Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.3.2010
 Ecclestone bekræfter Grand Prix i Rom
 
12.3.2010
 Legenden tilbage i Formel 1
 Mercedes lagde godt fra land
 Ferrari forventer hård modstand
 

Hop til top13.3.2010

Ecclestone bekræfter Grand Prix i Rom

FOM præsidenten, Bernie Ecclestone, bekræfter at der vil blive kørt Formel 1 i Roms gader. Men det vil først ske i 2013, hvor det indtil nu også ser ud som at der bliver ikke mindre end 20 Grand Prixer at følge hen over sæsonen. Nu kan navneforfatterne så gå i gang med at finde på et navn.

Et Grand Prix i Rom har længe været på tale og i Italien har man i Rom længe ønsket sig et Grand Prix. Efter mange og lange forhandlinger ser det nu ud til at det bliver til noget. I hvert fald bekræfter Bernie Ecclestone at man i 2013 har et Grand Prix med på kalenderen, og at der foreløbig ser ud til at blive 20 Grand Prixer på kalenderen i 2013.

Det er en nyhed som man selvfølgelig har taget vel i mod i Rom. Længere nordpå i Italien har man været mere bekymret. Lige nord for Monza ligger Monza banen og her har man været bekymret for om et Grand Prix i Rom skulle ind på kalenderen til fordel for Grand Prixet på Monza banen.

Men det afviser Bernie Ecclestone. Italiens Grand Prix skal forsat køres på Monza banen. Der har ellers været en del diskussion i Italien om man ville vælge Monza fra.

Nu er spørgsmålet hvad man vil kalde Grand Prixet. Der har tidligere været kørt 2 Grand Prixer i Italien pr. sæson. Nemlig Italiens Grand Prix på Monza banen og San Marinos Grand Prix på Imola banen. San Marinos Grand Prix blev senest kørt i 2006.

PDL  


 

Hop til top12.3.2010

Legenden tilbage i Formel 1

Det er 16 år siden at Ayrton Senna kørte med i Formel 1 - nu er hans nevø Bruno Senna klar til at føre arven videre. Det er omend under nogle andre omstændigheder og det er en svær start, da han debuterer for det sen-debuterende Hispania F1 team.

Og tiderne var der ikke meget at skrive hjem om - 11 sekunder fra den hurtigste tid, hvilket mere eller mindre blot bliver en kørende chikane for de øvrige kørere. Alligevel var han glad for at det er lykkedes at få raceren ud at køre. "Det var en lettelse at vi kunne skrive historie. Raceren kørte som planlagt og alle er glade og stolte over det. Der er masser af arbejde foran os. Tre omgange til morgen og 17 om eftermiddagen er en god start," siger han - hvilket er noget af overdrivelse.

Den anden racer med en anden debutant, Karun Chandhok kom ikke på banen, men teamet nåede dog at starte raceren. Her må det forventes at han er væsentlig langsommere end Senna.

Men Senna er tilbage i Formel 1 - omend det er noget fra den standard som legendariske Ayrton var vant til.

BB  


Hop til top
Mercedes lagde godt fra land

Med 38 og 39 omgange for de to kørere fra Mercedes GP, åbnede det nye team stærkt op. Især i den anden træning var de med blandt de hurtigste, hvor Nico Rosberg kørte dagens hurtigste tid. Alligevel forsøger de at dæmpe optimismen, selvom de hører til blandt favoritterne.

Teamet har fået en god fornemmelse for dækkene og derfor mener Norbert Haug at teamet har rigtig gode muligheder for at tage sejren i denne weekend. "Det ser ud til at vi er på vej i den rigtige retning, men det er for tidligt at sige hvordan alle klarer sig i morgendagens kvalifikation og i søndagens løb. Jeg forventer at der er meget stærke konkurrenter," siger han og forsøger alligevel at skrue ned for forventningerne.

Meget af fokus har selvfølgelig været rettet mod Michael Schumachers comeback - og han erkender da også at han stadig ikke er helt oppe i gear. "Raceren føltes meget bedre i den anden træning, selvom jeg føler mig en smule rusten når det kommer til en enkelt omgang - der skal jeg tilbage i rutinen," forklarer den 7-dobbelte verdensmester. "På de lange stints føles raceren god og når man er faldet ind i rytmen så er den meget naturlig," forklarer han videre.

Dagens hurtigste mand var også glad for tiden - men ikke for banen. "Vi forbedrede bilen henover dagen, men den føltes ikke god til at starte med på den nye bane, med lavere downforce og hvor det var meget sandet. Så vi havde lidt problemer med balancen, men det passede bedre om eftermiddagen," siger han og erklærer sig tilfreds med indsatsen og de data som der er kommet ud.

I kvalifikationen i morgen bliver det meget spændende at se hvor Mercedes står - flere peger på at de stadig kæmper en del med at få den rette balance i raceren.

BB  


Hop til top
Ferrari forventer hård modstand

De første frie træninger gav måske ikke det endelige billede af hvem der er stærkest, da mange tider blev kørt med forskellige kombinationer af benzinmængde og dæktyper. Ikke desto mindre har Ferrari en ide om at det bestemt bliver et hårdt åbningsløb.

"Vi havde sat en dagsorden som gik på forberedelse til søndagens løb og vi er glade for det vi har nået indtil videre. Det er endnu mere svært at finde 'hakkeordenen' ud fra fredagens kørsel, fordi benzinmængden i bilerne under de tre timers træninger er meget forskellige," siger Stefano Domenicali. Teamet skal i morgen forberede sig på kvalifikationen, så mon ikke der i den tredje frie træning i morgen formiddag kommer en indikation af den virkelige fart i Ferrari-raceren?

Yderligere var der også for kørerne et par nye udfordringer. Blandt andet har Fernando Alonso set at banen på det nye område faktisk ikke er helt så jævn. "Den nye bane er ikke så dårlig endda: den er sjov at køre, selvom der er lidt for mange bump som jeg ikke lige havde set da jeg kørte rundt og så den på cykel," forklarer Alonso. Han peger iøvrigt også på at Force India måske har lidt mere at komme med - han holder i hvert fald øje med dem!

For Felipe Massa var det første dag "tilbage på kontoret". "Vi er i hård konkurrence med mange teams, men vi forberedte os godt til søndagens løb og til i morgen tidlig hvor vi vil arbejde på kvalifikationen," siger Massa som også gik og sloges med lidt små-feber i de høje ørken-temperaturer.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk