Igen torsdag blev der testet på livet løs på Valencia banen, og modsat onsdag hvor man stort set måtte køre på våd bane, var det torsdag blevet tørvejr igen. Dermed kunne alle teams genoptage deres oprindelige testprogram.
McLaren nøjes med at have en testkører i gang på Valencia banen i denne omgang. Og man må sige det er lidt elevator i det. På førstedagen var de la Rosa hurtigst, onsdag var han den langsomste, og torsdag var han igen den hurtigste. Er McLaren ved at finde løsning på nogle af deres mange problemer? Dog er det stadig "kun" tests der foretages her.
Williams nøjes også med en testkører, dog kun indtil videre. Marc Gene har testet i to dage, men fredag overtager Antonio Pizzonia rattet i bilen. Gene genoptog testarbejdet fra tirsdag, dvs. der arbejdede man bl.a. med forbedringer til traktionskontrollen, og endvidere arbejdede han også med at finde et grund setup til Grand Prixet i Malaysia.
Hos BAR var det forsat Anthony Davidson der testede for teamet. BAR forsætte med deres test af Michelin dæk og det man kalder et teknisk program. Bortset fra et enkelt spin kørte Davidson testen igennem uden problemer.
Franck Montagny testede videre for Renault som tester bl.a. en ny servostyring. Der udover arbejdes der med affjedringssystemet. Og der blev virkelig testet igennem. Franck Montagny var der kørte langt de fleste omgange under dagens test.
Toyota brugte torsdag to kørere til teamets test. Ricardo Zonta kørte i 2004 modellen, mens Ryan Briscoe måtte nøjes med sidste års model. Alligevel var der kun 35/100 mellem de to kørere. Teamet har travlt med at finde ud af hvor man kan forbedre bilen. Mike Gascoyne har for et par dage siden udtalt at bilen skal op til revurdering med de ændringer det kan indebære.
Torsdag havde Ferrari igen Luca Badoer og Barrichello bag rattet. Barrichello i F2004 modellen og Badoer i F2003-GA modellen. Badoer testede dæk i den helt store stil og Barrichello lavede udviklingsarbejde på 2004 modellen.
Testen forsætter fredag dog med enkelte skift af kørere.
Tiderne fra torsdagens test:
1. Pedro de la Rosa - McLaren - 1:09.981 - 44 omgange
2. Marc Gene - Williams - 1:10.263 - 61 omgange
3. Rubens Barrichello - Ferrari - 1:10.453 - 73 omgange
4. Anthony Davidson - BAR - 1:10.860 - 127 omgange
5. Franck Montagny - Renault - 1:10.946 - 135 omgange
6. Ricardo Zonta - Toyota - 1:11.130 - 84 omgange
6. Ryan Briscoe - Toyota - 1:11.165 - 79 omgange
7. Luca Badoer - Ferrari - 1:11.325 - 115 omgange
"Vi har en ikke-underskrevet kontrakt med Renault." Det var hvad Willi Weber ifølge "Bild" skulle have udtalt til bladet. Det har Renault chefen Flavio Briatore siden afvist. Og nu følger Willi Weber efter. Han betegner det som det pure opspind fra bladets side.
Willi Weber:
"Hele sagen er frit fortolket og det pure opspind. Vi satser stadig på en kontraktforlængelse med Williams. Det var rent privat snak jeg havde med Briatore."
Artiklen har dog opnået at sætte liv i kludene. Frank Williams har efter sigende kontaktet Willi Weber for en afklaring. Begge Renault kørere har kontaktet deres chef Flavio Briatore for at få en forklaring. Det eneste der indtil nu er kommet ud til offentligheden er Flavio Briatiores pressemeddelelse og nu også Willi Webers udtalelse.
Hovedfiguren i "dramaet", Ralf Schumacher, har i forlængelse af al snakken udtalt, at han ingen kommentarer har til virakken, og at han her og nu kun vil koncentrere sig om det han er ansat til, nemlig at køre. Nu er der kommet to dementier fra de involverede, så mon ikke "Bild" har noget der ligner et forklaringsproblem?
Mange kikkede mere eller mindre forgæves efter McLaren racerne i søndags. David Coulthard kørte et meget anonymt Grand Prix, men fik dog 1 point med hjem. Kimi Raikkonen udgik meget tidligt i løbet. Tirsdag var teamet så nået hjem til England hvor alle undtagen testteamet som er i Spanien, var til stede. Ingen har brugt ordet "krisemøde" men det var vel næsten noget der lignede.
Efter mødet kom David Coulthard bl.a. meget følgende udtalelser:
"Vi har infrastrukturen til at få alting på plads. Det er slet ikke for sent endnu, men at få bilen gjort klar til at blive god nok til at vinde mesterskabet, det er helt sikkert en stor opgave. Det bliver meget svært at indhente de allerede tabte points fra det første Grand Prix. Nu er det ikke rum videnskab at vi har med at gøre. Vi mangler bl.a. flere hestekræfter, en bedre aerodynamik og mere mekanisk vejgreb. Bilen er simpelthen ikke hurtig nok."
Kimi Raikkonen var noget mere kortfattet:
"Jeg er meget skuffet over vores præstation. Det var ikke nogen god start."