Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.3.2002
 Udskiftning hos Jordan?
 
11.3.2002
 Verstappen for høj til Sauber?
 Mosley: Ændring af superlicens
 

Hop til top13.3.2002

Udskiftning hos Jordan?

Vil den tekniske direktør i Jordan teamet blive "gået"? Noget tyder på det efter at han i det australske GP forlod teamet i hast.

Eghbal Hamidy har åbenbart ikke nogen høj stjerne i Jordan teamet. Hamidy kom til Jordan sidste år efter han havde været hos Arrows. Rygterne siger at man i Jordan teamet specielt siden sidste sommer har været mere og mere utilfredse med ham. Han er dog forsat med at arbejde hos teamet, men måske er det slut nu. På trods af at han pludselig forlod teamet midt under GP'et i Australien hedder det sig at han forsat er i teamet. Hvad utilfredsheden med Hamidy direkte gælder, er der kun gisninger om. Men teamet har haft nogle problemer med at få begge biler i mål. I Australien kom Sato længst med bilen, men udgik pga. gearkasseproblemer. Sato var endda helt oppe på syvende pladsen inden gearkassen sagde stop for videre fremfærd.

Ifølge både irske medier og den ansete italienske avis "Gazzetta dello Sport" har Jordan taget kontakt med den tidligere tekniske direktør hos Prost Grand Prix, Henri Durand. Durand har udover sin stilling hos Prost også været tilknyttet Ferrari og McLaren. Hos McLaren var han en af de mange designere i teamet.

Men intet er endnu blevet be- eller afkræftet. Jordan påstår at Eghbal Hamidy stadig er ansat i teamet og vil ikke kommentere det yderligere. Det kan måske være en indikation på at Hamidy måske er på vej ud.

PDL  


 

Hop til top11.3.2002

Verstappen for høj til Sauber?

Jos Verstappen blev sorteper i spillet om Formel 1-sæderne – og nu ser det ud til, at hans håb om et testkørersæde også er ved at forlise. Testkørertjansen hos Sauber (der alt efter Felipe Massas præstationer i de kommende løb godt kunne udvikle sig til noget mere bindende) har nemlig en slags omvendt Tivoli-begrænsing – er man for høj, må man ikke være med!

Verstappen er måske kun 1,75 m høj, hvilket ligger ca. svarer til feltets gennemsnitshøjde. Det er mindre end kørere som Rubens Barrichello (1,76), Ralf Schumacher (1,78) eller Eddie Irvine (1,78) og langt fra David Coulthard, Jenson Button (begge 1,82) og Minardis nye mand Mark Webber (1,85). Problemer er bare, at Saubers to nuværende kørere begge falder ind under nisse-kategorien på omkring de 1,65 – eller sagt på en anden måde skal den skribent ikke stille sig meget på tæer for at se d'herrer i øjnene.

Højdeforskellen kan komme til at koste Verstappen Sauber-jobbet. Teamet er nemlig ikke interesseret i de ekstra udgifter det ville kunne medføre. "Jeg er ikke sikker på, at det vil være muligt [at ansætte Verstappen]," fortæller Peter Saube, "for vi bliver nødt til at foretage nogle ændringer med bilen for ham. Hvis vi ved at ændre bilen bliver nødt til at gennemgå endnu en crasftest, gør vi det ikke, for det er for dyrt."

Verstappen er ikke den første kører, der bliver handicappet i Formel 1-sammenhænge pga. højden. Eddie Jordan indrømmede for nylig, at hans fravalg af F3000-vinderen Justin Wilson handlede om samme problematik. Den 1,87 m høje Alexander Wurz vurderede for et par år tilbage, at han tabte ca. 6/10dele sekund per omgang i kvalifikationen i forhold til den 12 kilo lettere Benetton-makker Giancarlo Fisichella.

CBA  


Hop til top
Mosley: Ændring af superlicens

Kimi Raikkonens 17 GP'er i 2001 kommer efter al sandsynlighed til at ændre den måde FIA's superlicenser uddeles. Det mener formand Max Mosley, der selv var en af modstanderne mod at slippe Raikkonen ind i F1.

'Mad Max' har travlt med at hive i land og har senest forklaret, at grunden til, at han værgede sig mod Saubers forslag, var, at Raikkonen ikke alene ikke levede op til kravene for superlicensen, han levede heller ikke op til kravene for en undtagelse fra reglerne. En sådan undtagelse var rettet mod tidligere F1-kørere, der ønskede et come-back - ikke imod kometer fra de lavere klasser."

"Der er måske omstændigheder, hvor det kriterium, vi tilfører superlicensen, skal fjernes og den bare skal gives til dem, der virker virkelig talentfulde. Havde det været tilfældet ville jeg have givet den til Raikkonen sidste år," forklarer Mosley. "Jeg troede aldrig, at Kimi Raikkonen ikke var nogen god kører. Min modstand ved at give ham superlicensen var baseret på, at han ikke levede op til de kriterier, der var specificeret i reglerne, og vi blev bedt om at gøre en undtagelse fra reglerne. Formålet med undtagelsen var altid rettet mod tilfælde som Alain Prost eller Nigel Mansell på vej tilbage til Formel 1 uden at leve fuldt ud op til kriterierne for en licens. På mig virkede det forkert, at give licensen til en person direkte fra Formel Renault, som var ung og ikke levede op til de sædvanlige kriterier for en undtagelse. Jeg var klar over, hvad folk ville sige, hvis han var skyld i et uheld. Som det var, blev jeg nedstemt af Formel 1-kommisionen, så min opposition var irrelevant. Jeg er glad for at se, at han har haft så stor succes."

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk