vil modtage 30.000 £ fra FIA. Blandt andre donationer var signerede kørerdragter fra løbets top-tre: Michael Schumacher, David Coulthard og Rubens Barrichello - disse blev solgt for 25.000 £ samlet.
Eddie Jordan og Flavio Briatore donerede en scooter - med Michael Schumachers autograf - som de havde købt i forbindelse med det australske Grand Prix for 12.000 £. Scooteren vil komme på auktion, men et tidligt bud på den var 50.000 £.
Herudover regnes Bernie Ecclestone og formanden for det australske Grand Prix, Ron Walker, hver især at donere 10.000 £. Alt i alt bliver det til et pænt beløb, men kørernes personlige bidrag er ikke talt med heri.
"Jeg ser frem til dette løb. Jeg vandt for et par år siden det Malaysiske Grand Prix, og sidste år kom jeg ind på en 6. plads. Jeg ved godt at man ikke kan vinde et løb på minderne, men det giver en god fornemmelse forud for løbet.
Eddie Irvine er blevet under de sydlige himmelstrøg. Imens har Tomas Scheckter og Pedro de la Rosa taget sig af udviklingsarbejdet med R2.
"Jeg har ikke testet siden Australien, så jeg har brugt min tid på at holde mig i form, og så vidt jeg ved, så gælder det om at være i endnu bedre form end sidste år, da det kan blive endnu varmere end da vi kørte i oktober.
På et så tidligt tidspunkt i sæsonen, så er så varmt vejr ikke det vi har brug for, men i Melbourne fik vi vist at vores racere er pålidelige, og nu kan vi bruge vores kræfter på at gøre raceren hurtigere." slutter Eddie Irvine.
Da Rubens Barrichello endelig nåede tilbage til Italien, begyndte han sammen med Ferraris testkører Luca Badoer at teste i en gammel F300 og i sidste års model F1-2000. Da det ikke regnede under testen, og man gerne ville teste på våd bane, var man nødt til at lave en kunstig våd bane, og det gjorde man ved at vande banen konstant. Man sendte også en del motorer tilbage til fabrikken, og her er de blevet modificeret forud for det Malaysiske Grand Prix, og testet i en testbænk, hvor man var yderst tilfredse med resultatet.
Efter en 1. og en 3. plads i åbningsløbet, hvor begge kørere fik vist hvor hurtig den nye F2001 er, så er begge kørere taget til Malaysia, hvor de er ved at forberede sig til årets andet Grand Prix.
I.flg. Ferraris talsmand Claudio Berro, så forventer man ikke at alting vil gå lige så nemt som det gjorde i årets første Grand Prix, da det nu er for første gang man skal afprøve raceren under ekstreme forhold.
Der har også været rygter om at, fra næste sæson så vil Red Bull poste 17 millioner engelske pund (ca. 195 millioner danske kr.) i Arrows teamet, og så skal teamet omdøbes til Red Bull Arrows, men disse rygter er endnu ikke bekræftet.
Eddie Irvine har ellers kontrakt med Jaguar frem til og med 2002, men de seneste rygter mener at ireren har en præstations-klausul, som kræver en vis indsats af ham for at kontrakten gennemføres. Med den form som Jaguar har vist, er det svært at sige om Irvine lever op til det, hvorfor han kan være på vej ud af teamet.
Læg dertil at Bobby Rahal er vild efter at få Franchitti ind i teamet, og at Niki Lauda har lovet Pedro de la Rosa et sæde i 2002. Omvendt har vi så også hørt fra Irvine at han var med til at få lempet de la Rosa ind i teamet som testkører - jo, tak: der er virkelig gang i den hos Jaguar.
Men nu udvider han kritikken til i det hele taget at omfatte Ferrari generelt. "I de sidste 18 løb har jeg haft mange muligheder for at ligge efter Ferrari-racerne eller racere der var drevet af Ferrari-motorer. Og en ting der var meget bemærkelsesværdigt: ud af snævre sving, havde disse racere en utrolig acceleration, kombineret med en mislyd i motoren," forklarer han. Denne lyd – som får det til at lyde som om motoren slår ud – var kendt fra tiden før 1994, hvor traction control blev anvendt af de større teams.
"For mig er der ingen tvivl om at Ferrari på en eller anden måde har udviklet en software til motor, som reducerer kræften i en vis grad, så det drevne hjul ikke spinder. Det kan ikke ignoreret at noget som dette findes, og der er ingen grund til at diskutere det," siger han direkte og åbner dermed op for det tabu som der har været i Formel 1 – at der nok alligevel har været traction control i flere år, selvom det har været forbudt.
Men Frentzen er dog villig nok til at lade kritikken perspektivere – for det har ikke været muligt for FIA at påvise at der findes traction control. Det kan kun være fordi det har været muligt at konstruere motorer der indeholder helt unik teknologi. "Man kan på den anden side diskutere om det er lovligt eller ulovligt. Jeg mener at Formel 1, takket være geniale ingeniører, er kommet ind i et område hvor det er svært at få definitioner fra FIA. Det er er derfor de valgte det rigtige ved at ændre reglementet så traction control er tilladt i fremtiden," siger Frentzen, der dog tidligere har givet til kende at det ikke vil være noget som hans eget Jordan-team får det helt store ud af.