Årets første Grand Prix er kørt i ørkensandet i Bahrain. Det blev nøjagtig så underholdende som ventet. Der var mange tætte dueller gennem stort set hele feltet, noget som vi har savnet i de senere år. Og så blev der også overhalet - tak for det. Med tilbagevenden af dækskifte i forbindelse med pitstop, er der også kommet større muligheder for fejl. Nogen skal altså lige hjem og øve sig lidt mere. Lidt kynisk kan man vel godt tillade sig at konkludere at løbet reelt blev afgjort i forbindelse med pitstoppene.
Renault - 10 points:
Det var for så vidt med en vis spænding at man skulle se hvad Renault reelt kunne. I hvert fald har teamet ikke umiddelbart testet den nye V8 motor så meget som flere af konkurrenterne har med deres ditto. Alligevel skete det som mange måske alligevel havde håbet. Renault vandt løbet, men det havde sin pris. Alonso vandt, men Fisichella udgik - med motorproblemer. Allerede lørdag havde Fisichella problemer med motoren som tabte kraft. Efter kvalifikation skiftede Renault visse komponenter på motoren, komponenter der er lovlige at udskifte i forhold til reglementet. Det hjalp dog ikke meget, og Fisichella måtte udgå. Ikke med direkte motorproblemer, men med fejl i det hydrauliske system. Motoren og den eksterne dele skal nu undersøges nærmere. Til gengæld var både held, hurtighed og dygtighed med til at sikre Alonso sejren. En fremragende start bragte Renault køreren op som nr. 3 i opløbet til første sving. Dernæst lavede Massa en lille fejl og så var andenpladsen sikret. Samme Massa kunne have sendt Alonso ud af løbet nogle omgange senere, da Massa for enden af start/mål langsiden på grund af fejl i bremsesystemet, var ved at sende ham selv og Alonso ud af løbet. Alonso nåede at opdage faren og fik bremset den brøkdel af et sekund der var nødvendig. Derefter gik jagten ind på M. Schumacher. Og takket være hurtigere pitstops end hvad Ferrari kunne præstere, kom Alonso forrest efter den sidste runde af pitstop. Og så var løbet for så vidt afgjort til spanierens fordel.
McLaren - 10 points:
McLaren opnåede samme pointantal som Renault, men med 2 kørere. Montoya var ikke specielt imponerende at følge i søndagens GP, men gjorde vel sit job. Raikkonen skulle starte bagerst, da han ikke fik sat nogen tid i kvalifikationen grundet uheld. Men han er vel nærmest blevet en mester i at køre sig op gennem feltet - efter at have øvet sig i øvelse i sidste sæson. Flot at køre sig frem til tredjepladsen. Strategien var for så vidt simpel for Raikkonens vedkommende. Start med fulde tanke, kør alt hvad remmer og tøj kan holde til midtvejs i løbet. Ind og tanke op og skifte dæk og forsæt. Det lykkedes men helt tæt på de to forreste kom han ikke. Montoya var ikke helt tilfreds med bilen som han mente ikke var sat rigtig op. Og hvem er det nu lige der skal være med til det? Han kørte dog stabilt hele vejen med bilens setup i mente. Og netop stabiliteten må være nøgleordet for McLaren. Bilerne i pointene hver gang. Raikkonen viste at bilen er hurtig, samme billede som i sidste sæson. Nu skal pointene og sejrene give ham det verdensmesterskab han higer efter. Han har nu kun resten af sæsonen til det. Og så må Montoya lige finde sig lidt bedre til rette i den nye bil.
Ferrari - 8 points:
Ferrari er tilbage igen efter en miserabel sæson sidste år. Ok, det var kun årets første GP, men forsætter teamet med fremgangen, skal man regne med de røde. I hvert fald med M. Schumacher. Han viste at han er med igen. Debutanten hos Ferrari, Felipe Massa, havde nok en af de dage man vil rive ud kalenderen. Kvalifikationen var rigtig god og han var med i forreste startrække. Han bakkede også fint af for M. Schumacher i starten, men så kom fejlene. Et mistet bremsepunkt sendte Alonso forbi ham. Og da han senere på grund af en endnu uidentificeret fejl ved b
Det blev helt tydeligt efter at Alonso efter sit sidste pitstop på 39. omgang lige kunne kile sig ind foran Ferrari-køreren og dermed sikre sig føringen og i sidste ende sejren. Men kigger man på tiderne i forbindelse med pitstoppene var det Renault der havde lidt mere overskud end Ferrari.
Det første pitstop til Michael Schumacher faldt på 15. omgang og tog 27,009 sekunder. Fire omgang senere kom Alonso til sit første stop og gjorde det 0,407 sekunder hurtigere. Det sidste og afgørende stop faldt for tyskerens vedkommende på 36. omgang, og det varede længere end det første - 27,374. Det er nok her han taber løbet, eftersom Alonso (der så også skulle tanke mindre) udførte sit sidste pitstop helt perfekt i tiden 26,220. Alt i alt brugte Alonso 1,5 sekunder mindre tid på at få dæk og benzin på sin Renault - tid som i sidste ende lige præcis var nok til at få snuden foran Ferrari'en.
Super Aguri havde som ventet svære vilkår men får et plus i karakterbogen for ikke at give op. Midland var vel der hvor man ventede dem. BMW havde på forhånd annonceret at man ikke skulle forvente det store. Toyota faldt da helt igennem trods forskellig pitstrategi. SCR overraskede vel egentlig positivt, mens storebror Red Bull snuppede det ene point der blev til de nederste 6 teams. Så kort kunne en beskrivelse være, men der er mere.
Red Bull - 1 point:
C. Klien og D. Coulthard startede som henholdsvis nr. 8 og 13. Trods diverse anstrengelser og tætte dueller formåede D. Coulthard ikke at køre sig længere frem end som nr. 10. Trods alt en forbedring i forhold til sin kvalifikation, men uden for pointene. C. Klien formåede ikke at forbedre sin placering, men scorede til gengæld teamets eneste point. C. Klien beviste i dag hvorfor at det er ham der fik sædet frem for Liuzzi. Det var en anden Klien end vi så i sidste sæson, hvor han dog i den sidste del af sæsonen, fik styr på sin kørsel. Til Coulthards ros fik vi at se hvorfor han stadig er feltet. Han viste med sin kørsel stor erfaring og rutine, især i nærkamp situationerne. Største fejl kostede ham måske point. I en duel med Heidfeld flatspottede han dækkene. Det skabte så store vibrationer, at han måtte slække lidt på tempoet i resten af løbet, og det koster placeringer. Klien havde i den sidste del af løbet lidt problemer med koblingen. Om det var det kostede en placering til sidst eller om bilen var ved at blive "træt" er ikke til at vide. I hvert fald overhalede debutanten N. Rosberg ham, og snuppede det ekstra point som en syvende plads giver. Alt i alt må vi sige at det trods alt var godt et resultat for teamet. Der har været adskillige problemer med køling af motoren. Det har taget lang tid at få løst problemet, så man har ikke fået testet det antal kilometre, man havde ønsket og som er nødvendige.
SCR - 0 point:
Der er sket noget med det forhenværende Minardi team. Begge biler sluttede løbet på helt andre placeringer end vi er vant til at se fra Faenza. Ok, meget er ændret. Teamet må forsat køre med V10 motorer om end at det er i en neddroslet udgave. Men en kapitaltilførsel har ændret en del ting i teamet. Og så er de to kørere ikke de mindst talentfulde. Liuzzi kørte sig ind som nr. 11 og Scott Speed som nr. 13. Teamejer Gerhard Berger var da heller ikke utilfreds på nogen måde efter løbet. Eneste klagepunkt fra kørerne var at der ikke var fart nok i bilerne. Scott Speed nævnte også at han var glad for at have kørt sit første Formel 1 Grand Prix uden at lave nogen fejl. Balancen i hans bil forsvandt også gradvist efterhånden som løbet skred frem. En ok indsats fra et team der er under genopbygning.
Toyota - 0 point:
Den store taber og skuffelse må så absolut være Toyota. Det blev allerede indikeret af præstationen - eller mangel på samme - i lørdagens kvalifikation. De var da uhyggeligt langsomme. Toyota har testet masser af kilometer med deres nye V8 motor. Det ser ud som om at arbejdet er lagt an på at man i første omgang vil sikre sig holdbarhed og stabilitet. Først derefter kommer farten. Det er endnu for tidligt at sige om det vitterligt forholder sig sådan, eller om chassiset bare ikke er bedre. Måske en af grundene til at man ret hurtigt annoncerede en b version allerede til Grand Prixet i Monaco. Ralf Schumacher skulle køre èn tre stop strategi mens Trulli én to stop strategi. Forsøget skulle gøres efter de langsomme tider både fredag og lørdag. Man fik intet ud af de to strategier - ikke andet end en masse data. Kørerne var da heller ikke særlig begejstret efter løbet. Men det er første løb i sæsonen, og meget kan ændre sig undervejs. Om de første små fremskridt kan nås til næste weekend hvor der køres i Malaysia, er dog nok tvivlsomt. De
Løbet blev hele vejen igennem præget af en række gode dueller, med en, i sidste ende betydeningsløs, langvarig duel mellem Coulthard og Heidfeld, som den bedste. Et andet højdepunkt i løbet var Kimi Raikkonens fremragende kørsel fra sin startplacering som nr. 22 og op til 3. pladsen - men han har selvfølgelig også rutinen i den disciplin efterhånden!
I starten var det de to Ferrari racere der kom bedst fra start - tæt fulgt af Alonsos Renault. Men Felipe Massa fik blokeret og Alonso måtte pænt tage til takke placeringen som nr. 3 gennem første sving - men så heller ikke meget længere. Han kom hurtigt forbi Ferraris nye dreng, og indledte jagten på Schumacher.
Nolge omgange senere var det dog tæt på at Alonsos løb af sluttet med en smadret front, da Massa, der lå lige bag ham, mistede bagenden under en nedbremsning og lavede en pirouette lige forbi snuden på Alonso, der fredsommeligt var på vej gennem et sving. At racerkørere har hurtige reaktioner fik man bevist, da Alonso lige lavede en lille korrektion og smuttede nedenom den dansende Massa, der fik gang i bilen igen, men som fra da af havde afskrevet sin rolle i løbet.
Schumacher og Alonso kunne nu køre deres eget løb. Bag dem kom Button, efter en kikset start, op på 3. pladsen ved første at kæmpe med holdkammeraten Barrichello, der endte løbet langt uden for pointene, derefter med Montoya, der kørte et ret anonymt løb, uden mange store armbevægelser.
Da den første runde af pitstop startede var Schumacher den første af førerhundene i pit. Da Alonso nogle omgange senere lavede sit pitstop kom han ud efter tyskeren og dermed var der status quo kampen om sejren. Montoya fik et par omgange i front inden han lavede sit første pitstop. På det tidspunkt kunne det lugte en lille smule af to stop til Montoya og tre til Schumacher og Alonso.
Men sådan skulle det ikke gå. De to verdensmestre havde også kun planlagt to besøg på den lokale tankstation, og dermed var Montoya reduceret til en birolle i løbet. Hans holdkammerat, Kimi Raikkonen, var derimod en mand på vej frem. Fra sin start som sidste mand, havde han og teamet valgt den eneste logiske taktik - ét stop, fuld fart frem - og så se hvad der skete. Så halvvejs i løbet kunne Raikkonen lave sit eneste pitstop og var derefter stadig med i toppen af feltet.
Den ande runde af pitstop bragte den fåmælte finne op på 3. pladsen og den beholdt han resten af løbet. Ingen slinger i valsen der - endnu engang en god præstation fra et miserabelt udgangspunkt. Perspektivet er at Montoya fra en meget bedre startplacering fik mindre ud af det.
Men det virkelige fokus ved andet pitstop var selvfølgelig på de to mænd i front. Igen var Schumacher den første inde, mens Alonso tog et par omgange til. Og på de omgange trykkede spanieren klampen i bund og Renaultmotoren fik alt hvad den kunne trække. Et perfekt stop på kun 7.7 sekunder var udslagsgivende. Mens Schumacher var på vej ned ad langsiden kom Alonso spurtende ud fra pitten - på vej ind i første sving var Ferrari'en oppe på siden af Renault'en - hvis ikke den endda var et par milimeter foran, men Alonso holdt på og kom først igennem svinget.
Michael Schumacher havde et enkelt forsøg derefter, men valgte at resignere og køre 2. pladsen i hus, velvidende af VM titler ikke afgøres i første løb. Som nævnt sluttede Raikkonen på en fornem 3. plads, mens Button fik 4. pladsen foran Montoya. Begge virkede en anelse distanceret og hvis de vil have store roller i årets forestilling, skal de være lidt mere oppe på mærkerne.
De sidste tre pointgivende placeringer gik til Mark Webber, der kørte et fint, men lidt begivenh
Ifølge 'The Sport-Informations-Dienst' findes der kun en sportsudøver, der tjener mere end Michael Schumacher, det er golfspilleren Tiger Woods, der formodes at tjene i omegnen af 120 millioner dollars om året.
Sammenlignet med Tiger Woods, så er betalingerne til Formel 1 kørerne næsten beskedne, Michael Schumacher tjener kun cirka halvdelen af Woods!
'The Sport-Informations-Dienst' har fundet frem til at kun 15 af kørerne i dette års Formel 1 felt får løn for at køre, resten skulle angiveligt være betalingskørere i større eller mindre omfang.
'The Sport-Informations-Dienst' lønangivelser: