Et Grand Prix i Rom har længe været på tale og i Italien har man i Rom længe ønsket sig et Grand Prix. Efter mange og lange forhandlinger ser det nu ud til at det bliver til noget. I hvert fald bekræfter Bernie Ecclestone at man i 2013 har et Grand Prix med på kalenderen, og at der foreløbig ser ud til at blive 20 Grand Prixer på kalenderen i 2013.
Det er en nyhed som man selvfølgelig har taget vel i mod i Rom. Længere nordpå i Italien har man været mere bekymret. Lige nord for Monza ligger Monza banen og her har man været bekymret for om et Grand Prix i Rom skulle ind på kalenderen til fordel for Grand Prixet på Monza banen.
Men det afviser Bernie Ecclestone. Italiens Grand Prix skal forsat køres på Monza banen. Der har ellers været en del diskussion i Italien om man ville vælge Monza fra.
Nu er spørgsmålet hvad man vil kalde Grand Prixet. Der har tidligere været kørt 2 Grand Prixer i Italien pr. sæson. Nemlig Italiens Grand Prix på Monza banen og San Marinos Grand Prix på Imola banen. San Marinos Grand Prix blev senest kørt i 2006.
Og tiderne var der ikke meget at skrive hjem om - 11 sekunder fra den hurtigste tid, hvilket mere eller mindre blot bliver en kørende chikane for de øvrige kørere. Alligevel var han glad for at det er lykkedes at få raceren ud at køre. "Det var en lettelse at vi kunne skrive historie. Raceren kørte som planlagt og alle er glade og stolte over det. Der er masser af arbejde foran os. Tre omgange til morgen og 17 om eftermiddagen er en god start," siger han - hvilket er noget af overdrivelse.
Den anden racer med en anden debutant, Karun Chandhok kom ikke på banen, men teamet nåede dog at starte raceren. Her må det forventes at han er væsentlig langsommere end Senna.
Men Senna er tilbage i Formel 1 - omend det er noget fra den standard som legendariske Ayrton var vant til.
Teamet har fået en god fornemmelse for dækkene og derfor mener Norbert Haug at teamet har rigtig gode muligheder for at tage sejren i denne weekend. "Det ser ud til at vi er på vej i den rigtige retning, men det er for tidligt at sige hvordan alle klarer sig i morgendagens kvalifikation og i søndagens løb. Jeg forventer at der er meget stærke konkurrenter," siger han og forsøger alligevel at skrue ned for forventningerne.
Meget af fokus har selvfølgelig været rettet mod Michael Schumachers comeback - og han erkender da også at han stadig ikke er helt oppe i gear. "Raceren føltes meget bedre i den anden træning, selvom jeg føler mig en smule rusten når det kommer til en enkelt omgang - der skal jeg tilbage i rutinen," forklarer den 7-dobbelte verdensmester. "På de lange stints føles raceren god og når man er faldet ind i rytmen så er den meget naturlig," forklarer han videre.
Dagens hurtigste mand var også glad for tiden - men ikke for banen. "Vi forbedrede bilen henover dagen, men den føltes ikke god til at starte med på den nye bane, med lavere downforce og hvor det var meget sandet. Så vi havde lidt problemer med balancen, men det passede bedre om eftermiddagen," siger han og erklærer sig tilfreds med indsatsen og de data som der er kommet ud.
I kvalifikationen i morgen bliver det meget spændende at se hvor Mercedes står - flere peger på at de stadig kæmper en del med at få den rette balance i raceren.
"Vi havde sat en dagsorden som gik på forberedelse til søndagens løb og vi er glade for det vi har nået indtil videre. Det er endnu mere svært at finde 'hakkeordenen' ud fra fredagens kørsel, fordi benzinmængden i bilerne under de tre timers træninger er meget forskellige," siger Stefano Domenicali. Teamet skal i morgen forberede sig på kvalifikationen, så mon ikke der i den tredje frie træning i morgen formiddag kommer en indikation af den virkelige fart i Ferrari-raceren?
Yderligere var der også for kørerne et par nye udfordringer. Blandt andet har Fernando Alonso set at banen på det nye område faktisk ikke er helt så jævn. "Den nye bane er ikke så dårlig endda: den er sjov at køre, selvom der er lidt for mange bump som jeg ikke lige havde set da jeg kørte rundt og så den på cykel," forklarer Alonso. Han peger iøvrigt også på at Force India måske har lidt mere at komme med - han holder i hvert fald øje med dem!
For Felipe Massa var det første dag "tilbage på kontoret". "Vi er i hård konkurrence med mange teams, men vi forberedte os godt til søndagens løb og til i morgen tidlig hvor vi vil arbejde på kvalifikationen," siger Massa som også gik og sloges med lidt små-feber i de høje ørken-temperaturer.