Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.3.2000
 Stewart og Irvine stadig optimister
 Dennis - Schumacher ævler!
 Dennis og Irvine skændes
 Gode venner igen?
 Schumacher roser Button
 
12.3.2000
 Dobbeltsejr til Ferrari
 Salo diskvalificeret
 BAR glæde
 BMW storslået tilbage
 Button bestod
 Jaguar følger Stewart-stilen
 Mercedes påtager sig skylden
 Begge Jordan´er ude
 Benetton takker holdbarhed
 Barrichello flyvende
 

Hop til top13.3.2000

Stewart og Irvine stadig optimister

Trods den tidlige exit i det Australske GP ser man hos Jaguar positivt på fremtiden. “Vi er bare ikke helt klar endnu,” sagde Jackie Stewart efter løbet. “Vi skal afgjort arbejde på både holdbar- og pålideligheden i R1, men det er opmuntrende, at vi kvalificerede os bedre end Williams, især da den ene af dem sluttede på podiet.

Irvine: “Der må jo være noget vi gør godt, men vi har ikke kørt langt nok til virkelig at få en fornemmelse af, hvor vi ligger i feltet. Der er ingen trylleformular, der kan hjælpe os; vi ved hvor problemerne findes, og det er kun gennem hårdt arbejde, vi kan løse dem.”

Eddie var heldig at undvige Pedra de la Rosa, da denne tørnede ind i dækbarrieren og fik begge højrehjul revet af. Ikke mindst i betragtning af at motoren døde straks han løftede foden fra speederen.

“Jeg er ikke nedtrykt. Husk jeg var i Ferrari i 1996. Jeg har oplevet det hele før, og jeg ved hvad vi skal have gjort. Det kan godt være vi kan klare det hurtigere end de 5 år Ferrari hidtil har brugt, men det kan også tage længere tid, og det er i hvert fald ikke noget vi klarer i et snuptag.”

Det er da godt Jaguarfolkene kan holde humøret højt, hos denne skribent efterlod holdets indsats i Melbourne dog et ret beskæmmet indtryk.

GRN  


Hop til top
Dennis - Schumacher ævler!

Blot fordi McLaren ikke gennemfører sæsonens første løb, og fordi Michael Schumacher vinder det første løb, kan Schumacher sagtens drømme videre - men det bliver kun ved drømmen siger Ron Dennis der har været markant meget fremme i pressen her på det seneste.

McLaren erkender at de tabte, men Ron Dennis tror ikke på Ferraris potentiale. "Da vi fik vores problemer begyndte vi allerede at tænke på at spare benzin og holde lidt igen - og vi øgede fortsat vores forspring," siger teamchefen hvis selvsikkerhed ikke fejler noget. "Vi havde det hele i egen hånd og at høre ham sige at han vente på at vi skulle fejle er latterligt. Vi ved at Schumacher var meget oprevet over ikke at have fået pole, og det han siger en masse ævl! Siger Michael at han bevidst kæmper, falder tilbage og gør livet svært for sig selv? Den køber jeg altså ikke," lyder det fra Ron Dennis.

Derudover langer han kraftigt ud efter selve Ferrari-teamet, som han beskylder for bevidst at have ruineret Barrichellos chancer for at slå Schumacher i en direkte duel. "Rubens blev ofret hvor de gav han en 2-stop strategi. Af en eller anden grund ofrede de Rubens og den eneste grund jeg kan se, er det var skulle være til Michaels fordel," siger McLarens teamchef.

BB  


Hop til top
Dennis og Irvine skændes

Ron Dennis tog til genmæle da Eddie Irvine slog sig om med detaljer fra forhandlinger mellem ham og McLaren-teamet. Ifølge Ron Dennis kom de to parter ikke langt i forhandlingerne, eftersom der aldrig kom beløb på et kontrakttilbud til Irvine.

Irvine er dog helt kold over Ron Dennis følelser vedrørende forhandlingerne. "Jeg er ligeglad med hans følelser. Ron gør det godt og hvis han var min chef ville jeg tage mig af det - men jeg arbejder mod ham. Der blev sagt til mig at jeg ikke ville få den samme sum som Coulthard skulle tjene. Som om Ron ikke har råd til det," siger Irvine fortørnet.

Derudover fortsætter Irvine med at hælde salt i såret. "Han fortalte mig at jeg var bedre end Coulthard men ikke god nok til at tage chancen," siger Irvine, selvom Ron Dennis selv siger at teamet mener at Hakkinen og Coulthard er den bedste line-up.

Om ikke andet så beviser det blot at Irvine er en farvefuld person i Formel 1 - men det kan måske give lidt perspektiver omkring McLaren - de kan næsten kun søge en erstatning for Coulthard til den kommende sæson.

BB  


Hop til top
Gode venner igen?

Kan Michael Schumacher og Eddie Irvine blive gode venner igen, efter at ireren nu er gået over til Jaguar? Det mener Michael Schumacher bestemt er muligt, selvom sæsonen 1999 mest af alt viste et yderst køligt forhold mellem de to kørere. "Jeg ser ingen grund til at vi ikke i fremtiden kan feste, selvom vi ikke er i det samme team," siger Schumacher der i går bestemt havde grund til at glæde sig over en god start på sæsonen.
BB  


Hop til top
Schumacher roser Button

Michael Schumacher som vandt det Australske Grand Prix, roser Jenson Button's præstation under gårdagens løb.

JB lå på en utrolig flot sjette plads, da hans BMW motor brændte sammen, kun 12 omgange før mål.

MS udtalte bag efter løbet om JB "Jeg var ikke overrasket over JB. Han viste hvad han kan, og at han er stort talent, men han vil komme ud for mange flere skuffelser, som er meget svære at komme over end dem han har haft i denne week-end."

Der er flere roser ti JB. Flere team leder, inklusive Jackie Stewart, som har været meget betænkelig ved at lade JB køre F1, kommer med ros for den flotte præstation under det Australske Grand Prix.

BKP  


 

Hop til top12.3.2000

Dobbeltsejr til Ferrari

Ferrari fik den bedst mulige start på sæsonen, da Michael Schumacher som den første krydsede målstregen foran hans holdkammerat, Rubens Barrichello.

Ferrari har dermed sat sig i front i Formel 1, og McLaren kan tage tilbage til England med en dårlig smag i munden - de to McLaren-kørere holdt ikke ret længe... Mercedes-motorernes brændte sammen, efter at safety-car'en havde været på banen. Det kunne Mercedes-motorerne ikke holde til og dermed var der lagt op til Ferrari-dominans.

Der var stor glæde hos de to Ferrari-kørere efter dobbeltsejren
Foto: Allsport

Nummer 3 blev ganske overraskende Ralf Schumacher der kørte BMW til de første point i deres comeback - og så endda til en podieplads. De kørere der ellers lå til 3. pladsen - Jordan-racerne - udgik med motorproblemer.

For BAR er sæsonen mindst lige så succesfuldt begyndt som det er for Ferrari. Teamet formåede at få begge racere igennem og med Villeneuve som nummer 4 - de første point til BAR. Nr. 5 blev Giancarlo Fisichella og Mika Salo blev nummer 6 i sin Sauber, men blev sidenhen diskvalificeret (se nedenstående nyhed).

Selve løbet var dog ikke så dramatisk igen - meget af dramaet døede da McLaren-racerne raslede ud! Det må siges at være meget pinligt for McLaren! De kan få det svært i år, hvis ikke skuden vendes hurtigt.

BB  


Hop til top
Salo diskvalificeret

Armene måtte hurtigt ned igen hos Sauber. Mika Salo blev efter løbet diskvalificeret da Salos C19 Sauber ikke levede op til reglementet. Frontvingen blev af løbsledelsen målt til at være 2 centimeter for lang - hvilket må siges at være en kedelige fejl for Sauber, der havde mulighed for at anke afgørelsen, men valgte at godtage diskvalifikationen, eftersom de indrømmer at det var en menneskelig fejl der gjorde at Salos racer ikke levede op til reglementet.

Mika Salo blev diskvalificeret efter løbet og fik ikke det ene point
Foto: Allsport

Dermed mistede teamet deres point og Ricardo Zonta har derfor overtaget 6. pladsen og scorer sit første point i Formel 1 - og giver yderligere glæde hos BAR.

Se det reviderede løbsresultat ved at klikke her.

BB  


Hop til top
BAR glæde

BAR kan skrive 12. marts 2000 ind i deres historiebøger – det var datoen for deres første point. Det tog altså mere end et år for det storstilede team at tage det første skridt frem mod fremtidig succes. Hvor teamet sidste år proklamerede at de ville vinde debutløbet og havde store ambitioner, ser det nu ud til at måneders hårdt arbejde er ved at blive belønnet.

Jacques Villeneuve kørte sig til en 4. plads og selvom canadieren mest tørster efter sejre, så er det skridt på vejen. "Det føles godt. Jeg vidste at vi kunne score point i dag, og efter kampen sidste år, er det rart endelige at opnå dette," siger Villeneuve. "Jeg havde håbet at jeg kunne komme på podiet, men Ralf Schumacher passerede mig under pitstop, selvom jeg egentlig ikke troede at Williams kunne stå distancen," siger han videre og glæder sig over en solid start på sæsonen, hvor det nok skal blive til flere point.

Villeneuve kunne endelig score point

Teamets andenkører scorede også point, hvilket i sagens natur også var første gang for Zonta. "Jeg troede at jeg kunne slutte som nummer seks og score et point, men jeg kunne intet gøre ved Salos overhaling," siger Zonta ærligt, men glædede sig efterfølgende over at have fået et point forærende. "Diskvalifikationen af Salo er godt for os, da det betyder at vi sluttede med to racere i top-6," siger han videre.

Den store PR-mand, Craig Pollock var næsten ikke til at styre. "At være det eneste team udover Ferrari til at få begge racere igennem er et godt resultat, men også at få point tidligt på sæsonen er godt," siger teamets direktør der dog ikke udtaler sig helt korrekt – Benetton fik også begge racere igennem… Pollock hæfter sig ved en vigtig faktor i teamets fremskridt. "Der er ingen tvivl om at Hondas ankomst har bidraget stort til dette resultat," siger han rosende om teamets partner, der dermed også fik et godt comeback til Formel 1.

Følelserne fik også frit løb for flere i teamet. "Jeg skal være ærlig og sige at jeg græd lidt på den sidste omgang," siger teamets tekniske leder Adrian Reynard. Nu kan det så kun gå bedre for BAR – og der kan være flere point i vente til BAR-Honda i de kommende 16 løb.

Honda kunne heller ikke undsige sig at være ret glade over sæsonens første løb. "Jeg må sige at vi er tilfredse og glade, men vi må bevise at vi kan gøre det igen. Det er er en flot præstation at få to racere i mål og det er en belønning for alles indsats – BAR gjorde det godt!" siger Takefumi Hosaka der kan melde tilbage til Honda-ledelsen at teamet er på rette vej.

BB  


Hop til top
BMW storslået tilbage

BMW og Williams kan tage fra Australien med højt humør – Ralf Schumacher scorede en yderst overraskende tredjeplads og dermed fik BMW et fornemt comeback i Formel 1.

Gerhard Berger var derfor utrolig glad over at teamet opnåede en plads på podiet – allerede i comebackløbet. "Jeg kan ikke huske hvornår en motorleverandør er gået ind i Formel 1 med en podieplacering. Vi forventede det ikke, men havde en god fornemmelse," siger BMWs sportschef, Gerhard Berger. "Det er godt arbejde fra BMW Williams F1 teamet, gode tekniske færdigheder og gode kørere der har gjort dette resultat muligt," siger en glad Berger.

Ralf Schumacher kan være stolt over 3. pladsen i BMWs comeback-løb
Foto: Allsport

Det får dog ikke Berger til at stile højt – der vil i fremtiden komme flere skuffelser, så derfor skal teamet passe på at de ikke stiler for højt – det er stadig et læreår for BMW.

Ralf Schumacher kørte sig fra en midterplacering op til tredjepladsen og dette understreger blot at den yngre Schumacher er en utrolig dygtig kører – det er blot blevet understreget endnu en gang. BMW-Williams' anden kører, Jenson Button udgik efter et flot debutløb (se nedenstående nyhed).

BB  


Hop til top
Button bestod

Hatten af for Jenson Button - den unge debutant kom utrolig godt igennem debuten og var uheldig ikke at score point i debutløbet. Den unge brite måtte starte som nummer 21 efter at der havde været utallige problemer med raceren og havde også et større crash i løbet af weekenden. Trods dette kørte han sig op til en 6. plads.

Men hans BMW kunne ikke stå distancen, selvom det var snublende tæt på at han havde fået point. "Det ville have været rart at gennemføre løbet, men jeg er ret glad for at have startet som nummer 21 og så kører op til 6. pladsen," siger Button der kom ind i pointene da Frentzen udgik. Han siger om hans første start i Formel 1. "Jeg fik ikke den bedste start, men det gør ikke noget da der var andre der så ud til at gøre det værre end jeg. Den første omgang var hektisk og så faldt det til ro. Jeg nød det" siger BMW-Williams store satsning.

I teamet var der også store skulderklap efter Buttons debut. "På trods af han ikke gennemførte, lover Jensons præstation, hans fart og rytme store ting," kommer det rosende fra arbejdsgiveren, Frank Williams. Patrick Head er også blevet grebet på fersk gerning med lidt ros til en af deres kørere. "Jenson kørte et fejlfrit løb og det var uheldigt at han fik problemer med motoren. At gøre som han fra 21. pladsen i starten er noget der er opmuntrende til fremtiden," siger Williams tekniske leder.

BB  


Hop til top
Jaguar følger Stewart-stilen

Johnny Herberts tekniske problemer fortsatte, i så høj grad at han udgik på første omgang. Denne gang var det koblingen, der svigtede. Også morgenens warm-up forløb problematisk.

Irvine udgik på på 8. omgang da han, for at udgå vragdele fra Pedro de la Rosa, lettede speederfoden. Så døde motoren, hvorefter han spandt rundt og endte (heldigvis) udenfor banen.

Irvine og Jaguar havde ikke et heldigt løb
Foto: Allsport

Herbert: “De sidste tre dage har været de værste i mit liv. Da vi tog hjemmefra, var vi godt klar over vi havde nogle tekniske problemer, men omfanget har overrasket os. Nu må vi tage os sammen. Vi må have analyseret problemerne grundigt – og få dem løst. Når alt fungerer efter hensigten, er vi meget stærke og fuldt konkurrencedygtige. Det er meget frustrerende!”

Irvine: “Det er det samme manøvreproblem, vi har haft hele tiden. Vognen spandt øjeblikkeligt, da jeg lettede på foden.” Han hentyder formentligt til nogle udtalelser fra team’ets tekniske direktør Gary Andersen, som denne fremsatte efter kvalifikationen – noget med at olietrykket forsvinder, hvorefter automatikken som en art ‘selvforsvar’ kvæler motoren. Teknikerne er dog ikke enige om hvorvidt olietrykket faktisk forsvinder, eller om det er måleresultaterne, der er det egentlige problem.

Det kan så være en ringe trøst, at såvel Mclaren som Jordan også udgik med tekniske problemer. Godt er der mange løb tilbage, men Ferrari har lagt sig klart i spidsen med maximumpoint.

GRN  


Hop til top
Mercedes påtager sig skylden

Det var en sort dag for McLaren. Teamet kom til Australien med forventning om at påbegynde et forsvar af Hakkinens VM-titel, men i stedet blev det en ydmygende eftermiddag down under for Ron Dennis og hans kørere.

Alligvel tager Ron Dennis det forholdsvis roligt, og tog problemerne mest som om det var banale fejl der i en håndevænding kan løses. Men faktum er at Ferrari allerede nu er foran - og for første gang kan de være nødsaget til at skulle finde sig i den situation at de er efter Ferrari-teamet.

Hos Mercedes var der naturligvis skuffelse over at det var deres motorer der bar skylden for det ringe resultat. "Vi er kede af det på kørernes vegne - begge har klaret det godt. Det er ikke et problem vi har oplevet under tests i det omfang, og vi vil analyse og helt sikkert løse det - forhåbentlig inden det næste løb," siger Norbert Haug.

Dog er David Coulthard ikke enig i at det er et nyt problem som teamet erfarer. "Vi havde de samme fejl under tests, men kun en gang og så dem ikke igen. Så vi forventede ikke at det skulle spille ind," siger skotten.

Dette må siges at være decideret pinligt! Hvis der er de mindste tendenser til at motoren er ved at brænde sammen, eller rent faktisk brænder sammen, skal det undersøges. Specielt når man tænker på at der i vinters kun er blevet testet på baner hvor det har været køligt. Når teamet så kommet til Australien er det markant varmere, og det er noget der kommer til at påvirke motorerne der skal have optimal køling.

BB  


Hop til top
Begge Jordan´er ude

Heller ikke for Jordan var debutløbet i Melbourne den store succes. Frentzen og Trulli lå til stærke placeringer, men kom ikke i mål. Der var flere problemer for teamet – hos Frentzen var det et problem med hydraulikken og ikke et problem med gearkassen som først antaget, men den var måske også på vej til at gå en tur.

På trods af dette er teamet fortrøstningsfulde og tror at de kan være med fremme når problemerne med holdbarheden er løst. "Racerens potentiale er meget godt – vi skal blot forbedre holdbarheden," siger Trulli der kørte sit første løb for Jordan.

Løbet viste dog at der fortsat er langt op til McLaren og Ferrari, men Jordan er tydeligvis det 3. bedste team i feltet.

BB  


Hop til top
Benetton takker holdbarhed

Som et af tre teams var Benetton i stand til at komme hjem med begge racere - Fisichella på 5. pladsen og Wurz lige udenfor pointene på 7. pladsen. Teamet er glade for at have fået en god start på sæsonen, men det var ikke helt uden problemer.

"Jeg fik en dårlig start da der var problemer med koblingen og jeg mistede en del placeringer. En eller anden ramte mig eller raceren bagi, så min racer gik i stykker fordi den blev meget løs og jeg havde en stor overstyring i svingene, og kunne ikke køre raceren som jeg kunne i warm-up'en," siger Giancarlo Fisichella og Wurz er enig - østrigeren havde også problemer med koblingen som gjorde at han fik en dårlig start.

For Rocco Benetton var det også vigtigt at få begge racere igennem og ikke mindst at få scoret 2 vigtige point, sådan at teamet er kommet i gang med sæsonen på en god måde. "Vi skal arbejde mere på at forbedre koblingen for at forbedre starterne, men det første mål har været at få en konkurrencedygtig og holdbar racer til løbet, og det er blevet opnået," siger Benetton.

BB  


Hop til top
Barrichello flyvende

Forud for det australske grand prix blev der her til aften - dansk tid - kørt warm-up. Det var rimelig køligt i forhold til hvad man kan forvente til det forestående løb. Warm-up'en bød ikke på det helt store, hvilket man som ofte ikke altid kan forvente af morgenens warm-up der varer 30 minutter. Alligevel var resultatet ret overraskende.

Gaston Mazzacane var en tur af banen, hvilket ikke var så opmuntrende for debutanten der starter som nummer sidst. Flere kørere havde også en kort tur henover den første svingkombination efter start/mål. David Coulthard og Mika Salo underholdt med lidt race mod hinanden - selvom det var totalt ubetydeligt. Ganske som sædvanligt havde Johnny Herbert problemer - han har ikke haft en videre heldig weekend.

Rubens Barrichello satte den bedste tid - 1,5 sekund hurtigere end Jenson Button - meget overraskende at de to ligger i front. Det kan indikere at Barrichello er på en to-stop strategi. Hakkinen og Coulthard fulgte efter med Verstappen som nummer 5. Michael Schumacher blev nummer 8 - 2,3 sekund efter Barrichello, men tyskeren var på en flyvende runde der var mindst lige så god som Barrichellos.

Skuffelser var der også - Frentzen som nummer 19 og Irvine blot en plads foran. Det kan derfor blive et yderst interessant løb - kortene er virkelig blandet specielt hvis man skal forsøge at tolke warm-up'en.

Løbet begynder klokken 04:00 dansk tid, så det er tidligt op hvis løbet skal ses live.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk